løste strømproblemet..trodde jeg :(
- lars_helgek
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
løste strømproblemet..trodde jeg :(
Hei :) jeg har slitt med overledning, sikringene til kjørelys har gått med et poff hele tiden. Etter litt prøv og feil, fikk man ordnet en ledning, og lyset er tilbake... Men, 2 dager siden jeg kjørte, og i dag var det for lite strøm til å starte. Men lyset er der... Noen tanker? Må vel være at vi har hatt den mye av og på uten start og prøvd, ellers ligger det noe å suger strøm til tross for at lyset er tilbake... Tanker?
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Re: løste strømproblemet..trodde jeg :(
Visuell inspeksjon av ledninger så langt det går (en ledning som evt kan gnisse mot en skarp kant eller lign) og evt rense kontakter med WD40 kan være en grei plass å begynne.
(Kontaktene fordi det evt kan være fukt/møkk som i kombinasjon er elektrisk ledende, evt irr.)
Et mer sjeldent problem (heldigvis) kan være ledninger inne i de store buntene med ledninger (wiring harness) evt er spleiset med tape eller at selve plasten i ledningene kan smuldre opp over tid (mange år) slik at to eller flere ledninger kommer i kontakt med hverandre. Straks litt verre å finne ut av.
Ellers er det vel lurt å begynne med noen enkle målinger med et multimeter.
Hvis du løsner ledningen fra en av polene på batteriet og måler strøm (Ampere) mellom batteripolen og ledningen når sykkelen er helt avslått skal det være 0, ellers er det noe som trekker strøm når den er avslått.
Videre sjekke at lading fungerer (når motoren går skal du måle ca 14Volt mellom pluss/minus - igjen bruk mulitimeter, denne gang stilt inn på Volt. IKKE mål A mellom batteripolene, det er det samme som å kortslutte batteriet.)
(Kontaktene fordi det evt kan være fukt/møkk som i kombinasjon er elektrisk ledende, evt irr.)
Et mer sjeldent problem (heldigvis) kan være ledninger inne i de store buntene med ledninger (wiring harness) evt er spleiset med tape eller at selve plasten i ledningene kan smuldre opp over tid (mange år) slik at to eller flere ledninger kommer i kontakt med hverandre. Straks litt verre å finne ut av.
Ellers er det vel lurt å begynne med noen enkle målinger med et multimeter.
Hvis du løsner ledningen fra en av polene på batteriet og måler strøm (Ampere) mellom batteripolen og ledningen når sykkelen er helt avslått skal det være 0, ellers er det noe som trekker strøm når den er avslått.
Videre sjekke at lading fungerer (når motoren går skal du måle ca 14Volt mellom pluss/minus - igjen bruk mulitimeter, denne gang stilt inn på Volt. IKKE mål A mellom batteripolene, det er det samme som å kortslutte batteriet.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#