Omlegg av dekk så dyrt?
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Omlegg av dekk så dyrt?
Har forhørt meg to steder angående omlegging av dekk fremme og bak på min Yamaha XVS1300 2012mod. og begge stedene sier dem tar timepris så lenge jeg kommer med dekkene selv og ikke kjøper de gjennom dem. (Dem hadde ikke merke jeg ville ha så jeg bestillte på nett)
Vi snakker om hele jobben her, ved at jeg leverer sykkelen og dem må avmontere hjulene og legge om etc.
Begge stedene annslo at dette ville ta ca. 1.5 time og at det ville koste ca. 1.500,-
Er dette mye?
Er det noen her inne som er villig til å gjøre dette litt rimeligere?
Vet dere evt. om andre steder som kan være rimeligere i Fredrikstad omegn?
Jeg spør fordi jeg ikke aner hva slikt koster...
Vi snakker om hele jobben her, ved at jeg leverer sykkelen og dem må avmontere hjulene og legge om etc.
Begge stedene annslo at dette ville ta ca. 1.5 time og at det ville koste ca. 1.500,-
Er dette mye?
Er det noen her inne som er villig til å gjøre dette litt rimeligere?
Vet dere evt. om andre steder som kan være rimeligere i Fredrikstad omegn?
Jeg spør fordi jeg ikke aner hva slikt koster...
- Epylypzon
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Kontakt:
Re: Omlegg av dekk så dyrt?
Nå vet ikke jeg hvor omfattende det er å få av felgene på denne type sykkel.
Men det høres nok ikke heeeelt feil ut. Dem legger nok på litt pga at du ikke kjøper av dem.
Vanligvis pleier jeg å betale 2-300 hos lokale dekksjappa når jeg kommer med løse felger.
I mine dekk så er det slange (tar litt mer tid). Men en annen side så sparer dem inn litt tid på at dem ikke trenger å være forsiktige ( jeg driter i hvordan felegen ser ut).
Selve dekkomlegginga tar vel + - 10 min pr felg inkludert balansering.
Men det høres nok ikke heeeelt feil ut. Dem legger nok på litt pga at du ikke kjøper av dem.
Vanligvis pleier jeg å betale 2-300 hos lokale dekksjappa når jeg kommer med løse felger.
I mine dekk så er det slange (tar litt mer tid). Men en annen side så sparer dem inn litt tid på at dem ikke trenger å være forsiktige ( jeg driter i hvordan felegen ser ut).
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Finn deg et mer "uavhengig verksted" som ikke lever av å selge dekk. Behøver ikke å koste mange hundrelappene om du leverer inn hjulene løse.
- Bjerknez
- Kontakt:
Okay, grunnen til at jeg spør er fordi det eneste sammenligningsgrunnlaget jeg har er at det tar ca. 20-30 minutter å legge om fire hjul på bilen og det betaler jeg aldri mer enn 300,- for.Epylypzon skrev:Nå vet ikke jeg hvor omfattende det er å få av felgene på denne type sykkel.
- Bjerknez
- Kontakt:
Greit nok det, men jeg er født med ti tommeltotter så jeg liger langt unna sliktTBI81 skrev:Finn deg et mer "uavhengig verksted" som ikke lever av å selge dekk. Behøver ikke å koste mange hundrelappene om du leverer inn hjulene løse.

Vet MC-Oslo tok 750 pr medbragte dekk som skulle skiftes når jeg spurte for et par år siden (det blir da 1500 for begge), mens de tok 500 pr dekk om dekkene ble kjøpt hos de. Timebetaling er nok ganske vanlig også.
Jeg tok det selv istedet - dog bruker jeg vesentlig lenger tid enn et MC-verksted, så noen ganger er det greit å ta "luksus-varianten" og la noen gjøre jobben for en...
Jeg tok det selv istedet - dog bruker jeg vesentlig lenger tid enn et MC-verksted, så noen ganger er det greit å ta "luksus-varianten" og la noen gjøre jobben for en...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Bjerknez
- Kontakt:
Okay, da vet jeg vertfall at jeg ikke blir "lurt" :)
Dessuten så får jeg låne en 300cc scooter mens jeg venter.
Har aldri kjørt en slik 300cc sccoter før så det blir litt spesielt tror jeg. Er liksom ikke det jeg forbinder med motorsykkel, men blir artig å prøve
Dessuten så får jeg låne en 300cc scooter mens jeg venter.
Har aldri kjørt en slik 300cc sccoter før så det blir litt spesielt tror jeg. Er liksom ikke det jeg forbinder med motorsykkel, men blir artig å prøve

Skjønner nå at min lokale forhandler er billig på dette. 100kr for omlegging og 100kr for avbalangsering. Uansett om jeg handler hos dem eller på nett.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Kontakt:
Koster meg 150,- og legge om dekkene hvis jeg kommer med hjulene avskrudd. Det er DEN jobben som vistnok koster.JohnnyTh skrev:Skjønner nå at min lokale forhandler er billig på dette. 100kr for omlegging og 100kr for avbalangsering. Uansett om jeg handler hos dem eller på nett.
Hvis du mener dette er prisen du betaler for ALT, så vendligst gi meg navnet på verkestedet du bruker, for da lønner det seg å bruke dem selv om dem skulle ligge på vestlandet

Jeg har selvsagt dekkene avskrudd. Tenkte ikke på det. Tar jo bare noen få minutter, så helt unaturlig for meg å la noen ta betalt for det.Bjerknez skrev:Koster meg 150,- og legge om dekkene hvis jeg kommer med hjulene avskrudd. Det er DEN jobben som vistnok koster.JohnnyTh skrev:Skjønner nå at min lokale forhandler er billig på dette. 100kr for omlegging og 100kr for avbalangsering. Uansett om jeg handler hos dem eller på nett.
Hvis du mener dette er prisen du betaler for ALT, så vendligst gi meg navnet på verkestedet du bruker, for da lønner det seg å bruke dem selv om dem skulle ligge på vestlandet
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Dekkspesialisten i Skien har akkurat begynt med MC dekk og kan kanskje gi deg et greit tilbud hvis du skrur av felgene selv når du er der og heller spør om de kan dobbeltsjekke at du gjør det riktig(kan prøve å bli med deg dit) :-)
Du kan jo kombinere det med en fin dagstur på under 30 mil :-)
Du kan jo kombinere det med en fin dagstur på under 30 mil :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Kontakt:
Tydeligvis tar det ikke par ett par minutter, for dem regner seg 1.5 timer på jobben...JohnnyTh skrev:Jeg har selvsagt dekkene avskrudd. Tenkte ikke på det. Tar jo bare noen få minutter, så helt unaturlig for meg å la noen ta betalt for det.Bjerknez skrev:Koster meg 150,- og legge om dekkene hvis jeg kommer med hjulene avskrudd. Det er DEN jobben som vistnok koster.JohnnyTh skrev:Skjønner nå at min lokale forhandler er billig på dette. 100kr for omlegging og 100kr for avbalangsering. Uansett om jeg handler hos dem eller på nett.

Takk for det Kawagutten, det er ikke det at jeg har noe i mot og betale det det faktisk koster, og siden jeg ikke gidder å lære meg dette selv så er jeg klar over at det blir dyrere. Det JEG lurte på var bare om prisen er vettug, slik at jeg ikke blir "lurt" for det føltes litt mye.
Neste gang så ser jeg jo at det kan lønne seg å bestille dekk gjennom forhandler, for de kronene man betaler mer for selve dekkene får man igjen vedrørende billigere monteringspriser.
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Eeeeeeeeeeeeeeeeeeegentlig så er det jo griselett å skru av hjulene... Problemet mitt er at jeg ikke har giddet å investert i noen løftebukker foran og bak enda, så jeg kan ikke la sykkelen stå uten hjul...
Går jo alltids an å gjøre noen tatergrep for å få sykkelen til å stå uten hjul en dags tid uten å ha løftebukker, men det har jeg heller ikke giddet... :)
Går jo alltids an å gjøre noen tatergrep for å få sykkelen til å stå uten hjul en dags tid uten å ha løftebukker, men det har jeg heller ikke giddet... :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Kontakt:
Det er sikkert ikke så vanskelig nei, men jeg eier ikke interesse for å skru selv.Snikendeugle skrev:Eeeeeeeeeeeeeeeeeeegentlig så er det jo griselett å skru av hjulene... Problemet mitt er at jeg ikke har giddet å investert i noen løftebukker foran og bak enda, så jeg kan ikke la sykkelen stå uten hjul...
Hvis dte er noen her inne som vil tjene en slant som kan gjøre dette for meg så gi kjapt beskjed. Jeg kan holde verktøyet og "passe på" mens du skrur