Forsøker koble til Biltema-turteller på SMC RAM 250

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Irios
Motorsykkelen din: SMC RAM 250

Forsøker koble til Biltema-turteller på SMC RAM 250

Legg inn av Irios »

Ok. Etter mitt forrige vellykkede prosjekt hvor jeg fikset bensinkrana selv, så tenkte jeg nå at jeg skal prøve å koble til en turteller (Biltema) på ATV'en min.

"For biler med 2, 3, 4, 5, 6 eller 8 sylindere. Måleområde: 0 ~ 8000 rpm."

Det er en bryter på baksiden hvor man kan velge antall sylindere: 2, 3, 4, 5, 6, 8

Sykkelen min har 2 sylinder (4 takter). Googlet litt på forhånd og fant flere tilfeller hvor folk hadde koblet analoge turtellere fra Biltema på bl.a moped og scooter. Så antok at dette burde fungere på min sykkel også.

Jeg har fått koblet opp 12V og 0V slik at instrumentet har driftsspenning (og har bakgrunnsbelysning). Men jeg aner ikke hvor siste kabelen (S) skal kobles til. Har forsøkt å koble den til svart/gul kabel som går ut fra coilen. Men det er null respons fra instrumentet når motoren er i gang.

Jeg har to stk coil. Her er bilde av den ene. Slik jeg forstår, så går den grønne kabelen rett til jord. Så det er kun svart/gul som evt. ville hatt noe signal. Eller?
Bilde

Wire diagram er her.

Turtellerens bruksanvisning finnes her.

Noen som peil? Har jeg gjort et bomkjøp? Eller kan jeg koble til et annet sted?

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Re: Forsøker koble til Biltema-turteller på SMC RAM 250

Legg inn av PCP »

Jeg syns det du selv har kommet frem til så langt virker riktig. Det fremgår vel ikke så veldig klart hva slags signal den må/kan ha, men i eksempelet nevnes det jo gamle biler hvor coilen har konstant pluss så lenge tenningen er på, mens tilførsel av jord/minus er det som brytes/pulserer, og som sensor skal kobles til.

På din motor virker det å være omvendt, konstant jord, pulserende pluss. Samtidig sier instruksen "OBS Sensor-kabel må ikke kobles til eller berøre noen positiv tilkobling" Litt avhengig av hvordan man skal tolke dette kan det muligens være en "show-stopper" for å koble den på coil hos deg.

Kanskje det eventuelt går an å gå inn før CDI-boksen, hvis jeg skal gjette er det svart/rød. Men er usikker både på om det er riktig, og om det signalet isåfall er noe mer egnet, så får håpe andre kan bidra med noe der.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Jeg vil anta at du kan koble pulsgiveren til en av coilpulsene/kontaktene. Når du presetter telleren fra for eks 2 til 4 sylindere, så halverer den hvilke pulstakter den skal registrere..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Du kan gjøre som DrGreve anbefaler, evt så kan du forsøkt å koble til en "y-split" på begge coilene som går til "RPM signalkabel" på turtelleren.
Da får tachometeret ditt impuls hver gang en coil er aktiv.

Mulig du da må ha en resistor i mellom coils og tacho.. men er litt usikker...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Dioder må det vel isåfall bli Crinos, dersom hensikten skal være å hindre at coilen fyrer basert på signalet ment for den andre coilen. Noen motorer fyrer også pluggene på utblåsningstakt i tillegg til kompresjon/arbeidstakten, uten at det spiller noen rolle i praksis. (annet enn at man må ta høyde for det med sylinderantall-velgeren)

Men det er mulig jeg missforstår her, for jeg oppfattet at trådstarter allerede har prøvd å koble signalkabel til coil, uten å få noe utslag i det hele tatt. Altså ikke bare for høy eller lav visning, men null reaksjon. Det var dette jeg forsøkte å tilby en mulig forklaring på, basert på vedlagte koblingsskjemaer. Jeg er uansett helt enig i at det bør prøves først.

Så får du ta eventuelle problemer med antall sylindere etterpå. Sykkelens skjema virker litt unøyaktig, det fremgår ikke at den har to coiler, og avhengig av hvordan det er satt opp kan det tenkes at turteller ser dette som en en-syl motor. Men noe utslag skulle du etter mitt syn uansett få, selv om det kanskje blir feil.

Brukeravatar
Irios
Motorsykkelen din: SMC RAM 250

Legg inn av Irios »

PCP skrev:Dioder må det vel isåfall bli Crinos, dersom hensikten skal være å hindre at coilen fyrer basert på signalet ment for den andre coilen. Noen motorer fyrer også pluggene på utblåsningstakt i tillegg til kompresjon/arbeidstakten, uten at det spiller noen rolle i praksis. (annet enn at man må ta høyde for det med sylinderantall-velgeren)

Men det er mulig jeg missforstår her, for jeg oppfattet at trådstarter allerede har prøvd å koble signalkabel til coil, uten å få noe utslag i det hele tatt. Altså ikke bare for høy eller lav visning, men null reaksjon. Det var dette jeg forsøkte å tilby en mulig forklaring på, basert på vedlagte koblingsskjemaer. Jeg er uansett helt enig i at det bør prøves først.

Så får du ta eventuelle problemer med antall sylindere etterpå. Sykkelens skjema virker litt unøyaktig, det fremgår ikke at den har to coiler, og avhengig av hvordan det er satt opp kan det tenkes at turteller ser dette som en en-syl motor. Men noe utslag skulle du etter mitt syn uansett få, selv om det kanskje blir feil.

Jeg har bakgrunn fra elektronikk og elektromekanikk, så forstår godt at jeg ikke kan koble sammen coilene sånn uten videre. Ihvertfall ikke uten å vite at det er en safe måte å gjøre det på, og at det har noen hensikt (slik at turtelleren fungerer).

Hvafor signal skal jeg kunne se på den svart-gule kabelen som kommer fra "magneto" (generator/dynamo) hvis jeg måler med multimeter? Det må jo være AC siden det går inn i en transformator (coilen), men hvilke spenningsnivåer skal jeg se der? Ved måling ser jeg bare 0.2V AC. Antar jeg muligens trenger et spesialmultimeter (f.eks for bil) for å kunne måle AC-spenninger med såpass høy Hz. Eller?

Jeg har forsøkt å koble den til coilen, og det er null utslag - uansett motorturtall eller bryterinstilling bak på instrumentet. Viseren rører ikke på seg... den ligger helt i bunn der den ligger når instrumentet er avslått.

Jeg må innrømme at jeg ikke har særlig lyst til å begynne å dille med det elektriske på motorsykkelen ennå. Jeg er helt nybegynner på motorer, og har ikke lyst til å lage evt. problemer jeg ikke klare å ordne opp i på egenhånd.

Tror kanskje det blir til at jeg må finne en turteller av den typen som har en sensor som man surrer rundt tennkabelen. Kanskje noen har forslag på speedo/tacho kombo i samme instrument som jeg da kan erstatte det eksisterende speedometeret på sykkelen min med?

EDIT: arg typos
Sist redigert av Irios den 04 jul 2014, 15:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
PCP

Legg inn av PCP »

Jeg skjønner Irios, da var det som jeg fikk inntrykk av. Tør dessverre ikke svare på siste spørsmål, da jeg bare har erfaring med ettermontert turteller på gammel stifte-tenning. Men er det bare jeg som oppfatter det jeg beskrev i første innlegget som problematisk?

Altså at punkt 6 i instruksen for turteller indikerer at signalkabel trenger pulser til jord/minus, mens svart/gul på din sykkel ifølge skjema vil fore den med positive/pluss pulser. Eller er det vilkårlig om den mates med pluss eller minus?

Svar