Kjøre inn en sykkel

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
abjork
Innlegg: 3
Registrert: 10 jan 2014, 17:41
Motorsykkelen din: Honda CBR 500R

Kjøre inn en sykkel

Legg inn av abjork »

Hei.
Til våren skal jeg kjøre inn en helt ny sykkel, og har alltid trodd at dette skal gjøres på en forsiktig måte de første 1000km. Her om dagen leste jeg på nettet at det finnes andre metoder, feks å kjøre den inn hardt. Da ville motoren få bedre yteevne etter innkjøringen sto det. Noen som har erfaringer på området? :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av simpson »

Du skal ikke belaste motoren på lave turtall, men la den jobb lett.
Du kan godt dra på og ha variasjon på turtallet.
Innkjøring er snakk om at lager, stempel/ringer osv skal på slitt seg til og få de rette klaringer.
En motor yter ikke maks før den har "løsnet" litt.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av Kawagutten »

Kjør pent den første tiden,etter 50mil kan du begynne å gi på men ikke presse mye.Dette har mye å si på holdbarheten.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av AJ »

abjork skrev:Hei.
Til våren skal jeg kjøre inn en helt ny sykkel, og har alltid trodd at dette skal gjøres på en forsiktig måte de første 1000km. Her om dagen leste jeg på nettet at det finnes andre metoder, feks å kjøre den inn hardt. Da ville motoren få bedre yteevne etter innkjøringen sto det. Noen som har erfaringer på området? :-k
Er en tråd her inne allerede hvor dette er diskutert frem og tilbake... ;-), nemlig denne:
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=37633#p37633" onclick="window.open(this.href);return false;
Forskjellige synspunkter som du vil se, om du tar deg tid til å lese tråden... ;-)

Men vi tar gjerne en runde til :thumleft .

Egen erfaring:
Kjørte inn en ny Yamaha TDM 900 med 0 km på telleren høsten 2006. Og måten jeg jeg gjorde dette på ble nok noe heftigere, for å si det slik, enn hva instruksjonboka ga instruksjoner om... :roll .
Bra bra, tror jeg. For etter snaue 60K kjørte km var sykker'n sprek som aldri før. Og den brukte (selvfølgelig) ikke motorolje. Skulle bare mangle...
Men om den hadde gjort det kan det være et tegn på for forsiktig innkjøring ved at stempelringene aldri fikk "løsnet" årntli og som dermed fører til at motoroljen slipper igjennom og forbrennes i stedet for å bli "trukket tilbake" av stempelringene.
Veldig enkelt forklart.
Men huske på å ikke ta i for mye før motoren er skikkelig driftsvarm!!

Triumph Tiger'n jeg hadde var allerede skikkelig innkjørt da jeg kjøpte den, demo'sykkel som den var...
Også den var på sitt sprekeste, tør jeg påstå, da jeg byttet den i Moto Guzzi Stelvio, etter godt og vel 40K kjørte km.

Og Stelvio'en med sine 0 km på telleren september 2012 ble også kjørt inn på en enda litt tøffere måte enn TDM'en. Men så var det ikke så mange reservasjoner å lese i manualen til denne sykkelen, kun noe om å være litt forsiktig med å overstige et visst turtall den første tiden.
Ellers er Moto Guzzi kjent for at det tar atskillig lenger tid enn 1600 km, som ofte er det vanlige på sykler flest, å bli innkjørt.
Noen sier at Guzzi-motorene i hvert fall trenger 20K og kanskje til og med det dobbelte før disse motorene "løsner" for alvor.
Og min har "bare" gått sånn omtrent 24K...

Det viktigste med innkjøring av ny MC-motor, tror jeg, er å bytte olje oftere enn anbefalt den første tiden.
Ta sjansen på å kjøre inn sykkelen noe tøffere enn anbefalt og bytt (mineral!)olje og filter første gang etter noen få hundre km., deretter nytt oljeskift ved førstegangsservice som vel fortsatt er 1000 km på de fleste sykler? Deretter nytt oljeskift igjen ved 1600 - 1700 kjørte km. mens man opprettholder en "tøff" innkjøringsprofil med økende... vel, tøffhetsgrad, mot slutten av innkjøringsperioden som gjerne er 1500 - 1600 km.

Har ikke lest gjennom denne selv, men kan hende du får et og annet glupt svar her også:
http://www.motorcycleextremist.com/Moto ... -Way!.html" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av Kawagutten »

Kan være greit å bruke oljeplugg med magnet som samler opp det sponet som kommer.Noen sykler har det orginalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av jongsanim »

abjork skrev:Hei.
Til våren skal jeg kjøre inn en helt ny sykkel, og har alltid trodd at dette skal gjøres på en forsiktig måte de første 1000km. Her om dagen leste jeg på nettet at det finnes andre metoder, feks å kjøre den inn hardt. Da ville motoren få bedre yteevne etter innkjøringen sto det. Noen som har erfaringer på området? :-k
Jeg henter ny sykkel om litt (mars) og skal følge denne:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er oppskriften kort fortalt:

1. Varm alltid opp motoren skikkelig
2. Kjør med harde akselerasjoner og nedbremsing på girene, men ikke kjør i bakker eller annen "belastende" vei.
3. Gjør dette de første 300-350km
4. Skift olje+filter etter de første 30-35km for å få ut overflødig metallspon
5. Bruk Mineralolje de første 2500 km

Jeg syntes personlig argumentene hans er fornuftige, jeg ser "oppskriften" hans lenket på mange MC sider/fora, og jeg har aldri lest noen som har gode kontraargumenter.

Erfaringsmessig vet jeg jo ingenting, så jeg har valgt å følge denne, du må vel høre på svarene til diverse, samt lese deg opp på oppskrifter som dette, og ta en avgjørelse selv :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av simpson »

Fikk låne en Panigale Tricolore fra Løvaas en uke i sommer som var gått ti mil, de sa bare ikke belast den på tunge gear, heller bruk turtall og la den jobbe lett.
Da jeg leverte den spurte de om jeg likte eksplosjonen over 10.000?
Det er tydelig at turtall er ok.

abjork
Innlegg: 3
Registrert: 10 jan 2014, 17:41
Motorsykkelen din: Honda CBR 500R

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av abjork »

jongsanim skrev:
abjork skrev:Hei.
Til våren skal jeg kjøre inn en helt ny sykkel, og har alltid trodd at dette skal gjøres på en forsiktig måte de første 1000km. Her om dagen leste jeg på nettet at det finnes andre metoder, feks å kjøre den inn hardt. Da ville motoren få bedre yteevne etter innkjøringen sto det. Noen som har erfaringer på området? :-k
Jeg henter ny sykkel om litt (mars) og skal følge denne:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er oppskriften kort fortalt:

1. Varm alltid opp motoren skikkelig
2. Kjør med harde akselerasjoner og nedbremsing på girene, men ikke kjør i bakker eller annen "belastende" vei.
3. Gjør dette de første 300-350km
4. Skift olje+filter etter de første 30-35km for å få ut overflødig metallspon
5. Bruk Mineralolje de første 2500 km

Jeg syntes personlig argumentene hans er fornuftige, jeg ser "oppskriften" hans lenket på mange MC sider/fora, og jeg har aldri lest noen som har gode kontraargumenter.

Erfaringsmessig vet jeg jo ingenting, så jeg har valgt å følge denne, du må vel høre på svarene til diverse, samt lese deg opp på oppskrifter som dette, og ta en avgjørelse selv :)
Takk for mange gode svar, sykkelen det er snakk om er en cbr500r, så jeg kommer nok til å gjøre noe liknende det som er beskrevet over, bare gjøre om skalaen til mitt turtall (rødlinje mellom 8 og 9k)

Føler litt det samme som ble nevnt i et annet innlegg, man kan jo bli gal av alle forklaringene og meningene som finnes om emnet, men virket som nevnt oppskrift over skal holde mer enn nok, og gi en motor som yter max, har lavt forbruk og lang levetid.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av Kjellrf »

Det meste er sagt flere ganger :) Noe av det verste du kan gjøre, er å kjøre på jevnt (samme) turtall hele tiden. Da glasserer du sylinderveggene. Bruk max 80% gass, og la sykkelen gå lett og ledig. Har også blitt anbefalt å kjøre ca 3 mil om gangen, og så la motoren bli kald, de første gangene. Sliter mer da.

Hva de mener med varm opp motoren skikkelig, er jeg usikker på. Hvis det er å gå på tomgang til motoren er varm, er jeg litt betenkt, men man får jo slitt motoren litt ekstra pga lavt oljetrykk/mengde på lavt turtall.

Husker anbefalt innkjøring på roadracingsykler for 30 år siden, tomgang i en time og deretter full guffe...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av Kawagutten »

Sykkelen behøver ikke gå veldig lenge på tomgang først.Et par minutter mens du tar på utstyret holder lenge men kjør alltid pent den første tiden uansett :-) .
Jeg har kjørt inn mange 50 og 100 kubikkere og et par tunge sykler som virket til å ha en fin gange i motoren etter innkjøring å har vært holdbare i ettertid med å kjøre pent(lett og ledig) de første femti mila for så å kjøre mer variert uten å presse veldig hardt men mer og mer nærmere 100 mil.Bruker håndboka er best å følge.Ta gjerne et oljeskift tidlig og bruk en magnet på oljepluggen spesielt den første tiden.
Jeg for min del liker å være nøye med tingene mine så jeg har en god følelse i ettertid :-)

En gang kom det 2stk og kjøpte en ny overhalt 100 kubikk som bare var kjørt inn ca 40 mil.De fikk en advarsel om å ikke presse den hardt men når de dro var det full gass med to på sykkelen helt til de kom hjem(10mil) og de måtte trille sykkelen de siste hundre meterene.

Vil ikke anbefale å bruke dårlig olje for å få kjørt den inn på kortest mulig tid,mener en da kutter ned på holdbarhets tiden.
Sykkelen er nok testet på fabrikken så vil nok holde lengre enn den tiden du har den.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ZZR-Erling

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av ZZR-Erling »

La motoren gå ledig og lett, altså ikke mye spjeldåpning. Varierer turtallet, men ingen fullgasskjøring. Variasjon er altså viktig, så kjør heller småveier med mye giring, enn motorvei! Motorbrems er bra, det gir trykk som bidrar til å gi et fint press slik at stempelringene tettere godt mot sylinderveggen. Det minsker faren for høyt oljeforbruk.
Følg produsentens anbefalinger vedr olje.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av Kjellrf »

På kald motor bør du ha litt høyere turtall enn tomgang. Jeg kler på meg, starter sykkelen, slår av choken etter noen få sekunder og holder sykkelen på ca 1500 rpm med gassen i 10-20 sekunder før jeg kjører pent avgårde. Mye choke fører til større sylinderslitasje, da oljefilmen i sylinderne blir vasket bort av bensina.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av jhn »

Er det ikke greit å følge det som står i bruker-manualen?
Alle som har uttalt seg her i tråden har vel sagt det som står der ... bare med litt forskjellig ordlyd.

flonoen
Innlegg: 74
Registrert: 27 jun 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8N '12, BRP '04

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av flonoen »

Skal du kjøre inn i en sykkel er det flere moment som bør taes med. Vil du komme noenlunde hel før det bør du få noen andre til å kjøre inn i sykkelen. Vil du få best mulig impact anbefales god tilsats, og bruke litt tid på å dreve om sykkelen (som skal kjøre inn i, ikke den som skal kjøres inn i) slik at farten blir høyest mulig i treffet. Noen sverger til moment, andre til effekt (den gode gamle analogien flytte veggen lengst og treffe veggen hardest), eg mener du bør sikte for full effekt over litt tid før du treffer sykkelen.

Men hva håper du egentlig å oppnå med dette?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøre inn en sykkel

Legg inn av jongsanim »

jhn skrev:Er det ikke greit å følge det som står i bruker-manualen?
Alle som har uttalt seg her i tråden har vel sagt det som står der ... bare med litt forskjellig ordlyd.
Hva? Syntes da de fleste (meg inkludert) har skrevet det motsatte? :)

Svar