Hjelp nytt problem! - problem solved!
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Hjelp nytt problem! - problem solved!
Hei! Er det noen i området som kan hjelpe meg å få strammet kjedet? Det er meget løst. Står i Åndalsnes nå, og vil ikke kjøre noe mer siden det virker som det hopper over tagger på drevet. Har ikke verktøy tilgjengelig, og han på yx her som jeg fikk tips om måtte dra/det stengte så jeg ikke fikk låne noe verktøy. Har heller aldri gjort det før.
Sist redigert av mortenolb den 22 jul 2014, 16:11, redigert 3 ganger totalt.
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Du må løsne hjulbolten til bakhjulet - bare løsne - slik at du kan justere en liten skrue eller bolt (patenter varierer) på hver side til å trekke eller dytte hjulet litt bakover. Det er merker så du kan sammenligne senter av hjulbolten med på hver side, slik at hjulet er rett. Når bakhjulet er justert bakover så er det å stramme bakhjulsbolten igjen. Best med momentnøkkel, men det skal være ganske mye (varierer mellom 60-100 Nm avhengig av MC). Prøv å merke hvor tight det er skrudd fast når du løsner hvis du ikke har momentnøkkel. Overstramming er aldri bra for gjengene...
Selve bakhjulsbolten har som regel en mutter som er forskjellig dimensjon ift boltholdet, så du trenger to forskjellige dimensjoner på hver side. Dvs skru en og holde igjen med andre.
Se etter verktøysett under setet - pleier å inkludere dette.
Justering mens sykkelen er på sidestøtte er ofte best, fordi det skal være litt vekt på bakhjulet. Bruker du midtstøtte så blir det lite vekt på bakhjulet og kjedet kan virke løsere enn det egentlig er under belastning (jo mer vekt du har av fører og bagasje på sykkelen dess mer strammes kjedet). Det er alltid bedre med litt for slapt kjede enn for stramt - det kan være ganske så mye for løst - men alt med måte selvfølgelig... hvis det er så løst at det kan hoppe av tannhjulet så er det for løst...
Selve bakhjulsbolten har som regel en mutter som er forskjellig dimensjon ift boltholdet, så du trenger to forskjellige dimensjoner på hver side. Dvs skru en og holde igjen med andre.
Se etter verktøysett under setet - pleier å inkludere dette.
Justering mens sykkelen er på sidestøtte er ofte best, fordi det skal være litt vekt på bakhjulet. Bruker du midtstøtte så blir det lite vekt på bakhjulet og kjedet kan virke løsere enn det egentlig er under belastning (jo mer vekt du har av fører og bagasje på sykkelen dess mer strammes kjedet). Det er alltid bedre med litt for slapt kjede enn for stramt - det kan være ganske så mye for løst - men alt med måte selvfølgelig... hvis det er så løst at det kan hoppe av tannhjulet så er det for løst...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Kikka under setet, ikke noe der som passa. Har synes det virka litt slapt egentlig hele veien, så har fulgt litt med, men når jeg kom til Åndalsnes nå så hørte jeg noen lyder og jeg tror det var kjedet som skled over noen tagger, eller hva jeg skal si, og det var enda løsere. Har tatt inn på nærmeste hotell(yes, budsjettet er offisielt sprengt) og kunne få hjelp av karen på YX i morgen. Da satser vi på at det går i orden. Får hive i meg noe øl i kveld, og få med meg frokosten i morgen!
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Du har kanskje serviceboka på tlf din enda ?
Jeg ville hørt på Hotellet om de muligens har vaktmester som har verktøy eller de i skranken kjenner en med verktøy.
Får håpe du finner ut av det :-)
Jeg ville hørt på Hotellet om de muligens har vaktmester som har verktøy eller de i skranken kjenner en med verktøy.
Får håpe du finner ut av det :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Det er ikke så mye som trengs. Et par fastnøkler (evt skiftenøkler hvis fastnøkler ikke er å oppdrive) - bolt og mutter passer ofte en av dimensjonene på sånne hjulkryss til biler - så kanskje du kunne fått låne et par fra noen behjelpelige bilturister? (Se etter de som har litt eldre biler... ikke sånne nye der "verktøysettet" består av bare dekkskum og luftkompressor.)
De små skruene som justerer hjulet bakover er mye mindre - på min er det umbraco - men på din er det kanskje mutter som jeg ser på bildet her:
http://gsx650f.me.uk/forum/index.php?topic=2472.0
Hvis bildet i diskusjonen jeg linket ligner din, ser jeg forøvrig at det er fine markeringer i metallplata som gjør det lett å lese av nøyaktig posisjon til hjulbolten. (Dvs for å passe på at posisjonen er lik på begge sider => for å sikre at hjulet står rett og ikke skjevt)
De små skruene som justerer hjulet bakover er mye mindre - på min er det umbraco - men på din er det kanskje mutter som jeg ser på bildet her:
http://gsx650f.me.uk/forum/index.php?topic=2472.0
Hvis bildet i diskusjonen jeg linket ligner din, ser jeg forøvrig at det er fine markeringer i metallplata som gjør det lett å lese av nøyaktig posisjon til hjulbolten. (Dvs for å passe på at posisjonen er lik på begge sider => for å sikre at hjulet står rett og ikke skjevt)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Jeg befinner meg bare ca 4 mil unna Åndalsnes men er på ferie selv så har ikke noe verktøy desverre. Men jeg tror selv jeg skulle klart og stramme kjedet. Men det blir jo vanskelig uten verktøy så klart.
Har det ikke en Statoil og en Esso stasjon der også som kanskje har verktøy da?
Har det ikke en Statoil og en Esso stasjon der også som kanskje har verktøy da?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Det er nok lettere å få hjelp med verktøy i morgen tidlig vil jeg tro.
Men i Åndalsnes kryr det jo av motorsykler om dagen, og ingen andre grupper trafikanter er det vel lettere å få hjelp med hverandre enn oss på to hjul? Det er også svært lett å komme i snakk med oss på MC, ta kontakt med den første du ser så er problemet løst på få minutter vil jeg tro.
Neste trinn er nok for deg å lære dette (og noen få andre nødvendige ting) selv. Dette hører inn under den daglige sikkerhetssjekk du må utføre og utbedre selv.
Jeg stiller ellers gjerne opp med utlån av nødvendig verktøy dersom Bjerknez vil ta turen for å hjelpe deg i morgen tidlig.
Men i Åndalsnes kryr det jo av motorsykler om dagen, og ingen andre grupper trafikanter er det vel lettere å få hjelp med hverandre enn oss på to hjul? Det er også svært lett å komme i snakk med oss på MC, ta kontakt med den første du ser så er problemet løst på få minutter vil jeg tro.
Neste trinn er nok for deg å lære dette (og noen få andre nødvendige ting) selv. Dette hører inn under den daglige sikkerhetssjekk du må utføre og utbedre selv.
Jeg stiller ellers gjerne opp med utlån av nødvendig verktøy dersom Bjerknez vil ta turen for å hjelpe deg i morgen tidlig.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Jeg har aldri gjort dette selv men jeg tror det skal være ganske enkelt, så fremt du har mer å stramme på. Har du midtstøtte er det enda enklere.
Men som sagt, verktøy har jeg ikke. Dog får jeg ikke kjørt fra Molde før tidligst kl. 10:00 i morgen og hvis jeg må innom kjellv og hente verktøy så er jeg nok ikke i åndalsnes før tidligst kl. 11:30.
Jeg tror nok du finner hjelp i åndalsnes langt fortere enn dette, men ta kontakt så stiller jeg opp :)
Men som sagt, verktøy har jeg ikke. Dog får jeg ikke kjørt fra Molde før tidligst kl. 10:00 i morgen og hvis jeg må innom kjellv og hente verktøy så er jeg nok ikke i åndalsnes før tidligst kl. 11:30.
Jeg tror nok du finner hjelp i åndalsnes langt fortere enn dette, men ta kontakt så stiller jeg opp :)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Bare to dager igjen med jobb nå, så jeg håper å være i Åndalsnes om 4 dager!
Men vi får tro du har kommet deg videre innen den tid, og jeg ville bare minne om viktigheten av å smøre kjedet, ofte!. Det er normalt at et nytt kjede strekker seg litt med en gang, men hvis et "innkjørt" kjede plutselig blir betydelig mye slakkere over relativt kort tid, så har det gjerne gått litt for tørt, og blir fort utslitt. På sånn lang tur som du er må du smøre underveis, og enda mer om man kjører i regnvær.


Men vi får tro du har kommet deg videre innen den tid, og jeg ville bare minne om viktigheten av å smøre kjedet, ofte!. Det er normalt at et nytt kjede strekker seg litt med en gang, men hvis et "innkjørt" kjede plutselig blir betydelig mye slakkere over relativt kort tid, så har det gjerne gått litt for tørt, og blir fort utslitt. På sånn lang tur som du er må du smøre underveis, og enda mer om man kjører i regnvær.

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Langtur uten verktøy? 

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Jeg regner også med at om fordrevet "glipper" som Mortenolb mente han har opplevd ikke kun skyldes slakt kjede. Fordrevet blir raskere slitt enn bakdrevet fordi det roterer ca 4 ganger for hver omdreining på bakhjul/bakdrev og derfor har høyere slitasje. Dessuten er det mer komplisert å kontrollere på de fleste sykler fordi det knapt er synlig. Få dette sjekket!PCP skrev:Bare to dager igjen med jobb nå, så jeg håper å være i Åndalsnes om 4 dager!![]()
![]()
Men vi får tro du har kommet deg videre innen den tid, og jeg ville bare minne om viktigheten av å smøre kjedet, ofte!. Det er normalt at et nytt kjede strekker seg litt med en gang, men hvis et "innkjørt" kjede plutselig blir betydelig mye slakkere over relativt kort tid, så har det gjerne gått litt for tørt, og blir fort utslitt. På sånn lang tur som du er må du smøre underveis, og enda mer om man kjører i regnvær.
Lytt også til den snikende og kloke ugle...! Sjekk verktøymappa di, evt få bestilt nytt originalt verktøysett til din sykkel. Dette skal inneholde det meste for å løse problemer som kan oppstå i veikanten, selv om verktøyet i seg selv ikke er førstevalget til en skruejobb.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Kanskje mortenolb prøver å drikke øl til kjedet blir stramt? 

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Fordrevet kan være et poeng. Skal få hjelp i morgen tidlig bare 100 meter borti gata, så får vi se om det holder å stramme kjedet. Om jeg i det hele tatt får strammet det nok. Ordner seg sikkert. Hadde vært enkelt om kjedet ble strammere av å drikke øl!
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Et fordrev varer 3gangr så lenge som et bakdrev.Alt ordner seg med øl skål og ha en god ferie 

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Hva verktøysett angår, så har jeg det, men ingenting der som passet med mindre jeg har misforstått hvor jeg skal skru.
Og hva smøring angår så har jeg gjort det omtrent hver 50 mil, oftere i regn.
Og hva smøring angår så har jeg gjort det omtrent hver 50 mil, oftere i regn.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
BRO gjelder for utlandetZZR-Erling skrev:Kan noen slå opp i BRO i NMCU kalenderen?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Feil.Kawagutten skrev:BRO gjelder for utlandetZZR-Erling skrev:Kan noen slå opp i BRO i NMCU kalenderen?
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=b ... 8958,d.bGQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Gjelderi Norge!
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Ingenting av det som passet til å få løs hjulbolten, ihvertfall. Igjen med mindre jeg bommer på hva som er hjulbolten, men det er vel godt gjort.
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Du får garantert strammet kjedet, det er snakk om millimeter du trenger å justere bakhjulet bakover. Når du løsner hjulbolten, så kan du egentlig prøve med et par omdreininger på justeringsskruene først og se hvor mye mindre slakt det blir. (Hvis en gjør stramming regelmessig kan det være nok med en halv eller kvart omdreining på justeringsskruene.)
Jeg har byttet mine kjede/drev etter rundt 35K km... vises både ved at tenner på bakdrevet begynner å få spisse topper og at kjedet begynner å støye mer.
Jeg har byttet mine kjede/drev etter rundt 35K km... vises både ved at tenner på bakdrevet begynner å få spisse topper og at kjedet begynner å støye mer.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Og når du strammer kjedet, passer du på å ikke stramme det for mye. Vil anta at det skal være ca. 30-40 mm. slakk på det. (Sier dette fordi jeg ødela et helt nytt kjede en gang ved å stramme det for mye. Ble strukket og "lugget" fælt). Altså: Heller litt for mye slakk enn litt for lite...
Sist redigert av Anaxim den 17 jul 2014, 09:40, redigert 1 gang totalt.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Det står somregel en liten klistrelapp i området av kjedet hvor det står hvor stor klaring en skal ha. Sykkelen min skal ha hele 5mm for eksempel (ved belastning)Anaxim skrev:Og når du strammer kjedet, passer du på å ikke stramme det for mye. Vil anta at det skal være ca. 30-40 mm. slakk på det. (Sier dette fordi jeg ødela et helt nytt kjede en gang ved å stramme det for mye. Ble strukket og "lugget" fælt).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
2,5cm til 3cm slakk ifølge utenlandsk Gixxer forum.
@Snikendeugle 5mm for KTM 690 ??? - da har du sannsynligvis misforstått ifølge denne tråden - 5mm er hvor langt kjedet skal være unna svingarmen når det løftes maks opp: http://www.ktmforums.com/forums/duke/97 ... 0-2-a.html
...som i praksis betyr 3-3,5cm slakk.
Med for stramt kjede risikerer en at det kan gå utover framdrevets kulelager bl.a., foruten å strekke det unødvendig... og evt at det ryker ved maks kompresjon av bakdemper...
@Snikendeugle 5mm for KTM 690 ??? - da har du sannsynligvis misforstått ifølge denne tråden - 5mm er hvor langt kjedet skal være unna svingarmen når det løftes maks opp: http://www.ktmforums.com/forums/duke/97 ... 0-2-a.html
...som i praksis betyr 3-3,5cm slakk.
Med for stramt kjede risikerer en at det kan gå utover framdrevets kulelager bl.a., foruten å strekke det unødvendig... og evt at det ryker ved maks kompresjon av bakdemper...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: trenger assistanse i Åndalsnes.
Det kan nok stemme det du sier! :)
Jeg har aldri strammet det særlig stramt, og tviler på at jeg har vært i nærheten av 5mm :)
Jeg tar det somregel på øyemål og sier "ja, det ser greit ut"...
Jeg har aldri strammet det særlig stramt, og tviler på at jeg har vært i nærheten av 5mm :)
Jeg tar det somregel på øyemål og sier "ja, det ser greit ut"...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013