Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

Min mening er at gult er kult og synes best langs veien,tohjulstrafikanter uten gult er altfor ofte svært vanskelige å se... :[-o< Har brukt vest,men kanskje gul hjelm ved neste korsvei..
Varsle om kontroll,tror ikke det,dessuten er det så sjelden fartskontroll at jeg gidder ikke varsle for noe slikt.. :-k
Hilse er noe jeg gjør,litt sporty på et vis... :vs

....og alle tre temaene har en tendens til å skape litt liv i leiren..... :lol

vent og se :mk :skriver
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Legendary »

Forsøker hilse på samtlige, men ikke alltid kjøreforholda/kjørestilen tillater det!

http://www.viewfromthecloud.com/2006/08 ... tings.html

Er heldigvis enda ung nok til at jeg ser alle, uavhengig om de er ikledd gult eller ikke. :P :p

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av mortenolb »

"The Geek" faktisk :lol
Ser ikke hvorfor det er galt å gjøre det synlig at jeg hilser :D Jeg tenker alltid at "jasså, den type folk" når noen gir meg peace-tegnet.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Snikendeugle »

Legendary skrev:
Er heldigvis enda ung nok til at jeg ser alle, uavhengig om de er ikledd gult eller ikke. :P :p
Har selv lite problemer med å se en sortkledd motorsyklist laaaaaangt unna om det skulle være i speil eller foran meg.
Det er selvfølgelig enda enklere om de er knæsj gule, men det "løser" et "ikke-problem" for min del...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ZZR-Erling

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det er klart, gult kan vises godt, men det gule vises ikke bedre enn hovedlyset.
Selvfølgelig er det viktigste ikke fargen på klærne, men å kunne lese trafikkblidet korekt, ta gode og sikre avgjørelser for så å plassere seg korekt!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av PCP »

mortenolb skrev:"The Geek" faktisk :lol
Ser ikke hvorfor det er galt å gjøre det synlig at jeg hilser :D Jeg tenker alltid at "jasså, den type folk" når noen gir meg peace-tegnet.
Jeg har ingen faste ritualer, men er unektelig en litt nerdete person, og som er veldig entusiastisk til å være motorsyklist, så da er det vel på sin plass at jeg rett som det er praktiserer "Heisann mamma"-hilsen... :vs

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Mener femdeles at gul vest bør være forbeholdt personer som oppholder
seg i vei eller veikant med fare for å bli påkjørt.
Kjøretøy skal bruke lys for å bli sett.

Hilser vanligvis.

Varsler om Politi og andre farer, ved å pumpe handflate nedover .
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Barbarozza »

Jeg varsler om kontroll, i utlandet har jeg blitt reddet flere ganger av dette, og det setter jeg faktisk pris på. Både av lastebiler og andre motorsyklister. Å hilse er bare hyggelig, men noen ganger er det så mange av oss at det er umulig å hilse på alle, feks en søndag i Alpene eller vårslepp rundt Oslo. Å kle seg i gult gjør deg kanskje synlig, men det er kun regnjakka mi som er det. Av de fleste ulykker her hjemme er det fortsatt singelulykker som er det verste, om du er selvlysende hjelper nok ikke det. Dessuten bør du kjøre som om andre ikke ser deg overhodet uansett der det er fare for kryssende trafikk.

Å se folk kjøre med en sliten møkkete vest på seg som flagrer rundt, men uten hansker i varmen og en pløsete liksom cordura der knebeskyttelsen ligger på låra gjør at jeg tenker mitt. Men hjelper det på trygghetsfølelsen til denne med vesten så helt ok for meg, bare ikke lag noe styr eller tving meg for at jeg må ha det over skinnjakka eller det andre sikkerhetsutstyret jeg bruker.
Memento mori

ZZR-Erling

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Barbarozza skrev:Jeg varsler om kontroll, i utlandet har jeg blitt reddet flere ganger av dette, og det setter jeg faktisk pris på. Både av lastebiler og andre motorsyklister. Å hilse er bare hyggelig, men noen ganger er det så mange av oss at det er umulig å hilse på alle, feks en søndag i Alpene eller vårslepp rundt Oslo. Å kle seg i gult gjør deg kanskje synlig, men det er kun regnjakka mi som er det. Av de fleste ulykker her hjemme er det fortsatt singelulykker som er det verste, om du er selvlysende hjelper nok ikke det. Dessuten bør du kjøre som om andre ikke ser deg overhodet uansett der det er fare for kryssende trafikk.

Å se folk kjøre med en sliten møkkete vest på seg som flagrer rundt, men uten hansker i varmen og en pløsete liksom cordura der knebeskyttelsen ligger på låra gjør at jeg tenker mitt. Men hjelper det på trygghetsfølelsen til denne med vesten så helt ok for meg, bare ikke lag noe styr eller tving meg for at jeg må ha det over skinnjakka eller det andre sikkerhetsutstyret jeg bruker.
:knegg

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av PCP »

Barbarozza skrev: Å se folk kjøre med en sliten møkkete vest på seg som flagrer rundt, men uten hansker i varmen og en pløsete liksom cordura der knebeskyttelsen ligger på låra gjør at jeg tenker mitt. Men hjelper det på trygghetsfølelsen til denne med vesten så helt ok for meg, bare ikke lag noe styr eller tving meg for at jeg må ha det over skinnjakka eller det andre sikkerhetsutstyret jeg bruker.
Ser absolutt ironien i det du skriver her. Bruker ikke refleksvest selv, og ønsker på ingen måte noe påbud eller nye regler i så måte. ;-)

Men uten å ha noe konkret eller vitenskapelig å fare med, så har jeg reflektert litt over refleksvest, spesielt nå i ferietiden. Kjører bil til jobb og kommer på E18 ved Høvik, som ikke har noe akselerasjonsfelt. Er bare en brå sving som munner ut i kollektivfeltet og på vanlige dager er trafikken der nå så tett at det stort sett praktiseres fletting inn i kollektivfeltet (unntatt Teslaene da, som jo egentlig er Audi-eiere i elektrifisert Aston Martin-forkledning (bare for å opprettholde stereotypene :P :p )).

Nå i ferietiden er det derimot mindre trafikk, noe som betyr at flettingen opphører, vi er tilbake til vanlig vikeplikt hvor jeg må stoppe og finne en luke stor nok til å smette ut. Og da kommer vi til poenget, som er at jeg innbiller meg at det med et regnvått speil en grå sommermorgen synes enklere å bedømme farten til disse refleksvestene som kommer susende bakfra, enn å gjøre det samme alene basert på et flimrende lys... :-# :x

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

Det med vest er faen like ille som religion.... Du har ekstremister på begge sider :knegg

Selv kjører jeg uten vest, og kommer alltid til å kjøre uten.

Sony Z2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23036
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Bjerknez »

Varsle om kontroll: Jepp, det gjør jeg helt klart.
Refleksvest: Nei takk!
Hilse: En selvfølge! Så lenge jeg ikke blir naturlig forhindret. Å hilse på andre på den andre siden av midtrabatten på fire felts motorvei i høye hastigheter prioriterer jeg ikke.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av SuperMorten »

Ble "reddet" av en medMCist på min ferd sørover fra NordNorge. Rundt Støren møter jeg en som pumper med hånda. Jeg svarer med å gi han tommel opp som takk. Legger inn cruisekontroll. Passerer "lasermannen" i lovlig fart. Han hilste også, selvsagt hilste jeg tilbake :knegg

Vest eller ikke vest. Folk får gjøre hva de vil, så lenge jeg kan gjøre som jeg vil.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

Noen påstår at blir det mange med gul vest ser vi dem ikke til slutt...
Dette blir som forskeren som skar av en frosk et bein,kommanderte hopp og frosken hoppet.Da han kommanderte etter å ha skåret av det fjerde benet lå frosken helt stille....
Han konkluderte da : Etter å ha fått fjernet alle fire ben blir frosken døv.... :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av PCP »

Haha, genial froskeforskning der Intruder! :lol :P :p

Svar