Turtips Oslo-Stavanger?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
EksosUgla
Innlegg: 11
Registrert: 13 mar 2014, 02:37
Motorsykkelen din: Honda Deauville NT 700, 2006.
Sted: Oslo

Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av EksosUgla »

Skal en tur fra Oslo til Stavanger i juni og kunne mer enn gjerne tenke meg noen tips om kjørevei, ting og se og overnattingssteder :-)

Tenkte å ta en overnatting eller to på veien til Stavanger. Blir i Stavanger noen dager (har overnattingssted der) før jeg så kunne tenke meg å kjøre i retning Hardanger, før turen så går tilbake til Oslo.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av Anaxim »

Da må du dra via Hovden, ned Setesdalen til Valle, så veien over Suleskard, hårnålsvingene ned til Lysebotn (overnatte), ferga ut Lysefjorden og så Stavanger.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av Olav K »

Et godt forslag kunne være å komme seg opp i Hallingdal, ta av på Nesbyen og kjøre over fjellet mot Dagali og så videre der i retning Uvdal, deretter ta opp til, og over Imingfjell (Husk vafler på toppen av bakken, Imingfjell Fjellstue?), Tessungdalen til Rjukan. Der er det flere severdigheter. Så videre over fjell og daler til du er NESTEN i Rauland, da tar du av til venstre og kjører mot Åmotsdal og ned til Høydalsmo, krysser E 134 og videre ned til Dalen (Dalen Hotel er fint) før ferden går videre over fjellet mot Setesdal, så kjører du nedover den i noen km før du svinger til høyre på Rysstad, og tar Suleskarsveien over mot Vestlandet. En avstikker ned i Lysebotn er helt påkrevd i den sammenheng :thumleft
Så er det raka veien til Stavanger. Gloppedalsura og Rysjedalstunet er fine plasser å stoppe på veien.

Hjem igjen ville jeg tatt veien over Ryfylke, Stvg, Sandnes til Lauvik, over med fergja til Oanes, og så er det pur kos på MC innover dalene og over små opp og nedstigninger til Hjelmeland, ny fergje til Isvik, kjører så til Sand og derfra er det to alternativer, ett via Suldal og langs Suldalsvannet til Røldal, evt fergje fra Sand til Ropeid og deretter til Sauda og over fjellet til Røldal, I Røldal svinger du til venstre på E 134 og kjører til Odda, og vips er du i Hardanger :prf

Jeg skal lage et par forslag på kart når jeg kommer hjem i dag, men nuh må jeg ha meg avgårde til en kunde :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av LordShaft »

Olav K skrev:Et godt forslag kunne være å komme seg opp i Hallingdal, ta av på Nesbyen og kjøre over fjellet mot Dagali og så videre der i retning Uvdal, deretter ta opp til, og over Imingfjell (Husk vafler på toppen av bakken, Imingfjell Fjellstue?), Tessungdalen til Rjukan. Der er det flere severdigheter. Så videre over fjell og daler til du er NESTEN i Rauland, da tar du av til venstre og kjører mot Åmotsdal og ned til Høydalsmo, krysser E 134 og videre ned til Dalen (Dalen Hotel er fint) før ferden går videre over fjellet mot Setesdal, så kjører du nedover den i noen km før du svinger til høyre på Rysstad, og tar Suleskarsveien over mot Vestlandet. En avstikker ned i Lysebotn er helt påkrevd i den sammenheng :thumleft
Så er det raka veien til Stavanger. Gloppedalsura og Rysjedalstunet er fine plasser å stoppe på veien.

Hjem igjen ville jeg tatt veien over Ryfylke, Stvg, Sandnes til Lauvik, over med fergja til Oanes, og så er det pur kos på MC innover dalene og over små opp og nedstigninger til Hjelmeland, ny fergje til Isvik, kjører så til Sand og derfra er det to alternativer, ett via Suldal og langs Suldalsvannet til Røldal, evt fergje fra Sand til Ropeid og deretter til Sauda og over fjellet til Røldal, I Røldal svinger du til venstre på E 134 og kjører til Odda, og vips er du i Hardanger :prf

Jeg skal lage et par forslag på kart når jeg kommer hjem i dag, men nuh må jeg ha meg avgårde til en kunde :)
Her hørtes det ut som du ikke hadde vært før :knegg

Note 3

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av JohnnyTh »

Et annet allternativ er å holde seg til kysten, altså utenfor E18/39 og følge den gamle veien. Etter Lindesnes kjører man til Lyngdal og så Nordsjøveien som går via Jøssingfjord.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av Vagabond60 »

Her er grei rute. Veien over Suleskard er vinterstengt, åpner 20.mai.

http://goo.gl/maps/TLoAS" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av Olav K »

LordShaft skrev:
Olav K skrev:Et godt forslag kunne være å komme seg opp i Hallingdal, ta av på Nesbyen og kjøre over fjellet mot Dagali og så videre der i retning Uvdal, deretter ta opp til, og over Imingfjell (Husk vafler på toppen av bakken, Imingfjell Fjellstue?), Tessungdalen til Rjukan. Der er det flere severdigheter. Så videre over fjell og daler til du er NESTEN i Rauland, da tar du av til venstre og kjører mot Åmotsdal og ned til Høydalsmo, krysser E 134 og videre ned til Dalen (Dalen Hotel er fint) før ferden går videre over fjellet mot Setesdal, så kjører du nedover den i noen km før du svinger til høyre på Rysstad, og tar Suleskarsveien over mot Vestlandet. En avstikker ned i Lysebotn er helt påkrevd i den sammenheng :thumleft
Så er det raka veien til Stavanger. Gloppedalsura og Rysjedalstunet er fine plasser å stoppe på veien.

Hjem igjen ville jeg tatt veien over Ryfylke, Stvg, Sandnes til Lauvik, over med fergja til Oanes, og så er det pur kos på MC innover dalene og over små opp og nedstigninger til Hjelmeland, ny fergje til Isvik, kjører så til Sand og derfra er det to alternativer, ett via Suldal og langs Suldalsvannet til Røldal, evt fergje fra Sand til Ropeid og deretter til Sauda og over fjellet til Røldal, I Røldal svinger du til venstre på E 134 og kjører til Odda, og vips er du i Hardanger :prf

Jeg skal lage et par forslag på kart når jeg kommer hjem i dag, men nuh må jeg ha meg avgårde til en kunde :)
Her hørtes det ut som du ikke hadde vært før :knegg

Note 3

Lordshaft: Du misforstår, jeg er ganske godt kjent, i alle fall på deler av den ruta :vs :lol Skal lage en kartvisning nå straks :-)å
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av bzzlink »

Vagabond60 skrev:Her er grei rute. Veien over Suleskard er vinterstengt, åpner 20.mai.

http://goo.gl/maps/TLoAS" onclick="window.open(this.href);return false;
Nå fikk jeg lyst til å kjøre sykkel!!! Våren kan ikke komme fort nok.

Brukeravatar
EksosUgla
Innlegg: 11
Registrert: 13 mar 2014, 02:37
Motorsykkelen din: Honda Deauville NT 700, 2006.
Sted: Oslo

Re: Turtips Oslo-Stavanger?

Legg inn av EksosUgla »

Takker så mye for supre forslag!!
Nå skal jeg bare sette meg ned med kartet og planlegge turen :-)

Men i første omgang skal jeg se frem til å ta ut sykkelen så den får kjent på vårluften! :-)

Svar