Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
SkrufRider
Innlegg: 11
Registrert: 12 mai 2014, 11:48
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2013
Sted: Oslo

Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av SkrufRider »

Hei! :vs
Først vil jeg bare si hei til alle sammen, må si jeg har smuglest meg litt rundt i forumet her frem til nå som jeg endelig lager min første post.
Er en 23 år gammel mann som i år bestemte meg for å gå all inn!
Kjøpte meg Honda CB500F 2013 mod som jeg har stående i garasjen, og har nå begynt å ta lappen! :prop:


Om 2 dager skal jeg har oppkjøring klasse A2 og lurer på i den anledning om noen av dere har noen tips til meg?
Føler meg generelt ganske klar, men det er et punkt jeg kan ha litt større marginer på.
Krypkjøring! På min egen sykkel føler jeg at dette går veldig greit, klarer fullt rattutslag uten å slite for mye med balansen, men på kjøreskolesykkelen (Husqvarna 650 Strada) er det litt mer knotete. Høy salhøyde med myk demping og knastedekk gjør at jeg føler det "knekker" litt mer ned hvis ikke balanser er 100% på plass, og plutselig er foten i bakken.

Er det noen andre som har erfaringer de har lyst til å dele så er det bare å fyre løs!

Ser frem til dele veien med dere fremover! :D
Sist redigert av SkrufRider den 12 mai 2014, 13:51, redigert 1 gang totalt.
Honda CB500F 2013

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av Kimsa »

Først av alt. Lykke til.

Så for å svare på spørsmålet ditt. Kan ikke huske du har behov for fullt ratt utslag, selv ikke på 8 tallet. Så lenge du får plassert deg rett i utganspunket.

En ting som jeg fikk trøbbel med på oppkjøring var at sensor krevde bruk av både front og bakbrems på bremsetesten i kjøregården. På kjøreskolen brukte vi kun front brems, så jeg fikk en liten ild dåp forsøk to der..

Ellers går dette veldig bra, følte de var langt rundere i kantene på mc enn bil. Plasserer du deg riktig og gjør deg synlig i trafikken går du gjennom med glans.

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av Robin79 »

Jeg tror jeg rotet til alt i kjøregården på min oppkjøring, men til gjenngjeld kjørte jeg som en prest i trafikken sa sensor, så helhetsvurderingen var at jeg fikk bestått. Jeg satt også igjen med intrykket av at de er rundere i kanten med MC oppkjøring.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av evike »

Bakbrems, rett deg opp i ryggen og fest blikket opp og frem, da er det lettere å holde balanse i liten fart. Se hvor du skal, ikke ned. Kjeglene oppdager du i sidesynet uten å tenke særlig over det.
Lykke til!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Blueberry
Innlegg: 47
Registrert: 05 mai 2014, 23:23
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L
Sted: Gjøra, Sunndal

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av Blueberry »

Da jeg tok lappen (A1) stod sensor å trykte på telefonen mens jeg var i kjøregården. :lol Etter at jeg hadde fullført krypkjøringa to ganger og nødbremsing en gang sa han at vi kunne ut i trafikken. Så min sensor la iallfall mest vekt på den trafikale delen. :thumleft

Så lenge du har nok kontroll så du ikke skremmer sensor i kjøregården og kommer deg videre til trafikkal del. Og under trafikkal del husker vikeplikta og vegplasseringa så tror jeg det går kjempebra.

Lykke til!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av AJ »

Hei, hei! og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Du har allerede fått gode tips, ser jeg.
Kommer sikkert også flere :-) .

Bare et lite tips fra meg i tilfelle spørsmålet kommer opp i oppkjøringa:
det heter ikke rattutslag på motorsykkel. Sier du styreutslag, derimot, vil du treffe blinken ;-).

Så er det bare å ønske deg lykke til med vellykket oppkjøring!
SkrufRider skrev:Hei! :vs
Først vil jeg bare si hei til alle sammen, må si jeg har smuglest meg litt rundt i forumet her frem til nå som jeg endelig lager min første post.
Er en 23 år gammel mann som i år bestemte meg for å gå all inn!
Kjøpte meg Honda CB500F 2013 mod som jeg har stående i garasjen, og har nå begynt å ta lappen! :prop:


Om 2 dager skal jeg har oppkjøring klasse A2 og lurer på i den anledning om noen av dere har noen tips til meg?
Føler meg generelt ganske klar, men det er et punkt jeg kan ha litt større marginer på.
Krypkjøring! På min egen sykkel føler jeg at dette går veldig greit, klarer fullt rattutslag uten å slite for mye med balansen, men på kjøreskolesykkelen (Husqvarna 650 Strada) er det litt mer knotete. Høy salhøyde med myk demping og knastedekk gjør at jeg føler det "knekker" litt mer ned hvis ikke balanser er 100% på plass, og plutselig er foten i bakken.

Er det noen andre som har erfaringer de har lyst til å dele så er det bare å fyre løs!

Ser frem til dele veien med dere fremover! :D
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av Bjerknez »

Har selv nettopp bestått denne krypkjøringen og oppkjøringen i kjøregården og det eneste som vil hjelpe deg på vei er øvelseskjøring. MYE øvelseskjøring. kjøp deg to gule vester og en billig intercom og ta med deg neo ndu kjenner med MC lappen på tur (eller dem tar med deg heter det kanskje). Kjør til krampa tar dere og gjerne på mye svingete veier. Prøv også litt køkjøring for da får du trent på krypkjøringen din.

Det jeg har lært aller mest av er egentlig de turene jeg har øvekjørt på egen sykkel. Da er jeg ikke så anspent og føler jeg har mer kontroll da. Dessuten er det morsommere og man lærer å ferdes i trafikken på to hjul på en flytende måte. Som sagt... kjør til krampa tar deg og når krampa kommer, så kjør litt til. kjør, kjør kjør! :)

Nevnte jeg at du også må kjøre mye? :)

Bare det å slå av det hersens blinklyset etter bruk var en prøvelse for meg for det er jeg jo vant til skjer automatisk i bilen. Men etter noen turer så datt det liksom på plass og ble en naturlig del av kjøringen. Gleder meg dog til sikkerhetskurset på bane for der tror jeg at jeg kommer til å lære en del da man kan presse seg litt mer på en lovlig og kontrollert måte. Kjøring i trafikk ellers lærer jeg ikke lenger så mye av, bortsett fra at jeg holder balansen vedlike.

Stort sett så tror jeg det er nervøsititen som for mange til å stryke/gjøre det dårlig på en oppkjøring. Noen gir kanskje også litt F*** og gambler på at dem klarer det, mens de aller fleste gjør en god jobb med treningen, men kanskje blir litt i overkant nervøse. Får du en grei sensor så slapper du mer av.

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av schnellfahrer »

Tok lappen i fjor. Det var åpenbart at sensor fokuserte på disse tingene:

Kjøregården:
Se langt frem under krypkjøringen, kjeglene har du i sidesynet. Ikke stress. Jeg rev en kjegle på første runde og kvelte motoren på slutten av andre runde uten at sensor sa noen ting på det.
På bremseøvelsen bør du fokusere på balanse. Hvis du kjører sykkel uten ABS, pass på å ikke låse bakhjulet.
På unnamanøvren kan du slippe gassen så hastigheten ikke er så høy. Ikke så mye at sensor skjønner det, da.

I trafikken:
Samhandlig; planlegg godt i forveien inn mot kryss og rundkjøringer. Spill på lag med de andre som er på veien.
Vær veldig klar i sporvalg, både i bytrafikk og ikke minst på landeveiskjøring.

Hvis du gjør en feil, ikke prøv å snakke deg bort fra det. Innrøm det og vis sensor at du er klar over hvordan du skulle kjørt!

Lykke til :prf
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av Kawagutten »

Hei og velkommen :-) Ved krypkjøring kan du føle deg frem ved å slure litt på clutchen.Lykke til på oppkjøringen :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av Bjerknez »

schnellfahrer skrev:
Hvis du gjør en feil, kke prøv å snakke deg bort fra det. Innrøm det og vis sensor at du er klar over hvordan du skulle kjørt!

Lykke til :prf
Dette kan ikke understrekes godt nok!

Selv om du har aldri så lyst, så ikke diskuter med sensor. Ikke vær en bedreviter. Svelg det i deg, trekk pusten og inrøm feilen/feilene. Så lenge du faktisk forstår hva du har gjort galt er dte bedre å forklare hva du egentlig skulle gjort enn å snakke det bort med en diskusjon. Hvis du IKKE vet hva du egentlig skulle gjort så er kritikken fra sensor 100% berettiget.

Brukeravatar
Kimsa
Innlegg: 30
Registrert: 30 apr 2014, 11:32
Motorsykkelen din: Honda Hornet 919

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av Kimsa »

Ofte spør også sensor deg hva du er fornøyd med å hva du ikke er fornøyd med. Veit du at du kom litt fort inn i en rundkjøring, men også at du egentlig glemte vikeplikten i ett kryss, men det gikk bra. Da trekker du frem dette med hastighet inn i rundkjøringen. Forklar hvorfor du kom for fort at du tolket trafikken annerledes. Forklarer du dette godt kan det hende sensor "glemmer" vikeplikt feilen din som kunne gitt deg stryk.

Selv kjørte jeg alene på sykkelen i trafikk for første gang på oppkjøring. Da oppfører den seg jo litt annerledes. Det i kombinasjon med at jeg var nærvøs førte til at jeg kuttet innkjøringen på første rundkjøring ut fra biltilsynet og havnet utenfor asfalten der arm møter sirkelen.Så over intercom sa jeg til sensor, "er det noe vits i å kjøre videre etter den manøveren der?" Svaret var at han var mer imponert over at jeg holdt meg på hjulene enn svingen min og at jeg skulle kjøre videre. Ved evaluering var ikke den fadesen nevnt en gang

SkrufRider
Innlegg: 11
Registrert: 12 mai 2014, 11:48
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2013
Sted: Oslo

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av SkrufRider »

Tusen takk for mange gode svar!

Nervene ble litt bedre nå :-)å
Jeg skjønner det at det ikke er krise om man "bommer" litt i kjøregården.
Har allerede øvekjørt masse, og egentlig så har jeg fått så gode tilbakemeldinger fra kjørelærer og øvelseskjøring ledsager som har sagt at det føles ut som man er på en kosetur og ikke på jobb/øvelseskjøring :D

Grunnen til at jeg ble usikker på dette var at jeg en gang var på kjøregården med kjørelærer og øvde på bla. krypkjøring.
Det startet med kjeglevelt og kvelning av motor, og etter det gikk det bare nedover pga stress etc..
Fikk det til etterhvert, men det var kanskje 1 av 3 ganger og tilslutt så gikk vi tom for tid.

Har i ettertid øvd masse med egen sykkel og en gammel VTR med oppnedgiring og et par cm styreutslag, og det gikk veldig greit :-)

Det trafikale føler jeg meg ganske trygg på så kommer jeg så langt så går det nok bra. :D
AJ skrev:Hei, hei! og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Du har allerede fått gode tips, ser jeg.
Kommer sikkert også flere :-) .

Bare et lite tips fra meg i tilfelle spørsmålet kommer opp i oppkjøringa:
det heter ikke rattutslag på motorsykkel. Sier du styreutslag, derimot, vil du treffe blinken ;-).

Så er det bare å ønske deg lykke til med vellykket oppkjøring!
Notert! Må legge biltenkingen på hylla nå.
Honda CB500F 2013

SkrufRider
Innlegg: 11
Registrert: 12 mai 2014, 11:48
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2013
Sted: Oslo

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av SkrufRider »

Da var lappen i boks :D :D :D

Hadde foten i bakken et par ganger på krypkjøringen, men som andre hadde nevnt her tidligere så er det helhetsintrykket som gjelder!
Takk for hjelpen alle sammen!
Brb nå må jeg ut å kjøre litt mer :)
Honda CB500F 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer så mye!!! :)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hei! Nytt medlem som skal ha oppkjøring!

Legg inn av ojda »

Det er gøy å se at den ene lappen etter den andre kommer i box :P :p Gratulerer, og kos deg :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar