abjork skrev:Hei.
Til våren skal jeg kjøre inn en helt ny sykkel, og har alltid trodd at dette skal gjøres på en forsiktig måte de første 1000km. Her om dagen leste jeg på nettet at det finnes andre metoder, feks å kjøre den inn hardt. Da ville motoren få bedre yteevne etter innkjøringen sto det. Noen som har erfaringer på området?

Er en tråd her inne allerede hvor dette er diskutert frem og tilbake...

, nemlig denne:
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=37633#p37633" onclick="window.open(this.href);return false;
Forskjellige synspunkter som du vil se, om du tar deg tid til å lese tråden...
Men vi tar gjerne en runde til

.
Egen erfaring:
Kjørte inn en ny Yamaha TDM 900 med 0 km på telleren høsten 2006. Og måten jeg jeg gjorde dette på ble nok noe heftigere, for å si det slik, enn hva instruksjonboka ga instruksjoner om...

.
Bra bra, tror jeg. For etter snaue 60K kjørte km var sykker'n sprek som aldri før. Og den brukte (selvfølgelig) ikke motorolje. Skulle bare mangle...
Men om den hadde gjort det kan det være et tegn på for forsiktig innkjøring ved at stempelringene aldri fikk "løsnet" årntli og som dermed fører til at motoroljen slipper igjennom og forbrennes i stedet for å bli "trukket tilbake" av stempelringene.
Veldig enkelt forklart.
Men huske på å ikke ta i for mye før motoren er skikkelig driftsvarm!!
Triumph Tiger'n jeg hadde var allerede skikkelig innkjørt da jeg kjøpte den, demo'sykkel som den var...
Også den var på sitt sprekeste, tør jeg påstå, da jeg byttet den i Moto Guzzi Stelvio, etter godt og vel 40K kjørte km.
Og Stelvio'en med sine 0 km på telleren september 2012 ble også kjørt inn på en enda litt tøffere måte enn TDM'en. Men så var det ikke så mange reservasjoner å lese i manualen til denne sykkelen, kun noe om å være litt forsiktig med å overstige et visst turtall den første tiden.
Ellers er Moto Guzzi kjent for at det tar atskillig lenger tid enn 1600 km, som ofte er det vanlige på sykler flest, å bli innkjørt.
Noen sier at Guzzi-motorene i hvert fall trenger 20K og kanskje til og med det dobbelte før disse motorene "løsner" for alvor.
Og min har "bare" gått sånn omtrent 24K...
Det viktigste med innkjøring av ny MC-motor, tror jeg, er å bytte olje oftere enn anbefalt den første tiden.
Ta sjansen på å kjøre inn sykkelen noe tøffere enn anbefalt og bytt (mineral!)olje og filter første gang etter noen få hundre km., deretter nytt oljeskift ved førstegangsservice som vel fortsatt er 1000 km på de fleste sykler? Deretter nytt oljeskift igjen ved 1600 - 1700 kjørte km. mens man opprettholder en "tøff" innkjøringsprofil med økende... vel, tøffhetsgrad, mot slutten av innkjøringsperioden som gjerne er 1500 - 1600 km.
Har ikke lest gjennom denne selv, men kan hende du får et og annet glupt svar her også:
http://www.motorcycleextremist.com/Moto ... -Way!.html" onclick="window.open(this.href);return false;