Forgasserising / kondens

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
katana_king
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Forgasserising / kondens

Legg inn av katana_king »

Kjørte en fin tur fra Oslo til Sandefjord i går fra 15 til 1630 og retur fra 2045 til 2245 (via Horten og Moss)

Selv om temperaturen ikke var 0 grader, den var vel 4 grader når jeg startet og 2 grader når jeg kom frem, så opplevde jeg at motoren gikk litt dårligere (som om den ikke tente på alle pluggene eller som om man kjørte med choke på) men sjekket pluggene idag og de var ok. Etter å ha stått 1 time i oppvarmet garasje går den helt fint og gassrespons er normal og lyden var normal. Var litt overasket over at dette problemet oppstod med noen plussgrader (men alt må erfares). Er det noen som vet når man skal begynne å holde utkikk etter problemer med forgassermotorer, type antall grader C? Under 5 eller kan man oppleve dette ved høyere temperaturer? (Edit: Ser at jeg ikke har regnet med venturi-effekten, som kan gi et fall på 30-35 grader for en typisk forgasser, etter min relativt begrensede kunnskap om motorer, ser det ut til at det er en teoretisk sjanse for forgasserising helt opp til 30 grader C, selv om dette er mer uvanlig).

Medisinen for dette kan være kondensfjerner i bensin?

Jeg skal ha kondensfjerner i bensinen idag - ikke hatt på dette etter jeg hentet den fra service!

OT: Forøvrig er veien mellom Horten og Sandefjord (E18) begynt å ta form. Asfalt over det hele men en fil i bruk i hver retning - ingen grus eller ubehageligheter.

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Re: Forgasserising / kondens

Legg inn av MGR1 »

Forgasserising er godt kjent i flymiljøet, og kan oppstå allerede fra rundt +5 grader. Kondensfjerner hjelper ikke, men jeg har god erfaring med et produkt som heter Alron. De har det bl. a. på Bilextra.

Brukeravatar
katana_king
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Legg inn av katana_king »

Takk for tips! Ja, har faktisk vært med folk og flydd en del 5-seters piston constant speed propeller fly, rettere sagt Socata TB10 og da var det jo faktisk en kjekk funksjonalitet som kunne bypasse luftfilter og heller dra inn luft fra eksosmanifoil (ufiltrert) i tilfelle man opplevde tegn på forgasserising, og av og til som prevantiv (blant annet landing i forhold som tilsier ising). Klarte ikke å relatere dette til motorsykkelkjøring - helt klart skadd av å kjøre innsprøyting-motorer som er mindre plaget av forgasserising :)

Skal undersøke produktet! :)

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

Mange gamle biler har også to innstillinger på et spjell på innsuget til luftfilteret, et til vinter og et til sommer. Vinterinnstillingen henter luft via en slange som er forvarmet av eksosmanifoilden.

Kondensfjerner i bensinen vil ikke fungere. Det er fuktigheten i luften som fryser til is når den blir akselerert igjenom venturien i forgasseren. Så fuktig luft, sånn rett over frysepunktet, gir perfekt forhold for ising.

Er vell ikke så vanlig å kjøre MC i kaldt vær, så en slik forvarming på forgassermotorer er vell ikke så utbrett? Har ivertfall aldri sett en MC med slikt montert..

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Legg inn av MGR1 »

Det var vanlig på enkelte motorsykler i 'gamle dager'. BMW og Douglas er to jeg kommer på i farten som hadde forvarming.

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Kawa ZX9r hadde forvarming helt til 04 så de trenger ikke å være så gamle for å ha det.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar