Fuktig i garasje

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Fuktig i garasje

Legg inn av Erik.H.M »

Hei.
På grunn av det fuktige været vi har hatt i det siste, så har det blitt fuktig/kondens i garasjen der hvor jeg har syklene mine... Dette fører da til at det blir kondens på syklene :sk? Er det noen her inne som har noen tips på hva jeg kan gjøre?

Setter pris på svar.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Jompa »

Har du prøvd å lufte skikkelig ? Opp med porten noen timer.
En luftavfukter kan og gjøre susen, men er vel avhengig av plussgrader for å fungere ?
Er garagen isolert er det bare og varme den opp, og lufte samtidig.
Ellers er jo et minimum av ventilasjon aldri dumt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ZZR-Erling

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av ZZR-Erling »

Ingen problem..løsning..ta deg ei øl.


Har du full tank, fersk olje, nyvaska bike og litt lufting, gå dette HELT fint.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Erik.H.M »

Jeg har full tank, men har ikke bytta olje. Jeg har heller ikke prøvd å lufte.
Det at det må være plussgrader for at en luftavfukter skal fungere tror jeg ikke blir noe problems da det er ca. 5-9 plussgrader stort sett alle dager.
Er det en dum ting å spraye hele sykkelen inn med WD-40/TF2?
Sist redigert av Erik.H.M den 21 des 2013, 22:04, redigert 1 gang totalt.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Erik.H.M »

Garasjen er ikke isolert :sk?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

ZZR-Erling

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av ZZR-Erling »

Erik.H.M skrev:Jeg har full tank, men har ikke bytta olje. Jeg har heller ikke prøvd å lufte.
Det at det må være plussgrader for at en luftavfukter skal fungere tror jeg ikke blir noe problems da det er ca. 5-9 plussgrader stort sett alle dager.
Er det en dum ting å spraye hele sykkelen inn med WD-40/TF2?

Nei, spray ivei, men hold deg unna dekka og skivene :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Jompa »

Erik.H.M skrev:Jeg har full tank, men har ikke bytta olje. Jeg har heller ikke prøvd å lufte.
Det at det må være plussgrader for at en luftavfukter skal fungere tror jeg ikke blir noe problems da det er ca. 5-9 plussgrader stort sett alle dager.
Er det en dum ting å spraye hele sykkelen inn med WD-40/TF2?
Ja, æ vil si at deg e en dum ting å gjøre.
Det ene er at støv vil feste seg i væska... og det andre er at du kan ikke være sikker på at wd,n ikke tærer på dekaler, plast, lakk osv over tid.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av AJ »

Erik.H.M skrev:Jeg har full tank, men har ikke bytta olje. Jeg har heller ikke prøvd å lufte.
Det at det må være plussgrader for at en luftavfukter skal fungere tror jeg ikke blir noe problems da det er ca. 5-9 plussgrader stort sett alle dager.
Er det en dum ting å spraye hele sykkelen inn med WD-40/TF2?
Enig med ZZR-Erling: All grunn til å tror at det ikke er noen grunn til bekymring.
Men skulle du likevel gjerne ha noe som hjelper mot "problemet" kan ACR-50 anbefales :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av MGR1 »

Sett syklene i pose. Det finnes et dertil egnet produkt som heter Corrodom, som opprinnelig var beregnet på lagring av offshoreutstyr. Disse posene er coatet på innsiden med et korrosjonshemmende stoff som metter lufta i posen slik at korrosjon ikke kan oppstå, selv om det skulle komme fuktighet inn.

Posen har glidelås og er helt tett. Lufta inni danner en "buffer", slik at ved raske temperaturskifter vil det ikke kondensere på sykkelen.

MC-avisa selger disse for rundt 700,- kr, men jeg pleier å kjøpe de på eBay.de for et par hundrelapper. Jeg har brukt disse posene i 20 år nå med stor suksess.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Erik.H.M »

Skal ta en titt på ACR-50. Tror jeg bruker TF2. Leste nettop på boksen at den er for tråsykler og motorsykler :D hvorfor skal jeg ikke få det på dekka? Er det fordi olje er vanndrivende, og gjør dekka tørre? :-k
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Erik.H.M »

MGR1 skrev:Sett syklene i pose. Det finnes et dertil egnet produkt som heter Corrodom, som opprinnelig var beregnet på lagring av offshoreutstyr. Disse posene er coatet på innsiden med et korrosjonshemmende stoff som metter lufta i posen slik at korrosjon ikke kan oppstå, selv om det skulle komme fuktighet inn.

Posen har glidelås og er helt tett. Lufta inni danner en "buffer", slik at ved raske temperaturskifter vil det ikke kondensere på sykkelen.

MC-avisa selger disse for rundt 700,- kr, men jeg pleier å kjøpe de på eBay.de for et par hundrelapper. Jeg har brukt disse posene i 20 år nå med stor suksess.
Høres interessant ut. Disse posene kan ikke brukes over flere år??
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av poulet_cavalier »

Erik.H.M skrev:hvorfor skal jeg ikke få det på dekka? Er det fordi olje er vanndrivende, og gjør dekka tørre? :-k
De blir glatte. Samme med bremseskiver - fikk wd-40 på skivene mine og det var null brems ...
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av MGR1 »

Erik.H.M skrev:
MGR1 skrev:Sett syklene i pose. Det finnes et dertil egnet produkt som heter Corrodom, som opprinnelig var beregnet på lagring av offshoreutstyr. Disse posene er coatet på innsiden med et korrosjonshemmende stoff som metter lufta i posen slik at korrosjon ikke kan oppstå, selv om det skulle komme fuktighet inn.

Posen har glidelås og er helt tett. Lufta inni danner en "buffer", slik at ved raske temperaturskifter vil det ikke kondensere på sykkelen.

MC-avisa selger disse for rundt 700,- kr, men jeg pleier å kjøpe de på eBay.de for et par hundrelapper. Jeg har brukt disse posene i 20 år nå med stor suksess.
Høres interessant ut. Disse posene kan ikke brukes over flere år??
MC-avisa sier de må byttes hvert år, men jeg bruker de til det blir huller, ofte 5-6 år.

Bruker forresten WD40 på syklene også. Har gjort det i alle år uten problem. Det er bare å vaske av med såpevann til våren.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av Erik.H.M »

MGR1 skrev:Sett syklene i pose. Det finnes et dertil egnet produkt som heter Corrodom, som opprinnelig var beregnet på lagring av offshoreutstyr. Disse posene er coatet på innsiden med et korrosjonshemmende stoff som metter lufta i posen slik at korrosjon ikke kan oppstå, selv om det skulle komme fuktighet inn.

Posen har glidelås og er helt tett. Lufta inni danner en "buffer", slik at ved raske temperaturskifter vil det ikke kondensere på sykkelen.

MC-avisa selger disse for rundt 700,- kr, men jeg pleier å kjøpe de på eBay.de for et par hundrelapper. Jeg har brukt disse posene i 20 år nå med stor suksess.
Er det et spesielt merke du bruker? Når jeg søker på"Corrodom" på ebay, så får jeg kun opp denne http://www.ebay.com/itm/CORRODOM-CORRCO ... 3a831a7f17
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Fuktig i garasje

Legg inn av poulet_cavalier »

Bestill en flaske ACF50 fra Nippy Norman eller et annet sted.

Om du googler litt finner du tester av diverse midler - og ACF50 (som de bruker for å hindre korrosjon på fly) er det beste stoffet.

Når det er sagt så tåler en motorsykkel å bli våt..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar