Støpte VS eikefelger i 1200 klassen

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Støpte VS eikefelger i 1200 klassen

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Flere av dem store adventure syklene leveres med enten støpte eller eikefelger. Blir en slik sykkel merkbart mer
slaskete i svingene på eikefelger ved asfaltkjøring? Hva er pluss og minus med eikefelger på en slik sykkel :scratch

Jeg ser den at eikefelger flekser å tåler mer juling ved brutal kjøring over stokk og stein samt ved hopp og sprett, men dette er noe som nesten er umulig med en så stor og tung sykkel som nærmer seg 300 000,- fullrigga ny. På dem cross syklene jeg hatt har det måtes stramme etter eiker stadig vekk. Hvordan er det med intervall på disse store adventurene ved vanlig kjøring på vei? Ser også ut som det blir ganske så traumatisk å vaske disse eikefelgen vis en vil holde dem blanke en gang i blant.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Støpte VS eikefelger i 1200 klassen

Legg inn av KydeX »

Du har vel vært inne på en del av momentene selv. Eikefelger vil sannsynligvis ikke være like stive som støpte felger og de vil være vanskeligere å holde rene. De vil også kreve mer vedlikehold. Hvor ofte de må etterstrammes vil nok komme an på terrenget de blir kjørt i. Ved asfaltkjøring ganske sjelden, ved terrengkjøring oftere.

Den store fordelen er at de tåler mer juling, de vil ikke sprekke/knuse like lett som støpte felger, og de kan repareres ute i terrenget dersom man har med seg litt verktøy og reservedeler.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Svar