Åpningshjelm... Åpen vs lukket

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av Staven »

Hei

Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stivheten i hjelmen ? :scratch

Staven
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av SuperMorten »

Staven skrev:Hei

Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stillheten i hjelmen ? :scratch

Staven
Jeg har vært ute på tur i dag, og temperaturen har (iflg sykkelen) variert fra 13 til 28 grader. Igjennom tettsteder hvor trafikken stopper opp, og ellers bare snegler seg forbi, kan det hende jeg åpner hjelmen (Har Schuberth C3). Jeg gjør det for å få luft, kjøling osv. Støy er ingen faktor i sånne hastigheter. Støy er forøvrig ingen faktor for meg uansett. Sitter i fred og ro bak en flott vindskjerm. I tillegg har jeg selvsagt ørepropper. Ellers har jeg kjørt det meste av dagen med åpent visir, pga temperatur.
Noen vil sikkert hevde at jeg utsetter meg selv for fare ved å åpne hjelmen, men jeg mener det ville vært farligere å kjørt med lukket hjelm, da det ble ubehagelig varmt, og konsentrasjonsnivået ville ha sunket til et lavmål :-)å
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av jongsanim »

Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av Staven »

SuperMorten skrev:
Staven skrev:Hei

Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stillheten i hjelmen ? :scratch

Staven
Jeg har vært ute på tur i dag, og temperaturen har (iflg sykkelen) variert fra 13 til 28 grader. Igjennom tettsteder hvor trafikken stopper opp, og ellers bare snegler seg forbi, kan det hende jeg åpner hjelmen (Har Schuberth C3). Jeg gjør det for å få luft, kjøling osv. Støy er ingen faktor i sånne hastigheter. Støy er forøvrig ingen faktor for meg uansett. Sitter i fred og ro bak en flott vindskjerm. I tillegg har jeg selvsagt ørepropper. Ellers har jeg kjørt det meste av dagen med åpent visir, pga temperatur.
Noen vil sikkert hevde at jeg utsetter meg selv for fare ved å åpne hjelmen, men jeg mener det ville vært farligere å kjørt med lukket hjelm, da det ble ubehagelig varmt, og konsentrasjonsnivået ville ha sunket til et lavmål :-)å
Jeg skrev feil i første posten. Mente stivheten ikke stillheten ;)
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av KydeX »

Tror ikke det er verre enn en halvhjelm ihvertfall, som mange velger å kjøre med. Selv kjører jeg ikke over snegle/køfart uten å lukke.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av ejs »

jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er flere som er godkjent..
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av SuperMorten »

Staven skrev:
Jeg skrev feil i første posten. Mente stivheten ikke stillheten ;)
Pokkers stavekontroll.. :knegg



Uansett da, jeg skjønte hva du mente. Ikke ta meg for bokstavelig nå, for jeg kjenner jeg blir litt engasjert :knegg For nok en gang kommer sikkerhetsspørsmålet opp. Det er tillatt med åpen hjelm, halv hjelm osv. Dersom du tar en tur inn i Oslo sentrum en varm dag, og ser MC-politiet ute, ser du knapt en lukket hjelm. For å sette det litt på spissen, tenker jeg at risikoen for uhell øker i det øyeblikket man setter hjelmen på hodet, da det begrenser både synsfelt og hørsel..

Enkelte stater i USA har ikke hjelmpåbud, men derimot påbud om solbriller..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av SuperMorten »

ejs skrev:
jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er flere som er godkjent..
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
Hvor finner dere dette? Jeg leter, men finner ingenting..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Staven
Innlegg: 174
Registrert: 02 apr 2014, 21:36
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
Sted: Hadeland

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av Staven »

Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006

2014 - 8800km
2015 - venter!!

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av SuperMorten »

Staven skrev:Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
Det er jeg 100% sikker på er riktig.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av ejs »

SuperMorten skrev:
ejs skrev:
jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Det er flere som er godkjent..
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
Hvor finner dere dette? Jeg leter, men finner ingenting..

Google........Helmet P and J approved
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av Flanker »

Staven skrev:Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
Det gjør Schuberth C3 også. Men i sneglefart i kø hender det at jeg åpner den allikevel hvis det er skikkelig varmt. En vanlig sykkelhjelm vil beskytte godt nok i den hastigheten, så det bekymrer meg ikke. Over 30 km/t holder det som regel med åpent visir for å få nok luft, er ikke SÅ god vindskjerming på GS'en.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av Kjellrf »

KydeX skrev:Tror ikke det er verre enn en halvhjelm ihvertfall, som mange velger å kjøre med. Selv kjører jeg ikke over snegle/køfart uten å lukke.
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...

Et par ulykkesscenarioer, åpen åpningsbar hjelm kontra vanlig halvhjelm.

1. Hjelmen veier fort 50% mer, og du har derfor dobbelt så stor sjans for å knekke nakken...

2. Siden fronten står opp som en baugport, vil du ha enda større sjans for å knekke nakken når du går på trynet...

Jeg har valgt bort åpningshjelm fordi de er tyngre enn de uten, støyer som regel mer og er dyrere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av SuperMorten »

Kjellrf skrev:
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...

Et par ulykkesscenarioer, åpen åpningsbar hjelm kontra vanlig halvhjelm.

1. Hjelmen veier fort 50% mer, og du har derfor dobbelt så stor sjans for å knekke nakken...

2. Siden fronten står opp som en baugport, vil du ha enda større sjans for å knekke nakken når du går på trynet...

Jeg har valgt bort åpningshjelm fordi de er tyngre enn de uten, støyer som regel mer og er dyrere.
Jeg gir meg ikke. Du sier dobbelt stor sjans for å knekke nakken. Da vi jeg hevde at pga åpen hjelm, som gir meg frisk luft, trivsel, større synsfelt, og flere hørselsinntrykk, så halverer jeg risikoen for å havne i en uønsket farlig situasjon. Så da er vi tilbake ved null..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket

Legg inn av Snikendeugle »

Meningsløs diskusjon. Ta de kompromiss dere selv er komfortable med å ta, og ikke bry dere om hva andre sier... :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar