Ferskis-tur i Europa.
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Ferskis-tur i Europa.
Hei!
Vi er en gjeng på 4-5 stk som skal på en 12-dagers tur i området Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia. Vi er alle førstegangsreisende i Europa.
Vi starter fra Trøndelag og kjører til Larvik, båt til Hirtshals, motorvei til Hamburg og deretter Autozug til Munchen hvor ferien egentlig starter.
Hva er realistiske dagsetapper i fjellområdet?
Hvor mange dager bør vi beregne på selve hjemturen hvis vi kjører mc hele veien hjem til Trøndelag?
Vi er en gjeng på 4-5 stk som skal på en 12-dagers tur i området Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia. Vi er alle førstegangsreisende i Europa.
Vi starter fra Trøndelag og kjører til Larvik, båt til Hirtshals, motorvei til Hamburg og deretter Autozug til Munchen hvor ferien egentlig starter.
Hva er realistiske dagsetapper i fjellområdet?
Hvor mange dager bør vi beregne på selve hjemturen hvis vi kjører mc hele veien hjem til Trøndelag?
Sist redigert av lefty293 den 31 mar 2014, 10:16, redigert 3 ganger totalt.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Ferskis-tur.
På alpeveier med pass osv. pleier jeg å ligge på max 20-25 mil. Erfaringsmessig tar det dobbelt så lang tid der nede som vanlig "transport" i lavlandet. Men jeg kjører ikke spesielt fort, samtidig som jeg vil ha litt tid på stedet jeg kommer til før det er tid for bingen...
Hjem fra f.eks. nord-Italia ville jeg ha regnet min. 3, kanskje 4 dager. Tar tid med ferger, osv. Dere kunne jo vurdere enten StenaLine Kiel-Göteborg eller ColorLine Kiel-Oslo.
Hjem fra f.eks. nord-Italia ville jeg ha regnet min. 3, kanskje 4 dager. Tar tid med ferger, osv. Dere kunne jo vurdere enten StenaLine Kiel-Göteborg eller ColorLine Kiel-Oslo.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Ferskis-tur.
Svar spørsmål 1: ca.20-30mil er langt nok på svingete alpe-veier .
Svar spørsmål 2: Hvis vi tar utgangspunkt i feks. Cortina/Dolomittene i Nord-italia er det ca.240-260mil raskeste vei hjem til Trøndelag (litt avhengig av hvor dere bor). Så 2-3dager til Danmark (ta "times-ferje" Puttgarden-Rødbyhavn), + 2-3 dager hjem (via Øresund-brua, Sverige) er vel realistisk. Altså totalt 4-6 dager, avhengig av hvor lange dagsetapper dere (og ræva deres..) er klare for. :-) (Tror muligens 4dager kan være snaut.)
Svar spørsmål 2: Hvis vi tar utgangspunkt i feks. Cortina/Dolomittene i Nord-italia er det ca.240-260mil raskeste vei hjem til Trøndelag (litt avhengig av hvor dere bor). Så 2-3dager til Danmark (ta "times-ferje" Puttgarden-Rødbyhavn), + 2-3 dager hjem (via Øresund-brua, Sverige) er vel realistisk. Altså totalt 4-6 dager, avhengig av hvor lange dagsetapper dere (og ræva deres..) er klare for. :-) (Tror muligens 4dager kan være snaut.)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Ferskis-tur.
Her er en reise skildring fra en førstereiser som var veldig førnøyd.
http://www.mc24.no/article.php?articleID=2305" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mc24.no/article.php?articleID=2305" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Ferskis-tur.
Man kan godt kjøre betraktelig mer en 25 mil pr dag :) Regner med at dere er kjøresugne. Litt avhengig av hvem jeg kjører med er ofte dagsetappene 30-40-70 mil pr dag.
Det hele avhenger av rute og planlegging, ofte er 2 dager på et sted en fin måte å "hvile" på. Står dere opp litt tidlig og er på biken innen 0930 rekker du mye.
Hvis gjennomsnittsfarta de er 60 km i timen
så kjører du faktisk 24 mil med 4 effektive timer i salen :) Så det sier jo sitt :)
Er dere helt uten erfaring så anbefaler jeg området rundt Cortina, fra Munchen kan du feks legge veien over Grossglockner og strake veien ned, lyst på litt mer av Østerike kjører du lenger vest og kjører feks Garmish og tar lunsj, kommer deg over det lave Fernpass og får med deg St Anton og feks Hahnentennjoch som er morsomt og litt ukjent for mange ( Ta av ved Imst), så kan du dra deg feks mot Sølden og overnatte i det området
Dagen etter tar du Timmelsjoch (Østerikes høyeste overgang hvis jeg ikke husker feil) og tar av over San Leonardo til Vipiteno og videre derfra til Cortina, ta med deg de passene du kan den veien mot Cortina, det finnes minst 15 stk i det området som er særdeles kjørbare rundt Arabba og Cortina.
Med litt planlegging rekker du Stelvio også selvom det er langt i fra det fineste\beste\kuleste å kjøre så er det jo et MÅ HÅ pass for ekte bikere.
Skal foresten en nesten lignende rute sjøl 13 juni i år :) og kjørt i dette området mange mange ganger før.
Det hele avhenger av rute og planlegging, ofte er 2 dager på et sted en fin måte å "hvile" på. Står dere opp litt tidlig og er på biken innen 0930 rekker du mye.
Hvis gjennomsnittsfarta de er 60 km i timen

Er dere helt uten erfaring så anbefaler jeg området rundt Cortina, fra Munchen kan du feks legge veien over Grossglockner og strake veien ned, lyst på litt mer av Østerike kjører du lenger vest og kjører feks Garmish og tar lunsj, kommer deg over det lave Fernpass og får med deg St Anton og feks Hahnentennjoch som er morsomt og litt ukjent for mange ( Ta av ved Imst), så kan du dra deg feks mot Sølden og overnatte i det området
Dagen etter tar du Timmelsjoch (Østerikes høyeste overgang hvis jeg ikke husker feil) og tar av over San Leonardo til Vipiteno og videre derfra til Cortina, ta med deg de passene du kan den veien mot Cortina, det finnes minst 15 stk i det området som er særdeles kjørbare rundt Arabba og Cortina.
Med litt planlegging rekker du Stelvio også selvom det er langt i fra det fineste\beste\kuleste å kjøre så er det jo et MÅ HÅ pass for ekte bikere.
Skal foresten en nesten lignende rute sjøl 13 juni i år :) og kjørt i dette området mange mange ganger før.
Memento mori
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Ferskis-tur.
Det bør taes med at endel av passene i Dolomittene har blitt godt "beplantet" med 50-soner og fotobokser som knipser skilt bakfra.... var nedover sist i 2011 og da var det heldigvis fritt for slike men nå derimot har det blitt relativt godt regulert.Barbarozza skrev:Man kan godt kjøre betraktelig mer en 25 mil pr dag :) Regner med at dere er kjøresugne. Litt avhengig av hvem jeg kjører med er ofte dagsetappene 30-40-70 mil pr dag.
Det hele avhenger av rute og planlegging, ofte er 2 dager på et sted en fin måte å "hvile" på. Står dere opp litt tidlig og er på biken innen 0930 rekker du mye.
Hvis gjennomsnittsfarta de er 60 km i timenså kjører du faktisk 24 mil med 4 effektive timer i salen :) Så det sier jo sitt :)
Er dere helt uten erfaring så anbefaler jeg området rundt Cortina, fra Munchen kan du feks legge veien over Grossglockner og strake veien ned, lyst på litt mer av Østerike kjører du lenger vest og kjører feks Garmish og tar lunsj, kommer deg over det lave Fernpass og får med deg St Anton og feks Hahnentennjoch som er morsomt og litt ukjent for mange ( Ta av ved Imst), så kan du dra deg feks mot Sølden og overnatte i det området
Dagen etter tar du Timmelsjoch (Østerikes høyeste overgang hvis jeg ikke husker feil) og tar av over San Leonardo til Vipiteno og videre derfra til Cortina, ta med deg de passene du kan den veien mot Cortina, det finnes minst 15 stk i det området som er særdeles kjørbare rundt Arabba og Cortina.
Med litt planlegging rekker du Stelvio også selvom det er langt i fra det fineste\beste\kuleste å kjøre så er det jo et MÅ HÅ pass for ekte bikere.
Skal foresten en nesten lignende rute sjøl 13 juni i år :) og kjørt i dette området mange mange ganger før.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Ferskis-tur.
Takker for tipset, var rimelig fritt for dette i Italia før...så får ta det litt med ro :) Hadde Dolomittene i 2011 , men dro ikke lengre øst en Stelvio i fjorVoodoodoo skrev: Det bør taes med at endel av passene i Dolomittene har blitt godt "beplantet" med 50-soner og fotobokser som knipser skilt bakfra.... var nedover sist i 2011 og da var det heldigvis fritt for slike men nå derimot har det blitt relativt godt regulert.
Memento mori
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Ferskis-tur.
Tusen takk for flere kjempetips! Flere skal definitivt testes!Barbarozza skrev:Man kan godt kjøre betraktelig mer en 25 mil pr dag :) Regner med at dere er kjøresugne. Litt avhengig av hvem jeg kjører med er ofte dagsetappene 30-40-70 mil pr dag.
Det hele avhenger av rute og planlegging, ofte er 2 dager på et sted en fin måte å "hvile" på. Står dere opp litt tidlig og er på biken innen 0930 rekker du mye.
Hvis gjennomsnittsfarta de er 60 km i timenså kjører du faktisk 24 mil med 4 effektive timer i salen :) Så det sier jo sitt :)
Er dere helt uten erfaring så anbefaler jeg området rundt Cortina, fra Munchen kan du feks legge veien over Grossglockner og strake veien ned, lyst på litt mer av Østerike kjører du lenger vest og kjører feks Garmish og tar lunsj, kommer deg over det lave Fernpass og får med deg St Anton og feks Hahnentennjoch som er morsomt og litt ukjent for mange ( Ta av ved Imst), så kan du dra deg feks mot Sølden og overnatte i det området
Dagen etter tar du Timmelsjoch (Østerikes høyeste overgang hvis jeg ikke husker feil) og tar av over San Leonardo til Vipiteno og videre derfra til Cortina, ta med deg de passene du kan den veien mot Cortina, det finnes minst 15 stk i det området som er særdeles kjørbare rundt Arabba og Cortina.
Med litt planlegging rekker du Stelvio også selvom det er langt i fra det fineste\beste\kuleste å kjøre så er det jo et MÅ HÅ pass for ekte bikere.
Skal foresten en nesten lignende rute sjøl 13 juni i år :) og kjørt i dette området mange mange ganger før.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Ferskis-tur.
Bør vel nevne i forbifarten at jeg er lam i høyre arm, skulder, bryst og litt av ryggen slik at jeg av den grunn kjører med høyre arm stroppet fast til kroppen/magen. Er det steder/pass som dere tror jeg bør avstå fra? Har kjørt Trollstigen, Geiranger, Dalsnibba i Norge. En gang med passasjer.
Ikke lett å svare dette, men som sagt jeg, er helt fersk i dette området.
Ikke lett å svare dette, men som sagt jeg, er helt fersk i dette området.
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- gaus
- Innlegg: 117
- Registrert: 29 okt 2009, 23:44
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Ferskis-tur.
Etter at du har gitt oss denne opplysningen, får jeg bare ta av meg hjelmen i ærbødighet, og innse at det ikke er lett for oss med to armer å anbefale noe som helst.lefty293 skrev:Bør vel nevne i forbifarten at jeg er lam i høyre arm, skulder, bryst og litt av ryggen slik at jeg av den grunn kjører med høyre arm stroppet fast til kroppen/magen. Er det steder/pass som dere tror jeg bør avstå fra? Har kjørt Trollstigen, Geiranger, Dalsnibba i Norge. En gang med passasjer.
Dersom jeg skal sammenlikne for eksempel Stelvio med Trollstigen, er kanskje de krappeste svingene på østsiden av Stelvio en liten tanke krappere enn de i Trollstigen. Men, den aller største forskjellen er at det er så utrolig mange svinger på begge sider av Stelvio, at det tar tid å kjøre over. Men, jeg har en følelse av at du får til det du setter deg som mål, og vil bare ønske dere en kjempefin turopplevelse i Dolomittene og Alpene, som vi har kjørt og feriert i de siste 13 årene.
Turen nytes best sammen med den man er glad i.
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Ferskis-tur.
Utrolig bra brukernavn isåfalllefty293 skrev:Bør vel nevne i forbifarten at jeg er lam i høyre arm, skulder, bryst og litt av ryggen slik at jeg av den grunn kjører med høyre arm stroppet fast til kroppen/magen. Er det steder/pass som dere tror jeg bør avstå fra? Har kjørt Trollstigen, Geiranger, Dalsnibba i Norge. En gang med passasjer.
Ikke lett å svare dette, men som sagt jeg, er helt fersk i dette området.

Godt å se at det ikke hindrer mc lidenskapen din :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Ferskis-tur.
Det er ståpå vilje detlefty293 skrev:Bør vel nevne i forbifarten at jeg er lam i høyre arm, skulder, bryst og litt av ryggen slik at jeg av den grunn kjører med høyre arm stroppet fast til kroppen/magen. Er det steder/pass som dere tror jeg bør avstå fra? Har kjørt Trollstigen, Geiranger, Dalsnibba i Norge. En gang med passasjer.
Ikke lett å svare dette, men som sagt jeg, er helt fersk i dette området.

Har du kjørt Trollstigen så greier du fint passene i alpene også. da har du lært deg å være fornuftig. Et godt råd som jeg gir til alle som kjører første gangen og som gjelder de trangeste passene som feks nordsiden av Stelvio er å stoppe før svingen i høyresvingene hvis det er bil i mot og det er trangt. Havner du mitt i svingen blir det djevelsk langt ned med beina da høydeforskjellen mellom for og bakhjulet kan være lang. Har sett velt pga det. Hadde en Goldving bak meg som tryna på den måten i 2010. Og på nettet ligger det jo noen filmer som feks denne fra Stelvio som viser hva jeg mener , se fra ca 1,50
http://www.youtube.com/watch?v=aI-Q6lqT ... MACo751J2L" onclick="window.open(this.href);return false;
Til sist..Fortell om hva du har gjort med sykkelen din for å få til kjøringa. Jeg er stum av beundring for hvordan du kjører, men du må jo ha endra noe

Ang filmer, søk på Superhertog på youtube....han har mange fine filmer om de fleste passene du kanskje kjører. Han er en råtass, men sprek fyr på 52 år på KTM...veldig morsomt å se filmene hans og inspirerende kjøring
Memento mori
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Ferskis-tur.
Tusen takk for de tipsene,de skal følges!Barbarozza skrev:Det er ståpå vilje detlefty293 skrev:Bør vel nevne i forbifarten at jeg er lam i høyre arm, skulder, bryst og litt av ryggen slik at jeg av den grunn kjører med høyre arm stroppet fast til kroppen/magen. Er det steder/pass som dere tror jeg bør avstå fra? Har kjørt Trollstigen, Geiranger, Dalsnibba i Norge. En gang med passasjer.
Ikke lett å svare dette, men som sagt jeg, er helt fersk i dette området.![]()
Har du kjørt Trollstigen så greier du fint passene i alpene også. da har du lært deg å være fornuftig. Et godt råd som jeg gir til alle som kjører første gangen og som gjelder de trangeste passene som feks nordsiden av Stelvio er å stoppe før svingen i høyresvingene hvis det er bil i mot og det er trangt. Havner du mitt i svingen blir det djevelsk langt ned med beina da høydeforskjellen mellom for og bakhjulet kan være lang. Har sett velt pga det. Hadde en Goldving bak meg som tryna på den måten i 2010. Og på nettet ligger det jo noen filmer som feks denne fra Stelvio som viser hva jeg mener , se fra ca 1,50
http://www.youtube.com/watch?v=aI-Q6lqT ... MACo751J2L" onclick="window.open(this.href);return false;
Til sist..Fortell om hva du har gjort med sykkelen din for å få til kjøringa. Jeg er stum av beundring for hvordan du kjører, men du må jo ha endra noe?
Ang filmer, søk på Superhertog på youtube....han har mange fine filmer om de fleste passene du kanskje kjører. Han er en råtass, men sprek fyr på 52 år på KTM...veldig morsomt å se filmene hans og inspirerende kjøring
Når det gjelder sykkelen så er den jeg har nå, den andre mc'n jeg har bygget om. Som sagt, pga at høyrearmen bare "er med" på tur så må alt gjøres med venstre arm. Jag har flyttet gassholke og brems(det ble etterhvert ei Brembo clutchpumpe som da brukes som bremsepumpe) over til venstre side sammen med clutch. På Z1000SX'n har jeg valgt å ikke bygge dualbrems, det hadde jeg på min forrige, en 05' Z750. Nå har jeg ABS. I vinter har jeg også montert quickshifter som jeg gleder meg enormt til å prøve når den jækla snøen smelter fra fjellet! Vurderer styredemper, det hadde jeg på Z750'n!
Her er en tråd fra litt av siste ombygging: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=5921" onclick="window.open(this.href);return false;
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Bosted: Røros
Re: Ferskis-tur i Europa.
Dette tror jeg blir utrolig bra, men som lynfersk førstegangs mc eier er jeg litt spent før turen.. :) Jepp, dette er min måte å si at jeg er med Geir 

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ferskis-tur i Europa.
Velkommen hit HOFFA og god tur
Skulle gjerne ha vært med selv.. 


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Ferskis-tur.
Tjæææ..i 2012 hadde jeg vel 150 i 50 sone på vestsiden av Passo Giau...(Dolomittene)Voodoodoo skrev:Det bør taes med at endel av passene i Dolomittene har blitt godt "beplantet" med 50-soner og fotobokser som knipser skilt bakfra.... var nedover sist i 2011 og da var det heldigvis fritt for slike men nå derimot har det blitt relativt godt regulert.Barbarozza skrev:Man kan godt kjøre betraktelig mer en 25 mil pr dag :) Regner med at dere er kjøresugne. Litt avhengig av hvem jeg kjører med er ofte dagsetappene 30-40-70 mil pr dag.
Det hele avhenger av rute og planlegging, ofte er 2 dager på et sted en fin måte å "hvile" på. Står dere opp litt tidlig og er på biken innen 0930 rekker du mye.
Hvis gjennomsnittsfarta de er 60 km i timenså kjører du faktisk 24 mil med 4 effektive timer i salen :) Så det sier jo sitt :)
Er dere helt uten erfaring så anbefaler jeg området rundt Cortina, fra Munchen kan du feks legge veien over Grossglockner og strake veien ned, lyst på litt mer av Østerike kjører du lenger vest og kjører feks Garmish og tar lunsj, kommer deg over det lave Fernpass og får med deg St Anton og feks Hahnentennjoch som er morsomt og litt ukjent for mange ( Ta av ved Imst), så kan du dra deg feks mot Sølden og overnatte i det området
Dagen etter tar du Timmelsjoch (Østerikes høyeste overgang hvis jeg ikke husker feil) og tar av over San Leonardo til Vipiteno og videre derfra til Cortina, ta med deg de passene du kan den veien mot Cortina, det finnes minst 15 stk i det området som er særdeles kjørbare rundt Arabba og Cortina.
Med litt planlegging rekker du Stelvio også selvom det er langt i fra det fineste\beste\kuleste å kjøre så er det jo et MÅ HÅ pass for ekte bikere.
Skal foresten en nesten lignende rute sjøl 13 juni i år :) og kjørt i dette området mange mange ganger før.


Re: Ferskis-tur.
Finnes på noen bilder rundtom, men aldri fått noe i boksen her hjemme. Så smil og vinkZZR-Erling skrev:Tjæææ..i 2012 hadde jeg vel 150 i 50 sone på vestsiden av Passo Giau...(Dolomittene)...så ikke "boksen"...men hørte aldri noe mer om det.

- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Ferskis-tur i Europa.
BTW så er Stelvio blitt bomveg, ting er ikke hva det en gang var 

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Ferskis-tur i Europa.
Min erfaring er max 25 mil for de som ikke kjører mye eller er vant til lange etapper og 30 mil for de som kjører en del. For de som er kjørekåte så er 35-40 mil greit, kjørt 70 mil på det meste men det er drøyt.lefty293 skrev:Hva er realistiske dagsetapper i fjellområdet?
Lite triks er å kjøre etter kl17, da har alle turistene parkert for dagen og dere har enda 4 timer helt for dere selv på verdens beste veier før det blir mørkt.
Ingen vits i å booke hoteller på forhånd, masse ledige senger i Alpene om sommeren (for 2 år siden var vi 21 stk otg ordnet hotell når vi kom frem, null problem).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- gaus
- Innlegg: 117
- Registrert: 29 okt 2009, 23:44
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Ferskis-tur i Europa.
Er bompenger innført nå?Voodoodoo skrev:BTW så er Stelvio blitt bomveg, ting er ikke hva det en gang var

Turen nytes best sammen med den man er glad i.
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
Re: Ferskis-tur i Europa.
For Rørosinger på tur i det området, så er en tur i saltgruvene i Hallstadt å anbefale.HOFFA skrev:Dette tror jeg blir utrolig bra, men som lynfersk førstegangs mc eier er jeg litt spent før turen.. :) Jepp, dette er min måte å si at jeg er med Geir
Blir kjørt inn i fjellet med elektrisk mini- tog og deretter rutsjebane nedover i gruvegangene. En artig og infomativ opplevelse å ta med seg tilbake til Berstaden.
Uansett blir dette en kjempetur!!!!!
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 mar 2014, 21:52
- Motorsykkelen din: Honda VFR1200x (2013)
- Bosted: Røros
Re: Ferskis-tur i Europa.
Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..Ingen vits i å booke hoteller på forhånd, masse ledige senger i Alpene om sommeren (for 2 år siden var vi 21 stk otg ordnet hotell når vi kom frem, null problem).
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ferskis-tur i Europa.
Jeg har veldig liten MCtur-erfaring, men dersom det var plass ville jeg ihvertfall tatt med meg soveposen, bare sånn i tilfelle man må sove under et grantre..HOFFA skrev:Betyr det at en kan legge igjen telt, sovepose, liggeunderlag etc. hjemme eller bør en ta med for sikkerhets skyld? Da ruten ikke er "helt spikret" er det muligens litt vanskelig å svare på..Ingen vits i å booke hoteller på forhånd, masse ledige senger i Alpene om sommeren (for 2 år siden var vi 21 stk otg ordnet hotell når vi kom frem, null problem).

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Ferskis-tur i Europa.
Sovepose kan en bare legge igjen... Men følg litt med om dere skal innom Frankrike under tour de france, kan være lovlig mye folk i områdene rundt løypa.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity