Alpene på langs

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Alpene på langs

Legg inn av Relax »

Vi har en liten plan på å suse ned til Bratislava, eller deromkring, og så kjøre Alpene på langs vestover,,,ende i Basel eller Geneve,,før vi sikter på Paris, eller en liten by/ tettsted rett før Paris.
Noen som har noen ideer eller tips på hva man bør "touche" langs Alpene på den veien?

Vi har kjørt over Alpene 4-5 ganger før, men aldri på langs,,,
Noen tips på noen "må se steder" eller noen pass man kan passere ?!

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Alpene på langs

Legg inn av Barbarozza »

Så sant du ikke skal til Bratislava...så er det rimelig bortkasta ...så sant du ikke vil se Leipzig, Dresden og Praha på turen og bruke litt tid i Bøhmen.

Jeg kjører den strekka ganske ofte, og det er ganske dårlig Autobahn gjennom Tjekkia og mot Bratislava, ujevnt og mye veiarbeid. Bevares, kan du stoppe og er litt historeinteressert stiller det seg annerledes.

Mye bedre og kjøre rett ned og inn gjennom Østerrike ved feks Salzburg og kjøre ned den veien også vrenge inn i Slovenia derfra også ta ruta på sørsida av alpene vestover....Alpene er faktisk ikke så langt og svært som mange tror . Ang diverse overganger...så er det bare å velge å vrake..

Skipp GPS og kjør mer på kart...så får du en finere tur :-) God tur
Memento mori

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Alpene på langs

Legg inn av Anaxim »

Ned mot Slovenia (Kranjska Gora), over Vrsic-pass, ned til Bovec, videre inn i Italia mot Cortina d'Ampezzo og Dolomittene (beregn tid til å ta ta turer rundt omkring i Dolomittene, nydelig område og ekstremt flotte veier og pass), videre via Vipiteno, Jauffenpass, Timmelsjoch og Ötztal, osv. Eller "svenneprøven" over Stelvio/Stifserjoch. Så kan du velge om du vil/må dreie av nordover, eller fortsette vestover i Alpene. Men husk at det er dyrt å kjøre gjennom Sveits (tror du må løse årskort på 40,- Franc, uansett om du bare skal gjennom der i løpet av en dag). Men god tur!
Sist redigert av Anaxim den 05 jul 2014, 16:21, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Alpene på langs

Legg inn av Barbarozza »

40 Sveitser Franc :D det er ca 260 kr...så er vel ikke dyrt for et helt år ?

Du bruker fort mer både i Italia, Østerrike og Frankrike hvis du kjører på motorvei.

Det som til gjengjeld er dyrt er bøter, og husk det er 80 Km\t på landevei i Sveits..på toppen av Albula ble vi tilsnakket av en ung fyr som syntes vi kjørte altfor fort, og ba oss roe ned, og han sa at det er mange som blir tatt, og en god del som får sykkelen inndratt..hadde prøvd å innprente kompisene mine på forhånd, siden jeg fikk høre det av en mekanikker i Lugano for et par år siden...så dette hjalp absolutt litt. Det er også mye kameraovervåking i utgang av tuneller.

Ellers kan jeg anbefale å kjøre feks mot Sladming, og ta av og kjøre over fjellet der omtrent mot Judenburg og følge randsonen av alpene inn i Slovenia, få med deg feks Pass Mangart hvis du skal ta Vrsic også :-) så kjører du fra Cortina ned til Passo Rolle, og tilbake mot Bolzano og kjører vin ruta og tar med deg Mendel pass eller Passo Mendola, kjører sørsiden av fjellet mot Bormio og tar Passo de Tonale og Passo Gavia ( som er et MÅ HA pass) , dårlig underlag på toppen men helt utrolig kult selv på min noe svære ZZR som ikke er direkte egna til dette og tar Stelvio opp fra Bormio, mye syklister så kjør forsiktig.

Videre kjører du ned Umbrail pass og inn i Sveits og kjør det du ønsker og kjør vest ...legger med ruta ang pass nå i Juni så kan du jo får et innblikk i min rute

I riktig rekkefølge
Dag 3 Tyskland og Østerike avreise fra Munchen (Autozug) mot
Garmish på småveiene

Fernpass
Arlbergpass
Hahntennjoch
Dag 4 Østerike og Italia
Timmelsjoch
Passo San Leonardo
Passo Penne eller Penser Pass
Passo de Castolunga
Passo Pordoi
Passo de Falzarego
Dag 5 Italia
Passo Giau
Passo de Falzarego (opp 2 gang syd)
Passo Valparola ( Kjørt fra Falzarego)
Passo de Gardena
Passo Sella (Sellapass)
Passo de Montegiovo (Jaufenpass)
Passo de Campolunga
Passo de Stalle (Stallerpass, enveiskjørt lysregulert)
Dag 6 Italia
Passo Rolle
Passo Mendola (Mendel pass)
Passo de Tonale
Passo Gavia
Dag 7 Italia og Sveits
Passo Stelvio
Umbrail Pass ( ned fra Stelvio)
Offenpass
Albula Pass
Julier Pass
Malloja Pass
Splugen Pass (Passo Spuglia)
Lukmanier Pass
Oberalp Pass
Dag 8 Sveits
Furka Pass
Nufenen Pass
Gamle St Gothard pass eller Passo Tremola )
Sustenpass
Grimselpass
Dag 9 Sveits og Frankrike
Col De St Berhard ( Det store St Berhard passet)
Col de Forclaz
OBS Mont Blanc Tunellen (Ikke pass men moro)
San Bernardo Pass (Col la petit St Berhard) Lille st Berhard
Dag 10 Frankrike
Col de Iseran
Col de Mt Ceniz
Pass de Montegenevre
Col de Galibier
Col de Iseran tilbake
Dag 11 Frankrike
Col de Rosalend
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Alpene på langs

Legg inn av Anaxim »

Enig i at 40 Franc ikke er så dyrt - for et helt år. Det er jo bare det at vi bruker som regel bare et par dager der...Et annet poeng (når det gjelder bøter) er at fotoboksvarsler er forbudt i omtrent alle EU-land etterhvert. Mener å ha lest om bøter på 4-500 Euro. Så fotoboksvarsler er koplet vekk på min Garmin, èn gang for alle...Av passene du (Barbarozza) har nevnt synes jeg forresten at pso. Giau er det flotteste, men tenker da først og fremst på spesiell natur. Stelvio er mer bratt og med mye gråstein, men - som sagt - en "svenneprøve", i alle fall om du kjører stor og tung sykkel...Har forresten vært der oppe i snøvær med torden og hagl - i august!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Alpene på langs

Legg inn av Barbarozza »

Stelvio er absolutt et lite stykke svenneprøve, den har jeg avlagt flere ganger, var 5 gangen i år og heldigvis uten uhell. I fjor var det snø , ja virkelig mye snø over Timmelsjoch som la seg, så det ble med et microstopp...og det sludda opp Stelvio, det sier seg selv at 0 grader ikke er perfekt kjørevær. I år derimot var det strøkent.

Du får stikke innom Thøni sport på toppen og kjøpe jakkemerkene :-) Har et par stykker.

Men det er ikke det flotteste å kjøre, men det fine at i alpene blir du i grunn aldri utlært eller utkjørt, for det finnes mange mange pass som knapt står på noen liste. Ellers er jeg enig i Giau er fint, ellers synes jeg Passo Rolle er fint, Mendel som er hugget og murt inn i fjellsiden er morsomt, i Sveits er gamle St Gothard virkelig morsomt, brostein :-) Men hvem som er best er umulig å si, jeg tror sluttsummen av ferien alltid er det beste. Col de Rosalend er ikke høyt, ikke spektakulært men frodig og grønt, og flott

Men som trådstarter sier, Frankrike er fint, og kan trådstarter få til et stopp i nærheten av Bourg St Maurice er grunnlaget lagt for en minnerik ferie.
Memento mori

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Alpene på langs

Legg inn av chromecast »

Vil bare anbefale å kjøre på gode kart. Ikke henge seg opp i de få svært omtalte passene. Min erfaring er at i "svime rundt" basert på kart og oppsøke de passene og spesielt fine vegene som ligger omtrent i leia gir en nydelig tur :thumleft

Der er jo hundrevis av pass!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Alpene på langs

Legg inn av Barbarozza »

chromecast skrev:Vil bare anbefale å kjøre på gode kart.
:thumleft

Glem GPS en stund
Memento mori

Svar