Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av gsx750_80 »

I Trondheim skal det nå bli betalingsparkering i tilknytning til byens mest kjente høyere lærested.
På forskjellige vis har jeg forsøkt å få svar på om man kan parkere MC utenfor oppmerkede MC-parkeringsplasser uten å risikere bot,
under forutsetning av at det ikke parkeres på en måte som kan sies å være til spesielt hinder for andre.
Svarene har ikke vært helt avklarende.

Eller, "muntlig formulert": Kan jeg fortsette å parkere "utenfor inngangsdøra", uten å risikere bot?
(For alt jeg vet kan det hende at MC-parkering på campus(er) blir langt unna dagens foretrukne parkeringssted.)

Jeg har inntrykk av at man i de fleste byer kan parkere MC bortimot hvor som helst, forutsatt at man benytter et minimum av fornuft,
uten å risikere bot. Tar jeg feil? (Det hadde jo vært besynderlig om parkeringsregler skulle utøves striktere på en undervisnings-
institusjon enn i byen forøvrig).
Noen som vet?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av Snikendeugle »

En parkeringsplass er vel en parkeringsplass uansett.
MC'er kan vel fint stå på en "bilplass" såfremt du betaler... :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av jongsanim »

Man risikerer vel alltid en parkeringsbot/gebyr hvis man ikke står på oppmerket plass. Det er vel heller slik at det sees imellom fingrene hvis man parkerer på en fornuftig måte.. Men som sagt, står man ulovlig ifølge reglementet risikerer man bot/gebyr.

Finnes nok ikke noe tydeligere svar med mindre det står skiltet :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av gsx750_80 »

Snikendeugle skrev:En parkeringsplass er vel en parkeringsplass uansett.
MC'er kan vel fint stå på en "bilplass" såfremt du betaler... :)
Det står faktisk spesifisert i reglene at den ikke kan benytte bilplass. Det er heller ikke ønskelig, siden det koster penger, mens MC-parkering på
oppmerkede plasser skal være gratis.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av gsx750_80 »

jongsanim skrev:Man risikerer vel alltid en parkeringsbot/gebyr hvis man ikke står på oppmerket plass. Det er vel heller slik at det sees imellom fingrene hvis man parkerer på en fornuftig måte.. Men som sagt, står man ulovlig ifølge reglementet risikerer man bot/gebyr.

Finnes nok ikke noe tydeligere svar med mindre det står skiltet :)
Ja, jeg lurer på hva som blir reglementet, egentlig. Min 3. epost lokalt inkluderte følgende:

"Parkerer MC gratis også utenfor merkede MC-plasser, (som ikke er reservert andre kjøretøy)?

Eller, sagt på et annet vis: Kan jeg fortsette å parkere MC'en "utenfor døra" uten å få bot? 1) ;-)

...
1) Under antakelsen at det ikke kommer MC-parkeringsplass der jeg foretrekker å parkere per i dag."

Svaret var: "Nei, du kan dessverre ikke parkere utenfor merkede MC-plasser."

Med andre ord fikk jeg ikke svar på om jeg kan bøtelegges eller ikke..
Jeg vet at jeg kan parkere utenfor merket MC plass. Det gjør jeg så og si alltid. Jeg vet imidlertid ikke om det
kan medføre bot.

Det er mulig du har rett i at det kan det, men jeg er altså ikke sikker..

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av Kmann »

Litt off topic, men ved kjøpesenteret i Charlottenberg står det et skilt "Mc-parkering". Der pleier motorsykler å parkere, ingen tenker vel på at det er parkeringa til Mc Donald som er 10m unna :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av gsx750_80 »

Kmann skrev:Litt off topic, men ved kjøpesenteret i Charlottenberg står det et skilt "Mc-parkering". Der pleier motorsykler å parkere, ingen tenker vel på at det er parkeringa til Mc Donald som er 10m unna :lol
:thumleft

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av Dykkeren »

gsx750_80 skrev:
Snikendeugle skrev:En parkeringsplass er vel en parkeringsplass uansett.
MC'er kan vel fint stå på en "bilplass" såfremt du betaler... :)
Det står faktisk spesifisert i reglene at den ikke kan benytte bilplass. Det er heller ikke ønskelig, siden det koster penger, mens MC-parkering på
oppmerkede plasser skal være gratis.
Hvilke regler snakker du om her ? Bilplass ? På de parkeringsplasser jeg har sett, så står det ingenting om at den kun er for biler. Dette står det heller ikke i Norparks sine regler som er utarbeidet i samråd med forbrukerombudet. Du betaler for plassen og hvis du får plass til 10 sykler på den ene plassen, så holder det å løse 1 billett. Dette har vært oppe flere ganger i forumet her.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av RuneMC »

Kan ikke parker hvor en vil i Oslo ihvertfall.
Egne kommunale, skiltede MC-plasser eller Europark P-hus står en gratis. De fleste bedrifter har også egen gratis MC-parkering/besøksparkering.

Men dette er privatrettslige regler, så det er P-selskapet som bestemmer.

Hvis det blir for få plasser eller at MC-parkeringen blir for langt unna på lærestedet ditt, så ville jeg slått meg sammen med andre motorsyklister og rettet krav om oppmerket plass nærmere inngang/garderobe f.eks.

Hørtes rart ut at MC ikke kan kunne stå på bilplasser mot betaling. Så lenge du betaler full pris så har de ikke rettslig grunnlag for andre regler. MC i den sammenhengen regnes som motorvogn på lik linje med bil. Eneste avviket er at P-billetten plasseres på et godt synlig sted og ikke nødvendigvis innenfor frontrute. I tillegg bør du ta bilde av billetten med mobilkamera i tilfelle den blir tatt. (Du må IKKE ta med billetten i lomma). Forskjellig praksis når det gjelder at flere MC står på samme plass. De fleste P-selskap krever billett av alle, men ser at det i P-klagenemnda har vært noen avgjørelser til fordel for MC her, med at det betales per plass.

Har hørt at f.eks. i Bergen er det mulig å stå på fortau uten å få bot, men det får du i Oslo. Utenom det mest tettbebygde bysentrum er det nok slik at praksisen varierer både fra område til område og fra P-selskap til P-selskap. Det er dessverre et virrvar av forskjellig praksis.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av gsx750_80 »

Dykkeren skrev:
gsx750_80 skrev:
Snikendeugle skrev:En parkeringsplass er vel en parkeringsplass uansett.
MC'er kan vel fint stå på en "bilplass" såfremt du betaler... :)
Det står faktisk spesifisert i reglene at den ikke kan benytte bilplass. Det er heller ikke ønskelig, siden det koster penger, mens MC-parkering på
oppmerkede plasser skal være gratis.
Hvilke regler snakker du om her ? Bilplass ? På de parkeringsplasser jeg har sett, så står det ingenting om at den kun er for biler. Dette står det heller ikke i Norparks sine regler som er utarbeidet i samråd med forbrukerombudet. Du betaler for plassen og hvis du får plass til 10 sykler på den ene plassen, så holder det å løse 1 billett. Dette har vært oppe flere ganger i forumet her.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Som nevnt tidligere i denne tråden så dereier det seg om MC-parkering, i Trondheim, og dedikerte MC P-plasser (bla).

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av gsx750_80 »

RuneMC skrev:Kan ikke parker hvor en vil i Oslo ihvertfall.
Egne kommunale, skiltede MC-plasser eller Europark P-hus står en gratis. De fleste bedrifter har også egen gratis MC-parkering/besøksparkering.

Men dette er privatrettslige regler, så det er P-selskapet som bestemmer.

Hvis det blir for få plasser eller at MC-parkeringen blir for langt unna på lærestedet ditt, så ville jeg slått meg sammen med andre motorsyklister og rettet krav om oppmerket plass nærmere inngang/garderobe f.eks.

Hørtes rart ut at MC ikke kan kunne stå på bilplasser mot betaling. Så lenge du betaler full pris så har de ikke rettslig grunnlag for andre regler. MC i den sammenhengen regnes som motorvogn på lik linje med bil. Eneste avviket er at P-billetten plasseres på et godt synlig sted og ikke nødvendigvis innenfor frontrute. I tillegg bør du ta bilde av billetten med mobilkamera i tilfelle den blir tatt. (Du må IKKE ta med billetten i lomma). Forskjellig praksis når det gjelder at flere MC står på samme plass. De fleste P-selskap krever billett av alle, men ser at det i P-klagenemnda har vært noen avgjørelser til fordel for MC her, med at det betales per plass.

Har hørt at f.eks. i Bergen er det mulig å stå på fortau uten å få bot, men det får du i Oslo. Utenom det mest tettbebygde bysentrum er det nok slik at praksisen varierer både fra område til område og fra P-selskap til P-selskap. Det er dessverre et virrvar av forskjellig praksis.
Bilene som skal parkeres registreres med identitet. Det gjør ikke MC, på dette stedet. MC får ikke parkere på "øvrige P-plasser". De er forbeholdt biler.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av RuneMC »

Aha, da blir det vel for reserverte plasser å regne... Ja, skal ikke være enkelt... og som sagt så er det mye opp til eier av P-plassene hvilke regler som skal gjelde.

Da er vel eneste farbar vei å starte en interessegruppe eller lign (Facebook-gruppe f.eks.) slik at det blir flere enn bare deg som legger press på lærestede (evt kommunen hvis det er de som bestemmer).

MC er jo mye mindre plasskrevende enn bil, avhjelper kø i rushtrafikken osv, så bør være i lærestedets interesse å legge forholdene til rette også. Evt tipse NMCU om saken dersom det er urimelig dårlige parkeringsforhold. Det er dessverre slik at det offentlige "glemmer" tohjulingene i mange sammenhenger, og egentlig er det jo bare litt godvilje som skal til i mange tilfelle. (Dvs fleksibel parkering utenom oppmerkede plasser når det ikke er til hinder eller lage flere oppmerkede plasser på små arealer som ikke brukes av andre - dem er det ofte endel av. )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av SuperMorten »

I Tønsberg og Horten er det i tillegg til kommunal parkering et selskap som heter Micasa (micasa.no) som driver flere p-plasser og p-hus. Disse krever betaling av MC og har ikke mulighet for sms-betaling. Jeg sendte derfor en mail til selskapet med spørsmål om hvordan dette skulle løses i praksis for å unngå gebyr. Dette var i fjor sommer. Jeg forholdt meg høflig og sakelig, men har hittil ikke mottatt svar. Jeg vil tro de ikke ønsker oss som kunder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Parkering utenfor MC-parkering og evt sanksjoner?

Legg inn av Petterh »

Det er fint du tar opp dette temaet. Jeg er selv veldig usikker på hva som gjelder. Nei, jeg vet hva som gjelder - parkér og betal - men er usikker på hva som aksepteres! I dag kjørte jeg selv på butikken. Syns det er litt snodig å parkere på bilparkering, så jeg stod på en ledig flekk utenfor veggen til butikken. Helt garantert ikke etter forskriftene, men det virker jo som at praksis er veldig forskjellig. Noen steder er det tillatt, andre er det å be om bot. Det er kanskje ikke mulig å nærme seg en felles konklusjon? :scratch

Svar