BMW R1200RT 2014

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ZZR-Erling

BMW R1200RT 2014

Legg inn av ZZR-Erling »

Mye nytt her, feks både opp og nedgiring uten clutch. BMW har tidligere bare levert quickshifter som kan brukes ved oppgiring og akselrasjon.
Også kommer det ei greie som heter Hill Start Control.
Må da være ei perle for de som liker boxermotoren og BMW?


http://www.motorcycledaily.com/2013/11/ ... r-1200-rt/" onclick="window.open(this.href);return false;


Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38175
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: Også kommer det ei greie som heter Hill Start Control.
Må da være ei perle for de som liker boxermotoren og BMW?

http://www.motorcycledaily.com/2013/11/ ... r-1200-rt/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde
Pen sykkel, men synes den ser noe overdesignet ut i fronten...

Men interessant, synes i hvert fall jeg, at den har "greia som heter Hill Start Control". Det har overrasket meg lenge at ingen MC-produsenter, så langt jeg vet, har kommet med dette før.
For jeg regner med at det er snakk om bakkestartkontroll i dette tilfellet?
Svært mange nye biler har denne funksjonen og jeg tror også mange MC-førere vil sette pris på det samme på sykkelen. Kan jo være til god hjelp om man må stoppe for trafikk i bratte pass-stigninger både her hjemme og ute i Europa...

Klar over at ikke er enige og ser behovet. Men for egen del ville jeg nok heller hatt en slik funskjon enn visse andre ting som dagens moderne sykler er utstyrt med.
Temaet er for øvrig diskutert tidligere i denne denne tråden...:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=25917#p25917" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av Bringisen »

Sikkert en snadder tursykkel det der, jeg vet om mange som har forhåndsbestilt usett. I kjent BMW stil har den mye teknikk og noen nyvinninger.
Ellers enig i at den ser noe "framtung" ut , men ikke mer enn forrige modell synes jeg. Dessuten er nok kåpen formidabel ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av SuperMorten »

Det frister litt å bytte, men jeg skal også prøvekjøre 2014 GS og GSA. Samtidig har jeg gitt kjerringa løfte om at det ikke blir ny sykkel i år.. men skitt au. Bare den har samme farge, ser hun ikke forskjell allikevel :lol :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av Bringisen »

SuperMorten skrev:Det frister litt å bytte, men jeg skal også prøvekjøre 2014 GS og GSA. Samtidig har jeg gitt kjerringa løfte om at det ikke blir ny sykkel i år.. men skitt au. Bare den har samme farge, ser hun ikke forskjell allikevel :lol :prop:
:thumleft :knegg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av Busa Trond »

Muttern spurte om jeg hadde lakkert Busan da jeg byttet til Tiger :lol
( Et byttetriks det med lakkering :prf )

ZZR-Erling

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av ZZR-Erling »

Tipper mange vurderer den som mer topptung enn den nok er.
Ja, endel ny teknikk her...erfaringsvis vil det være lurt å vente noen år til modellen har "stabilisert" seg, og ikke finner på "muffensgreier", men selvfølgelig, jeg kan ta grundig feil på det.

BTW..intet slår en rekkefirer ;-) og jeg synes det var overraskende at de la ned K1300GT, den var jo meget bra den, bedre enn K1600!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
...Bringisen fyrer sikkert løs med et dekkende svar snart :D

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
...Bringisen fyrer sikkert løs med et dekkende svar snart :D
Håper det, har lurt på dette
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6982
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
Men interessant, synes i hvert fall jeg, at den har "greia som heter Hill Start Control". Det har overrasket meg lenge at ingen MC-produsenter, så langt jeg vet, har kommet med dette før.
For jeg regner med at det er snakk om bakkestartkontroll i dette tilfellet?
Svært mange nye biler har denne funksjonen og jeg tror også mange MC-førere vil sette pris på det samme på sykkelen. Kan jo være til god hjelp om man må stoppe for trafikk i bratte pass-stigninger både her hjemme og ute i Europa...

Klar over at ikke er enige og ser behovet. Men for egen del ville jeg nok heller hatt en slik funskjon enn visse andre ting som dagens moderne sykler er utstyrt med.
Temaet er for øvrig diskutert tidligere i denne denne tråden...:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=25917#p25917" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er nesten flaut å innrømme det, men selv om jeg er Yamahaselger så har jeg ennå ikke hatt gleden av å prøvekjøre nye FJR1300AS som kom i fjor.
Men jeg lurer litt på hvordan dette er løst på denne. Er det noen der ute som har prøvd den?
Denne sykkelen har IKKE clutchhendel i det hele tatt. Kun knappestyring for girkasse og clutch på venstre hånd og venstre fot. mer å lese her for de som behersker nynorsk: http://www.yamaha-motor.eu/designcafe/e ... candinavia

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
...Bringisen fyrer sikkert løs med et dekkende svar snart :D
Håper det, har lurt på dette
Politiet har vel en del BMW'er. Tipper at de må være den "mc-klubben" med flest velt på BMW-boxer.. Er det noen politifolk her med erfaring mon tro..?
Jeg har bare blitt fortalt at boxeren kan spare bena for stygge skader ved velt, siden motoren fungerer som en veltebøyle..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:Synes det var en lekker sykkel. Bare synd med de sylinderne som stikker ut. Er jo klar over at bmw kan dette, men er det ikke en større fare for skader på sylindrer ved velt? Husker jeg veltet på en suzuki en gang. Dekseket over ladespolen ble slipt ned mot asfalten slik at motoroljen rant ut. Ellers var den kjørbar. Nytt deksel og tut og kjør.
...Bringisen fyrer sikkert løs med et dekkende svar snart :D
Håper det, har lurt på dette
Politiet har vel en del BMW'er. Tipper at de må være den "mc-klubben" med flest velt på BMW-boxer.. Er det noen politifolk her med erfaring mon tro..?
Jeg har bare blitt fortalt at boxeren kan spare bena for stygge skader ved velt, siden motoren fungerer som en veltebøyle..
Godt poeng. Kneet mitt fikk seg et skrubbsår når jeg veltet. Politiet bryr seg sikkert ikke så mye om motoren når de velter. Men det jeg tenker på er om motoren tåler det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av Snikendeugle »

Ser ikke ut som en lanesplitter konge ihvertfall. Må være litt merkelig vektfordeling på saken med tanke på _gigantiske_ fronten :-k
Bakkestart hjelp på sykkel virker litt overflødig også..


- Pessimisten :twisted
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: BMW R1200RT 2014

Legg inn av SuperMorten »

Snikendeugle skrev:Ser ikke ut som en lanesplitter konge ihvertfall. Må være litt merkelig vektfordeling på saken med tanke på _gigantiske_ fronten :-k
Bakkestart hjelp på sykkel virker litt overflødig også..


- Pessimisten :twisted
Min 2005 RT er ikke bredere enn styret, som de fleste andre sykler (usikker med sidekofferter, men de kan taes av for effektiv lanesplit), og føles absolutt ikke annerledes enn tilsvarende med tanke på vektfordelingen du snakker om. Det er jo bare plast... Jeg gikk rett fra V-Strom til denne, og synes at RT'n var like grei å håndtere enn V-Stromen, ellers hadde jeg ikke bytta..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar