Fuel cock som lekker bensin (SMC RAM 250) [fikset!]

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Irios
Motorsykkelen din: SMC RAM 250

Fuel cock som lekker bensin (SMC RAM 250) [fikset!]

Legg inn av Irios »

Har akkurat skaffet meg en SMC RAM 250 (2004) ATV, og ved nærmere inspeksjon ser jeg at det lekker bensin ut av fuel cock (hva heter denne på norsk?) når den står på ON. Den lekker bitte litt når den står på OFF (blir bare vått). Når den står på RES så lekker den ikke i det hele tatt og det er helt tørt. Det ser ut som om det lekker ut av selve hendelen.

Tok et bilde, og har markert hvor det lekker...
Bilde

Jeg kan en del mekanikk fra før av (elektromekanikk), men er helt nybegynner når det gjelder motorer. Men jeg lærer fort, og kan bruke verktøy. Litt av poenget med å kjøpe en brukt sykkel var bl.a fordi jeg gjerne ville lære litt om motorer. Er dette noe jeg kan/burde fikse selv? Kan det være så enkelt som en pakning man bytter, eller kan det være at jeg trenger å bytte hele delen?

Hvis jeg skal ta løs denne delen, så må vel hele bensintanken av. Tømmer jeg hele tanken (hvordan gjør jeg dette uten å søle alt for mye?), eller vil det gå greit å la det være noe bensin igjen, og bare legge tanken over på siden mens jeg tar av denne delen?

Her var det mange spørsmål :) Håper noen har tid til å hjelpe meg litt.
Sist redigert av Irios den 25 jun 2014, 13:14, redigert 1 gang totalt.

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Re: Fuel cock som lekker bensin (SMC RAM 250)

Legg inn av TBI81 »

Denne kan kanskje være til hjelp?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=5DqvB_5gP20&feature=kp[/video]

Brukeravatar
Irios

Legg inn av Irios »

Den videoen der var absolutt ikke dum. Takk!

Hva kaller man denne delen på norsk? Bensinhane?

Hvordan tømmer jeg tanken uten å søle for mye? Kan jeg koble fra slangen som går videre til motoren uten at det renner ut? Det er en ventil inne i fuel cock'en som er trykk-styrt slik at det ikke renner ut uten at motoren faktisk drar/suger ut bensin? (Forstod jeg videoen riktig så ver det vel sånn denne delen fungerer, ikke sant?)

Alle tips mottas med stort takk :)

Brukeravatar
MGR1
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997

Fuel cock som lekker bensin (SMC RAM 250)

Legg inn av MGR1 »

En liten advarsel til deg. Bensin innholder benzen, som er kreftfremkallende. Bruk gummihansker, og luft godt slik at du ikke puster inn dampen.

Brukeravatar
Irios

Legg inn av Irios »

MGR1 skrev:../..Bruk gummihansker, og luft godt slik at du ikke puster inn dampen.

Jepp, har akkurat vært på Biltema og kjøpt en boks med engangshansker. Og tenkte gjøre dette utendørs, i carporten.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Irios skrev:
Hva kaller man denne delen på norsk? Bensinhane?
Bensinkran?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TBI81

Legg inn av TBI81 »

SuperMorten skrev:
Irios skrev: Hva kaller man denne delen på norsk? Bensinhane?
Bensinkran?
Vel, [sensurert] er det vel neppe? :knegg
Belag deg på litt søl, men du klarer nok å begrense det. Klyp sammen bensinledningen under tanken så går det vel greit. Napp ut fra kranen og brett den bak med en klype av noe slag. Evt tøm resten på ei kanne :-)

Brukeravatar
Irios

Legg inn av Irios »

Sitter nettopp og lurer på om jeg skal vente til jeg har kjøpt en 10-liters kanne, slik at jeg evt. kan tømme hele tanken mens jeg holder på.

Som en liten notis til problemet mitt med denne delen... Jeg kjørte tanken tom igår (mens den stod på RES). Og når jeg fylte opp så var det bare plass til 7 liter. I følge manualen skal tanken være på 10 liter. Jeg har liten peil på hvordan tanken er designet innvendig, men når jeg tittet nedi når tanken var "tom" så kunne jeg ikke se noe bensin i det hele tatt. Jeg var skikkelig sikker på at den var tom. Men allikevel så gjemte det seg 3 liter nedi der (som jeg ikke fikk tilgang til på RES)?

Og jeg skjønner jo at når det er igjen 3 liter med bensin - selv når den står på RES - så må det ha noe å gjøre med at denne ventilen ikke oppfører seg som den skal. Jeg klarer ikke finne noen detalj-bilder på nøyaktig denne ventilen som står på min sykkel slik at jeg på forhnånd kan forberede meg litt på arbeidet som kommer, men jeg vil anta at de fleste modeller ser veldig like ut. Eller tar jeg feil?

EDIT:

Dette er fra en sprengkisse jeg fant på pedersens-racing.no
Bilde

Det går kun en ledning ut fra ventilen (12), og ikke to slik som i videoen ovenfor. Da vil det renne ut fritt med en gang jeg løsner denne ledningen siden det ikke er en invendig trykk-ventil i fuel cock'en ? (Spør siden jeg prøver å minimere bensinsøl før jeg starter med arbeidet)

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Neida, ikke hvis du stenger krana før du tar løs slangen.
Ta løs den nederste enden, stikk den i ei kanne og åpne krana.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Irios

Legg inn av Irios »

Da har jeg fått demontert hele greia :) Uten å søle!

Bilde

... og dette er slik krana ser ut:

Bilde

Har forsøkt å bytte O-ring. Fant en på Biltema som var bittelitt mindre i diameter på innsiden, men samme tykkelse.

Da lekker den betydelig mindre, men det blir fremdeles vått på frontplaten når den står på ON og OFF. Den lekker ikke på RES (som før).

Så da er det vel muligens den sylindriske gummipakningen inne i ventilen? Eller lekker den fordi O-ringen er litt mindre? Hmmm...

Har det noe for seg å dynke de gamle gummi-delene i bensin over natta, eller er det bare en myte?

Jeg føler at den mangler en del. Som i den videoen ovenfor skal det vel være en bølgeskive mellom frontplaten og hendelen?

Noen her som har vært borti den samme bensinkrana før?

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Får du plass til to O-ringer der hvor det skal være en?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Irios

Legg inn av Irios »

Ok, nå har jeg latt de to gamle gummipakningene ligge i bensin over natta. Alt skrudd sammen igjen, og tilsynelatende har lekasjen stoppet :)

Vil dette fungere som en permanent løsning, eller kan jeg forvente at det begynner å lekke igjen senere?

TBI81

Re: Fuel cock som lekker bensin (SMC RAM 250) [fikset!]

Legg inn av TBI81 »

Bra jobba! Prøv å se - tenker det er en permanent løsning jeg, men time will show :-)

Svar