Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Flanker »

Trøtt og jævlig på vei til jobb, 2. dag etter ferien, fikk jeg meg en stor overraskelse... Visste dere at Nissan Leaf ikke leveres med blinklys eller speil, og at det egentlig er et vogntog i forkledning? Det visste ikke jeg heller før i dag, men nå kom beviset! :mk

På vei inn i Drammen havner jeg bak nevnte sorte Leaf, med en burugle i 40-årene bak rattet. Fartsgrensen er 50 på stedet, og jeg ligger bak henne i en 2-3 minutter. I løpet av de minuttene burde hun kastet ihvertfall ett blikk i speilet og sett monsteret av en 1200 GS som ligger bak henne, men speil er jo som sagt ekstrautstyr på denne bilen. Så bremser hun kontrollert ned til nesten gangfart og plasserer bilen midt på gulstripa. Blinklys finnes jo ikke på denne bilen, men det er jo ikke vanskelig å gjette at hun enten skal inn i en av oppkjørslene til venstre eller svinge over for å skravle med et individ på den siden av gaten. Til høyre for bilen er det god plass, så jeg plasserer meg ut her og skal kjøre forbi. Men tror du ikke Leaf'en egentlig er et vogntog?? Hun har lagt seg midt på gulstripa for å svinge til HØYRE, inn på stor plass med lasteramper etc. Igjen er det umulig å sjekke speil eller snu littegrann på hodet før man trår på gassen og dreier krapt til høyre - rett mot meg som er på vei forbi på den siden!

Jeg var heldigvis oppmerksom på det som skjedde, og reddet meg med en krapp unnamanøver inn mot lasterampene og en halvmeters margin til bilen. Godt det ikke var autovern på den siden! Jeg var på god tur inn på veien igjen før øgla i Leaf'en i det hele tatt så meg og stoppet i forferdelsen. Der hun så meg kjøre av gårde hoderystende og med venstre langfinger i været. Hadde jeg ikke vært seint ute skulle jeg stoppet, hudflettet kjerringa og egenhendig gnagd sertifikatet hennes i småbiter. Årets første hårete situasjon der jeg ikke hadde kontroll er et faktum, og det begynner å bli en stund siden sist. :sorry

Moralen i historien: Se opp for bruguler i elbil. Ikke alle er utstyrt med hjerne eller øyne, og bilene mangler speil og blinklys... I tillegg til å egentlig være vogntog! Måtte bare dele frustrasjonen med noen :-# :x

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av RuneMC »

Har sett en 3-4 tilfelle denne sesongen der bilister legger seg godt over i motgående, noen ganger helt, for å svinge til en avkjørsel til høyre.

Verst egentlig de som blinker til høyre i god tid - da tror man jo det er klar bane til venstre - men så kjører de over i venstre felt (fremdeles blinkende til høyre) for å klare svingen (les: de tror at personbilen har svingradiusen til et vogntog) :doh

Ellers regner jeg ikke med at de bruker speilene, så en liten eller stor tut idet jeg kjører forbi de som vingler over midten har vist seg lurt mange ganger...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Snikendeugle »

Apropo elbiler så har jeg irritert meg ofte over de som ikke har baklys på... :mk
Strider ikke det mot loven? Tar det så forbanna mye batteri?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38121
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Har sett en 3-4 tilfelle denne sesongen der bilister legger seg godt over i motgående, noen ganger helt, for å svinge til en avkjørsel til høyre.
Ja, dette har vel de fleste av oss opplevd en del ganger, vil jeg tro.
Og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor folk svinger på denne måten :dontknow . Vanlige biler har ingen problemer med å holde seg på veien selv ved 90 graders avkjørsler til høyre ved å holde godt til høyre. Det er da helt unødvendig å bruke hele veien, med- og motgående kjørefelter, ved slike avkjørsler!?

Noe annet med svære lastebiler, traktor med henger og vogntog, selvfølgelig.

Regelen er at man skal holde godt til høyre ved avsningning til høyre og at man skal holde seg forsvarlig innafor, men så godt som mulig til venstre i eget kjørefelt ved avsvingning til venstre.
Er altfor mange som ikke greier å få til dette også og sørger dermed for å lage en "propp" i trafikkflyten hvor til og med 'bredskuldrede' eventyrsykler blir hindret fra å passere ](*,)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av spidair »

Bremser ned for avstand og lar tulling alarmen gå jeg når jeg ser eldre menn eller burugler i biler... Tar de for å være både fulle og steindumme på en gang og stoler overhodet ikke på at de har tenkt å gjøre det de ser ut til at de gjør, så jeg ville aldri ha kjørt forbi engang i den situasjonen, for så lite tiltro har jeg til slike folk (vel, nesten folk da...) i slike biler.

Den verste tiden du kan være ut å kjøre på er mellom kl 10 og 14, for det er tiden da slike øgledamer og øglemenn skal ut i trafikken, den ene turen de har i uka... De ser ikke skilt, de ser ikke lys, de ser ihvertfall ikke fartsgrenser og andre trafikanter gjør best i å kjøre lange omveier rundt disse trafikantene og ikke tro noe som helst, for å kjøre tydelig og sikkert slik at andre rundt dem skjønner hva de skal er et konsept de aldri helt forsto og som de derfor aldri har praktisert siden de forlot en sikkert frustrert og selvmords klar kjørelærer engang i tidlig kambium tid... De er rett og slett en motorisert ulykke som bare venter på å hende...

Jeg har vært trelast sjåfør en gang i tiden og HATET disse menneskene som kjører rundt på den tiden, for de bryr seg ikke om andre trafikanter i det hele tatt, de kjører gjerne en ti-tyve kilometer under fartsgrensen og kan finne på å gjøre de mest sinnsvake manøvrene midt i veien akkurat før de, plutselig og med dødsforakt og uten et eneste tegn, svinger ut til høyre, for selv knøttsmå biler har sving radius må vite og det på størrelse med en fullsize trailer, en farkost de aldri har vært i nærheten å ha kjørt selv og de aner derfor ikke at de overdriver heller...

De bredeste bilene er de minste har jeg funnet ut, for de kommer som regel midt i veien med en sjåfør bak rattet som overhodet ikke vet hvor bred bilen er, da det aldri har falt dem inn å sjekke det....

At ikke flere liv går tapt i hjulsporene til disse såkalte sjåførene (biltilsynets representant under oppkjøringen til disse folkene må jo ha vært kanon full, eller så høy som et jetfly, når han ikke strøyk disse under oppkjøring.. for deretter leie dem rundt hjørnet og sette nakkeskuddet.... ) er intet mindre enn et under og det skyldes overhodet ikke kjøreegenskapene til disse sjåførene at flere menneskeliv ikke har gått tapt...

Men du lærte noe denne gangen og neste gang du ser en sånn burugle så stygg at du kjenner det rykke i armen etter å slå henne ihjel med jekken så gjør du som meg, legg deg laaaaangt bak og anse dem som en tikkende bombe som kan gå av hvert øyeblikk som helst, for det er i nærheten av det de er!!! Tror ikke de skjønner at de kan ta livet av deg engang jeg med kjøringen sin, så her er det baree du og kun du som kan redde deg, glem aldri det!! :)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Flanker »

Snikendeugle skrev:Apropo elbiler så har jeg irritert meg ofte over de som ikke har baklys på... :mk
Strider ikke det mot loven? Tar det så forbanna mye batteri?
De fleste av dem har vel LED-lys, som knapt bruker strøm? Så dette skjønner ikke jeg heller. Har bitt meg merke i det samme, og da særlig (igjen) på Nissan Leaf. Selv om det ikke var tilfelle i denne situasjonen...

Tut'en rakk jeg aldri å bruke i denne situasjonen, men skulle gjerne gjort det. Antar langfingeren leverte budskapet greit i etterkant! Å kjøre som om ingen ser en og alle er ute etter å drepe deg er alltid lurt, og jeg har kanskje blitt litt bortskjemt på den digre GS'en det siste året. Den blir som oftest godt sett.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av cevillan »

Snikendeugle skrev:Apropo elbiler så har jeg irritert meg ofte over de som ikke har baklys på... :mk
Strider ikke det mot loven? Tar det så forbanna mye batteri?
Dette er en skremmende trend som ikke begrenser seg til el-biler. Nye biler i dag har ofte dispensasjon på bruk av kjørelys bak på dagtid (og kun noe diode-fjas fremme). Dette er normalt ikke noe kjempeproblem, bare irriterende, all den tid de også har en lys-/regnsensor som skrur på kjørelys ved behov automatisk.

Problemet oppstår når Ola Nordmann skal spare noen kroner når han kjøper ny bil, og velger bort alternativet med lys-/regn-sensor, uten å vite at det faktisk innebærer at man må skru på lys manuelt hver gang man kjører inn i en tunnel, når det regner og sikten blir begrenset samt når det blir mørkt/skumring.

Det burde være krav om lys-/regnsensor på nye biler som leveres godkjent uten kjørelys :[-X

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /10046162/

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Intruder »

ALLE bityper mangler speil og blinklys,unntatt Rolls Royce.....ihvertfall den jeg ikke har sett.. :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av RuneMC »

Snikendeugle skrev:Apropo elbiler så har jeg irritert meg ofte over de som ikke har baklys på... :mk
Strider ikke det mot loven? Tar det så forbanna mye batteri?
Det er EU-regler som gjør at baklys nå "by default" er slukket på dagtid og det er fullt lovlig ja. EU's hensikt er å spare energi (millioner av biler som ikke bruker baklys lenger). DRL (Daytime Running Lights) er da kun led-striper på frontlyktene.

Noen av de nye bilene har sensorer som gjør at baklysene tennes i tunneler og når det blir mørkt. (Litt vel trege i reaksjonen mange av disse løsningene har jeg sett)
Alternativt er det manuelt - og med bilførere som ikke leser manualen til bilen sin, så betyr det også at endel kjører uten baklys når det er mørkt - og de skjønner det ikke selv...

Vi kan nok bare glede oss for det blir flere og flere av de. Har forsøkt å blinke, endog ved et par tilfelle kjøre forbi og sette på mitt tåkebaklys (når jeg har kjørt bil) for å signalisere at de bør sette på baklyset noen ganger - men de skjønner absolutt ingenting....

At baklyset også forblir slukket i tåke, regn, snø osv gjør nok at vi kan forvente oss flere påkjørsler bakfra etterhvert. Litt paradoksalt at EU som krever så hyppig kjøretøykontroll (for trafikksikkerhetens skyld) her prioriterer å spare 2-3 watt på LED-baklykter (som nå er standard på de fleste nye biler). Har vel en mistanke om at vedtaket ble fattet da majoriteten brukte glødelamper bak - dvs en besparelse på 50 watt pr bil.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Snikendeugle »

Skjønner ikke helt logikken i den sparingen uansett med mindre det er snakk om levetid på lamper... Strømmen er jo selvprodusert av bilen.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av cevillan »

Snikendeugle skrev:Skjønner ikke helt logikken i den sparingen uansett med mindre det er snakk om levetid på lamper... Strømmen er jo selvprodusert av bilen.
Nja, strømmeni en bensin/dieselbil produseres av dynamo som går på drivstoff... Jo mer strøm du bruker i bilen, jo mer drivstoff bruker du. Denne forskjellen er vel tilnærmet neglisjerbar for hver bil, men for 1 milliard biler kan besparelsen bli en del over en lengre periode i et globalt perspektiv. Antar det er tanken bak.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av ega16 »

Hva med de som glemmer å sette på lyset forran eller at begge pærene har gått? Møter minst en slik hver gang jeg er ute å kjører. Har gitt opp å prøve å si ifra. Enten får jeg en dum hilsen tilbake når jeg peker på lysene dems eller så er det bare et hjernedødt zombie blikk som møter meg.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av Snikendeugle »

ega16 skrev:Hva med de som glemmer å sette på lyset forran eller at begge pærene har gått? Møter minst en slik hver gang jeg er ute å kjører. Har gitt opp å prøve å si ifra. Enten får jeg en dum hilsen tilbake når jeg peker på lysene dems eller så er det bare et hjernedødt zombie blikk som møter meg.
Hehe, den svei. Har for tiden ikke lys foran på sykkelen. Ny pære ligger hjemme, men har ikke hatt tid til å bytte enda.

Kjører litt deretter, og er litt mer forsiktig og "usynlig" i kjøremåten.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av ega16 »

Snikendeugle skrev:
ega16 skrev:Hva med de som glemmer å sette på lyset forran eller at begge pærene har gått? Møter minst en slik hver gang jeg er ute å kjører. Har gitt opp å prøve å si ifra. Enten får jeg en dum hilsen tilbake når jeg peker på lysene dems eller så er det bare et hjernedødt zombie blikk som møter meg.
Hehe, den svei. Har for tiden ikke lys foran på sykkelen. Ny pære ligger hjemme, men har ikke hatt tid til å bytte enda.

Kjører litt deretter, og er litt mer forsiktig og "usynlig" i kjøremåten.
Hehe, du er ihvertfall klar over at lyset har gått :P :p

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Speil og blinklys ekstrautstyr i Nissan Leaf?

Legg inn av SuperMorten »

Holdt på å ta en Porsche Cayenne i dag, i en rundkjøring. Han hadde blinklys, litt for mye faktisk. Jeg skal inn i rundkjøringen og han kommer fra min venstre side, og blinker som om han skal til høyre, altså ut av rundkjøringen der jeg kommer fra. Jeg skal til å kjøre, da han tuter og gir meg finger'n... fordi han skulle rett frem.. Adrenalin, sinne, forbannelse :ills Joda.... Fikk ikke gjort noe annet enn å bare telle til ti, synge en sang og smile.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar