Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
willas
Innlegg: 5
Registrert: 23 apr 2014, 21:25
Motorsykkelen din: gpz1000rx 87
Sted: Egersund

Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m.

Legg inn av willas »

Prøver igjen Her er det så mange med så mye erfaring at noen kan svare meg på dette: hvilken av disse to har mest oppreist kjørestilling? Yamaha fj1100 -85 og suzuki gsx1100ef-86 finner ikke disse modellene på ergo.com er det forresten noen som har en formening om hvilken som er "best " av disse? skal brukes til turkjøring o.l. ikke akkurat road racing

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m

Legg inn av AJ »

Suzuki GSX 1100EF er tema i en annen tråd her inne også:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=224615#p224615" onclick="window.open(this.href);return false;

Har kun erfaring med 1100EF, men tror denne har en mer framoverlent kjørestilling enn FJ'en.
Hvem som er "best" av disse to er det vanskelig å ha noen bastant mening om, vil jeg tro...
Selv mener jeg at FJ'en trekker det lengste strået når det gjelder utseendet. Motoren i denne går også roligere enn GSX-motoren. I tillegg har den noen få HK mer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m

Legg inn av Jompa »

Har ikke personlig erfaring med noen av dem, men som AJ skriver sitter du nok mere oppreisr på FJen.
EFens motor vibrerer nok endel mere enn FJens som har balanseaksling(?).
Til gjengjeld er det skruejustering på EFens ventiler mot shims på FJ.

FJens ramme var revulosjonerende da den kom, vesntlig stivere enn det meste fra Japan.
EFen er også kjent for litt "nervøs" styring pga 16" forhjul.
Fjæringsmessig stiller de nok ganske likt, bremsene er også gode nok på begge.
Deler er null problem.
Personlig syns jeg EFen er tøffest av de to,og synsing er jo ikke helt uvesentlig når man skal handle mc.

Her finner du spesifikasjoner på omtrent alle sykler i verden.


http://www.motorcyclespecs.co.za/Technical.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m

Legg inn av Kawagutten »

Kan prøve å komme med en liten sammenligning av Suzuki GSX1100 ES og FJ1100 som er det nærmeste jeg kommer etter hva jeg har prøvd.ES og EF har samme motor.
Jeg hadde 120hk motoren og ikke 100hk så går utifra at den gikk like bra som EF sin med 122hk.
Jeg satt mer oppreist på ES enn FJ.
ES og EF har ikke hatt problemer med girkasse som FJ har men får du tak i en FJ som dette er fikset på ville jeg valgt FJ.Girkasse og motor til Suzuki 1100 er bunnsolid og fin i bruk.Motor til FJ er meget god den også men girkasse problemer på tidlige 1100 trekker ned.Ble vel noe bedre på FJ1200 tror jeg så det er vel en sykkel å tenke på også.
Mener FJ er litt stivere og har bedre ramme enn ES/EF.
ES/EF har det vært noe problem med korte ledninger i front og et start problem som fikses lett med å skru av svinghjulet og sette det på igjen(ikke skjedd så ofte)
XJ900 og FJ1100 hadde vel samme el feil med CDI boks som var veldig dyr å bytte.
ES og EF har forskjellig ramme,noe stivere må den ha blitt for det skulle ikke så mye til men litt usikker på om den ble så mye bedre å kjøre.ES har desidert den bløteste ramma og har størst tillat skjevhet på hele 2.5cm.
På ES fikk jeg noe wobbel i ca 210km/t men det ga seg på 220 ellers ingen wobling.
FJ har bedre bremser enn ES som har meget dårlige bremser selv i god orginal stand.
Dette er alle gode sykler med godt drag og tåler å kunne kjøres litt hardt på svingete veier også hvis en er litt erfaren og tøff til å kjøre :-)
Hold de i god stand så er det lite problemer men nå begynner de å bli gamle så kan nok være litt av vært å gjøre på disse syklene.

http://www.bikez.com/rating/suzuki_gsx_1100_ef_1986.php" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... 0_1986.php" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... 0_1986.php" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m

Legg inn av FJZZR »

Gearkasse FJ:
Denne hadde problemer med 2.gear. Merkes ved at den hopper ut ved hardt gasspådrag. Problemet ble rettet til fj1200 i -86. Ved reparasjon fikk også 1100 drev og vekslegafler fra fj1200, og dermed var det løst.

16" forhjul:
Aldri opplevd problemer med dette på fj1100, hverken på bane eller veier. Ei heller på autobahn med to på, tre kofferten og toppfart. Dette gjorde også sykkelen mer lettstyrt.
Fj1200 fikk etterhvert 17" firhjuling.

Bakkeklaring:
Alle disse syklende har dårlig bakkeklaring etter dagens mål. En slapp bakdemper gjorde dette mye være. Bak er det maks forspenning som gjelder, evt. Øhlins demper.
Fj1100 hadde smalere motorkåpe som ikke tok så lett nedi. Fj 1200 fikk bredere og bedre motorkåpe, men også lengre fotpinner og redusert klaring.

Eksosanlegg:
Husker det var vanskelig å få tak på uorginale anlegg som ikke reduserer bakkeklaring for fj. Sebring og Motad skubbet veldig tidlig. Vante & hinsides hadde fin passord men bråket ulidelig.

Bremser:
Hjalp noe med SBS klosser, men bremsene er dårlige sammenliknet med nyere sykler.

Motor generellt:
Begge er seige som bikkjeskinn! FJ har skims, men til gjengjeld er denne helt vanvittig stabil og trenger veldig sjelden justering etter innkjøring. FJ er i tillegg helt fantastisk lettskrudd!!!. Veldig lett å ta ut forgassere, fjerne ventildeksel etc.

Bakhjulslager:
Ryker titt og ofte på FJ. Bruk lagre fra SKF, så holder de.

Både GSX og FJ er trivelige sykler fra 80 tallet og er vel verdt å ta vare på!!!!!!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m

Legg inn av Kjellrf »

FJ er mer smooth, mens GSX'en er råere, og vibrerer klart kraftigere. FJ'ens effekt er skryteffekt (minus ca 10 hk), mens GSX'en er mer reel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m

Legg inn av Kawagutten »

Har en formening om at det er lettere å få deler og mye trim til GSX enn FJ + at GSX blokka er noe av det mest solide en får tak i.Første oppgradering på GSX er stålomspunnede bremseslanger for mer kraft :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Yamaha Fj1100-85 vs Suzuki Gsx1100ef-86 sittestillig m.m

Legg inn av Snikendeugle »

http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar