Ser her at det har kommet Lufttrykkovervåkning for ettermontering.
http://www.dinside.no/930463/fobo-tire- ... luftrykket
https://www.indiegogo.com/projects/fobo ... -tpms#home" onclick="window.open(this.href);return false;
De kommer også med sett for MC.
https://www.indiegogo.com/projects/fobo ... id=2329699" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er flere sykler som har dette originalt.
Hvordan er erfaringen, er det verdt pengene å ettermontere dette?
Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Re: Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Jeg har dette orginalt på min og synes det er kjekt å ha. bakdekket mitt nå lekker litt luft så greit å hele tiden ha kontrollen. Når jeg punkterte sist sommer så fikk jeg en tidlig advarsel når alarmen for lavt lufttrykk kom på.
Hadde jeg ettermontert..hmm vet ikke, men nå som det er der så ville jeg ikke vært uten.
Hadde jeg ettermontert..hmm vet ikke, men nå som det er der så ville jeg ikke vært uten.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Har/hadde også orginal trykkmåler på Tiger`n, å er stortsett positiv til detJohnnyTh skrev:Jeg har dette orginalt på min og synes det er kjekt å ha. bakdekket mitt nå lekker litt luft så greit å hele tiden ha kontrollen. Når jeg punkterte sist sommer så fikk jeg en tidlig advarsel når alarmen for lavt lufttrykk kom på.
Hadde jeg ettermontert..hmm vet ikke, men nå som det er der så ville jeg ikke vært uten.

Men en negativ ting er det med noen av de, bla Triumph og BMW sine.
Godset i selve ventilen er av skjør aluminium, og knekker lett.
Ikke bare hear-say, min bak knakk under dekkomlegging for ei stund sia. Ganske trasig

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Kunne fått dette som tilvalg på min bestillte Street Triple R, men valgte å ikke ta det med.
Mulig det funker fint på MC, men på bil er denne dekktrykk kontrollsystemet et rent helvete. Det lyser å blinker i vildens sky og selv om dekktrykket er 100% riktig så går det ikke mange ukene før den begynner å pipe. Har hatt dette i mine siste to helt nye biler og det er et sant helvete for å si det sån. Vertfall slik jeg har opplevd det. Derfor så sitter det meeeget langt inne å bestille noe slikt på en MC.
Jo færre lamper og sensorer man har og forholde seg til jo bedre er det.
Mulig det funker fint på MC, men på bil er denne dekktrykk kontrollsystemet et rent helvete. Det lyser å blinker i vildens sky og selv om dekktrykket er 100% riktig så går det ikke mange ukene før den begynner å pipe. Har hatt dette i mine siste to helt nye biler og det er et sant helvete for å si det sån. Vertfall slik jeg har opplevd det. Derfor så sitter det meeeget langt inne å bestille noe slikt på en MC.
Jo færre lamper og sensorer man har og forholde seg til jo bedre er det.
- Kimshans
- Innlegg: 60
- Registrert: 27 sep 2012, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
- Bosted: Porsgrunn
Re: Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Hmm. Har dette på bilen og motorsykkelen. Bilen har jeg aldri merket noe til dette på, men der har jeg ikke selve trykket. Kun varsel på en evt. punktering eller lavt lufttrykk. På sykkelen så får jeg opp det faktiske lufttrykket i displayet. Og dette virker veldig bra og nøyaktig. Vesentlig mere nøyaktig enn målerene når man fyller luft på stasjonene ihvertfall.
På ny sykkel i dag, ville jeg ikke vært i tvil at jeg ville hatt med det dersom dette var mulig. Utrolig greit å ha full kontroll på lufttrykket :-)
På ny sykkel i dag, ville jeg ikke vært i tvil at jeg ville hatt med det dersom dette var mulig. Utrolig greit å ha full kontroll på lufttrykket :-)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Ser ikke helt poenget. Justerer dekktrykk etter last og hvordan "feelingen" er i de forskjellige dekkene uansett.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Ser heller ikke det store poenget - og liker ikke at det blir påbudt etter hvert.
Punkterer man skikkelig så hjelper det ikke - du kjenner det på hjulene med en gang.
Punkterer du så det siver ut... vel sjekker det jo jevnlig og ellers kjenner jeg om bakdekket f.eks. har lite luft. Bare å vrikke litt på stjerten, og er det minste "resonans" istedet for følelsen av at sykkelen er plantet dønn fast til asfalten, så er det for lite luft. Forhjulet, der merker man selv bare litt feil lufttrykk ganske kjapt.
Derimot så koster ventilene og systemet en god del og det er god sjanse for å skade ventilene ved omlegg av dekk.
På bil har jeg også blitt noe distrahert av dekktrykksmåling som slår ut ved en feil. Dvs lufttrykket er egentlig OK, men så kjører man oppover Østerdalen i -25C, og etter noen timer så slår den plutselig ut pga at lufttrykket er blitt litt lavere pga temperaturen. Dvs lyset i dashboardet stjeler oppmerksomhet fra andre ting. Samme har skjedd på spesielt varme dager.
Punkterer man skikkelig så hjelper det ikke - du kjenner det på hjulene med en gang.
Punkterer du så det siver ut... vel sjekker det jo jevnlig og ellers kjenner jeg om bakdekket f.eks. har lite luft. Bare å vrikke litt på stjerten, og er det minste "resonans" istedet for følelsen av at sykkelen er plantet dønn fast til asfalten, så er det for lite luft. Forhjulet, der merker man selv bare litt feil lufttrykk ganske kjapt.
Derimot så koster ventilene og systemet en god del og det er god sjanse for å skade ventilene ved omlegg av dekk.
På bil har jeg også blitt noe distrahert av dekktrykksmåling som slår ut ved en feil. Dvs lufttrykket er egentlig OK, men så kjører man oppover Østerdalen i -25C, og etter noen timer så slår den plutselig ut pga at lufttrykket er blitt litt lavere pga temperaturen. Dvs lyset i dashboardet stjeler oppmerksomhet fra andre ting. Samme har skjedd på spesielt varme dager.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Lufttrykksovervåkning er egnetlig en bra greie. Det trenger ikke alltid å være "shit du har punktert"... Bare det å overvåke at den aktive og friske kjøringen du just tok, har øket dekktrykket i fremdekket betydelig. Kanske man bør roe ned i noen svinger for å kjøle ned dekket litt.
Men joda, all elektronikk har fordeler og bakdeler. Om det blir påbudt, føler jeg litt imot, da andre ting som fks ABS og antislipp systemer heller burde bli påbudt før TP systemer.
Har også hørt at det har vert en del problemer med selve ventilmottakeren og at dette er noe skjørt.. Har dog aldri opplevd problemet selv.
Men joda, all elektronikk har fordeler og bakdeler. Om det blir påbudt, føler jeg litt imot, da andre ting som fks ABS og antislipp systemer heller burde bli påbudt før TP systemer.
Har også hørt at det har vert en del problemer med selve ventilmottakeren og at dette er noe skjørt.. Har dog aldri opplevd problemet selv.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Luftrykksovervåkning på MC for ettermontering.
Er det nye erfaringer nå i 2020...sitter og lure på om.... fordi jeg er lat og sjekker for lite,,,
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..