Tips til lakkering av MC?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Joey
Motorsykkelen din: Suzuki Marauder VZ800 1999

Tips til lakkering av MC?

Legg inn av Joey »

Jeg planlegger å omlakkere sykkelen min, fra blå til matt sort. Jeg tenker å gjøre det selv, mest for å spare penger, men også for å bli mest mulig kjent med sykkelen. Utfordringen er at jeg så og si ikke har noe erfaring med lakkering (og ei heller utstyr fra før av). Jeg lurer derfor på om noen av dere med lakkeringserfaring kan komme med noen tips?

- Hvordan går jeg frem for å pusse delene? Den nåværende lakken har minimalt med skader, og fremstår veldig fin. Bør jeg likevel pusse den gamle lakken helt bort? Har hørt om våtpussing. Hvorfor gjør man det?
- Skal jeg pusse grunningen, eller kan jeg lakkere rett oppå den?
- Som sagt planlegger jeg matt sort. Bør/må jeg ha klarlakk oppå selv med matt? Trenger jeg å ta ekstra hensyn rundt bensinlokket med tanke på evnt bensinsøl?
- Fungerer det greit å bruke vanlige spraybokser fra Biltema/malebutikk?

På forhånd takk for hjelpen :)

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Tips til lakkering av MC?

Legg inn av DrGreve »

Hvis det ikke er noen skader, så rubb over med våtslipepapir i kornstørrelse 800. Når alt er rubbet over, spray på grunning som er kompatibel med underlag og den lakken du etterhvert skal påføre. Her kan du gjerne bruke grunning fra biltema. Deretter går du over med minimum kornstørrelse 1200 til alle urenheter, riper og ujevnheter er fjernet og underlaget er helt slett og pent. Du skal både se og ikke minst føle med fingrene at det virkelig er glatt og uten ujevnheter. Finnes de fremdeles, så fyll på med mer grunning og gjør det en gang til.
Lakk vil jeg anbefale deg å kjøpe hos ett anerkjent lakkfima og ikke hos biltema, men det er uansett klarlakken du absolutt IKKE må kjøpe fra biltema. Den lakken må være av topp kvalitet for at resultatet skal bli bra.
Lag deg et lakkeringstelt av byggplast og sett en støvsuger på sug nede ved gulvnivå for å fjerne støvkorn før du lakkerer. Spray med en avstand på rundt 20-25 cm fra flaten du skal lakkere og hold den avstanden over objektet mens du glir over med strålen. Og ikke la deg lure til å fylle på med ekstra fordi lakken ikke dekker helt. Da er det bedre å legge flere lag. Får du sig, så må du begynne på nytt..
Og sist men ikke minst, ikke rør de lakkerte delene før du er brennsikker på at lakken har herdet nok :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Joey

Legg inn av Joey »

Takk for gode råd. Så jeg må altså bruke klarlakk på toppen? Vil ikke gjøre mattlakken mindre matt?

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Tja, det er mulig, jeg har aldri lakkert med lakk som skal være matt når det er ferdig :)
Det er det sikkert noen her som vet mer om. Men hvis du skal bruke klarlakk, så vet jeg av erfaring at Biltema sin klarlakk er dårlig..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Joey skrev:Jeg planlegger å omlakkere sykkelen min, fra blå til matt sort. Jeg tenker å gjøre det selv, mest for å spare penger, men også for å bli mest mulig kjent med sykkelen. Utfordringen er at jeg så og si ikke har noe erfaring med lakkering (og ei heller utstyr fra før av). Jeg lurer derfor på om noen av dere med lakkeringserfaring kan komme med noen tips?

- Hvordan går jeg frem for å pusse delene? Den nåværende lakken har minimalt med skader, og fremstår veldig fin. Bør jeg likevel pusse den gamle lakken helt bort? Har hørt om våtpussing. Hvorfor gjør man det?
- Skal jeg pusse grunningen, eller kan jeg lakkere rett oppå den?
- Som sagt planlegger jeg matt sort. Bør/må jeg ha klarlakk oppå selv med matt? Trenger jeg å ta ekstra hensyn rundt bensinlokket med tanke på evnt bensinsøl?
- Fungerer det greit å bruke vanlige spraybokser fra Biltema/malebutikk?

På forhånd takk for hjelpen :)
Før du hiver deg i gang:
Husk at lakkering er fagarbeid! Ikke forvent et perfekt resultat hvis du ikke vet hva du holder på med og har godt utstyr. Lakk på spraybokser gir aldri perfekt resultat uansett hvor dyktig du er.
Du skriver at den nåværende lakken har minimalt med skader og fremstår som veldig fin. Bli ikke overrasket dersom det ferdige resultatet ikke er like bra... :redface
Jeg vil anbefale deg å finne noe annet å prøve deg fram på først, ikke start rett på sykkelen din som er fin i lakken fra før...

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

http://www.plastidip.no/kategori.php?ka ... ategori=88" onclick="window.open(this.href);return false; Kan dette være ett alternativ. du slipper å pusse gammel lakk, og kan ombestemme deg . har ikkje prøvd sjøl, og er vel ikkje så glad i bensinsøl.

Brukeravatar
tor2502
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited

Legg inn av tor2502 »

Hva med å legge folie på sykkelen , har sett det gjort på biler med et flott resultat.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Joey

Legg inn av Joey »

Foliering er nok ikke et alternativ for min del, det blir nok for vanskelig.

Jeg har aldri hørt om plastidip før, men det ser jo sykt spennende ut (ref. https://www.youtube.com/watch?v=rNY9Dx617N8 ). Men er det seriøst et holdbart alternativ? Det virker som om det nesten er litt for enkelt å få tak i en kant og rive av hele greia (spol til ca. 27 min i videoen). Det er jo selvsagt praktisk om man gjør noe feil og vil tilbake, men ikke hvis det kommer til å begynne å flekke etter noen mil på veien. Erfaringer?

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Jeg har plastidipp på noen plast deksler på den ene sykkelen min og det har holdt fint/greit. Noe mørke flekker er det hvor knærne mine ligger men ellers fint.

Jeg dippet de i for lav temperatur og har noe "porer" i overflaten.

Er veldig lett å fjerne men da MÅ det være flere lag med stoffet. Har du bare sprayet ett eller to tynne lag bør du heller bruke klut og cv-40 eller hva det nå heter (verktøykasse på boks?)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Legg inn av Kmann »

Jeg har alu-fargede kasser (pølsekokere) på sykkelen min. Dette er kanskje er bra alternativ:). Hvem forhandler slik?

Sent fra min HTC Sensation Z710e via Tapatalk
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Joey

Legg inn av Joey »

Jo mer jeg researcher, jo mer ser det ut til at jeg heller mot plasti dip. Virker jo nesten for godt til å være sant. Tar gjerne imot tips og råd fra folk som har prøvd og feilet med dette tidligere.
jongsanim skrev: Jeg dippet de i for lav temperatur og har noe "porer" i overflaten.
Så delene dine var for kalde da du sprayet dem?

Brukeravatar
jongsanim

Legg inn av jongsanim »

Delene / luft temperaturen var for lav etter hva jeg forstår :) sen høst i åpen garasje ;)

Orion
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R

Legg inn av Orion »

Lite tips: Kjøpte Plastidip hos Malfix i Maridalsveien. Fikk beskjed av ekspeditør om at største feilen folk gjorde var å ikke riste boksen lenge nok. Det står 2 minutt på boksen, men for best resultat anbefalte han bortimot 15 minutter. Hvertfall så lenge du orka ;) Og påføre i 45 graders vinkel fra ca 20 cm avstand, 4-5 strøk.

Liste over forhandlere:

http://www.plastidip.no/forhandlere.php#norge" onclick="window.open(this.href);return false;

Sent from my iPod touch using Tapatalk

Joey

Legg inn av Joey »

Plasti Dip kjøpt inn (av mannen på Malfix), research igangsatt og lakkering/dipping planlagt i begynnelsen av neste uke.

Brukeravatar
jongsanim

Legg inn av jongsanim »

Bilder når du kommer igang? :)

Svar