Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen er V2
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen er V2
Hei
EDn kar som spør om sykkelen er en "v2"?
De refferer da vel til det som kalles v-twin?
Min gamlew 84 mod. fj1100 er vel v4?
Har NULL teknisk innsikt :/
EDn kar som spør om sykkelen er en "v2"?
De refferer da vel til det som kalles v-twin?
Min gamlew 84 mod. fj1100 er vel v4?
Har NULL teknisk innsikt :/
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
hva ligger egentlig i at noe er v-det ene og v- det andre?
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- MatsF10
- Innlegg: 6
- Registrert: 12 feb 2014, 22:28
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-5 500 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
Om jeg ikke tar helt feil er din en rekke 4'er
V2 vil si en tosylindret motor hvor sylindrene står i en V form, liksom ut ifra hverandre, om det er en V4 er det akkurat likt bare 2 sylindre ekstra. vanlig med v2 men tror om det er firesylindret er det mest vanlig med rekke. :) *ingen ekspert*
V2 vil si en tosylindret motor hvor sylindrene står i en V form, liksom ut ifra hverandre, om det er en V4 er det akkurat likt bare 2 sylindre ekstra. vanlig med v2 men tror om det er firesylindret er det mest vanlig med rekke. :) *ingen ekspert*
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
Såvidt jeg vet er FJ1100 en R4. Altså en rekkefirer.
Forskjellen på motorer kan dere se et utklipp av her

Forskjellen på motorer kan dere se et utklipp av her

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
V-2 er populært kalt v-twin og mange ganger følger det gjerne et tall etter som angir graden (vinkelen) mellom sylindrene. I sin ytterste konsekvens finnes det også¨L-tvin, som menes med at sylindrene ser ut som en L.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he.

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
FJ1100 ER en R4/rekkefirer ja.
Har sjøl hatt en -84.
Suzuki RG500 har to veiver og fire sylindrer...hva kalles den config'en da?

Har sjøl hatt en -84.
Suzuki RG500 har to veiver og fire sylindrer...hva kalles den config'en da?

- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
Den blir vel kalt square four, eller firkantfirer på norskZZR-Erling skrev:FJ1100 ER en R4/rekkefirer ja.
Har sjøl hatt en -84.
Suzuki RG500 har to veiver og fire sylindrer...hva kalles den config'en da?

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
U motor ifølge wikipedia 

- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
Må for ordens skyld legge til at det også finnes boxermotor, dette er en motor hvor stemplene slår fra hverandre, Altså en eller flere sylindre på hver side. BMW, er vel den mest kjente i MC-verden... WV-boble i bilverden :) Ja Dr Greve nevnte de jo... var litt redd for at BMW ble glemt her, fikk et lite snev av panikkangst... :-)å
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
Takker for svar :)
Rart med det, altid hatt lyst på sykkel, lappen og alt, men har aldri vært opptatt av den tekniske biten :)
Så kjøregleden er enorm, ivrer som om en var barn på julaften når våren nærmer seg, men det rent tekniske har en fortsatt ingen peiling på :)
Rart med det, altid hatt lyst på sykkel, lappen og alt, men har aldri vært opptatt av den tekniske biten :)
Så kjøregleden er enorm, ivrer som om en var barn på julaften når våren nærmer seg, men det rent tekniske har en fortsatt ingen peiling på :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
For en del år siden hadde jeg en Honda NS400r den har 90 grader V3 totakt 

Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
Spiller vel ingen rolle :) En trenger ikke være mekaniker for å være flink å kjøre.lars_helgek skrev:Takker for svar :)
Rart med det, altid hatt lyst på sykkel, lappen og alt, men har aldri vært opptatt av den tekniske biten :)
Så kjøregleden er enorm, ivrer som om en var barn på julaften når våren nærmer seg, men det rent tekniske har en fortsatt ingen peiling på :)
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
DrGreve skrev:V-2 er populært kalt v-twin og mange ganger følger det gjerne et tall etter som angir graden (vinkelen) mellom sylindrene. I sin ytterste konsekvens finnes det også¨L-tvin, som menes med at sylindrene ser ut som en L.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he.

Guzzi og BMW har langsgående plassert motor.
Ducati & HD osv. har tverrstilt motor slik som rekkemotorene.

If it ain't broke, I'll break it.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
ejs skrev:DrGreve skrev:V-2 er populært kalt v-twin og mange ganger følger det gjerne et tall etter som angir graden (vinkelen) mellom sylindrene. I sin ytterste konsekvens finnes det også¨L-tvin, som menes med at sylindrene ser ut som en L.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he.![]()
Guzzi og BMW har langsgående plassert motor.
Ducati & HD osv. har tverrstilt motor slik som rekkemotorene.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Tidenes NEWBIE spørsmål... Men en kar spør om sykkelen e
Her er et eksempel på en langsgående Hondamotor i en Guzziramme:ejs skrev:DrGreve skrev:V-2 er populært kalt v-twin og mange ganger følger det gjerne et tall etter som angir graden (vinkelen) mellom sylindrene. I sin ytterste konsekvens finnes det også¨L-tvin, som menes med at sylindrene ser ut som en L.
V-4 er i praksis 2 V-twin plassert ved siden av hverandre fordi begge stemplene på samme sylinder-rekke går synkront. Graden, i Honda sitt tilfelle er vanligvis i (i V-4konfigurasjon) 45, 65 eller 90 grader mellom.
Så har man såkalte "inline-motorer som på godt norsk er rekkemotorer, 2, 3 eller 4 sylindret som deler samme veiv og kamaksler.
Boksere har 2, 4 eller 6 sylindre men der står sylindrene mot hverandre og stempelstengene (i en skjematisk framstilling) ser ut som boksere som slår mot hverandre.
Og til slutt har man noen raringer, slik som Guzzi som har en V-twin som er tverrstillt i ramma slik at sylindrene står på skrå ut til siden, gyselig... :)
Og til slutt noen 3 sylindrede motorer hvor de har kastet sylindrene i en trommel og montert slik som de så ut da, litt her og der, 2 fremme og en bak eller noe annet rart, he, he.![]()
Guzzi og BMW har langsgående plassert motor.
Ducati & HD osv. har tverrstilt motor slik som rekkemotorene.
http://caferacersunited.com/honda-cafe- ... tjoelkers/
Og en video av sykkelen, ganske feit lyd på denne:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=YEkiYJ9GH2U[/video]
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991