Diverse problemer, Honda Varadero 125

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Diverse problemer, Honda Varadero 125

Legg inn av Honda2004 »

Noen ganske få år etter at jeg kjøpte Hondaen min, tilbake i 2004, oppdaga jeg problemer med instrumentpanel og speedometer.
Speedometeret funka ikke lengre, nåla bevegde seg rett og slett ikke, så det å vite hvilken hastighet man holdt og det var lovlig, visste man ikke.
Instrumentpanelet begynte å leve sitt eget liv: Jeg vridde om tenninga, men det kom ikke lys eller info. Vridde tenninga til stopp og da kom det lys og info i panelet i noen sekunder, før det slukna.

Jeg fikk heller ikke starta motoren da dette skjedde: Jeg fikk bare en tikkelyd og en slags crank lyd, som fortalte at starter ikke ville gå rundt. Virka som lyden kom fra sikringsboksen, uten at jeg klarte å bekrefte dette.
Dette er et problem jeg har hatt siden: Plutselig har motor stoppa, mens jeg kjører og det virker som at den er tom for bensin og strøm, mens når man setter på lader, har den fullt batteri og bensintanken er full.

At speedometer ikke funker, kan være noe så "billig" som, at wire er røket, eller at sensor i enden er ødelagt og at den må byttes, uten at det er en stor operasjon.
Er speedoen defekt i sin helhet derimot, var det visst en mye større operasjon, i følge datidens Motorport.

Er det noen har vært borti lignende problemer ?
Jeg tenker at det er ledningsbrudd ett sted, men eneste brudd jeg vet om, er startsperre, som gjør at du ikke kan starte motor i gir, med støtta nede og at motoren kutter, dersom du setter ned støtta, med motorn i gir når den går.

Jeg har sjekka sikringsboksen, uten at jeg har klart å finne ut om det er sikringene det er noe feil med.

Motoren er også viden kjent for å fuske som bare det under kjøring. Akkurat samme oppførsel som at man skulle kjørt den tom for bensin.
Kan det være rusk, f.eks granbar, vann eller andre elementer som på et vis har kommet ned i tanken på et tidspunkt, som ligger i bunn og som først blir dratt med inn i systemet mot slutten av tanken, eller at det ved ujevne/jevne mellomrom, blir dratt inn i systemet uansett, men at det "flyter" ut igjen, etter hvert ?


Verkstedet har aldri vært interessert i denne problemstillinga.
Det kan også nevnes, at motor aldri har kunnet startes uten choke, selv på dager som dette, da det er "kjølig" ute. Det samme har vært om sommern. Dog, holder det at choke er på, når jeg starter, så kan jeg skru den av med en gang. Motor har også de siste årene slitt med å gå på tomgang uten å stoppe, uten at skruen til turtallet har vært gjort noe med. (Den står i "fabrikkstilling".)

Blir takknemlig for svar.
Mrk: Motor går ikke lengre, da den ble vraket for to år siden og det er ikke gjort noe med den siden.

Svar