Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
BigOne1000
Innlegg: 5
Registrert: 18 jul 2014, 13:09
Motorsykkelen din: Honda CB1000 Big One

Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av BigOne1000 »

Hei
Min Honda CB1000 Big One 1995 ble for ett par uker siden forsøkt tyvstartet og stjålet, fant den heldigvis igjen 100m fra min bolig, inne i en skog...
Tenningslåsen og hele speedomodulen er selvfølgelig brukket opp og ødelagt, virker som de har vært ute etter å ødelegge mest mulig i prosessen.
Ny tenningslås osv. er bestillt, men tenkte jeg iallefall skulle prøve å få start på sykkelen for å se at alt er i orden og fungerer sånn halveis iallefall.
Der hvor tenningen skulle vært er det nå kun 3 ledninger, trodde den ene av disse var fast spenning, en for trinn 1 av tenning, og den siste for trinn 2 av tenningen, da skulle det vel bare vært å kortsluttet disse ledningene, men får ingen reaksjon fra sykkelen, hverken fra startmotor eller lamper.
Noen som har noen tips til hvordan jeg kan "tyvstarte" min egen sykkel?
Regner med det ligger en eller annen sikkerhetsfunksjon siden ingenting skjer, og heller ikke de som stjal sykkelen virker til å ha fått start på den.
Er ikke startsperre på sykkelen, og batteriet er fulladet
Ta gjerne svar på PM om du har noen tips:)

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av superduper »

Dersom du har 3 ledninger som går til tenningslås trenger du bare å tvinne disse sammen, så skal du få start.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av Kawagutten »

Det skal vel være flere enn 3 ledninger til tenningslås.Se om det er klipt av noen fra lengre ned på ledningsnettet og det er ikke sikkert du har de 3 rette ledningene å koble sammen.Dette finner du ut av i manualen.

http://www.pdfmotomanual.com/index.php? ... 6&lang=ENG" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

BigOne1000
Innlegg: 5
Registrert: 18 jul 2014, 13:09
Motorsykkelen din: Honda CB1000 Big One

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av BigOne1000 »

Er kun 3 ledninger, og det skjer ingenting når de kobles sammen.
Har fulgt ledningene til de ender opp i en kontakt.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av Kawagutten »

Blir jo litt gjetting her siden jeg er dårlig på elektrisk og på tjuvkobling.Sjekk kontakter for irr under salen og sikringer.Må vel gå litt systematisk til verks for å sjekke alt kanskje.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

BigOne1000
Innlegg: 5
Registrert: 18 jul 2014, 13:09
Motorsykkelen din: Honda CB1000 Big One

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av BigOne1000 »

Er ikke irr på kontaktene da sykkelen startet fint bare dager før tenningslåsen ble brutt opp

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av PCP »

Tok en titt på skjema Kawagutten linket til.

Du skal altså ha 12 volt mellom jord/minus og den røde ledningen, start med å måle det. Når du slår på tenningen går strømmen videre fra tenningslås via Rød/Svart til sikringsboksen. Den siste blå/orange? er en separat krets til vifta, så den kan du glemme i første omgang. (Du kan godt koble alle tre sammen)

Siden du ikke får liv i noe som helst er det neppe en sikring i sikringsboksen (alle sikringene får felles plus fra rød/svart fra tenningslås)

Så hvis du mangler strøm på rød oppe ved tenningslås må du søke deg bakover, sjekk om du har 12V på rød ved startsolenoiden, ser ut som hovedsikringen sitter i forbindelse med denne. Strømmen går fra batteri, gjennom hovedsikring, og til tenningslåsen. Hele veien som rød.

Forbindelsen mellom minus på batteri og ramma må naturligvis også være i orden.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av Anaxim »

Har du sjekka batteriet, og ladetilstand? Jeg tenker at kanskje dustene som stjal sykkelen din kanskje har kortsluttet et el. annet. Så har den - kortsluttet - blitt liggende og dermed er batteriet blitt dyputladet (og i så fall trolig ødelagt).

Unnskyld: Ser du skriver at batteriet er fulladet. Har du ladet det etter at du fikk igjen sykkelen? Holder det ladinga?

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av Banditmannen »

Er det H.I.S.S.(Honda Ignition Security System) på den?
Har ikke peiling på hvordan det i så fall virker(eller ikke virker), men hvis den har H.I.S.S., kan det vel kanskje skape problemer...? :-k

BigOne1000
Innlegg: 5
Registrert: 18 jul 2014, 13:09
Motorsykkelen din: Honda CB1000 Big One

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av BigOne1000 »

Da fikk jeg omsider start på den, var en Hovedsikring som var røket, lå skjult rett bak motoren til venstre siden..merkelig at hovedsikringen skulle ryke før de andre sikringene.
Når sikringen var bytta var det bare å vri sammen 2 av ledningene :)
Takk for all hjelp!

Morten

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av PCP »

Er ikke så merkelig egentlig, som nevnt i forrige innlegg går strømmen fra batteri via hovedsikring og til tenningslås (resten av sikringene kommer først etter tenningslåsen) Så hvis jeg skal gjette har ledningen oppe ved tenningslås kommet i kontakt med jord under tyveriforsøket.

Men flott at det løste seg, og kanskje litt flaks at den sikringen røk, så kom den ikke langt! :prf

BigOne1000
Innlegg: 5
Registrert: 18 jul 2014, 13:09
Motorsykkelen din: Honda CB1000 Big One

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av BigOne1000 »

ja stemmer, sjekka alle sikringene samme dagen og, men hovedsikringen lå godt gjemt så den tenkte jeg ikke over engang:)
Flaks at den røyk ja, så sinnsykt unødvendig å ødelegge for flerne tusen kroner bare for at ett par narkiser ska komme seg fra A til B..
Nå er iallefall skikkelig skivelås med alarm kjøpt inn så dette forhåpentligvis ikke skjer igjen :)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få start på Honda CB1000 etter tyveri....

Legg inn av PCP »

Kjenner dessverre svært godt til det. Av 7 stk lette og tunge MC'er har jeg kun solgt 1 stk. En totalvraket jeg selv, resten ble stjålet, en av dem to ganger...

Skivelås er nok veldig lurt, særlig for oss med litt eldre sykler som stjeles ila 30 sekunder med en stein som eneste verktøy. Vil noen virkelig ha den, så tar de den nesten uansett hva man har, men man slipper "hjem fra fest-tyverier", og kriminelle som trenger transport.

Svar