Norge gror igjen av 40-soner...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av RuneMC »

Flere enn meg som synes det begynner å bli vel mange 40-soner rundtomkring?

Mener det før ble faglig begrunnet utifra ulykker på strekningene, men nå ser det ut som å være mer politikerstyrt :doh

Gamle Lierbakkene forsvinner nå som god MC-vei. Ikke mindre enn 3 nye 40-soner a 100 meter hver med opphøyd gangfelt blir det på en strekning på 1km, som ellers har 60. En strekning som før har hatt fin flyt. Fotgjengerfeltene er forøverig over til buss-stopp som jeg omtrent aldri ser brukt (men nå kjører jeg forsåvidt der bare utenom skoletid) - tror jeg har sett en 3-4 personer som har brukt fotgjengerfeltene på like mange år...

Ellers en drøss med nye 40-soner og fartsdumper i kommunen her også, men det blir forsåvidt et annet tema. Fellesnevneren er at 40-sone og fartsdumper nå synes å innføres ganske unødvendig endel plasser.

:sorry
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av mammut89 »

har observert en del fartsdumper og 40 soner men ikke nødvendigvis noe som har poppa opp i det siste, det har kommet jevnt og trutt med årene.

og jeg har delvis vært enig i å plante de på veien. De er iriterende men de er også nødvendige. Du kan jo selv tenke deg hvilken hastighet du har kjørt gamle lierbakken. Jeg har vært langt ifra 50-60 som er fartsgrensa der. Det er jo rett ved tett bebyggelse.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av Carpa »

Etter at jeg fikk MC lappen i våres så har jeg begynt å legge merke til at vi har fantastisk mange 40 soner her i landet :sk?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av Intruder »

Ikke ei 40-sone for mye etter min mening,lav fart på steder med høy ulykkesrisiko er bra....

og mest mulig fartsdumper.... :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av Crinos »

Intruder skrev:Ikke ei 40-sone for mye etter min mening,lav fart på steder med høy ulykkesrisiko er bra....

og mest mulig fartsdumper.... :mc3
Jeg er gennerelt sett imot lave fartsgrenser, men er helt enig med deg Intruder, angående 40-sonene.
De blir brukt der det er høy rissiko for ulykke, og det vil jeg respektere. 60-soner og over, er mer veiledende enn endelige grenser i mitt syn :mk

Eksempel er sletta rett nedforbi huset vårt her. På andre siden av veien ligger barneskolen. Det er 40-sone på stedet. Det er en lang slette, med kun en fartshumpel i begynnelsen av sletta. For den som ikke bor her, så er det jo svært fristende å dra på. For oss som bor her, og har barn i skolen, er det absolutt ikke fristende. For vi vet HVORFOR det er 40 sone og ikke fks 60 (eller høyere).

EDIT:
Angående fartsdumper... De burde vert unødvendige, men.. fordi folk ikke klarer å holde seg til begrenset hastighet, kommer dem opp for å tvinge oss ned i hastighet.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av TBI81 »

Trær og 'småsoner' ja ..
Fartsdumper er jo også kjempegreier for utrykningskjøretøy - kanskje spesielt for sykebiler og pasientene inni ..

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av Kjellrf »

Maner til offroad-sykkel. Husker jeg pleide å vippe opp forhjulet over hver fartshumpel...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av kjellv »

Lite 40-soner på mine kanter, men de finnes. Heller 40-soner enn fartsdempere!
...problemet er ikke stort. Foreslår 2. eller 3. gir :P :p

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av RuneMC »

Vel 60-soner holder jeg generelt, også gamle Lierbakkene, fordi det er tettbebygd strøk. Har heller ikke registrert at det er mange som råkjører der. Snarere ligger farten litt under 60 så fort det er noen bilister der (...krappe svinger det er fali det...) Og fotgjengere har jeg som sagt sett veldig veldig lite til. At fartsdumpene kommer samtidig med at 40-sonen etableres betyr videre at det ikke er basert på målinger av hvor godt folk følger fartsgrensen.

Men, men... registrerer at endel stort sett er enig i flere 40-soner og fartsdumper. Min personlige mening er at når det ikke er noe spesielt som tilsier 40 og fartsdump (ingen ulykker og lite råkjøring) så bør man heller se an og opprettholde fartsgrensen. En veis primære oppgave er jo å gi effektiv transport fra punkt A til B.

Leste forresten interessant info i Vegvesenets brosjyre om fartsdumper. En fartsdump betyr at busser og tunge kjøretøy må senke farten med 15 km/t for å unngå skader på kjøretøy eller passasjerer - dvs til 25 km/t. Kjører f.eks. bussen over fartsdumpen i 40 så kan passasjerene få sitat "alvorlige ryggskader"... Og hvem er passasjerene, jo det er jo ofte skoleungdommen...

Nei, virker ikke helt gjennomtenkt på meg mange av fartsdumpene som er anlagt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av poulet_cavalier »

RuneMC skrev:Vel 60-soner holder jeg generelt, også gamle Lierbakkene, fordi det er tettbebygd strøk. Har heller ikke registrert at det er mange som råkjører der. Snarere ligger farten litt under 60 så fort det er noen bilister der (...krappe svinger det er fali det...) Og fotgjengere har jeg som sagt sett veldig veldig lite til. At fartsdumpene kommer samtidig med at 40-sonen etableres betyr videre at det ikke er basert på målinger av hvor godt folk følger fartsgrensen.

Men, men... registrerer at endel stort sett er enig i flere 40-soner og fartsdumper. Min personlige mening er at når det ikke er noe spesielt som tilsier 40 og fartsdump (ingen ulykker og lite råkjøring) så bør man heller se an og opprettholde fartsgrensen. En veis primære oppgave er jo å gi effektiv transport fra punkt A til B.

Leste forresten interessant info i Vegvesenets brosjyre om fartsdumper. En fartsdump betyr at busser og tunge kjøretøy må senke farten med 15 km/t for å unngå skader på kjøretøy eller passasjerer - dvs til 25 km/t. Kjører f.eks. bussen over fartsdumpen i 40 så kan passasjerene få sitat "alvorlige ryggskader"... Og hvem er passasjerene, jo det er jo ofte skoleungdommen...

Nei, virker ikke helt gjennomtenkt på meg mange av fartsdumpene som er anlagt.
Enig. og litt til.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av SuperMorten »

Tidligere 50 sone på Borre, med en relativt mye omtalt fotoboks, ble 40 sone i forrige uke...

Har etterhvert blitt ganske så enig med min gamle far, bosatt i Sverige. Der borte kan man forutse hva fartsgrensen er. 30, 50, 70, 90 eller 110 (120 enkelte steder). Alt etter bebyggelse og veistandard. Her på berget må man se på skiltet, for det nytter ikke å gjette ut ifra de samme kriteriene.. Gammer'n synes det er forvirrende å kjøre i gamlelandet.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av Barbarozza »

40 sonene er det stort sett der det ferdes mest unger...synes det er helt greit

Norge er svært, det tar deg en halvtime på biken så er du ute i den store ensomheten :) uansett hvor du bor ...med mye bra landevei med 80 soner der vi ligger i...ja altfor mye

En annen ting, ta deg en tur nedover på kontinentet, Norge er ikke så bakvendt du skal ha det til...bortsett fra disse 70 sonene som var 80 før...kosta meg noen kr for 2 år siden snart :knegg
Memento mori

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av RuneMC »

Da har jeg fått et svar fra Vegvesenet.

Det er nye retningslinjer fra Vegdirektoratet om at man ikke skal ha gangfelt i 60-sone, pga at altfor mange ikke stopper for fotgjengere. :doh

Dermed må fartsgrensen ned der fotgjengerfeltene fortsatt trengs, langt ned... dvs ikke bare til 50, men til 40 for at fotgjengerne skal ha "sjanse til å overleve påkjørsel".

Synes det er en trist policy som baserer seg på lavest mulig kjørekompetanse og null respekt for fotgjengerfelt. Kunne vært bedre å ta aksjoner mot de som bryter reglene istedenfor.

Har barn selv, men synes det begynner å bli litt overbeskyttende hvis alle fotgjengerfelt skal ha 40 og fartsdump. Selv lærer jeg barna å se i begge retninger og ikke gå over før bilene faktisk har stoppet - det bør være ganske så trygt uansett fartsgrense.

Men det er mulig veimyndighetene sikter mot et inkluderende miljø hvor både sjåfører, andre trafikanter og fotgjengere er på et nytt nivå av sløvhet?
Men da blir det rimelig lave fartsgrenser overalt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Norge gror igjen av 40-soner...

Legg inn av kjellv »

TheBandit skrev:Det burde vært unødvendig med alle 40-sonene, men med alle de sløve bilistene så skjønner jeg hvorfor de er der. Jeg bor så jeg spaserer ofte til butikken (med refleksvest om forholdene tilsier det) og jeg blir nesten meid ned hver gang. Av som regel "familiebusser" med en stressa mor eller far, snakkende i mobiltelefon og stivt blikk rett frem. Det er også 4 barnehager på en strekke på 300 meter rett utafor leiligheta mi, så jeg har ofte måtte bremse ned med motorsykkelen for å ikke bli nedkjørt. Ikke unormalt at de kjører "snarveien" som er ett fortau også. :evil

Politiet burde ha hatt kontroll her og snakking i mobiltelefon uten handsfree burde vært straffa med førerkortbeslag i 2 år! :bandana
Ikke bare sløve bilister, men stadig flere med et alt for stort ego!

Et eksempel på en slik:
Alt handler om at han skal komme seg fram så uhindret som mulig i sin flotte BMW som pappa eller banken har fullfinansiert. Med både nærlys og grøftelys på, liggende i førersetet slik at de så vidt kan se over dashbordet, solbriller på i alle lysforhold, bagasjerommet fullt av subber og lydnivået så høyt at du ikke hører motorlyden utenfra (han vil heller ikke ha mulighet til å høre sirenen til en ambulanse som ligger fem meter bak, bruker heller ikke speil). De er gjerne frekke i alle situasjoner, smetter foran i de mest marginale luker i kryss og rundkjøringer, MÅ forbi de som er foran, og har gjerne en svært oppskrudd fantasi om sin egen kjøreferdighet.

Svar