Hjelp nytt problem! - problem solved!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Hjelp nytt problem! - problem solved!

Legg inn av mortenolb »

Hei! Er det noen i området som kan hjelpe meg å få strammet kjedet? Det er meget løst. Står i Åndalsnes nå, og vil ikke kjøre noe mer siden det virker som det hopper over tagger på drevet. Har ikke verktøy tilgjengelig, og han på yx her som jeg fikk tips om måtte dra/det stengte så jeg ikke fikk låne noe verktøy. Har heller aldri gjort det før.
Sist redigert av mortenolb den 22 jul 2014, 16:11, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av RuneMC »

Du må løsne hjulbolten til bakhjulet - bare løsne - slik at du kan justere en liten skrue eller bolt (patenter varierer) på hver side til å trekke eller dytte hjulet litt bakover. Det er merker så du kan sammenligne senter av hjulbolten med på hver side, slik at hjulet er rett. Når bakhjulet er justert bakover så er det å stramme bakhjulsbolten igjen. Best med momentnøkkel, men det skal være ganske mye (varierer mellom 60-100 Nm avhengig av MC). Prøv å merke hvor tight det er skrudd fast når du løsner hvis du ikke har momentnøkkel. Overstramming er aldri bra for gjengene...

Selve bakhjulsbolten har som regel en mutter som er forskjellig dimensjon ift boltholdet, så du trenger to forskjellige dimensjoner på hver side. Dvs skru en og holde igjen med andre.

Se etter verktøysett under setet - pleier å inkludere dette.

Justering mens sykkelen er på sidestøtte er ofte best, fordi det skal være litt vekt på bakhjulet. Bruker du midtstøtte så blir det lite vekt på bakhjulet og kjedet kan virke løsere enn det egentlig er under belastning (jo mer vekt du har av fører og bagasje på sykkelen dess mer strammes kjedet). Det er alltid bedre med litt for slapt kjede enn for stramt - det kan være ganske så mye for løst - men alt med måte selvfølgelig... hvis det er så løst at det kan hoppe av tannhjulet så er det for løst...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av mortenolb »

Kikka under setet, ikke noe der som passa. Har synes det virka litt slapt egentlig hele veien, så har fulgt litt med, men når jeg kom til Åndalsnes nå så hørte jeg noen lyder og jeg tror det var kjedet som skled over noen tagger, eller hva jeg skal si, og det var enda løsere. Har tatt inn på nærmeste hotell(yes, budsjettet er offisielt sprengt) og kunne få hjelp av karen på YX i morgen. Da satser vi på at det går i orden. Får hive i meg noe øl i kveld, og få med meg frokosten i morgen!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av Kawagutten »

Du har kanskje serviceboka på tlf din enda ?
Jeg ville hørt på Hotellet om de muligens har vaktmester som har verktøy eller de i skranken kjenner en med verktøy.
Får håpe du finner ut av det :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av RuneMC »

Det er ikke så mye som trengs. Et par fastnøkler (evt skiftenøkler hvis fastnøkler ikke er å oppdrive) - bolt og mutter passer ofte en av dimensjonene på sånne hjulkryss til biler - så kanskje du kunne fått låne et par fra noen behjelpelige bilturister? (Se etter de som har litt eldre biler... ikke sånne nye der "verktøysettet" består av bare dekkskum og luftkompressor.)

De små skruene som justerer hjulet bakover er mye mindre - på min er det umbraco - men på din er det kanskje mutter som jeg ser på bildet her:
http://gsx650f.me.uk/forum/index.php?topic=2472.0

Hvis bildet i diskusjonen jeg linket ligner din, ser jeg forøvrig at det er fine markeringer i metallplata som gjør det lett å lese av nøyaktig posisjon til hjulbolten. (Dvs for å passe på at posisjonen er lik på begge sider => for å sikre at hjulet står rett og ikke skjevt)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg befinner meg bare ca 4 mil unna Åndalsnes men er på ferie selv så har ikke noe verktøy desverre. Men jeg tror selv jeg skulle klart og stramme kjedet. Men det blir jo vanskelig uten verktøy så klart.

Har det ikke en Statoil og en Esso stasjon der også som kanskje har verktøy da?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av kjellv »

Det er nok lettere å få hjelp med verktøy i morgen tidlig vil jeg tro.
Men i Åndalsnes kryr det jo av motorsykler om dagen, og ingen andre grupper trafikanter er det vel lettere å få hjelp med hverandre enn oss på to hjul? Det er også svært lett å komme i snakk med oss på MC, ta kontakt med den første du ser så er problemet løst på få minutter vil jeg tro.

Neste trinn er nok for deg å lære dette (og noen få andre nødvendige ting) selv. Dette hører inn under den daglige sikkerhetssjekk du må utføre og utbedre selv.

Jeg stiller ellers gjerne opp med utlån av nødvendig verktøy dersom Bjerknez vil ta turen for å hjelpe deg i morgen tidlig.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har aldri gjort dette selv men jeg tror det skal være ganske enkelt, så fremt du har mer å stramme på. Har du midtstøtte er det enda enklere.

Men som sagt, verktøy har jeg ikke. Dog får jeg ikke kjørt fra Molde før tidligst kl. 10:00 i morgen og hvis jeg må innom kjellv og hente verktøy så er jeg nok ikke i åndalsnes før tidligst kl. 11:30.

Jeg tror nok du finner hjelp i åndalsnes langt fortere enn dette, men ta kontakt så stiller jeg opp :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av PCP »

Bare to dager igjen med jobb nå, så jeg håper å være i Åndalsnes om 4 dager! :yeyeye :prop:

Men vi får tro du har kommet deg videre innen den tid, og jeg ville bare minne om viktigheten av å smøre kjedet, ofte!. Det er normalt at et nytt kjede strekker seg litt med en gang, men hvis et "innkjørt" kjede plutselig blir betydelig mye slakkere over relativt kort tid, så har det gjerne gått litt for tørt, og blir fort utslitt. På sånn lang tur som du er må du smøre underveis, og enda mer om man kjører i regnvær. ;-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av Snikendeugle »

Langtur uten verktøy? :[-X
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av kjellv »

PCP skrev:Bare to dager igjen med jobb nå, så jeg håper å være i Åndalsnes om 4 dager! :yeyeye :prop:

Men vi får tro du har kommet deg videre innen den tid, og jeg ville bare minne om viktigheten av å smøre kjedet, ofte!. Det er normalt at et nytt kjede strekker seg litt med en gang, men hvis et "innkjørt" kjede plutselig blir betydelig mye slakkere over relativt kort tid, så har det gjerne gått litt for tørt, og blir fort utslitt. På sånn lang tur som du er må du smøre underveis, og enda mer om man kjører i regnvær. ;-)
Jeg regner også med at om fordrevet "glipper" som Mortenolb mente han har opplevd ikke kun skyldes slakt kjede. Fordrevet blir raskere slitt enn bakdrevet fordi det roterer ca 4 ganger for hver omdreining på bakhjul/bakdrev og derfor har høyere slitasje. Dessuten er det mer komplisert å kontrollere på de fleste sykler fordi det knapt er synlig. Få dette sjekket!
Lytt også til den snikende og kloke ugle...! Sjekk verktøymappa di, evt få bestilt nytt originalt verktøysett til din sykkel. Dette skal inneholde det meste for å løse problemer som kan oppstå i veikanten, selv om verktøyet i seg selv ikke er førstevalget til en skruejobb.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av Bjerknez »

Kanskje mortenolb prøver å drikke øl til kjedet blir stramt? :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av mortenolb »

Fordrevet kan være et poeng. Skal få hjelp i morgen tidlig bare 100 meter borti gata, så får vi se om det holder å stramme kjedet. Om jeg i det hele tatt får strammet det nok. Ordner seg sikkert. Hadde vært enkelt om kjedet ble strammere av å drikke øl!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av Kawagutten »

Et fordrev varer 3gangr så lenge som et bakdrev.Alt ordner seg med øl skål og ha en god ferie :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ZZR-Erling

Re: trenger assistanse i Åndalsnes.

Legg inn av ZZR-Erling »

Kan noen slå opp i BRO i NMCU kalenderen?

Svar