Indikasjon på dødt batteri?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
wamporey
Innlegg: 33
Registrert: 08 aug 2013, 12:47
Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Sted: Hammerfest/Lødingen/Tromsø

Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av wamporey »

Hadde flatt batteri her i dag (tror jeg i hvert fall, var ikke lyd i tenninga, fikk kun en såvidt synlig svak glød i en liten lampe), tok batteriet inn for å lade det.

Sist jeg ladet et batteri hadde jeg en lader som hadde "rødt lys / gult lys / grønt lys"-system; mye lettere å forholde seg til (selv om jeg er fargeblind). Ble det ikke grønt etter et døgn - adjøss... :thumleft

I dag brukte jeg en ny lader som jeg aldri har brukt før (HB-5A12 - "no-name" kinesisk lader), men i bruksanvisninga står det at led 1 betyr at batteriet lades, og led 2 betyr at batteriet er fullt.

Jeg fikk lys i begge med en gang, og tenkte umiddelbart "Betyr dette at batteriet er ødelagt?" Det står ingenting i bruksanvisninga om betydningen av lys i begge led'ene, selv om det jo ikke er utenkelig at laderen kan finne på å lade et fullt batteri. :scratch

Noen som har erfaringer med lignende lader og kan hjelpe meg å finne ut om batteriet eventuelt er modent for skraphaugen? (Har dessverre ikke strøm-/spenningsmåler.)
♪ Bourne to be Wylde..! ♫

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av SuperMorten »

Har du prøvd å ta en enkel lyspære, og se om du får lys i den? Da vet du ihvertfall om det er strøm på det. Er det helt svart, er du 100% sikkert bare å bytte ut. Er det lys i pæra, kan du jo forske litt mere..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av kjellv »

SuperMorten skrev:Har du prøvd å ta en enkel lyspære, og se om du får lys i den? Da vet du ihvertfall om det er strøm på det. Er det helt svart, er du 100% sikkert bare å bytte ut. Er det lys i pæra, kan du jo forske litt mere..
Så lenge han hørte et klikk i starteren er det strøm på batteriet, og det vil være lys i prøvelampa.
Men likevel kan batteriet være fullstendig kjørt. Det kan klare å levere nok strøm til å få lys i ei lyspære, men ikke nok til å dra startmotoren. Forsøkene med de to laderne styrker min mistanke om det. Den første klarte ikke å lade opp batteriet på ett døgn, den siste ga opp med det samme. To lamper som lyser på denne skulle indikere at batteriet var fulladet/evt at det ikke tar (mer) lading.
Startbatterier kan ta skade av å tappes helt ned. I mange tilfeller vil det gi ubotelig skade og du vil ikke klare å få det til å lades igjen.
Når du nå har ladet batteriet så langt du kom, måler du spenningen med et multimeter. Koble fra minst en batteripol, lad batteriet, vent ca en halv time og mål. Spenningen burde være 12,5 - 12,7 volt. La det så stå noen timer og mål igjen. Har spenningen falt? I så fall har batteriet en feil og tapper seg selv.
Er spenningen under 12V er det bare å kjøpe nytt med det samme.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av DrGreve »

En enkel måte å sjekke om batteriet er ok eller dødt er å kortslutte de 2 polene på solenoiden med et skrujern, men husk å bruke et med isolert håndtak. Og vær rask da denne metoden genererer mye varme.
Drar starteren rundt med denne metoden, er det solenoiden som må byttes.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av kjellv »

DrGreve skrev:En enkel måte å sjekke om batteriet er ok eller dødt er å kortslutte de 2 polene på solenoiden med et skrujern, men husk å bruke et med isolert håndtak. Og vær rask da denne metoden genererer mye varme.
Drar starteren rundt med denne metoden, er det solenoiden som må byttes.
Det er riktig, men det betinger at du VET at batterikabler og polsko er i orden, at det ikke er irr eller brudd på disse. Et batteri som over tid har vært av dårlig kvalitet vil gjerne føre til irring i disse kontaktpunktene. Se også andre enden på jordkabelen der denne er festet i gods.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av DrGreve »

kjellv skrev:
DrGreve skrev:En enkel måte å sjekke om batteriet er ok eller dødt er å kortslutte de 2 polene på solenoiden med et skrujern, men husk å bruke et med isolert håndtak. Og vær rask da denne metoden genererer mye varme.
Drar starteren rundt med denne metoden, er det solenoiden som må byttes.
Det er riktig, men det betinger at du VET at batterikabler og polsko er i orden, at det ikke er irr eller brudd på disse. Et batteri som over tid har vært av dårlig kvalitet vil gjerne føre til irring i disse kontaktpunktene. Se også andre enden på jordkabelen der denne er festet i gods.
Når det gjelder solenoiden, så er det ikke mange kontakter å sjekke, da den i de fleste tilfellene er koblet rett på plusspolen, men henter jord fra egen kabel?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
wamporey
Innlegg: 33
Registrert: 08 aug 2013, 12:47
Motorsykkelen din: Suzuki - GSX ES - 750 - 1987
Sted: Hammerfest/Lødingen/Tromsø

Re: Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av wamporey »

Takk for svar! Prøvde å koble batteriet til i dag (til tross for noe forvirrende "lyssignaler"), og fikk start. :prop: Turte ikke å prøve flere ganger, men nå er det i alle fall noe strøm på batteriet. Skal prøve å få ladet det flere ganger i løpet av vinteren, men å kjøpe nytt virker ikke som en dum ide, til våren kanskje.
♪ Bourne to be Wylde..! ♫

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av Flattop »

Hvis det er Gel batteri, som mange sykler har i dag, så tar de ofte kvelden om de har blitt utladet helt en gang.
Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Indikasjon på dødt batteri?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Tømte batteriet helt på guzzien i sommer.
Gikk fra den med tenning helt til venstre (parklys).
Målte spenning til litt over 6 volt...
MC lader klarte ikke å lade batteriet.Prøvde i et døgn.Ingen økning av volt.
Tok fram en gammel bilbatteri lader.(mekanisk)Koblet den til .Ladetrykket ble 4 amp med en gang ,og batteriet var brukandes etter 12 timer,har brukt det siden ,uten etterlading.
:prf
If it ain't broke, I'll break it.

Svar