Hvilken intercom anbefales?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg "intercom" og i mitt hode føles Cardo G9x som et riktig valg. Er det noen her som bruker G9/G9x som kan komme med noen tilbakemeldinger?
Funker den stemmestyringen optimalt eller er dette en funksjon for å skaffe reklameplasser?

Når jeg er på farten og da er det viktig at lydkvaliteten føles bra. Jeg forventer ikke noen ereksjon her, men litt ålreit normalt trøkk på godt norsk.

Er det verdt 3-lapper for G9x eller finnes det kanskje andre BEDRE løsninger for ca. samme pris?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Flanker »

Anbefaler Sena SMH-10, evt. arvtakeren 20. Førstnevnte har all funksjonalitet med unntak av FM radio. Sistnevnte har også det. Sena har en svært logisk og enkel betjening, og så kan de pares med intercom fra andre leverandører, noe som er unikt for dem.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av MLeikarnes »

Min erfaring er at Cardo G9 nesten gikk på havet over broa til Rosbyhavn i Danmark... Slet med at den var ustabil og dårlig i 8000km i Alpene, ble solgt når vi kom hjem! Har nå 4 stk Sena SMH-10 som vi har brukt i årevis, og de bare fungerer og fungerer! Kobler seg raskt opp til andre og raskt opp til telefon. Enkel betjening er det også.

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar :)

Men hvordan er lydkvaliteten med Sena?
Lett og feste øreplugger etc. I hjelmen?

Jeg har en Shuberth C3 Pro.

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Vagabond60 »

Har brukt Scalarider sine modeller i årevis. Siste jeg hadde var G9, den hadde lang oppkoblingstid mellom enhetene. Kjøpte Sena 20S i sommer og er imponert. Kan blant annet ha musikken på og være konstant oppkoblet med andre enheter. Når vi begynner å snakke (oppkobling ummidelbart) så dempes musikken. Du kan også koblet til øreplugger (de fastmonterte høytalerne kobles da ut, men kan ikke fjernes). Justering av lyd/oppkoblinger er på "Hjulet" og betraktelig enklere enn G9.

Synes lyden er bedre på Sena enn G9. Monteres enten med klammer eller dobbeltsidig tape.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Snikendeugle »

Vi brukte Sena SMH20S på langturen vår. Funka helt greit, men vi fikk aldri til å parre de opp uten å bruke mobil som bindeledd.
Det virker ikke som om de tåler sterkt regnvær over lenger tid heller. Mikrofonen på min døde, samt i to dager med regn var den helt tullerusk, og ved den minste berøring trodde den at jeg trykket på alle mulige knapper (det tolker jeg som vann i elektronikk).
Funker greit enda nå som den er tørr, men miccen er død og ved kalde temperaturer (vet ikke om det er det som er faktoren) så slår den seg av tilfeldig.

Vi gikk da tilbake til "steinaldersk" tegnspråk, og hørte på musikk istedenfor resten av turen.

Disse var klin nye.

Lydkvalitet mye bedre enn Scala SRC i Schubert C3 Pro hjelmen min.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Vi brukte Sena SMH20S på langturen vår. Funka helt greit, men vi fikk aldri til å parre de opp uten å bruke mobil som bindeledd.
Det virker ikke som om de tåler sterkt regnvær over lenger tid heller. Mikrofonen på min døde, samt i to dager med regn var den helt tullerusk, og ved den minste berøring trodde den at jeg trykket på alle mulige knapper (det tolker jeg som vann i elektronikk).
Funker greit enda nå som den er tørr, men miccen er død og ved kalde temperaturer (vet ikke om det er det som er faktoren) så slår den seg av tilfeldig.

Vi gikk da tilbake til "steinaldersk" tegnspråk, og hørte på musikk istedenfor resten av turen.

Disse var klin nye.

Lydkvalitet mye bedre enn Scala SRC i Schubert C3 Pro hjelmen min.
Ikke veldig imponerende...

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av detvarvondtdet »

Vil egentlig bare legge til at du kunne vurdere Midland BT også. Fåes til rett under 3000,-.Kjenner jeg gutta på Bullfighter rett, så får du nok pruta ned prisen enda litt :-# :x

http://www.bullfighter.no/products/midl ... -twin-pack


et par tester
http://ultimatemotorcycling.com/midlan ... urn false;

http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... d-bt-next/

Madsi88
Innlegg: 10
Registrert: 12 jul 2014, 11:32
Motorsykkelen din: GSX-R 1000 k7

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Madsi88 »

Jeg har g9x'n. Kjøpte powerset ilag med en kompis.
Stemmestyringen fungerer helt greit igrunn, men tuller litt av og til. :sorry
Oppkobling sammen med andre er litt tungvindt, men sant skal sies at vi er litt ferske på g9x'n. Så det er sikkert bare en brukerfeil! :scratch

Det var det negative jeg hadde.
Det positive i mine øyne er at den er bunnsolid ellers. God lyd, lyden justerer seg automatisk (ganske behagelig).
Enkel å bruke og god lyd! :) :prf

Så når jeg får til oppkoblingen hundre % når vi er flere enn 2 så er det bare velstand :prop:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38172
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av AJ »

Den beste intercom'en jeg har hatt så langt er faktisk gamle Cardo Scala Teamset.
Et system uten alle disse finessene som nyere systemer har. Stemmeaktiveringen fungerte helt fint, selv om man måtte heve stemmen noe for å starte kommunikasjonen med passasjeren.
Også slo den seg fint av etter ca. 20 sekunder ved inaktivitet.
Funket i det store og hele såpass bra at jeg var fornøyd.

Så prøvde jeg et Midland-sett, som ligner på Teamset, men dette fungerte dårlig.
Samme med Albrecht 600.
Vet at andre har vært fornøyd, så det handler vel da ganske sikkert om jeg ikke har fått på plass de rette innstillingene...

Skaffet meg Sena SMH-10 i vinter og kjørte et par turer med dette settet i sommer. God lyd til vanlig intercom (bruker ikikke intercom'en til noe annet med unntak av telefon), men stemmestyringen for å starte samtalen med passasjeren, fikk jeg ikke til å funke. Det vil si, fikk åpnet kanalen, men etter at praten gikk ikke systemet i dvale etter 30 sekunders stillhet, slik produsenten lover. I tillegg fanget mikrofonen opp altfor mye vindstøy. Samme hva jeg gjorde med innstillinger, montering av støykappe og bytte av vindhette, ble det ikke noe bedre.
Solgte settet til Staven her på forumet, som har medlt fra om at han er strålende fornøyd med settet.

Skaffet meg så Scala Cardo G9 og er bare sånn mellomfornøyd med dette. Ullen lydkvalitet og stemmestyringen fungerer langt fra like godt som på gamle Teamset. Rart at de har greid å redusere kvaliteten på en så genial funksjon, synes jeg. Med stemmestyring mener jeg her start/åpning av kommunikasjonskanalen med passasjer og at kanalen går i dvale når kommunikasjonen opphører.

Stemmestyringen når det gjelder valg av systemets mange funksjoner, som jeg så vidt har prøvd, ser ut til å funke helt fint. Dvs. bruk av kommandoord som "Call Intercom", "Music ON", "Radio ON" osv., osv.

Til mitt bruk som primært er å ha kommunikasjon med passasjer, har G9 altfor mange funksjoner jeg ikke bruker.
Skulle ønske settet hadde vært like enkelt som Teamset, bare bedre på enkelte detaljer som enda bedre stemmestyring, litt bedre lyd og ikke minst vann og støvtett (noe G9 faktisk er).

Har også et UCLEAR sett liggende som jeg enda ikke har fått testet ut...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Vi brukte Sena SMH20S på langturen vår. Funka helt greit, men vi fikk aldri til å parre de opp uten å bruke mobil som bindeledd.
Det virker ikke som om de tåler sterkt regnvær over lenger tid heller. Mikrofonen på min døde, samt i to dager med regn var den helt tullerusk, og ved den minste berøring trodde den at jeg trykket på alle mulige knapper (det tolker jeg som vann i elektronikk).
Funker greit enda nå som den er tørr, men miccen er død og ved kalde temperaturer (vet ikke om det er det som er faktoren) så slår den seg av tilfeldig.

Vi gikk da tilbake til "steinaldersk" tegnspråk, og hørte på musikk istedenfor resten av turen.

Disse var klin nye.

Lydkvalitet mye bedre enn Scala SRC i Schubert C3 Pro hjelmen min.
Ikke veldig imponerende...
Sena SMH-20 er en kliss ny modell, så at den har noen barnesykdommer er ikke overraskende. SMH-10 er gjennomprøvd, og så og si alle er knallfornøyd med den. Prisen har vel også gått litt ned etter at 20'eren kom. Sjekk eBay, jeg fant mitt sett billig der!

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Sv: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av gorbys »

Flanker skrev:
Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Vi brukte Sena SMH20S på langturen vår. Funka helt greit, men vi fikk aldri til å parre de opp uten å bruke mobil som bindeledd.
Det virker ikke som om de tåler sterkt regnvær over lenger tid heller. Mikrofonen på min døde, samt i to dager med regn var den helt tullerusk, og ved den minste berøring trodde den at jeg trykket på alle mulige knapper (det tolker jeg som vann i elektronikk).
Funker greit enda nå som den er tørr, men miccen er død og ved kalde temperaturer (vet ikke om det er det som er faktoren) så slår den seg av tilfeldig.

Vi gikk da tilbake til "steinaldersk" tegnspråk, og hørte på musikk istedenfor resten av turen.

Disse var klin nye.

Lydkvalitet mye bedre enn Scala SRC i Schubert C3 Pro hjelmen min.
Ikke veldig imponerende...
Sena SMH-20 er en kliss ny modell, så at den har noen barnesykdommer er ikke overraskende. SMH-10 er gjennomprøvd, og så og si alle er knallfornøyd med den. Prisen har vel også gått litt ned etter at 20'eren kom. Sjekk eBay, jeg fant mitt sett billig der!
Og nettopp fordi smh10 er så gjennomført bra så må en vel kunne forvente at arvtageren er minst like bra. Disse problemene høres ut som grunn nok til reklamasjon spør du meg...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av kjellv »

Er det noen som har erfaring med dennehttp://www.xlmoto.no/intercom-schubert-c3-pro Jeg har også c3 pro. Denne hjelmen har innebygd antenne i hjelmskallet, og denne enheten ser da rimelig smart ut ettersom man bare bytter ut kragen på hjelmen og kobler til antennen så er man på nett...?

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Epylypzon »

Er det ingen som bruker interphone her bortsett fra meg? :p har brukt det i flere år nå og er fornøyd. 3 andre jeg kjører med bruker også dette. Lett å koble sammen, fm radio osv. Den nye versjonen F5MC er nok litt kraftigere enn min "gamle" F5S. 2 av oss kjøpte den nye i år da de ikke hadde fra før. Og den spiller høyere enn gamle modellen. Noe trøkk tror jeg uansett du ikke kan forvente.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken intercom anbefales?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:Er det noen som har erfaring med dennehttp://www.xlmoto.no/intercom-schubert-c3-pro Jeg har også c3 pro. Denne hjelmen har innebygd antenne i hjelmskallet, og denne enheten ser da rimelig smart ut ettersom man bare bytter ut kragen på hjelmen og kobler til antennen så er man på nett...?
Problemet er vel bare det at man er låst til å bruke det til den hjelmen. Bytter man hjelm en dag så er denne mest sannsynlig ubrukelig.

En vanlig G9x kan flyttes på tvers av alle hjelmmerker og man står mer fritt.

Svar