Forskjell på Whiskey og Cognac

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Bjerknez »

Har sett noen her inne koser seg med en whiskey eller Cognac på kveldstid etc. og lurer i den forbindelse på om noen spritkjennere her inne kan fortelle meg forskjellen og hva dere foretrekker å drikke?

Gi meg gjerne forslag om gode eksklusive (innen rimelighetens grenser) Cognac'er/whiskey'er.

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vurderer å kjøpe en gave til en MC venn som liker slikt :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av DrGreve »

Konjakk er laget av druer og whiskey er laget av korn :lol
Sist redigert av DrGreve den 21 aug 2014, 00:01, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av ZZR-Erling »

Tar jeg ikke helt feil, var det skottene som først laget Whiskey.
Destilasjonsmetoden brukte skottene heller til å lage brennevin, (fremfor legemiddler).

En god Whiskey er en skotsk en ;)
Feks Glenmorangie:
Bilde

http://www.thewhiskyexchange.com/B-40-G ... .aspx#more" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar :thumleft

Men er det noen her som vet om det er akseptert i cognac verdenen og blande med baileys?

Mener jeg smakte det en gang. Var vist cognac og baileys samt isbiter i et glass. Husker det var godt... :redface

Moffa
Innlegg: 169
Registrert: 05 okt 2013, 14:18
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Moffa »

ZZR-Erling skrev:Tar jeg ikke helt feil, var det skottene som først laget Whiskey.
Destilasjonsmetoden brukte skottene heller til å lage brennevin, (fremfor legemiddler).

En god Whiskey er en skotsk en ;)
Feks Glenmorangie:
Bilde

http://www.thewhiskyexchange.com/B-40-G ... .aspx#more" onclick="window.open(this.href);return false;
Njaa.... Så vidt jeg vet er det en smule uenighet mellom skotter og irer om hvem som var først, irene mener vel at det var de isrke munkene som startet hele kalaset.... Forøvrig: Irene lager whiskey, mens skottene lager whisky :vs
Og Glenmorangie er helt klart en god whisky!

Hovedforskjellen mellom skotsk og irsk whisky/whiskey er at den irske blir destillert tre ganger (og den skotske en eller to ganger, selvom noen få også her destillerer tre ganger, f.eks Auchentoshan) Onde tunger vil derfor ha det til at den irske whiskeyen er så dårlig at de må destillere den en ekstra gang (noe a la armagnac vs cognag)

Men til spørsmålet så er det vel ikke helt feil det DrGreve sier, nemlig at cognac er laget på basis av druer, mens whisky er laget på basis av korn (bygg). Amerikansk whiskey er laget av hhv mais og rug (noe forenklet).
Hva som er best vil selvsagt variere fra gane til gane, på samme måte som noen foretrekker den ene MC framfor den andre...

Selv har jeg så lenge jeg kan huske likt både whisky og cogncac, men de senere årene har jeg satt mer og mer pris på single malt whisky. Til forskjell fra blended whisky, hvor man blander whisky fra forskjellige destillerier, så er single malt kun fra ett destilleri. Nå behøver ikke nødvendigvis single malt være noe bedre enn blended, men det er nå engang det jeg har landet på da ;) Og idag tar jeg gjerne en god whisky etter et godt måltid framfor en cognac....

For å 'lære å like' whisky kan det være lurt å begynne med en lett whisky, og med det mener jeg en uten (for mye) røyksmak. Selv startet jeg på Ballantines, som er en blended whisky, og det var min favoritt i mange år. Etterhvert gikk jeg over på single malt, f. eks. Glenlivet. Det er en whisky som er veldig lett å like. Deretter går man gjerne videre og havner litt ute på Hebridene, f.eks. Isle of Islay hvor det er utpreget røyksmak på de fleste av whiskyene. Her er det en ekstrem tetthet av destilerier - hele åtte stykker på den lille øya, og alle har sitt særpreg. Jeg var der sammen med noen venner i fjor vår, og det var en opplevelse av de helst store. Drømmer om en gang å reise tilbake, men da som en del av en større MC-tur i Skottland :prop:

Når det gjelder anbefaling 'innenfor rimelighetens grenser' som du sier, så er jo det også noe variabelt avhengig av øyet som ser. Imidlertid, og basert litt på det jeg har sett av deg både her på foto-forum og MB-forum, så vil jeg vel kanskej driste meg til et par anbefalinger på whisky (cognac overlater jeg til BusaTrond og Ojda :vs )
Balvenie DoubleWood 12 år - fra Speyside, lagret 12 år (naturlig nok ;) ), 6 år på bourbon fat og 6 år på sherry fat (om jeg ikke husker helt feil. Polpris på ca 500,-/550,-
The Glenlivet 18 år - også fra Speyside - polpris ca 550,-
The Glenlivet Nadurra 16 år - Speyside - polpris ca 600,-
Glengoyne 21 år - Highland - polpris ca 1300,-
Alle disse er relativt 'milde' whiskyer, dvs de er lett å like for de aller fleste av oss.

Litt mer røyk og torv:
Ardbeg (alle typer egentlig, men favoritten er Alligator som desverre er utgått, med Corryvreckan som en god nummer to) - Isle of Islay - polpris ca 830,-for Corryvreckan
Bowmore - Isle of Islay - polpris fra ca 500,- og oppover - aller er gode whiskyer :)
Bruichladdich - Islay Barley Rockside Farm 2007 - polpris 760,- (de aller fleste Bruicladdich er veldig bra, men ikke alle er like røykfylte)

Om du får tak i Kilchoman Oslo Whisky Festival 10th Anniversary Edition, så vil nok det være en høydare. Denne ble laget til spesielt Oslo Whisky Festivals 10-års jubileum i 2013, og det lages ikke flere av dem!!
Tror det begynner å bli tomt i hyllene for denne, men mener det skal være en flaske eller to igjen på polet i Stokke (kan jo bestilles til 'ditt' pol) Polpris: 830,-

Dette er noen av 'mine' anbefalinger, andre kan selvsagt ha helt andre preferanse og velge andre varianter - kanskje til og meg komme dragendes med svensk whisky (som forøvrig ikke er helt ueffen) for ike å snakke om japansk whisky imponerende bra!

Uansett hva du velger - cognac eller whisky - så er jeg sikker på at din MC-venn vil bli fornøyd.
Og kanskje finner dere ut at dere vil ta med MC'ene deres på en aldri så liten whisky-tur på 'øya'... Men da må dere gi beskjed!! :yeyeye
_______________________________________________________________
Just because God gave you a mouth doesn't mean that you must constantly use it.
Sometimes you have to connect your tongue to your brain before talking!!

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Gielas »

Ser ojda er online i skrivende stund, antagelig kommer han med en utredning snart :yeyeye
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Flanker »

Jeg er også glad i whisky, uten at jeg har den fagkunnskapen Moffa viser over. Noen kommentarer i lavere prisklasse kan jeg bidra med. Foretrekker selv irsk og amerikansk.

Amerikansk: Gentleman Jack er ekstra destillert, og svært rund i smaken. Vanlig Jack Daniels er hakket skarpere men fortsatt god og rund, og har en fin ettersmak.

Irsk: Jameson er ålreit, rund og fin, og i sin prisklasse langt bedre enn skotsk myrvann! Min erfaring er at skal man kjøpe skotsk og virkelig ha noe som er bra man man opp i en høyere prisklasse enn med irsk og amerikansk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Bjerknez »

Takker for flott svar over :thumleft

Jeg smakte som sagt på en drink som var blandet med Cognac og Baileys med isbiter i. Aner ikke hvilken cognac det var og evt. blandingsforholdet, men huskler det var godt. Egentlig er jeg litt ute etter å prøve noe nytt selv også. Jeg er fra før en ØL-frelst mann, men å ta seg en god dram i ny og ne hadde vert en nye erfaring i stede for å åpne en ny ØL-boks.

Personlig er jeg redd for at en cognac blir for "sær" for mine ØL-vante smaksløker så derfor blander jeg her inn noe jeg har hatt kjennskap til fra før og det er her Baileys'en kommer inn. Har for meg at den søter opp Cognac'en litt...

Men som dere sikker skjønner så er jeg ganske blank på dette. Jeg tenker at det er litt med cognac som det er med andre ting. Det hjelper lite å kjøpe den flotteste cognac'en til flere tusen kroner når man ikke har lært seg å sette pris på innholdet og dermed drikker den som en kåt sjømann på fest.

Om flasken koster 300,- eller 1000,- har inge nbetydning, bare jeg og mine smaksløker liker innholdet. Men jeg er nok ikke ute etter noen avansert smak. jeg liker nok at den er litt søt i smak. "Karamell" er noe jeg har for meg kan være godt i en Cognac i mine øyne.

Kom gjerne med direkte linker/bilder av anbefalte Cognac'er til meg og evt. min kompis som er langt mer dreven enn meg når dte kommer til cognac..

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av 650spleisn »

"drikker den som en kåt sjømann på fest"

Ehm... det mange sjøfolk her inne :sk?
Meg selv inkludert :P :p
I "gode gamle dager" så kunne det nok stemme. I dag er det kun jobbe, sove og spise som gjelder.
Men vi tar igjen når vi kommer hjem :P :p
Kanskje det var det du mente? :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Bjerknez »

650spleisn skrev: Men vi tar igjen når vi kommer hjem :P :p
Kanskje det var det du mente? :knegg
Jepp! :roll

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av LordShaft »

ZZR-Erling skrev:Tar jeg ikke helt feil, var det skottene som først laget Whiskey.
Destilasjonsmetoden brukte skottene heller til å lage brennevin, (fremfor legemiddler).

En god Whiskey er en skotsk en ;)
Feks Glenmorangie:
Bilde

http://www.thewhiskyexchange.com/B-40-G ... .aspx#more" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er godt å se du har smaken for god kvalitet! Denne er helt klart på topp listen min. Fantastisk god whiskey.

Sony Z2

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av LordShaft »

Er du litt lite bevandret i whiskey verden, kan dette ver en god anbefaling å begynne med.... Denne er relativ mild på smak... men fortsatt utrolig god! En helt grei whiskey jeg kan drikke store mengder av....har jeg hørt :redface
Bilde

Selv er jeg igrunn veldig glad i alle whiskey med GLEN i navnet....
Skal heller ikke kimse av en god fugledram
Bilde

Det er så utrolig mange gode whiskey.... Noen liker veldig mye røyksmak, noen liker mindre røyksmak...personlig foretrekker jeg mindre røyksmak!! Noen smaker jo blanding av askebeger og inntjæret hempetau :knegg :knegg

Har en liten forkjærlighet for Glenfidikk (som det uttales) og ikke glenfidish som mange sier (skrives Glenfiddich)
Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av Intruder »

Je ville nok anbefale ei flaske HB fra Hedemarken,smaksforskjella æ så store at ordfårrådet mitt itte strækk tæll.. :bananas

...å drekk ta Norgesglas..

kjøper jeg 30 flasker av dette gurglevannet kommer jeg opp i verdien på Intruder`n... :lol
fattigmanns trøst er å trøste seg sjøl...!!! :roll
...eller,en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare..
:mk

skrev visst "en dåse kan spørre" først...maken til mishandling av kjønnsorganer..
Sist redigert av Intruder den 21 aug 2014, 09:44, redigert 2 ganger totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av TBI81 »

Noen gamle røvere som Lagavulin, Ardbeg eller eller Laphroaig står høyest her.
Smakte en fin 40 år gammel Auchentoshan tidligere i år. Det var litt høytid, men "ikke helt verdt det". Virket nesten som treet hadde satt litt besk smak. Men storfint da :-)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Forskjell på Whiskey og Cognac

Legg inn av ojda »

Til deg selv, vil jeg tro at Braastad VSOP er en god Cognac å pense inn på :thumleft
en er god og smakfull, men uten å være for skarp :P :p
Samme (Braastad) men i XO-tappning er en smakfull gave til Mc-kompis :thumleft
(Du tenkte vel ikke på meg :-k :lol ) Det er denne Busa og undertegnede somregel har i sekken
En klasse til opp, finner vi Braastad XO Superior :[-o< Virkelig en flott Cognac fra Braastad.
Her snakker vi om ca 700 kr på polet :[-X Pleier å ta med denne når Skagerak krysses.

Når det gjelder denne drinken , er det vel mere Cognac som tilsettes Baileys som en "smaksforsterker" Å tilsette Baileys i Cognac kaller jeg helligbrøde :[-X

En Whiskie som virkelig får smaksløkene til ojda til å juble
er Glenmorangie LASANTA. Veldig mye mere smak. Bør virkelig prøves.
Kan være litt vanskelig å få tak på :sorry

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... a2f8f6.jpg[/img]



Men for all del, det finnes masse godt øl også :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar