Vindskjerm

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
GYK
Innlegg: 16
Registrert: 09 jul 2014, 02:40
Motorsykkelen din: 2012 BMW K1600GTL
Kontakt:

Vindskjerm

Legg inn av GYK »

Hei alle sammen,

Jeg er ny her på forumet og har et spørsmål ang vindskjermen på min '99 VZ800 Marauder.
Den satt der når jeg kjøpte sykkelen og sammen med både sidevesker, gaffelveske og speil så
utgjorde det den bedre halvdel av alt biltema kan tilby av mc-utstyr... :D

Problemet med skjermen er ikke bare støy pga vinden som nå treffer meg midt i fleisen og flapprer som
melkekartong i sykkel-eiker men også turbulens. Når jeg kommer opp i rundt 100 så sitter jeg og skjelver så fælt med hodet fra side
til side så en middelmådig dårlig breakdancer ville blitt grønn av misunnelse. :yeyeye

Nå skal det sies at jeg oppgraderte hjelmen til Schubert C3 Pro og da gikk denne skjelvingen over men turbulensen er jo der.
Det endte med at jeg røsket hele skjermen av og du verden så stille og fredelig det ble... En helt annen verden.

Så til slutt spørsmålet mitt: ville en original skjerm gi samme turbulens eller er den konstruert slik at dette om ikke annet ihvertfall er noe mindre?

Noen som har erfaringer med dette?

Takker for alle svar...
-Skjønte du hva jeg sa nå så...ja da har du misforstått!
-If you want to fly like an eagle, you have to stop fucking around with the chickens!
***
Det hender jeg knipser et bilde eller 2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av Bjerknez »

Personlig foretrekker jeg å kjøremuten vindskjerm. Opplever det samme som deg. Alle motorsykler jeg har prøvd med vindskjerm imponerte ikke meg.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vindskjerm

Legg inn av SuperMorten »

Dersom du ser på signaturbildene mine (ikke synlig fra mobil tror jeg), så hadde jeg en gang en Yamaha 700 Maxim X, og den var slik som du beskrev, med tanke på turbulens. Hodet ble kastet rundt, det ristet og bråket.. Nå har jeg en BMW, med original vindskjerm. Her er det absolutt ingen turbulens eller vindstøy. Jeg kan høre på musikk i fra høytalerene på sykkelen mens jeg kjører på motorveien.. Så det er store forskjeller :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Vindskjerm

Legg inn av JohnnyTh »

Personer med forskjellig høyde opplever en vindskjerm anderledes. Du kan prøve å kappe ned vindskjermen din med noen ca til vinden treffer under hjelmen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Vindskjerm

Legg inn av tullestein »

Jeg har en Suzuki Bandit som jeg bygget om fra en med kåpe til uten. Når kåpa (og den lille vindskjermen) var på fikk jeg også en del turbulens og fæl støy. Nå, uten kåpe, har jeg bare jevn og grei luftstrøm hele tiden. Vesentlig forbedring for meg ihvertfall :-) Over 100km/t vet jeg derimot ikke hvordan forskjellen er.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt turer på opp mot 70 mil, mer eller mindre i strekk og personlig foretrekker jeg uten vindskjerm. En jevn luftmotstand mot bryst/hode synes jeg bare er behagelig (spesielt når det er varmt) og følelsen av "frihet" er langt mer tilstede uten vindskjerm.

Men jeg forstår også hvorfor mange ønsker vindskjerm, så det blir smak og behag...igjen.. :vs

GYK
Innlegg: 16
Registrert: 09 jul 2014, 02:40
Motorsykkelen din: 2012 BMW K1600GTL
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av GYK »

Ja jeg ser den med frihetsfølelsen + at det i tillegg ble helt stille i hjelmen.
Blir vel å kjøre uten skjerm vil jeg tro ja, ihvertfall for en stund.

Takk for svar!
-Skjønte du hva jeg sa nå så...ja da har du misforstått!
-If you want to fly like an eagle, you have to stop fucking around with the chickens!
***
Det hender jeg knipser et bilde eller 2

GYK
Innlegg: 16
Registrert: 09 jul 2014, 02:40
Motorsykkelen din: 2012 BMW K1600GTL
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av GYK »

SuperMorten skrev:Dersom du ser på signaturbildene mine (ikke synlig fra mobil tror jeg), så hadde jeg en gang en Yamaha 700 Maxim X, og den var slik som du beskrev, med tanke på turbulens. Hodet ble kastet rundt, det ristet og bråket.. Nå har jeg en BMW, med original vindskjerm. Her er det absolutt ingen turbulens eller vindstøy. Jeg kan høre på musikk i fra høytalerene på sykkelen mens jeg kjører på motorveien.. Så det er store forskjeller :prf

Ja, ikke sant! :) Mulig jeg skal sjekke litt mer rundt original vindskjerm for jeg innbiller meg at den er litt annerledes enn denne skrangleplata til Biltema... Pen BMW du har da!
-Skjønte du hva jeg sa nå så...ja da har du misforstått!
-If you want to fly like an eagle, you have to stop fucking around with the chickens!
***
Det hender jeg knipser et bilde eller 2

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vindskjerm

Legg inn av Snikendeugle »

Du må ha en jæævla høy vindskjerm for å være så heldig at vinden skal gå over hjelmen så nesten all vindstøy forsvinner.
Dette brant jeg av 1500,- på for å finne ut av selv... Den satt på i 30 minutter før den ble tatt av igjen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Vindskjerm

Legg inn av JohnnyTh »

Det er greit med vindskjerm når det er et skikkelig drittvær. Eller det går fort. :prf
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Vindskjerm

Legg inn av gorbys »

Med en slik cruiser som du har er det ganske håpløst med vindskjerming, har samme type sjøl og akkurat samme problem. Dei er rett og slett ganske uaerodynamiske i forma, og så kjem vinden under tanken, opp langs føttene og videre langs overkroppen og treff vinden som går over vindskjermen. Akkurat der hjelmen din er, derfor bråk og turbulens. Du kan prøve å kjøpe eit sett med vindavvisere til gaffelen din. Såkalte lowers eller lower wind deflectors. Folk på cruiser sider synes å merke at dette gjer markant forbedring

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av Bjerknez »

gorbys skrev:Med en slik cruiser som du har er det ganske håpløst med vindskjerming, har samme type sjøl og akkurat samme problem. Dei er rett og slett ganske uaerodynamiske i forma, og så kjem vinden under tanken, opp langs føttene og videre langs overkroppen og treff vinden som går over vindskjermen. Akkurat der hjelmen din er, derfor bråk og turbulens. Du kan prøve å kjøpe eit sett med vindavvisere til gaffelen din. Såkalte lowers eller lower wind deflectors. Folk på cruiser sider synes å merke at dette gjer markant forbedring
Var denne ment som et svar til meg?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vindskjerm

Legg inn av SuperMorten »

GYK skrev: Pen BMW du har da!
Jo takk for det. Er ikke ofte jeg hører at den er pen, men den er ihvertfall god :knegg :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

GYK
Innlegg: 16
Registrert: 09 jul 2014, 02:40
Motorsykkelen din: 2012 BMW K1600GTL
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av GYK »

Snikendeugle skrev:Du må ha en jæævla høy vindskjerm for å være så heldig at vinden skal gå over hjelmen så nesten all vindstøy forsvinner.
Dette brant jeg av 1500,- på for å finne ut av selv... Den satt på i 30 minutter før den ble tatt av igjen.
Uff, uheldig... Men litt vindstøy skal jeg enda klare og leve med bare jeg får sitte rolig på sykkelen og ikke skjelve som en geleklump :thumleft
-Skjønte du hva jeg sa nå så...ja da har du misforstått!
-If you want to fly like an eagle, you have to stop fucking around with the chickens!
***
Det hender jeg knipser et bilde eller 2

GYK
Innlegg: 16
Registrert: 09 jul 2014, 02:40
Motorsykkelen din: 2012 BMW K1600GTL
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av GYK »

JohnnyTh skrev:Det er greit med vindskjerm når det er et skikkelig drittvær. Eller det går fort. :prf
Ja eller kombinasjonen - går fort i skikkelig dritvær! :D

Edit: sistnevnte er ikke så bra...
-Skjønte du hva jeg sa nå så...ja da har du misforstått!
-If you want to fly like an eagle, you have to stop fucking around with the chickens!
***
Det hender jeg knipser et bilde eller 2

Svar