Vurderer Vstrom 2004 model

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av katana_king »

Hei folkens! Som Suzuki frelst så må jeg selvfølgelig ha Suzuki som neste sykkel også.

Jeg sitter og vurderer å kjøpe ny sykkel - rett og slett bytte ut Katanaen. Ingen ting er hugget i stein og Katanaen tjener meg ganske bra som det er.

Nå har det seg jo slik at sykkelen er 29 år gammel - og at jeg etter en vurdering, antar at det vil være noe mer sportslighet og comfort i en nyere sykkel - nåja, jeg vet ikke. Mer utstyr har den og litt annen teknologi. Har ikke kjørt Vstrom enda.

Det er følgende sykkel jeg vurderer:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Suzuki Vstrom 650 2004 mod - 42.000 km - 52.000 kr

Hva tror dere pris/utstyr/ messig på denne? Er det et godt kjøp? 10 år gammel sykkel. Regner med den har tilsvarende nypris ca 150.000 kr med utstyr basert på samme modell idag med samme utstyr. Da er den verdiredusert med ca 10% året.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av RuneMC »

Ser grei ut den.
Mangler ABS som jeg personlig ser etter ved kjøp, men ellers har den "crash bars" som er bra - de beskytter radiatoren(dyr del) og kåpe som ellers sitter utsatt til ved evt velt.
Skid-plate/belly-pan finnes det mye fint av på ettermarkedet - ville montert det pga da sitter oljefilteret litt bedre beskyttet (det sitter fremst, nederst), men hvis du kun kjører asfalt er det ikke så viktig. Gir dog MC'n et kosmetisk løft.
Senterstøtte og kofferter som ekstrautstyr teller også positivt.

Har den fulgt service/nylig gjort en storservice bør det være et godt kjøp. Oljeskift hver 6000 (filterskift hver tredje oljeskift) er enkelt å gjøre selv. Ellers gunstig med en storservice hver 18000 km ca og ikke drøye for lenge sånn som enkelte :redface :-J
Motor/konstruksjon virker pålitelig.

Kjøreegenskaper får du nesten teste. Førsteinntrykket er fullvoksen størrelse, litt topptung/høy - men en venner seg fort til. Den er veldig svingvillig, så liker seg godt på svingete vei og tåler dårlig vei. Sprekker i veien trenger du stort sett ikke bekymre deg om med V-Strom'en, den "flyter" over det meste av slikt.

Det er ikke noen typisk sykkel for Autobahn vil jeg si, da kan den nok bli slitsom pga høyt turtall, blaff fra vindskjerm osv.
Til jobbpendling med stor toppboks er den midt i blinken.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av katana_king »

Takk for fyldig og greit svar! Mulig den er litt for høy for meg på nordnorske 171 cm over bakken.

Den blir jo brukt i Oslo-trafikken sånn til hverdags da, samt turer rundt om i Østfold, Vestfold og Akershus sånn til vanlig i helgene - altså litt variert, lite ren motorveikjøring heldigvis. Svingete småveier trives jeg på, derfor tror jeg nok at jeg kommer til å like denne også.

Oljeskift: Er det bare å løsne plugg i bunn og lense ut olje og fylle på ny? Eller andre ting i tillegg som gjøres samtidig. Filter hver 18.000 km, da blir det en gang i året da :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av RuneMC »

Ja, utifra høyde kan Guzzi Breva være fine også - en helt annen type sykkel selvfølgelig, men gunstig priset, og har kardang (så en slipper kjede) - og de skal ha en god porsjon kjøreglede - men ser på Finn at de ser ut til å bli solgt fort. Ellers hvis Suzuki er eneste merke, så er vel Bandit'en et alternativ - men igjen en annen type sykkel.

Oljeskift - jepp kun en lett tilgjengelig plugg i bunnen og et lite plast skrulokk på siden av selve motoren som brukes for å fylle på. Pakning på bunnpluggen bør byttes samtidig (crush ring, PN 09168-12002 - men bruker du ikke for høyt moment når du skrur til så holder den fint til endel bytter). Når du tapper er det best å ha den på sidestøtte for å helle mot riktig side. Ved påfylling setter du den på senterstøtte så du ser nivået i nivå-glasset og fyller på 2,1-2,3 liter (eller 2,7 ved filterbytte). Bruker spilloljedunk fra Biltema med en bit hønsenetting over hullet i oppsamlingstrauet så ikke bunnpluggen havner inni dunken. Fyller over på brukte vindusspylerdunker etterhvert og leverer på miljøstasjon.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av SuperMorten »

Får bare si meg enig i alt RuneMC sier. En annen ting er at de holder seg veldig godt i pris. Jeg ga 50.000 for min 2004 mod for to år siden, og jeg fikk tilbake det samme når jeg solgte den i fjor.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av RuneMC »

Min 08-modell med ABS, kostet 80K når jeg kjøpte den våren 2011 (med kun 6500 km på meteret) - men da var det faktisk litt rift om den, så måtte slå til før jeg informerte madamen... og det falt jo ikke i helt god jord etterpå :-)å
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av katana_king »

Takk for tilbakemeldinger. Morsomt og lærerikt å høre deres erfaringer, absolutt. Absolutt på vurderingsfasen. Tenker jeg har lyst å kjøre noen litt lengre turer, og det er sikkert ikke dumt om den er mer bensingjerrig enn de fleste Katana`er fra 1985 ;)

Fare for kjøp etter hvert

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av jhn »

Du synes ikke 650 ccm blir litt lite?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true
Jeg har ikke målt forbruket så nøye, men det ligger opp mot 0.6 l/m ved blandet kjøring på min 07 mod DL 1000.
God sykkel :thumleft

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av Kjellrf »

katana_king skrev: Nå har det seg jo slik at sykkelen er 29 år gammel - og at jeg etter en vurdering, antar at det vil være noe mer sportslighet og comfort i en nyere sykkel - nåja, jeg vet ikke. Mer utstyr har den og litt annen teknologi. Har ikke kjørt Vstrom enda.
Den er 31 år gammel. Mener alle er produsert som 1983 modeller (med unntak av noen få 82 modeller med blank motor), og solgt som overliggere i Norge. Tatt inn fra USA.

De er derfor berettiget til lav årsavgift fra 2013. Du kan evt. søke om å få tilbake for mye betalt årsavgift (for både ifjor og i år), ved å få en bekreftelse fra Suzuki-importøren at den er produsert i 1983, gå på Trafikkstasjon og få lagt inn i merknader at sykkelen er produsert i 83 og deretter sende søknad til Toll & Avgift. Evt avslag må ankes, fordi da kommer det til juristene.

Har gjort dette selv på en annen sykkel :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av katana_king »

Spennende! Det visste jeg ikke. Da får jeg høre med gutta på tilsynet! Er jo 1300 kr pr år og hente, det holder jo til noen fine runder :)

Og ja, jeg så faktisk litt på den Vstrom 1000 til 80.000 kr. Satt og regnet litt på det.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av Kjellrf »

katana_king skrev:Da får jeg høre med gutta på tilsynet!
De veit ofte ikke dette... Så gjør som jeg skreiv du skal gjøre.

Men Stortinget har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, er fritatt for høy sats. Og den regelen gjelder uavhengig av registreringstidspunktet. Selv fikk jeg avslag (tydeligvis saksbehandlere som gir avslag på alt de ikke skjønner), deretter blei det sendt til juristene, som ga meg klart medhold. For det som Stortinget har bestemt, gjelder over de fleste andre regler, juridisk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av katana_king »

katana_king skrev:Spennende! Det visste jeg ikke. Da får jeg høre med gutta på tilsynet! Er jo 1300 kr pr år og hente, det holder jo til noen fine runder :)

Og ja, jeg så faktisk litt på den Vstrom 1000 til 80.000 kr. Satt og regnet litt på det.
Synes jo denne var veldig fin da =)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

*Sikle sikle*


Jeg har forøvrig i mangel på fornuftige hobbyer analysert Vstrom markedet og finner at gjennomsnittlig årlig avskrivning på syklene på finn.no (kun DL650) ligger på 9-10% årlig og påvirkes rel. lite av ant kjørt km men mer av ekstrautstyr. Jeg satt i excel og lekte meg og fant at en relativ enkel formel gir svaret på hva utsalgsprisen på sykkelen er gitt nypris var 135.000 reelle kroner:

Pris = Nypris*(100-Avskrivningssats)%^Antall år
Der Avskrivningssats regnes ut som:
=18-5,2*C11^0,2-0,5*C11^0,2
Der hvor 18 = grunntallet (avskrivning første år) og C11= antall år det skal avskrives totalt

Kanskje litt vanskelig å følge denne implisitt dersom man ikke jobber med tall / eksponentialfunksjoner hver dag, noe de færreste gjør, heller ikke jeg, men med mine middelmådige mattekunnskaper forklarer jeg det litt mer muntlig at; avskrivninga begynner på 18% for det første året og går raskt ned til 9-10 % årlig (etter rundt 8 år)

Forklarer dette med at jeg har en avskriving med basistall 18% det første året med tillegg for kjørte km der kjørte km innvirker sterkere des eldre sykkelen er, men at årlig avskrivning i % reduseres kraftig for hvert år, raskt ned til 10%. Treffer ganske bra på mange annonser. Gjennomsnittlig avskrivning på DL650 virker å være 9,9 % slik at en 10 år gammel DL650 nypris 135.000 kr ingen ekstrautstyr, vil være verdt ca 40.500 kr dersom den har gått 79.000 km og 49.200 kr dersom den har gått 21.000 km og 52.700 kr dersom den har gått 0 km. Denne kalkisen er litt dårlig på spesialcaser :D


Med andre ord, DL650 holder seg veldig godt i pris. DL1000 synker raskere i verdi. Ca 12% i året.

Forøvrig, så traff jeg veldig godt på sykkelen som er annonsert; der sier kalkulatoren:


Modell 2005
Listepris som ny kr 200 000,00
Ant år
x= avskrivning 9,694 % / år
Saldoverdi kr 79 883,79
Ant Km: 20000

Den bomma på 120 kr - det var litt mer flaks enn det jeg hadde håpet på! Kalken ble utviklet for alle syklene på finn.no (jeg gadd å kalkulere på) og det viste seg at den sykkelen som ble lagt ut ligger på gjennomsnittlig avskrivning både tatt i betraktning ant km, type sykkel (selvfølgelig) og årsmodell! :)
Sist redigert av katana_king den 07 mai 2014, 22:02, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av katana_king »

Kjellrf skrev:
katana_king skrev:Da får jeg høre med gutta på tilsynet!
De veit ofte ikke dette... Så gjør som jeg skreiv du skal gjøre.

Men Stortinget har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, er fritatt for høy sats. Og den regelen gjelder uavhengig av registreringstidspunktet. Selv fikk jeg avslag (tydeligvis saksbehandlere som gir avslag på alt de ikke skjønner), deretter blei det sendt til juristene, som ga meg klart medhold. For det som Stortinget har bestemt, gjelder over de fleste andre regler, juridisk.
Mente å etterkomme tipset ditt! Altså kreve å få den registrert som 1983 modell og dermed veteran med påfølgende årsavgift + tilbakeføring av tidligere for mye betalt årsavgift! Igjen, takk for et veldig godt tips! Dette viste jeg ikke om, så det skal jeg gjøre!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Vurderer Vstrom 2004 model

Legg inn av Kawagutten »

Hva med en 21 år nyere utgave av noe ala det du har 2006 GSX750F med lav km.Her får du mye sykkel for kronene hvis den er fulgt opp med service.
La ut den siden ingenting er skrivd i stein :-)
http://www.monsterbike.no/Default.aspx?ID=214" onclick="window.open(this.href);return false;
Finnkode: 48255245
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar