Smell og stopp på yamaha YZF 125

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Neve35
Innlegg: 2
Registrert: 09 mai 2014, 20:58
Motorsykkelen din: 2010 yamaha YZF 125

Smell og stopp på yamaha YZF 125

Legg inn av Neve35 »

Hei! Er ny på dette forumet og har et spørsmål angående min yamaha YZF
I dag når jeg skulle kjøre hjem kom det et smell og motorfeil lampen blinket, deretter stoppet sykkelen, jeg startet opp igjen å kjørte noen ganger frem og tilbake for å skjekke at alt var greit, både girene og clutchen var helt vanlig etterpå, var ikke noe forskjell på det. Deretter kjørte jeg hjem, og så at kjeden hadde blitt veldig slakk, er litt usikker på om dette kom i fra denne hendelsen eller om den var slakk i fra før av. Kan det bare være snakk om en feilgiring eller noe feil med drevene?
Lurer også på om hvordan man strammer kjeden på en YZF?
Kan ikke akkurat si jeg har noe my peiling på motor dessverre :(

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Smell og stopp på yamaha YZF 125

Legg inn av kjellv »

Neve35 skrev:Hei! Er ny på dette forumet og har et spørsmål angående min yamaha YZF
I dag når jeg skulle kjøre hjem kom det et smell og motorfeil lampen blinket, deretter stoppet sykkelen, jeg startet opp igjen å kjørte noen ganger frem og tilbake for å skjekke at alt var greit, både girene og clutchen var helt vanlig etterpå, var ikke noe forskjell på det. Deretter kjørte jeg hjem, og så at kjeden hadde blitt veldig slakk, er litt usikker på om dette kom i fra denne hendelsen eller om den var slakk i fra før av. Kan det bare være snakk om en feilgiring eller noe feil med drevene?
Lurer også på om hvordan man strammer kjeden på en YZF?
Kan ikke akkurat si jeg har noe my peiling på motor dessverre :(
I brukerhåndboken din står det mange nyttige opplysninger om vedlikehold og ettersyn. Les den! Har du den ikke så finner du den her: http://www.yamaha-motor.eu/no/tjenester ... otorcycles
Hvis kjedet har vært for slakt så kan det ha klatret på et av drevene og du har vært i nærheten av kjedeavsporing. Dette vil gjerne føre til at motoren bråstopper, noe som i seg selv kan være fatalt for motoren. I tillegg til dette kan opplagring til utgående aksel fra girkassa (akselen der fordrevet sitter på) ha fått mye juling.
Men i brukerhåndboken står det også en del om kjede og drev, hvordan drevene skal se ut, og hvordan de ser ut når de er utslitte. Husk at fordrevet er mye mindre enn bakdrevet og roterer 3-4 ganger for hver gang bakdrevet roterer 1 gang. Det gjør at dette fordrevet blir raskere utslitt enn bakdrevet. Likevel, det anbefales at begge drev + kjede byttes samtidig når det er slitt.
Sjekk også kjedestrammeren bakerst på svingarmen på samme side som bakdrevet. Den kan ha røket i påkjenningen!

Neve35
Innlegg: 2
Registrert: 09 mai 2014, 20:58
Motorsykkelen din: 2010 yamaha YZF 125

Re: Smell og stopp på yamaha YZF 125

Legg inn av Neve35 »

Tusen takk for flott svar! Setter veldig pris på det, må vall ta en skjekk i morgen tidlig ;)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Smell og stopp på yamaha YZF 125

Legg inn av kjellv »

Gjør det, og studer brukerhåndboka. Den er viktig
Ellers...velkommen hit da :thumleft

Svar