Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av gbruaset »

Hei. Gikk til innkjøp av ny hjelm her forleden. En Arai x 4. Den har "slike" puter mot kinnet, som min tidligere Nolan hjelm ikke hadde. Synes den er vel tight, eller kanskje min forrige hjelm var for stor? Hjelmer er vel som sko, at de "går" seg litt til etterhvert?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av AJ »

gbruaset skrev:Hei. Gikk til innkjøp av ny hjelm her forleden. En Arai x 4. Den har "slike" puter mot kinnet, som min tidligere Nolan hjelm ikke hadde. Synes den er vel tight, eller kanskje min forrige hjelm var for stor? Hjelmer er vel som sko, at de "går" seg litt til etterhvert?
Noen hjelmer har innerfór som er laget slik at de "husker" ansiktsformen til brukeren. Disse trenger en viss innkjøringstid.
Det gjør forsåvidt andre hjelmer også.
Felles for alle er at de skal slutte godt om hode og kinn i starten. Kjennes den trang ut uten at du får vondt i hode, kinn og kjeve etter noen mils kjøring, kan du ta for gitt at du har valgt rett hjelm og størrelse.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av LordShaft »

En hjelm skal være på grensen til ubehagelig i begynnelsen! 80 prosent av alle som handler hjelm kjøper for stor! Problemet i dag er at de fleste størrelser blir levert med standard innmat.... Men har mulighet for å bytte blandt annet kinnputer i 3 - 4 forskjellige størrelser. Jeg gikk fra xl hjelm i arai til L i shoei.... Å den fikk jeg nesten ikke på hodet til å begynne med. Nå har den gått seg til og er helt fantastisk!

Sony Z2

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av MLeikarnes »

Har selv Arai Tour X4 og den skal sitte trangt til å begynne med, den "løsner" noe etterhvert! Men du vil nok kjenne putene hele tiden, det er sånn hjelmen er. Skal være mulig å kjøpe andre kinnputer, det sto ihvertfall det i brosjyren som var med hjelmen! Har brukt min i 45000km nå og er ikke annet enn fornøyd! Første visirbytte etter 40000km, med vinterbruk i saltsørpe!

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av gbruaset »

Takk for svar, da var det som jeg trodde. Er ellers veldig fornøyd med hjelmen, utrolig støysvak i forhold til min Nolan åpningshjelm!

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av detvarvondtdet »

Som nevnt over så skal den nok føles nærmest ubehagelig trang i starten. Jeg trodde også de første dagene at hjelmen min var i minste laget, men vaglte å stole på selgeren som sto på at jeg ikke kunne ha en større, og at den ville tilpasse seg raskt når jeg begynte å bruke den.

Nå sitter den som formstøpt, og klemmer akkurat passe over alt uten at det er ubehagelig.

Må også legge til at hjelmen min har et pumpesystem. en liten "pute" jeg trykker på for å stramme og en for å slippe opp igjen. Når jeg pumper opp foringen så sitter den som limt fast i hode mitt. Tror jeg skulle hatt problemer med å tygge en liten toy da. Føles alikevel ikke ubehagelig selv over lengre tids bruk.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av Crinos »

LordShaft skrev:80 prosent av alle som handler hjelm kjøper for stor!
Det hjelper heller ikke med de som kjøper hjelm på nett, for uansett om man har test "tilnærmet lik" modell i butikk. Så ER det forskjeller.
En Schubert size 58 er ikke det samme som en Nolan size 58 (slenger bare ut tall).

Det har mange ganger fristet å handle hjelm på nett, men jeg tørr ikke i den grad at hjelmen er det eneste beskyttelsen som tar vare på hodet i en eventuell situasjon, og da vil jeg at alt skal være 100%... ikke 99%. Den magre lille prosenten, kan være forskjellen på liv og død.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av sankyo »

Crinos skrev:En Schubert size 58 er ikke det samme som en Nolan size 58 (slenger bare ut tall).
Helt enig her. Det jeg lurer på er om f.eks Nolan size 58 er Nolan size 58 (samme modell), dvs hvor mye kan en stole på at den fra nettbutikken passer når den passer i butikken.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av MLeikarnes »

Når jeg kjøpte Arai Tour X4 så prøvde jeg en Arai i butikken, str 58 og den var god å ha på hodet, så da kjøpte jeg Tour X4 på nett med samme størrelse (da var den jeg kjøpte den eneste som var igjen i Norge atm. så da ble det kjøp over nett.)

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av LordShaft »

Crinos skrev:
LordShaft skrev:80 prosent av alle som handler hjelm kjøper for stor!
Det hjelper heller ikke med de som kjøper hjelm på nett, for uansett om man har test "tilnærmet lik" modell i butikk. Så ER det forskjeller.
En Schubert size 58 er ikke det samme som en Nolan size 58 (slenger bare ut tall).

Det har mange ganger fristet å handle hjelm på nett, men jeg tørr ikke i den grad at hjelmen er det eneste beskyttelsen som tar vare på hodet i en eventuell situasjon, og da vil jeg at alt skal være 100%... ikke 99%. Den magre lille prosenten, kan være forskjellen på liv og død.
En modell vil aldri være lik en annen modell fra annet merke.... Der er er også store forskjellen innad ved samme merke og modeller. Men prøver du en GT air i Norge å bestiller den fra nettet i samme størrelse, vil det være akkurat samme størrelsen du får! Dette er likt om du kjøper fra amerika også.... Men det kan modellene hete noe annet en i Europa! Ja jeg har handlet hjelm både i Norge. England og Amerika :thumleft

Sony Z2

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av Intruder »

En Biltemahjelm kan vel sitte like godt på hodet mitt som så mye annet,og de er jo godkjent etter ECE 2205 (eller noe sånt)..... :-k
Forhandlerne selger jo også hjelmer fra en drøy tusenlapp og oppover...er alle godkjent etter samme krav ?? :mk
Og...pris og kvalitet er vel ikke alltid to sider av samme sak ??
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av Crinos »

Godkjent er ikke alltid bra nok/sikkert nok.

Fks den Bandit hjelmen jeg har. Den ER godkjent, men om jeg fyker med ansiktet først inn i noe hardt, kommer garantert nese og resten av frontpartiet få seg en god trykk. (Hjelmen er stubb i front, så jeg kan "kysse" innmaten om jeg ønsker).

Har lenge hatt planer om å kjøpe meg en bedre hjelm, men da er det plutselig 6000 på bordet... Så er jeg litt svart/hvit på det også.. Vil ikke ha noe mellomting. :redface

Vell... Skully har jeg fryktelig lyst på, men nøyer meg med "bare" BMW System 6 eller en Schubert, dog BMW'n sitter bedre på hodet mitt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av Salt kjeks »

Ikke bare varierer passformen mellom merker, men også forskjellige modeller av samme merke kan ha helt forskjellig passform. Jeg trålet nylig trondheimsområdet på jakt etter passende hjelm, uten at jeg ble helt fornøyd. Omkrestesn av mitt hode er 59,9 cm. Da er min størrelse enkelt og greit large. Klemmer en large for mye et eller annet sted, så er hjelmen feil fasong. For min del blir det ofte for mye press i pannen, samt at kinnputene ofte ikke sitter tett nok. Den som passet best av det som tilfeldigvis var på lager i rett størrelse her i området var nok Shoei GT-air.

Har en Shark Speed-R og en Shoei X-spirit 2 på vei i posten fra Tyskland. Etter sigende er disse modellene lenger "foran-til-bak" enn vanlig, så får jeg håpe én av disse passer bra. Retur av minst én blir det uansett.

Revzilla sin Youtube-kanal har veldig god gjennomgang av MANGE hjelmer. Alle modellene jeg har søkt etter har jeg funnet (selv om man må søke på det amerikanske navnet i noen tilfeller, der produsentene har forskjeller mellom EU og US). Der gis passform oppmerksomhet.

Eksempelvis er Shoeis størrelser slik (omkrets i cm):
XS 53-54
S 55-56
M 57-58
L 59-60
XL 61-62
XXL 63-64
Dette er en veldig "standard" strørrelsesoversikt for mange merker. Omkreten måles med 1 cm bredt målebånd (ikke snor) rett over øyenbrynene og over den delen av bakhodet som stikker lengst ut. Båndet skal da gå horisontalt rundt hodet.

Fant også denne, som kanskje er riktig:
Bilde


Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Hvor stramt skal hjelmen sitte på...

Legg inn av Kmann »

Den hjelmen som sitter godt og føles god er helt topp for meg. Det tror jeg og er riktig for meg. Da driter jeg lett i hva expertisen sier, det er mitt hode og min følelse i 50-60 mil om dagen som teller. Skal jeg plages i 7-8 timer for at noen mener noe ? No way ! Min Schubert C3 str diger er helt topp for min skalle !
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Svar