Ulyd ved gasspådrag

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av AndreasB »

Hallais.

1991 mod ZZR 1100,

Når jeg gir på, og motoren er under belastning får jeg en slags klakkelyd.
Skal ta kontakt med mcpartner/hjelpis på mandag, men noen som vet hva det kan være?

Kan det være så enkelt som tennplugg?

Hvordan høres motoren ut om man kun kjører på tre sylindre?

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av reldor »

Eksoslekkasje ved pådrag kan høres ut som tikke/klakkelyd.
Vanskelig å forklare hvordan lyden er når du mangler en syl.
men prøv å dra av en plugghette mens motoren går så vet du hvordan det låter.

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av AndreasB »

reldor skrev:Eksoslekkasje ved pådrag kan høres ut som tikke/klakkelyd.
Vanskelig å forklare hvordan lyden er når du mangler en syl.
men prøv å dra av en plugghette mens motoren går så vet du hvordan det låter.

R
Det er ikke eksoslekkasje, for det kommer kun ved belastning på motoren, og det er en ganske klar klakkelyd.
Jeg får bare vente til mandag :-/ er drittvær uansetr

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av Andreas »

Tenningsbank? Stempelskjørtbank?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av Kjellrf »

Mutteren på fordrevet har hatt en tendens til å løsne på ZZR1100....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av FJZZR »

Noe løst inni eksos-anlegget kan gi denslags symtomer.
Dobbeltvegget bend på sykkelen?...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av Jompa »

Vet ikke om du har hovedstøtte ( midtstøtte) , men slakt kjede kan lage kakling hvis den
slår borti støtta. Og det skjer når du gir gass.
Snakker av egen erfaring, tydelig bakelyd.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av AndreasB »

Jompa skrev:Vet ikke om du har hovedstøtte ( midtstøtte) , men slakt kjede kan lage kakling hvis den
slår borti støtta. Og det skjer når du gir gass.
Snakker av egen erfaring, tydelig bakelyd.
Jeg har midtstøtte ja, men er nok ikke dette.
Sykkelen går merkbart dårligere, og kjedet ble strammet for ikke lenge siden.

Får vel bare hive'n inn hos Hjelpis eller mcpartner igjen, og håpe at den er klar til påske.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av Barbarozza »

Jeg har hatt en 1996 D modell. De har en del svakheter...men jeg var nøye med spesiellt oljeskift da dette er en av svakhetene på de tidlige modellene, særlig sylinder nr 3 ...litt lavt oljetrykk på tomgang og dårlige oljekanaler kunne være litt drepen på de første modellene..uansett mye motorhavarier..

Det ble tilbudt kit for å bøte på dette, der man forsynte olje til de utsatte områdene :)

Fant fram en gammel artikkel til deg her :thumleft

http://kawasakiworld.com/zx-11/9523-zx- ... ticle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ble heldigvis endra på D modellen som jeg hadde

Så worst case, så er det skikkelig ille...du har fått et defekt rådelager eller stempellager eller noe annet.

"Gamle" roadraceren Hestmann som tok ventilene for meg den gangen fortalte meg også at overføringsmekanikken fra kammene til ventilene ble fort slitt...så de også kunne du få nye kit til

Her kan du se ventiljustering...utrolig hva man sparer på :)

http://home.comcast.net/~joelcool/valve ... vezx11.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dog så var min problemfri så lenge jeg hadde den, og den var en ulv i fåreklær. Et raskt lokomotiv :) Men den klakka litt min også som så mange Kwakaer

Krysser fingrene for noe mye enklere årsaker.....:)
Memento mori

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av AndreasB »

Barbarozza skrev:Jeg har hatt en 1996 D modell. De har en del svakheter...men jeg var nøye med spesiellt oljeskift da dette er en av svakhetene på de tidlige modellene, særlig sylinder nr 3 ...litt lavt oljetrykk på tomgang og dårlige oljekanaler kunne være litt drepen på de første modellene..uansett mye motorhavarier..

Det ble tilbudt kit for å bøte på dette, der man forsynte olje til de utsatte områdene :)

Fant fram en gammel artikkel til deg her :thumleft

http://kawasakiworld.com/zx-11/9523-zx- ... ticle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ble heldigvis endra på D modellen som jeg hadde

Så worst case, så er det skikkelig ille...du har fått et defekt rådelager eller stempellager eller noe annet.

"Gamle" roadraceren Hestmann som tok ventilene for meg den gangen fortalte meg også at overføringsmekanikken fra kammene til ventilene ble fort slitt...så de også kunne du få nye kit til

Her kan du se ventiljustering...utrolig hva man sparer på :)

http://home.comcast.net/~joelcool/valve ... vezx11.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dog så var min problemfri så lenge jeg hadde den, og den var en ulv i fåreklær. Et raskt lokomotiv :) Men den klakka litt min også som så mange Kwakaer

Krysser fingrene for noe mye enklere årsaker.....:)
Men det er jo ikke lenge siden jeg byttet alle ventilene hos en kawasaki forhandler, de burde da ha vært obs på dette?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av Barbarozza »

Tja umulig å diagnostisere her inne =;

Men har du sjekka alt det vanlige ? kamkjede, kjede og drev hjula står rett og ikke subber, bremsene subber ikke ???

Er du sikker på at det er fra motor ????

Er olja svart og blank ?
Memento mori

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av AndreasB »

Barbarozza skrev:Tja umulig å diagnostisere her inne =;

Men har du sjekka alt det vanlige ? kamkjede, kjede og drev hjula står rett og ikke subber, bremsene subber ikke ???

Er du sikker på at det er fra motor ????

Er olja svart og blank ?
Har ikke sjekket, må skru litt for å sjekke tennpluggene, håper det er noe så enkelt at den ikke går på en sylinder.

Rimelig sikker på at det er motor ja, har rævva aks.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av Kjellrf »

AndreasB skrev:
Barbarozza skrev:Jeg har hatt en 1996 D modell. De har en del svakheter...men jeg var nøye med spesiellt oljeskift da dette er en av svakhetene på de tidlige modellene, særlig sylinder nr 3 ...litt lavt oljetrykk på tomgang og dårlige oljekanaler kunne være litt drepen på de første modellene..uansett mye motorhavarier..

Det ble tilbudt kit for å bøte på dette, der man forsynte olje til de utsatte områdene :)

Fant fram en gammel artikkel til deg her :thumleft

http://kawasakiworld.com/zx-11/9523-zx- ... ticle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ble heldigvis endra på D modellen som jeg hadde

Så worst case, så er det skikkelig ille...du har fått et defekt rådelager eller stempellager eller noe annet.

"Gamle" roadraceren Hestmann som tok ventilene for meg den gangen fortalte meg også at overføringsmekanikken fra kammene til ventilene ble fort slitt...så de også kunne du få nye kit til

Her kan du se ventiljustering...utrolig hva man sparer på :)

http://home.comcast.net/~joelcool/valve ... vezx11.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Dog så var min problemfri så lenge jeg hadde den, og den var en ulv i fåreklær. Et raskt lokomotiv :) Men den klakka litt min også som så mange Kwakaer

Krysser fingrene for noe mye enklere årsaker.....:)
Men det er jo ikke lenge siden jeg byttet alle ventilene hos en kawasaki forhandler, de burde da ha vært obs på dette?
Hvis du nylig har byttet alle ventilene, kan det hende de trenger en ny justering. Er vel 12.000km intervaller for kontroll, men har de vært byttet, ville jeg sjekket de tidligere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av AndreasB »

Kjellrf skrev:
Hvis du nylig har byttet alle ventilene, kan det hende de trenger en ny justering. Er vel 12.000km intervaller for kontroll, men har de vært byttet, ville jeg sjekket de tidligere.
Jeg har skrudd opp det der en gang før, og jeg gjør det ikke igjen. Det kan verkstedet fint få gjøre.

Sykkelen var hos mcpartner for par uker siden hvor de fikk beskjed om å sjekke dette, og de sa alt var OK. Jeg vet dog ikke om de faktisk sjekket ventiljusteringen men.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Ulyd ved gasspådrag

Legg inn av AndreasB »

Da blir den levert hos en forhandler neste uke, får de ta en titt på det.

Svar