Kjedet/drevet bråker
Kjedet/drevet bråker
Hei!
Har en Honda VFR som er i god stand, men i det siste døgnet har den begynt å tulle litt.
Når jeg kjører (så bråker kjedet. Det høres ut som det skjer på samme stedet på kjedet hver gang, bråkingen er altså ikke kontinuerlig rundt hele kjedet. Jeg kan også kjenne at det dunker litt på venstre fot hver gang det bråker. Det gir et lite trykk og en ganske høy lyd.
Dersom turtallet øker så bråker det ikke. Det virker ikke som det bråker dersom jeg har høyere gir heller, men alt under 60-70 km/t så bråker det.
Jeg trodde først at kjedet var slækt, men det virker heller som det var for stramt.
Noen som vet hva dette kan være? Hva bør jeg gjøre?
Har en Honda VFR som er i god stand, men i det siste døgnet har den begynt å tulle litt.
Når jeg kjører (så bråker kjedet. Det høres ut som det skjer på samme stedet på kjedet hver gang, bråkingen er altså ikke kontinuerlig rundt hele kjedet. Jeg kan også kjenne at det dunker litt på venstre fot hver gang det bråker. Det gir et lite trykk og en ganske høy lyd.
Dersom turtallet øker så bråker det ikke. Det virker ikke som det bråker dersom jeg har høyere gir heller, men alt under 60-70 km/t så bråker det.
Jeg trodde først at kjedet var slækt, men det virker heller som det var for stramt.
Noen som vet hva dette kan være? Hva bør jeg gjøre?
Re: Kjedet/drevet bråker
Borgers skrev:Hei!
Har en Honda VFR som er i god stand, men i det siste døgnet har den begynt å tulle litt.
Når jeg kjører (så bråker kjedet. Det høres ut som det skjer på samme stedet på kjedet hver gang, bråkingen er altså ikke kontinuerlig rundt hele kjedet. Jeg kan også kjenne at det dunker litt på venstre fot hver gang det bråker. Det gir et lite trykk og en ganske høy lyd.
Dersom turtallet øker så bråker det ikke. Det virker ikke som det bråker dersom jeg har høyere gir heller, men alt under 60-70 km/t så bråker det.
Jeg trodde først at kjedet var slækt, men det virker heller som det var for stramt.
Noen som vet hva dette kan være? Hva bør jeg gjøre?
Prøv å gå over kjede og sjekk at alle ledd "bøyer" seg, det kan hende at et eller flereav leddene har låst seg.
Dette skjedde på min VFR og merket de samme symptomene som deg, så sjekk det

Hvis dette har skjedd så er det bare til å bytte kjede og drev

VFR800 "Lil Red Hot"
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: Kjedet/drevet bråker
Smør kjedet skikkelig. Hjelper det ikke, så bytt kjede og drev.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Re: Kjedet/drevet bråker
Mitt var akkurat likt, viste seg være fremdrevet som var slitt så jeg byttet begge drev og kjede.
Nå går sykkelen perfekt igjen
Nå går sykkelen perfekt igjen

Two wheels and heels
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Kjedet/drevet bråker
Jeg har opplevd noe slikt en gang og da hadde bolten til fremdrevet begynt å gjenge seg ut.. Sjekk begge drev og kjede, verre er det ikke. Lykke til 

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kjedet/drevet bråker
Hvis det ikke hjelper å smøre så er det nok tegn på at det nærmer seg utskifting. Finner du ledd som åpenbart ikke beveger seg fritt lenger så er det bare å bestille kjede-/drev sett (evt bytte av dette på verksted).
Kjørelengde og om det har vært utsatt for fukt/salt og hvor godt vedlikeholdt det er kan telle inn. Mitt forrige kjede/drev holdt 37K km, men da er jeg ikke av de ivrigste til å rengjøre kjedet - bare sprayer på ny guffe... pluss at jeg kjører endel i regn. Kjedet jeg har nå er rundt 35K og har begynt å lage lyder som jeg forbinder med forrige gang, så tenker å bestille snart...
Kjørelengde og om det har vært utsatt for fukt/salt og hvor godt vedlikeholdt det er kan telle inn. Mitt forrige kjede/drev holdt 37K km, men da er jeg ikke av de ivrigste til å rengjøre kjedet - bare sprayer på ny guffe... pluss at jeg kjører endel i regn. Kjedet jeg har nå er rundt 35K og har begynt å lage lyder som jeg forbinder med forrige gang, så tenker å bestille snart...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Kjedet/drevet bråker
Er vel ikke så ille det? :) Mitt forrige holdt 20-25 om jeg ikke husker feil.RuneMC skrev:Hvis det ikke hjelper å smøre så er det nok tegn på at det nærmer seg utskifting. Finner du ledd som åpenbart ikke beveger seg fritt lenger så er det bare å bestille kjede-/drev sett (evt bytte av dette på verksted).
Kjørelengde og om det har vært utsatt for fukt/salt og hvor godt vedlikeholdt det er kan telle inn. Mitt forrige kjede/drev holdt 37K km, men da er jeg ikke av de ivrigste til å rengjøre kjedet - bare sprayer på ny guffe... pluss at jeg kjører endel i regn. Kjedet jeg har nå er rundt 35K og har begynt å lage lyder som jeg forbinder med forrige gang, så tenker å bestille snart...
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Kjedet/drevet bråker
Kjempeflotte svar og fint folk svarer selv om andre har svart.
Hva skulle jeg gjort uten dette forumet
Med min mangelfulle kunnskap så stikker jeg til verksted i morgen. Så får jeg heller se og lære når de bytter og ordner
Hva skulle jeg gjort uten dette forumet

Med min mangelfulle kunnskap så stikker jeg til verksted i morgen. Så får jeg heller se og lære når de bytter og ordner

- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Kjedet/drevet bråker
... Eller sjekke i verkstedshåndbok og på YouTube... YouTube for å se hvordan det blir gjort, og håndboka for å finne ut hvor hardt skruene skal strammes :-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Kjedet/drevet bråker
Husk...det er størst slitasje på fremdrevet...så sjekk dette også!
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Kjedet/drevet bråker
Jeg har også ulyd i Fazern, men bare når den har litt turtall (3500 - 5000 rpm). Men dette gjelder også når jeg har clutchen inne. Da kan det vel ikke ha noe med kjede eller drev å gjøre? Høres nesten ut som en metallisk klapperslange 

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Kjedet/drevet bråker
Muligens registerkjedestrammeren som har begynt å tulle...?Petterh skrev:Jeg har også ulyd i Fazern, men bare når den har litt turtall (3500 - 5000 rpm). Men dette gjelder også når jeg har clutchen inne. Da kan det vel ikke ha noe med kjede eller drev å gjøre? Høres nesten ut som en metallisk klapperslange
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Kjedet/drevet bråker
Hva vil det si, og hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Ny reim, eller stramme ettellerannet?DrGreve skrev:Muligens registerkjedestrammeren som har begynt å tulle...?Petterh skrev:Jeg har også ulyd i Fazern, men bare når den har litt turtall (3500 - 5000 rpm). Men dette gjelder også når jeg har clutchen inne. Da kan det vel ikke ha noe med kjede eller drev å gjøre? Høres nesten ut som en metallisk klapperslange
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Kjedet/drevet bråker
Du kan bytte kamkjede strammer som jeg tror koster rundt tusen lappen men få en til å høre på det først.Petterh skrev:Hva vil det si, og hva kan jeg eventuelt gjøre med det? Ny reim, eller stramme ettellerannet?DrGreve skrev:Muligens registerkjedestrammeren som har begynt å tulle...?Petterh skrev:Jeg har også ulyd i Fazern, men bare når den har litt turtall (3500 - 5000 rpm). Men dette gjelder også når jeg har clutchen inne. Da kan det vel ikke ha noe med kjede eller drev å gjøre? Høres nesten ut som en metallisk klapperslange
Hvis det er det bør du kanskje ikke kjøre så mye før du får byttet.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Kjedet/drevet bråker
Ikke noe problem å kjøre en stund med litt bråk i regkjeden. At den bråker på et spesielt turtallsområde tyder på et begynnende problem med strammeren fordi kjeden skaper en egen ressonans i en gitt frekvens.
Men enig med forrige taler, få en med mekanisk erfaring til å høre på bråket. Å sitte i hver vår kant av landet og komme med en diagnose er en vanskelig øvelse

Men enig med forrige taler, få en med mekanisk erfaring til å høre på bråket. Å sitte i hver vår kant av landet og komme med en diagnose er en vanskelig øvelse


2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
