Reperasjon/ kjøpe ny motor ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Reperasjon/ kjøpe ny motor ?

Legg inn av Honda2004 »

Hei til alle Mc Entusiaster på forumet.
Jeg skal skaffe ny motor til min 125 Varadero fra 04, da den har skjært seg og det ikke er noe poeng i å reparere en så skadet motor.
Og da tenker jeg å bytte ut fremre sylinder, slik at jeg har to av bakre sylinder og på den måten kan korte ned lengden på manifolden, slippe å ha den klumpen stikkendes ut foran og under, kutte litt vekt og gjøre designet friskere, i tillegg til, at om jeg vil enten få en custommade exhausttip, eller droppe potte og på den måten gjøre det mulig å bruke to like sidevesker, originalt, i stedet for å måtte sette på en ramme som går utenpå potta. Velger jeg originalt som det er satt opp nå, blir høyre sideveske smalere pga potta.

Er det noen problemet forbundet med å korte ned lengden på manifolden og ha en potte fra f.eks Akrapovic ?
Om jeg får 1-2hk mer, ser jeg på det som en bonus og det er vel innenfor kravet om at ytelsen ikke kan avvike mer enn 10%.
Hva om jeg kopierer Suzuki og har en "potte", som slutter rett bak fremre fothviler ?

Jeg har hørt mye rykter om denne sykkelen opp gjennom årene, bla at den er bygd i europa, som en 125ccm og at den derfor er "utrimbar".
Den kan visstnok rett og slett ikke trimmes, slik som man kan med en moped. Om dette er fordi det er en firtkakter og at det er vanskeligere å trimme de, eller hva det er veit jeg ikke. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette ?`

Jeg vil ikke sette på en shiny potte, som lyser akrapovic eller leo vince, så jeg vil helst gjøre andre enklere ting, for å kanskje få litt mer effekt.
Det nevnes også en mystisk plumbe i luftfilteret, som ved å fjerne, vil gi omtrent 1hk mer i motoren, fordi den puster bedre. Mer luft=mer bensin=mer effekt ?
Jeg tror ikke det vil ha noen stor innvirkning på akkselerasjonen, men jeg tenker at motoren har lettere for å klare f.eks 80km/t oppover med passasjer, eller kanskje til og med høyere hastighet.

Noen som har tanker, råd, idèer og eller forslag ?

Er det noen andre ting jeg kan gjøre for å få mer effekt ut av den ?
Til slutt: Hva ville du anbefalt: Skaffe en "replacement engine", eller reparere den eksisterende ?

Det er en idè fra min side og få den kjørbar igjen, for den har flere år igjen å gi.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Reperasjon/ kjøpe ny motor ?

Legg inn av freddy123 »

Se på ebay om du finner motor, eventuelt hvor langt er den gått ? Er nokk ikke så vanskelig å overhale motoren dersom det er lett å få deler og du er litt handy. Jeg tror jg ville overhalt selv da lærer man utrolig mye og det er nokkd en billigste måten.

Men da tar det litt tid og sykkelen din er nokk ikke klar før til våren igjen, dersom du vil ha den på veien fort og ikke liker å skru no særlig da er det bare å se seg om etter en erstatningsmotor.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Reperasjon/ kjøpe ny motor ?

Legg inn av MLeikarnes »

Hvor mye er galt? Byttet sylindre og boret opp den jeg hadde til 170cc.
Du kan nok desverre ikke sette en aktre sylinder foran da forgasserene står til side for hverandre og dermed vil det ikke bli plass til forgasserene.

Edit, eneste nåten å få mer effekt er å bytte sylindre... Jeg drevet ned min ett hakk foran for å bedre holde 80kmt over ørskogfjellet med to stk på.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Sist redigert av MLeikarnes den 08 aug 2014, 22:47, redigert 1 gang totalt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Reperasjon/ kjøpe ny motor ?

Legg inn av MLeikarnes »

Det er en strupning inn til luftfilteret ja, men det lønner seg kun å ta den ut om man bytter ut den orginale eksospotta. Tar man den ut og bruker orginal potte så vil den gå dårligere.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Reperasjon/ kjøpe ny motor ?

Legg inn av Honda2004 »

Takk for verdifulle svar.
Det som er glat, er knust tennplugg og metallspon i olja. Jeg får ikke ut den siste bolten som holder motoren i ramma, så jeg får ikke motoren ut og får sjekka noe. Prøvd å varme bolten, men jeg har ikke propanbrenner som har nok effekt.

Min onkel mente at veiva hadde slått til ventilene og tennpluggen og at mest sannsynligvis bare er en sylinder som er ødelagt, men at det ikke er noe poeng i å fikse på den, da den aldri vil bli så bra som den var.
Verkstedet der jeg hadde sykkern på service nekta å sette inn ny motor, de skulle på død og liv skaffe deler og bygge opp igjen sylinderen.

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: Reperasjon/ kjøpe ny motor ?

Legg inn av Ove »

Honda2004 skrev:Takk for verdifulle svar.
Det som er glat, er knust tennplugg og metallspon i olja. Jeg får ikke ut den siste bolten som holder motoren i ramma, så jeg får ikke motoren ut og får sjekka noe. Prøvd å varme bolten, men jeg har ikke propanbrenner som har nok effekt.

Min onkel mente at veiva hadde slått til ventilene og tennpluggen og at mest sannsynligvis bare er en sylinder som er ødelagt, men at det ikke er noe poeng i å fikse på den, da den aldri vil bli så bra som den var.
Verkstedet der jeg hadde sykkern på service nekta å sette inn ny motor, de skulle på død og liv skaffe deler og bygge opp igjen sylinderen.
Rart verkstedet skulle nekte å bytte motor for deg, viss det ikke er snakk om en reklamasjon på noe de har gjort da, og de må ta utgiftene.

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Reperasjon/ kjøpe ny motor ?

Legg inn av Honda2004 »

Ove skrev:
Honda2004 skrev:Takk for verdifulle svar.
Det som er glat, er knust tennplugg og metallspon i olja. Jeg får ikke ut den siste bolten som holder motoren i ramma, så jeg får ikke motoren ut og får sjekka noe. Prøvd å varme bolten, men jeg har ikke propanbrenner som har nok effekt.

Min onkel mente at veiva hadde slått til ventilene og tennpluggen og at mest sannsynligvis bare er en sylinder som er ødelagt, men at det ikke er noe poeng i å fikse på den, da den aldri vil bli så bra som den var.
Verkstedet der jeg hadde sykkern på service nekta å sette inn ny motor, de skulle på død og liv skaffe deler og bygge opp igjen sylinderen.
Rart verkstedet skulle nekte å bytte motor for deg, viss det ikke er snakk om en reklamasjon på noe de har gjort da, og de må ta utgiftene.
Eneste reklamasjonen, er at det var dems mekaniker som skrudde opp turtallet på motoren og i så måte er jo verkstedet ansvarlig for skaden, da de "ikke hadde tid", fordi "det var andre med periodisk service foran meg".
De er jo konk for lenge sia nå (heldigvis) men det er aktuelt å snakke med et anna verksted om å rette regresskrav mot de.
Onkel sa, at det ikke er noe poeng eller nytte i å bygge opp en skada sylinder, med deler de skaffer, for det er mest sannsynligvis brukte deler.
Og når de ikke er interessert i å bytte motor i det hele tatt, er det hvertfall ingen vits i å stole på de.

Svar