Åpningshjelm... Åpen vs lukket
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Sted: Hadeland
Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Hei
Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stivheten i hjelmen ?
Staven
Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stivheten i hjelmen ?
Staven
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Jeg har vært ute på tur i dag, og temperaturen har (iflg sykkelen) variert fra 13 til 28 grader. Igjennom tettsteder hvor trafikken stopper opp, og ellers bare snegler seg forbi, kan det hende jeg åpner hjelmen (Har Schuberth C3). Jeg gjør det for å få luft, kjøling osv. Støy er ingen faktor i sånne hastigheter. Støy er forøvrig ingen faktor for meg uansett. Sitter i fred og ro bak en flott vindskjerm. I tillegg har jeg selvsagt ørepropper. Ellers har jeg kjørt det meste av dagen med åpent visir, pga temperatur.Staven skrev:Hei
Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stillheten i hjelmen ?
Staven
Noen vil sikkert hevde at jeg utsetter meg selv for fare ved å åpne hjelmen, men jeg mener det ville vært farligere å kjørt med lukket hjelm, da det ble ubehagelig varmt, og konsentrasjonsnivået ville ha sunket til et lavmål :-)å
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jongsanim
- Innlegg: 1007
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Sted: Hadeland
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Jeg skrev feil i første posten. Mente stivheten ikke stillhetenSuperMorten skrev:Jeg har vært ute på tur i dag, og temperaturen har (iflg sykkelen) variert fra 13 til 28 grader. Igjennom tettsteder hvor trafikken stopper opp, og ellers bare snegler seg forbi, kan det hende jeg åpner hjelmen (Har Schuberth C3). Jeg gjør det for å få luft, kjøling osv. Støy er ingen faktor i sånne hastigheter. Støy er forøvrig ingen faktor for meg uansett. Sitter i fred og ro bak en flott vindskjerm. I tillegg har jeg selvsagt ørepropper. Ellers har jeg kjørt det meste av dagen med åpent visir, pga temperatur.Staven skrev:Hei
Har sett de siste dagene veldig mange som kjører med åpningshjelm, solbriller og så har de hjelmen åpen.
Ville jo ikke tro denne hjelmen gjør jobben den skal så lenge den ikke er lukket ?
Vill ikke dette ødelegge for stillheten i hjelmen ?
Staven
Noen vil sikkert hevde at jeg utsetter meg selv for fare ved å åpne hjelmen, men jeg mener det ville vært farligere å kjørt med lukket hjelm, da det ble ubehagelig varmt, og konsentrasjonsnivået ville ha sunket til et lavmål :-)å
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Tror ikke det er verre enn en halvhjelm ihvertfall, som mange velger å kjøre med. Selv kjører jeg ikke over snegle/køfart uten å lukke.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Det er flere som er godkjent..jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
If it ain't broke, I'll break it.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Pokkers stavekontroll..Staven skrev:
Jeg skrev feil i første posten. Mente stivheten ikke stillheten
Uansett da, jeg skjønte hva du mente. Ikke ta meg for bokstavelig nå, for jeg kjenner jeg blir litt engasjert For nok en gang kommer sikkerhetsspørsmålet opp. Det er tillatt med åpen hjelm, halv hjelm osv. Dersom du tar en tur inn i Oslo sentrum en varm dag, og ser MC-politiet ute, ser du knapt en lukket hjelm. For å sette det litt på spissen, tenker jeg at risikoen for uhell øker i det øyeblikket man setter hjelmen på hodet, da det begrenser både synsfelt og hørsel..
Enkelte stater i USA har ikke hjelmpåbud, men derimot påbud om solbriller..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Hvor finner dere dette? Jeg leter, men finner ingenting..ejs skrev:Det er flere som er godkjent..jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Sted: Hadeland
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Det er jeg 100% sikker på er riktig.Staven skrev:Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
SuperMorten skrev:Hvor finner dere dette? Jeg leter, men finner ingenting..ejs skrev:Det er flere som er godkjent..jongsanim skrev:Har selv en Shark Evo 3 som etter hva jeg har lest er den eneste hjelmen som er ece godkjent som både hel- og halvhjelm. Så basert på det vil jeg TRO åpen åpnings hjelm ikke er godkjent til åpent bruk og muligens ikke sikkert.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Caberg og Nolan og sikkert flere andre.
Google........Helmet P and J approved
If it ain't broke, I'll break it.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Det gjør Schuberth C3 også. Men i sneglefart i kø hender det at jeg åpner den allikevel hvis det er skikkelig varmt. En vanlig sykkelhjelm vil beskytte godt nok i den hastigheten, så det bekymrer meg ikke. Over 30 km/t holder det som regel med åpent visir for å få nok luft, er ikke SÅ god vindskjerming på GS'en.Staven skrev:Jeg hadde en nolan åpningshjelm å den kjente man tydelig mista stivheten i chassiet når man åpnet den.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...KydeX skrev:Tror ikke det er verre enn en halvhjelm ihvertfall, som mange velger å kjøre med. Selv kjører jeg ikke over snegle/køfart uten å lukke.
Et par ulykkesscenarioer, åpen åpningsbar hjelm kontra vanlig halvhjelm.
1. Hjelmen veier fort 50% mer, og du har derfor dobbelt så stor sjans for å knekke nakken...
2. Siden fronten står opp som en baugport, vil du ha enda større sjans for å knekke nakken når du går på trynet...
Jeg har valgt bort åpningshjelm fordi de er tyngre enn de uten, støyer som regel mer og er dyrere.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Jeg gir meg ikke. Du sier dobbelt stor sjans for å knekke nakken. Da vi jeg hevde at pga åpen hjelm, som gir meg frisk luft, trivsel, større synsfelt, og flere hørselsinntrykk, så halverer jeg risikoen for å havne i en uønsket farlig situasjon. Så da er vi tilbake ved null..Kjellrf skrev:
Jeg tror det er mye værre enn halvhjelm...
Et par ulykkesscenarioer, åpen åpningsbar hjelm kontra vanlig halvhjelm.
1. Hjelmen veier fort 50% mer, og du har derfor dobbelt så stor sjans for å knekke nakken...
2. Siden fronten står opp som en baugport, vil du ha enda større sjans for å knekke nakken når du går på trynet...
Jeg har valgt bort åpningshjelm fordi de er tyngre enn de uten, støyer som regel mer og er dyrere.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: Åpningshjelm... Åpen vs lukket
Meningsløs diskusjon. Ta de kompromiss dere selv er komfortable med å ta, og ikke bry dere om hva andre sier...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013