Side 1 av 3

Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:28
av Staven
Hei

Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stivheten i hjelmen ? :scratch

Staven

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:34
av SuperMorten
Staven skrev:Hei

Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stillheten i hjelmen ? :scratch

Staven
Jeg har vært ute på tur i dag, og temperaturen har (iflg sykkelen) variert fra 13 til 28 grader. Igjennom tettsteder hvor trafikken stopper opp, og ellers bare snegler seg forbi, kan det hende jeg åpner hjelmen (Har Schuberth C3). Jeg gjør det for å få luft, kjøling osv. Støy er ingen faktor i sånne hastigheter. Støy er forøvrig ingen faktor for meg uansett. Sitter i fred og ro bak en flott vindskjerm. I tillegg har jeg selvsagt ørepropper. Ellers har jeg kjørt det meste av dagen med åpent visir, pga temperatur.
Noen vil sikkert hevde at jeg utsetter meg selv for fare ved å åpne hjelmen, men jeg mener det ville vært farligere å kjørt med lukket hjelm, da det ble ubehagelig varmt, og konsentrasjonsnivået ville ha sunket til et lavmål :-)å

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:35
av jongsanim
Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:37
av Staven
SuperMorten skrev:
Staven skrev:Hei

Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stillheten i hjelmen ? :scratch

Staven
Jeg har vært ute på tur i dag, og temperaturen har (iflg sykkelen) variert fra 13 til 28 grader. Igjennom tettsteder hvor trafikken stopper opp, og ellers bare snegler seg forbi, kan det hende jeg åpner hjelmen (Har Schuberth C3). Jeg gjør det for å få luft, kjøling osv. Støy er ingen faktor i sånne hastigheter. Støy er forøvrig ingen faktor for meg uansett. Sitter i fred og ro bak en flott vindskjerm. I tillegg har jeg selvsagt ørepropper. Ellers har jeg kjørt det meste av dagen med åpent visir, pga temperatur.
Noen vil sikkert hevde at jeg utsetter meg selv for fare ved å åpne hjelmen, men jeg mener det ville vært farligere å kjørt med lukket hjelm, da det ble ubehagelig varmt, og konsentrasjonsnivået ville ha sunket til et lavmål :-)å
Jeg skrev feil i første posten. Mente stivheten ikke stillheten ;)

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:43
av KydeX
Tror ikke det er verre enn en halvhjelm ihvertfall, som mange velger å kjøre med. Selv kjører jeg ikke over snegle/køfart uten å lukke.

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:43
av ejs
jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er flere som er godkjent..
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:47
av SuperMorten
Staven skrev:
Jeg skrev feil i første posten. Mente stivheten ikke stillheten ;)
Pokkers stavekontroll.. :knegg



Uansett da, jeg skjønte hva du mente. Ikke ta meg for bokstavelig nå, for jeg kjenner jeg blir litt engasjert :knegg For nok en gang kommer sikkerhetsspørsmålet opp. Det er tillatt med åpen hjelm, halv hjelm osv. Dersom du tar en tur inn i Oslo sentrum en varm dag, og ser MC-politiet ute, ser du knapt en lukket hjelm. For å sette det litt på spissen, tenker jeg at risikoen for uhell øker i det øyeblikket man setter hjelmen på hodet, da det begrenser både synsfelt og hørsel..

Enkelte stater i USA har ikke hjelmpåbud, men derimot påbud om solbriller..

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:52
av SuperMorten
ejs skrev:
jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er flere som er godkjent..
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
Hvor finner dere dette? Jeg leter, men finner ingenting..

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 21:56
av Staven
Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 22:08
av SuperMorten
Staven skrev:Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
Det er jeg 100% sikker på er riktig.

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 22:14
av ejs
SuperMorten skrev:
ejs skrev:
jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er flere som er godkjent..
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
Hvor finner dere dette? Jeg leter, men finner ingenting..

Google........Helmet P and J approved
:prop:

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 22:15
av Flanker
Staven skrev:Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
Det gjør Schuberth C3 også. Men i sneglefart i kø hender det at jeg åpner den allikevel hvis det er skikkelig varmt. En vanlig sykkelhjelm vil beskytte godt nok i den hastigheten, så det bekymrer meg ikke. Over 30 km/t holder det som regel med åpent visir for å få nok luft, er ikke SÅ god vindskjerming på GS'en.

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 22:17
av Kjellrf
KydeX skrev:Tror ikke det er verre enn en halvhjelm ihvertfall, som mange velger å kjøre med. Selv kjører jeg ikke over snegle/køfart uten å lukke.
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...

Et par ulykkesscenarioer, åpen åpningsbar hjelm kontra vanlig halvhjelm.

1. Hjelmen veier fort 50% mer, og du har derfor dobbelt så stor sjans for å knekke nakken...

2. Siden fronten står opp som en baugport, vil du ha enda større sjans for å knekke nakken når du går på trynet...

Jeg har valgt bort åpningshjelm fordi de er tyngre enn de uten, støyer som regel mer og er dyrere.

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 22:25
av SuperMorten
Kjellrf skrev:
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...

Et par ulykkesscenarioer, åpen åpningsbar hjelm kontra vanlig halvhjelm.

1. Hjelmen veier fort 50% mer, og du har derfor dobbelt så stor sjans for å knekke nakken...

2. Siden fronten står opp som en baugport, vil du ha enda større sjans for å knekke nakken når du går på trynet...

Jeg har valgt bort åpningshjelm fordi de er tyngre enn de uten, støyer som regel mer og er dyrere.
Jeg gir meg ikke. Du sier dobbelt stor sjans for å knekke nakken. Da vi jeg hevde at pga åpen hjelm, som gir meg frisk luft, trivsel, større synsfelt, og flere hørselsinntrykk, så halverer jeg risikoen for å havne i en uønsket farlig situasjon. Så da er vi tilbake ved null..

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Lagt inn: 26 mai 2014, 22:28
av Snikendeugle
Meningsløs diskusjon. Ta de kompromiss dere selv er komfortable med å ta, og ikke bry dere om hva andre sier... :prf