Ukestur -Base i Østerrike
-
- Motorsykkelen din: K1600GT - snart GSA 1200 -14
Ukestur -Base i Østerrike
Hei.
Vi skal ta den årlige turen nedover Europa siste uka i Mai, og planleggingen starter vel snart. Vi har hatt noen fine turer tidligere, med 300 mil på ei uke. Litt slitsomt med ny natt hver dag, og en del transportetapper. Vi tenkte neste år vi skulle ha en "base", for å kjøre dagsturer i alpepass.
Noen som har tips til bra hotell og utgangspunkt?!
Var i Lienz en natt i år, og det stedet har muligheter for nye alpepass hver dag. Men, synes "byen" var kjedelig. Hadde vært trivelig med et sted med noen gode restauranter og brune kneiper. Vi har også vært en natt i Cortina Dàmbrusso, men "kjedelig" den også. Har vel kanskje å gjøre at sommersesongen ikke har startet ennå...
Vi skal ta den årlige turen nedover Europa siste uka i Mai, og planleggingen starter vel snart. Vi har hatt noen fine turer tidligere, med 300 mil på ei uke. Litt slitsomt med ny natt hver dag, og en del transportetapper. Vi tenkte neste år vi skulle ha en "base", for å kjøre dagsturer i alpepass.
Noen som har tips til bra hotell og utgangspunkt?!
Var i Lienz en natt i år, og det stedet har muligheter for nye alpepass hver dag. Men, synes "byen" var kjedelig. Hadde vært trivelig med et sted med noen gode restauranter og brune kneiper. Vi har også vært en natt i Cortina Dàmbrusso, men "kjedelig" den også. Har vel kanskje å gjøre at sommersesongen ikke har startet ennå...
Re: Ukestur -Base i Østerrike
Hei! Å kjøre utfra en base, er langt å foretrekke fremfor å laste opp og planlegge alt om igjen hver dag. Siste uka i mai....hmmm..kan da ikke være mange skikkelige pass som er åpne da. K1600GR??
-
For 2 år siden kjørte vi Grozglokner. Finfint. I år, så var det halvmeter snø siste uka i mai. Men, det er sjelden. Alt er som regel åpent i slutten av Mai, er min erfaring....
-
Skriveleif.. K1600GT skulle det være.ZZR-Erling skrev:Hei! Å kjøre utfra en base, er langt å foretrekke fremfor å laste opp og planlegge alt om igjen hver dag. Siste uka i mai....hmmm..kan da ikke være mange skikkelige pass som er åpne da. K1600GR??
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Jeg gjorde det samme i fjor, dog med 2 "baser" på hhv 3 og 4 dager.
Fungerte kjempefint, men detvar greit å flytte seg etter 4 dager
Valgene mine av hoteller ble gjort med hensyn til økonomi, så de var
mere tilfeldig. Synes vel også Mai var litt tidlig, men alt går
om man er klar for å tilpasse seg etter forhåldene

Fungerte kjempefint, men detvar greit å flytte seg etter 4 dager

Valgene mine av hoteller ble gjort med hensyn til økonomi, så de var
mere tilfeldig. Synes vel også Mai var litt tidlig, men alt går
om man er klar for å tilpasse seg etter forhåldene

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Kitzühel skal vist være midt i smørøyet i følge http://www.destinasjonsservice.no/alpereiser/" onclick="window.open(this.href);return false;.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL
Lå i Jochberg (rette ved Kitzbüehl), ble mye transportetapper. Lienz er bedre, men går ikke så mye på pub (orker ikke etter mye kjøring). Hva med Italia, Canazei( turistby), Merano, Bolzano er jo sentrale alle 3.
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Tror kansje området mere rundt St.Anton kan by på flere muligheter,
uten altfor mye unødvendig transport.
uten altfor mye unødvendig transport.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
)

Arabba er i Italia, men mer midt i smørøyet kommer man vel ikke.
-
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Enig i at Arabba er midt i smørøyet. Ta inn på Olympia. Ligger oppe i lia med formidabel utsikt, god mat, svær frokost og gode senger. Men enig med skribenten ovenfor: Mai er for tidlig, det er bare i siste halvdel av juni du (stort sett) er garntert snøfri over passene.
De fleste stedene i Alpene er egentlig ganske kjedelige om sommeren (inklusive St.Anton, Arabba og Cortina). Men overnattet i Zell am See i 2012, det var ikke så verst, mye folk og en del uteliv (og glitrende utgangspunkt for å suse ned over Grossglockner til Dolomittene). Godt mulig å kjøre bra veier som dagstur derfra også.
Bolzano er et fantastisk utgangspunkt for dagsturer og stor by men aldri overnattet der. Litt for mye storby kanskje men sett trivelige steder når vært gjennom der så kanskje ikke så dumt?
Grenoble var også ganske bra (nokså stor by) og masse bra veier området (Col de Rousset og Alp d'Huez for å nevne et par) så supert som base.
Nice, Cannes eller annet sted på Rivieraen er absolutt en mulighet som base, masse veier i området så lett med dagsturer derfra og selvfølgelig mye folk. Vi var et par netter i Nice, tilfeldigvis på franske nasjonaldagen, da var det skikkelig liv med parader og det hele.
Aldri overnattet i Garmisch men stoppet der en del ganger og alltid en del folk der. Men litt for langt nord til at ideell base kanskje.
Personlig har jeg aldri brydd meg med å bestille hotell i Alpene (selv når vi var 21 stk nedover med jobben), alltid lett å finne noe så foretrekker fleksibiliteten. Men i de større byene er det ofte Ibis hoteller, disse er sentrale, rimelige men helt grei standard.
Bolzano er et fantastisk utgangspunkt for dagsturer og stor by men aldri overnattet der. Litt for mye storby kanskje men sett trivelige steder når vært gjennom der så kanskje ikke så dumt?
Grenoble var også ganske bra (nokså stor by) og masse bra veier området (Col de Rousset og Alp d'Huez for å nevne et par) så supert som base.
Nice, Cannes eller annet sted på Rivieraen er absolutt en mulighet som base, masse veier i området så lett med dagsturer derfra og selvfølgelig mye folk. Vi var et par netter i Nice, tilfeldigvis på franske nasjonaldagen, da var det skikkelig liv med parader og det hele.
Aldri overnattet i Garmisch men stoppet der en del ganger og alltid en del folk der. Men litt for langt nord til at ideell base kanskje.
Personlig har jeg aldri brydd meg med å bestille hotell i Alpene (selv når vi var 21 stk nedover med jobben), alltid lett å finne noe så foretrekker fleksibiliteten. Men i de større byene er det ofte Ibis hoteller, disse er sentrale, rimelige men helt grei standard.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Overnattet i Zell am Zee vi også, på vår Europa-tur i sommer.pingvin skrev:De fleste stedene i Alpene er egentlig ganske kjedelige om sommeren (inklusive Arabba og Cortina). Men overnattet i Zell am See i 2012, det var ikke så verst, mye folk og en del uteliv (og glitrende utgangspunkt for å suse ned over Grossglockner til Dolomittene). Godt mulig å kjøre bra veier som dagstur derfra også.
Trangt om hotellplassene da vi kom, men et av dem hadde et gjestehus rett over jernbaneskinna med godkjent standard for oss.
Rolig område, for øvrig. Og ikke minst mye billigere enn på hotellet, hvor vi tilbrakte en flott kveld med god mat og godt drikke

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Pso Gardena i februar 2009, helt tørre veier og myke brøytekanter om uhellet skulle være uteojda skrev:Synes vel også Mai var litt tidlig, men alt går
om man er klar for å tilpasse seg etter forhåldene![]()

2019 Triumph Scrambler 1200