Hvordan har Triumph klart det?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23384
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Så vidt meg bekjent så synes jeg det er imponerende at en 3-sylindret 675cc har såpass bunndrag og allikevel kan dras helt opp til 13.000rpm. Er dette unikt, eller er det flere sykler som kan skilte med samme specs?

13.000rpm er jo nesten det renbarkede R-sykler klarer som maks turtall, men her tipper jeg draget er noe veikere på lavere turtall....?

Jeg bare spør... :redface

Toven

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Toven »

Kanskje litt off-topic, men angående turtall :mrgreen

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IXt7fQsDsk8[/video]

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av L-NA »

MV Agusta F3 675

Max. power- r.p.m. 94.2 kW (128 hp) at 14400 r.p.m.
Max. torque - r.p.m. 71 Nm (7.24 kgm) at 10900 r.p.m

Aner ikke dreiemomentet til Triumph, men F3 er R sykkel...

Selv synest jeg Stelvio'n er like imponerende med 1151 ccm og 60nm på 2500rpm :-)

Men,men :-) de får det til disse Ingeniørene :prf

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av MLeikarnes »

Suzuki DR750'n jeg hadde hadde rødlinje på 13500rpm, og kun bunndrag, ikke så mye topp og midt drag... Varadero 125'en hadde også rødlinje på 13500rpm, null drag.......
Og Suzuki GS500e hadde rødlinje på 13500rpm, jeg tror at desto mindre motor desto mer rpm, men hvor draget er skiller seg sterkt!
På Bmw'n er vel rødlinjen på 8-9000 og derhar man bra drag på 2-3000 og man slipper å gire at all, men det er jo en firesylindret bilmotor i prinsippet..

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23384
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Saken er at jeg opplevde Street Triplen som trekkvillig gjennom hele registeret. Vertfall fra 4000-12000. (Dro den ikke over 12000)

Men kan jo være at lignende sykler klarer det også. Jeg synes bare motoren virket veldig "riktig".

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av biker7 »

MLeikarnes skrev:Suzuki DR750'n jeg hadde hadde rødlinje på 13500rpm, og kun bunndrag, ikke så mye topp og midt drag... Varadero 125'en hadde også rødlinje på 13500rpm, null drag.......
Og Suzuki GS500e hadde rødlinje på 13500rpm, jeg tror at desto mindre motor desto mer rpm, men hvor draget er skiller seg sterkt!
På Bmw'n er vel rødlinjen på 8-9000 og derhar man bra drag på 2-3000 og man slipper å gire at all, men det er jo en firesylindret bilmotor i prinsippet..

Sent from my Sony Xperia Z2
:-k Ikke for å pirke på deg men: Enten var turteller uorginal eller så husker du feil ang rødlinje på DR750. Er vel rødlinje som starter på 7500 og går til 9000 på disse. Og vil tro den ikke drar noe som helst over ca 8000.. (mye likt min Honda 650 endunker) :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av JRO »

Hei Bjerknez, da har jeg oppdatert lista mi med Street Triple så kan du jo sammenligne selv.
Tabell Adventure bikes.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg tror nok at Triumph har lagd gode triple motorer. Hører hele tiden om hvor bra de drar gjennom nesten hele registeret. :prf

Min FZR400RR EXUP Streetfighter kan dras til ca 15k men det skjer ingenting før minst 5k på turtelleren.
Hadde og en Yamaha RD 350 Ypvs som jo er 2 takter og den måtte ha masse turtall for og bevege på seg.

Men vil slenge inn Yamaha TRX 850 som en veldig god motorsykkel. Den følte jeg dro med en gang jeg gav gass og godt forbi "redline" uten problemer. :D
Jeg hadde en 1998 modell og det er vel den sykkelen jeg angrer mest på at jeg solgte. Ikke noe høy toppfart da men enormt god motorbrems! :-)

Jeg hadde absolutt ikke sagt nei takk til en Triple sykkel fra Triumph. Tror de motorene er veldig gode. :thumleft
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Snikendeugle »

Toven skrev:Kanskje litt off-topic, men angående turtall :mrgreen

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IXt7fQsDsk8[/video]
Har sååå lyst til å prøve de der! :D

DA snakker vi 250 :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av LordShaft »

68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Jompa »

LordShaft skrev:68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2
Ja, som en moped :lol :lol

Med et så lavt moment og den oppgitte kvartmilstida må sykkelen ha lav vekt eller være veldig lavt gira.
Uansett, respektabel aks :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Toven »

Min sykkel har under 68 nm :sorry

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Kawagutten »

Det er flere sykler som har godt med turtall så er vel ikke så unikt.Sammenlignet kun med MV Augusta Brutale.

Den har Electronic quick-shift blant annet.
Three cylinder, 4 stroke, 12 valve
Timing system “D.O.H.C”
Total displacement 675 cm3 (41.2 cu. in.)
Compression ratio 12.3:1
Starting Electric
Bore x stroke 79 mm x 45.9 mm (3.1 in. x 1.8 in.)
Max. power - r.p.m. (at the crankshaft)** 81 kW (110 hp) at 12500 r.p.m.
Max. torque - r.p.m. 65 Nm (6.63 kgm) at 12000 r.p.m.
Cooling system Cooling with separeted liquid and oil
radiators
Engine management system Integrated ignition - injection system MVICS
(Motor & Vehicle Integrated Control System)
with three injectors Engine control unit
Eldor EM2.0, throttle body full drive by
wire Mikuni, pencil-coil with ion-sensing
technology, control of detonation and misfire
Torque control with four maps, Traction
Control with eight levels of intervention

http://www.mvagusta.it/en/motorcycles/brutale-675/" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23384
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Ser ut til at Street Triple klarer seg bra i forhold til de "store gutta" og det ser ikke ut til at forskjellene merkes før man beveger seg opp i veldig høye hastigheter.

For topphastighet er for meg totalt uviktig. Vil heller ha gode egenskaper opp mot 150km/t :thumleft

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av L-NA »

LordShaft skrev:68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2

Nei det er ikke veldig lite når men ser på hele bilde. Her sammenlignet med MV Agusta Brutal. Fantastisk gjevn og fin kurve på begge to...hvorfor, jo... tre sylindere
2013-MV-Agusta-Brutale-675-vs-Triumph-Street-Triple-R-hp-torque-dyno1-592x421.jpg
Og så har vi HK/Torque for Triumpt Dytona samenlignet med andre 600ccm
146_0607_01_z+600cc_shootout+dynochart_horsepower.jpg
146_0607_01_z+600cc_shootout+dynochart_torque.jpg

Svar