Til informasjon kan berettes at hele strekningen mellom Geiranger og frem mot Grotli åpnet i dag, 7 mai.
I morgen 8 mai åpnes Trollstigen.
Imidlertid kan vær og føreforhold stenge dem igjen, man bør manskje sjekke dersom disse strekningene ligger på ønsket rute.
God tur!!!!
Åpning av veier
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Åpning av veier
Dagens meldinger: fjellovergangene i Sør-Norge er ikke stengt, men det snør.
Piggdekk og veldig, veldig varme klær er nok nødvendig.
Piggdekk og veldig, veldig varme klær er nok nødvendig.
Re: Åpning av veier
3C og såvidt sludd i Røyken idag, ellers regn, så frister ikke så mye med tur.
Men det kommer vel bedre tider. For oss som liker å kjøre Rjukan -Tuddal dvs via Gaustatoppen så ventes vei 651 åpnet 16 mai iflg siste info.
Men det kommer vel bedre tider. For oss som liker å kjøre Rjukan -Tuddal dvs via Gaustatoppen så ventes vei 651 åpnet 16 mai iflg siste info.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Åpning av veier
Sognefjellet har også åpnet. Er et alternativ for trøndelag-bergen i helgen. Men da må også dovre være kjørbart
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Åpning av veier
Av erfaring, så er det ikke ensbetydende at når en vei er åpnet etter vinterstegning, vil være kjørbar for 2-hjulinger. Enkelte brøytebilførere og fres-kjørere har aversjon mot å sette skjæret for langt ned slik at det blir liggende en tomme eller to med is/snø igjen i veibanen som tar noen dager før det forsvinner helt..
Sjekk først :)
Sjekk først :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Åpning av veier
Brøyteskjær har slitesko som gjør at høyden ned til asfalten er lik, for å kunne brøyte må skjæret være i "flyt" dvs at skjæret følger bakken. Men et skjær kan aldri komme ned i hjulsporene. Hvis "rundkost" hadde blitt brukt kunne vi fått bort all snøen og ha greid oss med 20% av det saltet som pøses ut på veiene.DrGreve skrev:Av erfaring, så er det ikke ensbetydende at når en vei er åpnet etter vinterstegning, vil være kjørbar for 2-hjulinger. Enkelte brøytebilførere og fres-kjørere har aversjon mot å sette skjæret for langt ned slik at det blir liggende en tomme eller to med is/snø igjen i veibanen som tar noen dager før det forsvinner helt..
Sjekk først :)
Hvis man går inn på yr/Storm kan man se hvordan veien ser ut på kameraene deres.
Noe jeg har opplevd flere ganger er at hvis man kjører fjelloverganger på våren spesielt hvis det har vært en varm,fin solfylt dag smelter snø og is som renner over veibanen og fryser til mot kvelden.
Skikkelig skummelt, ikke alltid like lett å se, fort gjort rundt en sving..
Sist redigert av tutte den 07 mai 2014, 21:09, redigert 2 ganger totalt.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
ellers kan du gjøre som du vil.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Åpning av veier
Her i nord bruker det å ligge igjen en ganske tykk hinne med snø/is, spesielt etter at de har brukt fres. På sørsiden av Korgfjellet gikk det en uke etter oppfresing før veien var kjørbar for 2-hjulinger..tutte skrev:Brøyteskjær har slitesko som gjør at høyden ned til asfalten er lik, for å kunne brøyte må skjæret være i "flyt" dvs at skjæret følger bakken. Men et skjær kan aldri komme ned i hjulsporene. Hvis "rundkost" hadde blitt brukt kunne vi ha greid oss med 20% av det saltet som pøses ut på veiene.DrGreve skrev:Av erfaring, så er det ikke ensbetydende at når en vei er åpnet etter vinterstegning, vil være kjørbar for 2-hjulinger. Enkelte brøytebilførere og fres-kjørere har aversjon mot å sette skjæret for langt ned slik at det blir liggende en tomme eller to med is/snø igjen i veibanen som tar noen dager før det forsvinner helt..
Sjekk først :)
Hvis man går inn på yr/Storm kan man se hvordan veien ser ut på kameraene deres.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Åpning av veier
DrGreve skrev:Her i nord bruker det å ligge igjen en ganske tykk hinne med snø/is, spesielt etter at de har brukt fres. På sørsiden av Korgfjellet gikk det en uke etter oppfresing før veien var kjørbar for 2-hjulinger..tutte skrev:Brøyteskjær har slitesko som gjør at høyden ned til asfalten er lik, for å kunne brøyte må skjæret være i "flyt" dvs at skjæret følger bakken. Men et skjær kan aldri komme ned i hjulsporene. Hvis "rundkost" hadde blitt brukt kunne vi ha greid oss med 20% av det saltet som pøses ut på veiene.DrGreve skrev:Av erfaring, så er det ikke ensbetydende at når en vei er åpnet etter vinterstegning, vil være kjørbar for 2-hjulinger. Enkelte brøytebilførere og fres-kjørere har aversjon mot å sette skjæret for langt ned slik at det blir liggende en tomme eller to med is/snø igjen i veibanen som tar noen dager før det forsvinner helt..
Sjekk først :)
Hvis man går inn på yr/Storm kan man se hvordan veien ser ut på kameraene deres.
Fres er mer sårbar så da stiller de sliteskoene langt ned for ikke å risikere å ødelegge fresen.
Du skal være grei og snill,
ellers kan du gjøre som du vil.
ellers kan du gjøre som du vil.