Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Hei igjen :)
Mange tråder fra meg nå, men men, finnes ikke dumme spørsmål sies det :)
På min FJ1100 (84) har jeg et glass nede på motoren jeg ser oljenivået på.. Jeg har hatt noe mindre drypping av olje, som enda er et lite mysterium..
Nå sist jeg kjørte endog, kjørte jeg sykkelen innendørs for å se evt om det dryppet under til senere.
Det hadde det ikke gjort tilsynelatende (på gulvet).
Men, nivået på glasset er litt lavere en når jeg parkerte den mener jeg, noe jeg ser på som merkelig siden jeg ikke har sett noe spillolje etterpå.. Når jeg så sist da, var motoren varm da, og nå har den stått kald to dager..
Gjør dette noen forskjell? Kald eller varm motor?
Mange tråder fra meg nå, men men, finnes ikke dumme spørsmål sies det :)
På min FJ1100 (84) har jeg et glass nede på motoren jeg ser oljenivået på.. Jeg har hatt noe mindre drypping av olje, som enda er et lite mysterium..
Nå sist jeg kjørte endog, kjørte jeg sykkelen innendørs for å se evt om det dryppet under til senere.
Det hadde det ikke gjort tilsynelatende (på gulvet).
Men, nivået på glasset er litt lavere en når jeg parkerte den mener jeg, noe jeg ser på som merkelig siden jeg ikke har sett noe spillolje etterpå.. Når jeg så sist da, var motoren varm da, og nå har den stått kald to dager..
Gjør dette noen forskjell? Kald eller varm motor?
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Det har litt å bety siden oljen utvider seg når den blir varm. Sjekk instruksjonsbok om den skal peiles kald eller varm
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Helt enig! Ingen spørsmål er dumme
.
Når ditt så tenker jeg at det står i instruksjonsboka hvordan olja skal peiles.
I noen tilfelles skal dette gjøres mens sykkelen står på sidestøtta: I andre og kanskje de fleste tilfellene, skal sykkelen så rett opp og ned på hjulene mens nivået leses av. Det står gjerne også når nivået skal leses av: ved kald motor, etter X antall minutter etter at driftsvarm motor er avslått osv. osv.
De tre siste syklene jeg har hatt (Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio) har peilepinne og en klar beskrivelse av hvordan nivået skal leses av.
I 1991 eide jeg en Suzuki GSX 1100 EF, som det var nivåglass på. Men husker ikke lenger hva instruksjonsboka sa om avlesningen av oljenivået...

Når ditt så tenker jeg at det står i instruksjonsboka hvordan olja skal peiles.
I noen tilfelles skal dette gjøres mens sykkelen står på sidestøtta: I andre og kanskje de fleste tilfellene, skal sykkelen så rett opp og ned på hjulene mens nivået leses av. Det står gjerne også når nivået skal leses av: ved kald motor, etter X antall minutter etter at driftsvarm motor er avslått osv. osv.
De tre siste syklene jeg har hatt (Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio) har peilepinne og en klar beskrivelse av hvordan nivået skal leses av.
I 1991 eide jeg en Suzuki GSX 1100 EF, som det var nivåglass på. Men husker ikke lenger hva instruksjonsboka sa om avlesningen av oljenivået...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Takker :)
Har desverre ikke instruksjonsboka da.. Men skal spørre litt rundt på nett, så finner jeg det nok ut :)
Har desverre ikke instruksjonsboka da.. Men skal spørre litt rundt på nett, så finner jeg det nok ut :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
I de aller fleste tilfeller skal olja peiles når sykkelen står på senterstøtta. Forskjellen ligger gjerne i de tilfeller hvor det er peilepinne istedet for glass, om peilepinnen skal skrues helt inn eller hvile på gjengene, altså ikke skrues inn. Å skru peilepinnen helt inn hvis manualen sier at den ikke skal det, vil jo si at man får måling som kan virke normal, men faktum er at man da har for lite olje med skjæring av motor som resultat. Dette problemet har jo ikke du med peileglass.
Siden sykler som står på senterstøtten har forhjulet i bakken og bakhjulet i lufta (luter forover) sier det seg selv at man får misvisende peiling hvis man måler når sykkelen bare står rett opp og ned på begge hjulene.
Når motoren er varm, altså nettopp stoppet, vil det henge litt olje igjen i rør og kanaler og i filteret. Har du oljekjøler i tillegg som holder en stund på olja, vil noe sige ned etterhvert og gi litt mere olje i bunnpannen som vil vises som et høyere nivå i glasset på kald motor sammenlignet med varm, nettopp stoppet motor...
Minker oljenivået over tid uten noe synlig lekkasje (vann i olje-olje i kjølevann), så brenner motoren olja ut og da bør du se på ventiltetninger og i verste konsekvens også stempelringer..
Håper det var ett vettugt svar på en fredagskveld :)
Siden sykler som står på senterstøtten har forhjulet i bakken og bakhjulet i lufta (luter forover) sier det seg selv at man får misvisende peiling hvis man måler når sykkelen bare står rett opp og ned på begge hjulene.
Når motoren er varm, altså nettopp stoppet, vil det henge litt olje igjen i rør og kanaler og i filteret. Har du oljekjøler i tillegg som holder en stund på olja, vil noe sige ned etterhvert og gi litt mere olje i bunnpannen som vil vises som et høyere nivå i glasset på kald motor sammenlignet med varm, nettopp stoppet motor...
Minker oljenivået over tid uten noe synlig lekkasje (vann i olje-olje i kjølevann), så brenner motoren olja ut og da bør du se på ventiltetninger og i verste konsekvens også stempelringer..
Håper det var ett vettugt svar på en fredagskveld :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
PS, når jeg er på tur, peiler jeg når sykkelen ikke står på senterstøtta siden den er et slit å få opp alene, men da vet jeg jo hvor nivået skal være på pinnen slik at peilingen uansett blir rett..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Holder å holde sykkelen rett :>
Varm motor er vel "regelen" for de fleste sykler, men jeg har ikke sett astronomiske forskjeller på min sykkel ihvertfall fra kald til varm olje når det gjelder måling.
Varm motor er vel "regelen" for de fleste sykler, men jeg har ikke sett astronomiske forskjeller på min sykkel ihvertfall fra kald til varm olje når det gjelder måling.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Bare ikke kjøp zzr1100 1992 mod, de er et mareritt å peile
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
JohnnyTh skrev:Bare ikke kjøp zzr1100 1992 mod, de er et mareritt å peile


- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Du har vel ikke oljekjøler på din?Snikendeugle skrev:Holder å holde sykkelen rett :>
Varm motor er vel "regelen" for de fleste sykler, men jeg har ikke sett astronomiske forskjeller på min sykkel ihvertfall fra kald til varm olje når det gjelder måling.
Og en korrigering, når jeg sier kald motor så mener jeg ikke at man skal vente i 1,5 timer for å peile, men vente 4-5 minutter etter stopp av motor slik at olje som ligger igjen i kanaler og oljerør til for eks oljekjøler får tid til å sige ned i sumpa.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
http://www.fjowners.com/index.php?topic=8865.0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Var vel ikke mer slit å få opp VF'en enn normalt, bruker du kanskje feil teknikk?DrGreve skrev:PS, når jeg er på tur, peiler jeg når sykkelen ikke står på senterstøtta siden den er et slit å få opp alene, men da vet jeg jo hvor nivået skal være på pinnen slik at peilingen uansett blir rett..
Ellers er det jo oljenivåbryter og ikke oljetrykksbryter på FJ'en. De kan lyse fort selv ved over halvt nivå i peileglasset.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Fj1100:
Skal stå på slett underlag og på hovedstøtte. Peiler du ved å holde den rett når den står på hjula, ser det ut som du har for lite olje.
Varm ellre kald motor utgjør liten forskjell, men pass på litt her:
Skal motor peiles varm, skal den være skikkelig varm!! slik at all olje fra motoren og den relativt store oljekjøleren renner fort ned i bunnpanna.
Det er også viktig at den står temmelig så rett, ettersom peileglasset er helt ute på siden. FJ har ikke oljetrykkslampe, men nivåbryter som sier fra i god tid før det blir for lite. I veldig kaldt vær kan denne finne på å lyse noen sekunder etter oppstart fordi olja renner tregt tilbake i sump. Dette er normalt for sykkelen.
En frisk FJ motor bruker lite olje. Jeg etterfyller toppen en halv liter på et 5000 km skift, selv etter 200000 km.
LAngvarig høy belastning (Autobahn eller banekjøring) vil selvfølgelig fremkalle litt olje-forbruk på en luftkjølt motor.
Skal stå på slett underlag og på hovedstøtte. Peiler du ved å holde den rett når den står på hjula, ser det ut som du har for lite olje.
Varm ellre kald motor utgjør liten forskjell, men pass på litt her:
Skal motor peiles varm, skal den være skikkelig varm!! slik at all olje fra motoren og den relativt store oljekjøleren renner fort ned i bunnpanna.
Det er også viktig at den står temmelig så rett, ettersom peileglasset er helt ute på siden. FJ har ikke oljetrykkslampe, men nivåbryter som sier fra i god tid før det blir for lite. I veldig kaldt vær kan denne finne på å lyse noen sekunder etter oppstart fordi olja renner tregt tilbake i sump. Dette er normalt for sykkelen.
En frisk FJ motor bruker lite olje. Jeg etterfyller toppen en halv liter på et 5000 km skift, selv etter 200000 km.
LAngvarig høy belastning (Autobahn eller banekjøring) vil selvfølgelig fremkalle litt olje-forbruk på en luftkjølt motor.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Det er jo ikke alle sykler som har senterstøtte som standard, og jeg monterer ikke støtta kun for å peile olje. V-stromen skal peiles stående loddrett på hjula ... det kan være ei utfordring for en stiv og støl gammel kropp ... jeg må nærmest ligge på bakken for å se glasset, mens jeg balanserer sykkelen. Skummelt med ferielastet sykkel 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Oljenivå gjennom glass... Kald eller varm motor?
Samme med de tre siste syklene jeg har hatt. Oljen skal peiles mens sykkelen har begge hjulene i bakken og i loddrett stilling.jhn skrev:Det er jo ikke alle sykler som har senterstøtte som standard, og jeg monterer ikke støtta kun for å peile olje. V-stromen skal peiles stående loddrett på hjula ... det kan være ei utfordring for en stiv og støl gammel kropp ... jeg må nærmest ligge på bakken for å se glasset, mens jeg balanserer sykkelen. Skummelt med ferielastet sykkel
Ikke vanskelig eller problematisk med peilepinne.
Men ser for meg at det byr på et par ekstra utfordringer med peileglass...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.