Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Hei der alle sammen
Var litt lite kjølevæske på sykkelen min. Honda Shadow (vt600)
Etterfyllte med kjølevæske som spesifisert i manualen (alu motor vennlig, uten sili et eller annet) osv..
Men; Væsken som var på var lyseblå.. Den jeg etterfyllte med var rød..
Håper seff at tidligere eier har brukt rett sort, men hva tenker dere? Blir dette bare grøt og tull?
Lest litt forskjellig.
Var litt lite kjølevæske på sykkelen min. Honda Shadow (vt600)
Etterfyllte med kjølevæske som spesifisert i manualen (alu motor vennlig, uten sili et eller annet) osv..
Men; Væsken som var på var lyseblå.. Den jeg etterfyllte med var rød..
Håper seff at tidligere eier har brukt rett sort, men hva tenker dere? Blir dette bare grøt og tull?
Lest litt forskjellig.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Blå/grønn frostvæske må ikke blandes med rød 
Blander man rød frostvæske i en bil som har blå væske fra før, kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens, at egenskapene forringes og at det i verste fall skaper tæring på pakninger og aluminiumsdeler som topplokk etc. Det kan med andre ord bli dyrt å gjøre feil her.

Blander man rød frostvæske i en bil som har blå væske fra før, kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens, at egenskapene forringes og at det i verste fall skaper tæring på pakninger og aluminiumsdeler som topplokk etc. Det kan med andre ord bli dyrt å gjøre feil her.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Bør ikke blande. Jeg ville ha tappet av alt.lars_helgek skrev:Hei der alle sammen
Var litt lite kjølevæske på sykkelen min. Honda Shadow (vt600)
Etterfyllte med kjølevæske som spesifisert i manualen (alu motor vennlig, uten sili et eller annet) osv..
Men; Væsken som var på var lyseblå.. Den jeg etterfyllte med var rød..
Håper seff at tidligere eier har brukt rett sort, men hva tenker dere? Blir dette bare grøt og tull?
Lest litt forskjellig.
http://www.tv2.no/underholdning/broom/f ... 52006.html
Det blir nok ikke graut, men frostvæsken *kan* miste antikorrosive egenskaper.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Faen :/ får la den stå til jeg får skiftet 

Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Tapp heller av hele systemet og etterfyll med reint vann dersom du ikke har umiddelbare planer om å bytte. Reint vann gjør i alle fall ingen skader, og på kort sikt er det helt bra nok.
Du bør uansett flushe systemet med reint vann før du bytter kjølevæske, fordi du ikke får tømt hele systemet 100%
Du bør uansett flushe systemet med reint vann før du bytter kjølevæske, fordi du ikke får tømt hele systemet 100%
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Takker for svar :) skal la den stå inntil jeg får den på verksted, ustabilt vær/klima her, så ikke bare greit å stå ute å skrukjellv skrev:Tapp heller av hele systemet og etterfyll med reint vann dersom du ikke har umiddelbare planer om å bytte. Reint vann gjør i alle fall ingen skader, og på kort sikt er det helt bra nok.
Du bør uansett flushe systemet med reint vann før du bytter kjølevæske, fordi du ikke får tømt hele systemet 100%


Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Tøm og flush.
- mortenolb
- Innlegg: 3617
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Jeg har noe av samme greia, at jeg er usikker på om vi fikk ut alt av den gamle kjølevæska før vi fylte opp ny. En mekanikerkompis sa at det ikke var et problem før det ble under null grader, uten at jeg kan gå god for det.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
På din ble det spylt helt til det kom rent vann ut og fylt på med 50% kjølevæske å det skal holde til 30 kalde som sto det i boka.Det kan du få målt på bensinstasjon.mortenolb skrev:Jeg har noe av samme greia, at jeg er usikker på om vi fikk ut alt av den gamle kjølevæska før vi fylte opp ny. En mekanikerkompis sa at det ikke var et problem før det ble under null grader, uten at jeg kan gå god for det.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- mortenolb
- Innlegg: 3617
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Ja, men jeg har blitt noget usikker på om vi faktisk fikk ut alt, siden den er rød i ekspansjonstanken og grønn på radiatorenKawagutten skrev:På din ble det spylt helt til det kom rent vann ut og fylt på med 50% kjølevæske å det skal holde til 30 kalde som sto det i boka.Det kan du få målt på bensinstasjon.mortenolb skrev:Jeg har noe av samme greia, at jeg er usikker på om vi fikk ut alt av den gamle kjølevæska før vi fylte opp ny. En mekanikerkompis sa at det ikke var et problem før det ble under null grader, uten at jeg kan gå god for det.

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Står nesten i fare for å gjenta meg selv
Byttet kjølevæske selv for litt siden fra grønnish til rød og var veldig nøye på flushingen da jeg betviler at busaen liker graut. Tøm. , fyll opp med vann, tøm igjen og igjen med vann. La den gå seg varm på hver fylling og gjør dette til vannet er blankt. Fyll så opp med rød. Og ikke glem ekspansjonstanken 


- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Det kan jo høres ut som du ikke har fått med ekspansjonstanken godt nok i skyllingen, den må gjerne tas separat.mortenolb skrev: Ja, men jeg har blitt noget usikker på om vi faktisk fikk ut alt, siden den er rød i ekspansjonstanken og grønn på radiatoren
Forøvrig vil jeg si moderne frostvæske har blitt en litt forvirrende og komplisert øvelse, i alle fall på bilmotorer. Fargen er ikke lenger noen garanti for at stoffet er riktig, for det finnes ingen fast standardisering for bruk av farvetilsetning og det finnes et utall forskjellige, blå, grønn, lilla, orange, rød, gul, rosa, fluoriserende. Såvidt jeg har forstått er det fortsatt 2 hovedkategorier glycol-basert frostvæske, med hhv organiske og ikke organiske additiver (OAT og IAT), og disse bør/må generelt ikke blandes. Long-life væske på nyere motorer er normalt silikatfri OAT, men som ikke må brukes på gamle motorer med kobber/messing i kjølesystemet. Man bør sjekke at væsken oppfyller produsentens spesifikasjoner, uansett farge.
Ellers finnes det jo nå spesial-væsker som feks "Peak Global Life" som skal kunne toppe opp og/eller erstatte alle typer frostvæske, og som tar fargen til eksisterende væske ved topping. Har brukt dette selv på noen biler, og noterte meg også at Honda merkeverksted (bil) brukte slike produkter fremfor original Honda. Har ikke sett noen negative konsekvenser av det, men har fått med meg at det er litt omstridt blandt enkelte av de lærde (eller påstått lærde).
Her er eksempel på universal væske; http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... Type_ID=12
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Ta av ekspansjonstanken og skyll den ren. Kjør motor varm, åpne radiatorlokk, løsne dreneringsplugg (lavt ned et sted, trolig ved vannpumpe), fyll løpende på i radiator mens motor går, til det som kommer ut er blankt. Skru igjen drenering. Fyll helt opp med vann. Tapp deretter ut så mye vann at du får plass til ønsket menge konsentrert frostvæske. Monter etank og fyll halvfull med ferdig blandet frostvæske. Følg med på tempen og kjør varm igjen, til termostat åpner. Det kan være igjen luft i systemet. Etterfyll ved behov.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;
Forsiktig nå...cannon skrev:Ta av ekspansjonstanken og skyll den ren. Kjør motor varm, åpne radiatorlokk, løsne dreneringsplugg (lavt ned et sted, trolig ved vannpumpe), fyll løpende på i radiator mens motor går, til det som kommer ut er blankt. Skru igjen drenering. Fyll helt opp med vann. Tapp deretter ut så mye vann at du får plass til ønsket menge konsentrert frostvæske. Monter etank og fyll halvfull med ferdig blandet frostvæske. Følg med på tempen og kjør varm igjen, til termostat åpner. Det kan være igjen luft i systemet. Etterfyll ved behov.

Mye av det du skriver er bra, men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor, enten den går eller ikke. Skal du gjøre denne øvelsen som du beskriver MÅ DET BRUKES VARMT VANN! Ikke varmt vann fra varmvannskranen, det er bare ca 50 grader og i denne forbindelse kalles det fortsatt kaldt vann!