PCP skrev:Dioder må det vel isåfall bli Crinos, dersom hensikten skal være å hindre at coilen fyrer basert på signalet ment for den andre coilen. Noen motorer fyrer også pluggene på utblåsningstakt i tillegg til kompresjon/arbeidstakten, uten at det spiller noen rolle i praksis. (annet enn at man må ta høyde for det med sylinderantall-velgeren)
Men det er mulig jeg missforstår her, for jeg oppfattet at trådstarter allerede har prøvd å koble signalkabel til coil, uten å få noe utslag i det hele tatt. Altså ikke bare for høy eller lav visning, men null reaksjon. Det var dette jeg forsøkte å tilby en mulig forklaring på, basert på vedlagte koblingsskjemaer. Jeg er uansett helt enig i at det bør prøves først.
Så får du ta eventuelle problemer med antall sylindere etterpå. Sykkelens skjema virker litt unøyaktig, det fremgår ikke at den har to coiler, og avhengig av hvordan det er satt opp kan det tenkes at turteller ser dette som en en-syl motor. Men noe utslag skulle du etter mitt syn uansett få, selv om det kanskje blir feil.
Jeg har bakgrunn fra elektronikk og elektromekanikk, så forstår godt at jeg ikke kan koble sammen coilene sånn uten videre. Ihvertfall ikke uten å vite at det er en safe måte å gjøre det på, og at det har noen hensikt (slik at turtelleren fungerer).
Hvafor signal skal jeg kunne se på den svart-gule kabelen som kommer fra "magneto" (generator/dynamo) hvis jeg måler med multimeter? Det må jo være AC siden det går inn i en transformator (coilen), men hvilke spenningsnivåer skal jeg se der? Ved måling ser jeg bare 0.2V AC. Antar jeg muligens trenger et spesialmultimeter (f.eks for bil) for å kunne måle AC-spenninger med såpass høy Hz. Eller?
Jeg
har forsøkt å koble den til coilen, og det er null utslag - uansett motorturtall eller bryterinstilling bak på instrumentet. Viseren rører ikke på seg... den ligger helt i bunn der den ligger når instrumentet er avslått.
Jeg må innrømme at jeg ikke har særlig lyst til å begynne å dille med det elektriske på motorsykkelen
ennå. Jeg er helt nybegynner på motorer, og har ikke lyst til å lage evt. problemer jeg ikke klare å ordne opp i på egenhånd.
Tror kanskje det blir til at jeg må finne en turteller av den typen som har en sensor som man surrer rundt tennkabelen. Kanskje noen har forslag på speedo/tacho kombo i samme instrument som jeg da kan erstatte det eksisterende speedometeret på sykkelen min med?
EDIT: arg typos