Hallo!
Har nettopp fått lappen på mellomtung og sitter nå og lurer på om jeg skal kjøpe en 600cc 34hk, og mitt store spm. angående dette er om det er verdt det? Har hørt at om jeg kun har A2-lappen så lønner det seg å kjøpe en 250cc og heller vente til jeg får tunglappen med å kjøpe en tungsykkel. Har hørt at om jeg kjøper en tungsykkel som er nedplombert og registrert som mellomgtung så vil denne sykkelen være for tung og dyr osv osv... Grunnen til at jeg spør om dette, er fordi jeg ikke har peiling på hva jeg burde gjøre... HJELP!
Kjøp av 600cc 34hk sykkel.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Kjøp av 600cc 34hk sykkel.
KTM Duke 690
Jeg har min som mellomtung nå. Mer enn nok futt i.
Eventuelt KTM Duke 390 som er en vel så bra sykkel. Går til ogmed litt kjappere enn 690'en som mellomtung.

Jeg har min som mellomtung nå. Mer enn nok futt i.
Eventuelt KTM Duke 390 som er en vel så bra sykkel. Går til ogmed litt kjappere enn 690'en som mellomtung.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 aug 2013, 19:26
- Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
- Bosted: Østfold
Re: Kjøp av 600cc 34hk sykkel.
Fra 19. januar 2013 ble klasse A2 innført som ny førerkortklasse for motorsykkel. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (høyest effekt 35 kW og forholdet effekt/vekt høyst 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" til mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
Ref: vegvesen.no
Så du kan jo kjøre sykkel med opptil 48hk, blir litt mer å velge på da. : )
Ref: vegvesen.no
Så du kan jo kjøre sykkel med opptil 48hk, blir litt mer å velge på da. : )
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Kjøp av 600cc 34hk sykkel.
Får du god pris på den er vel den grei og den tror jeg ikke er for tung men det må du teste ut selv før du kjøper.Sjekk hva det koster å regge den som fulleffekt først.
Og når du skal ta bort plomberingen blir det som å få ny sykkel igjen :-)
Og når du skal ta bort plomberingen blir det som å få ny sykkel igjen :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Kjøp av 600cc 34hk sykkel.
Tja, 10 000,- må jeg ut med når jeg skal regge min som fulleffekt.Elolz skrev:Problemet er når du får A og vil kjøre fulleffekt, da blir det gjerne litt styr med omregistrering, og ikke minst avgift for effekt om den ikke har vært registrert som fulleffekter før.
Forsikringsprisen er også noe å tenke på, spesielt om det er racingsykler du er ute etter. Med fersk lapp måtte jeg ut med 15.000 i forsikring for en 600cc racingsykkel, uansett om det var mellomtung eller fulleffekt. Ninja 250R fikk jeg forsikret til en tredjedel av den prisen. Jeg kjørte Ninja 250R fra jeg tok lappen og frem til jeg ble 23, forsikringsprisen synker en god del når en kan krysse av på at alle førere er over 23, så da ble forsikringsprisen på fulleffekt racingsykkel til å leve med og det ble sykkelbytte
Om en fortsatt liker sykkelen så er ikke det store pengene, vs å bruke mye tid på å selge nåværende, finne ny ++++
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Kjøp av 600cc 34hk sykkel.
Snikendeugle skrev:Tja, 10 000,- må jeg ut med når jeg skal regge min som fulleffekt.Elolz skrev:Problemet er når du får A og vil kjøre fulleffekt, da blir det gjerne litt styr med omregistrering, og ikke minst avgift for effekt om den ikke har vært registrert som fulleffekter før.
Forsikringsprisen er også noe å tenke på, spesielt om det er racingsykler du er ute etter. Med fersk lapp måtte jeg ut med 15.000 i forsikring for en 600cc racingsykkel, uansett om det var mellomtung eller fulleffekt. Ninja 250R fikk jeg forsikret til en tredjedel av den prisen. Jeg kjørte Ninja 250R fra jeg tok lappen og frem til jeg ble 23, forsikringsprisen synker en god del når en kan krysse av på at alle førere er over 23, så da ble forsikringsprisen på fulleffekt racingsykkel til å leve med og det ble sykkelbytte
Om en fortsatt liker sykkelen så er ikke det store pengene, vs å bruke mye tid på å selge nåværende, finne ny ++++
Blir vel mindre med åra å regge om til fulleffekt hvis ikke prisen på ccm/hk går opp?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Kjøp av 600cc 34hk sykkel.
Det er sikkert lurt å gjøre seg opp en mening om hva du liker først. Først og fremst hvilken kategori sykkel du liker best, hvilke kjørestillinger som passer deg best, din lengde og vekt kan bety mye. Da får du eliminert bort en del.Martin92 skrev:Hallo!
Har nettopp fått lappen på mellomtung og sitter nå og lurer på om jeg skal kjøpe en 600cc 34hk, og mitt store spm. angående dette er om det er verdt det? Har hørt at om jeg kun har A2-lappen så lønner det seg å kjøpe en 250cc og heller vente til jeg får tunglappen med å kjøpe en tungsykkel. Har hørt at om jeg kjøper en tungsykkel som er nedplombert og registrert som mellomgtung så vil denne sykkelen være for tung og dyr osv osv... Grunnen til at jeg spør om dette, er fordi jeg ikke har peiling på hva jeg burde gjøre... HJELP!
Men gratulerer masse med lappen i hvert fall
