Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av mortenolb »

Alle tips er gode tips, eller noe, så kan jo likegodt få det herfra som et annet sted.

Jeg sliter om dagen. Rett og slett fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre resten av livet, og begynner å bli veldig utålmodig. Jeg innser at ingen kan ta et valg for meg, men problemet mitt er at jeg aner ikke hvilket valg jeg skal ta. Jeg vet ikke engang hvilke valg jeg kan ta.

Jeg kjører vogntog nå. Det er en helt grei jobb, tjener akkurat passe(men aldri nok til å gjøre som jeg vil, men det kommer vel aldri til å skje).
I bunn og grunn; Jeg er ikke tilfreds. Jeg må finne på noe annet. Jeg har før tenkt på trafikklærer, men ettersom tiden går blir det egentlig mindre og mindre interessant. Jeg kan se for meg at en jobb som handler om motorsykkel kan være noe for meg, selv om jeg ikke aner hva det skulle innebære. Jeg er ingen mekaniker, da jeg ikke får til noe som helst på egenhånd. Jeg har vel også delvis erfart at jeg ikke er noen selger, men det må jo nesten være et alternativ. Når det kommer til motorsykkel så er det noe jeg er interessert i, og klarer å sette meg inn i - For nå. Jeg aner ikke hvordan det vil være om noen år. Interessen for å kjøre kommer antageligvis alltid til å være der, men hvor mye jeg kommer til å bry meg om alt som eksisterer av det...Vanskelig å si. Jeg vet uansett ikke hvordan i alle dager jeg skulle klart å få meg jobb i en motorsykkelbutikk. Har aldri sett noen av de lyse ut en stilling. Jeg har heller ingen jeg kjenner som driver i bransjen.

Å begynne på skole igjen kunne vært aktuelt, men jeg har tatt meg heftig vann over hodet og har lån jeg kommer til å måtte leve med en god stund, med mindre jeg plutselig får uventa mye penger. Ingen problemer å betjene disse lånene i jobben jeg har nå, men mye av problemet jeg sliter med ligger i at jeg ikke kan selge noe uten å få igjen henholdsvis 30-40 000kr mindre enn jeg har i lån på bilen, og rundt 20 000kr på motorsykkelen. Det er ikke penger jeg har eller kommer til å ha i noen overskuelig fremtid. Dere skjønner det at jeg er ikke av typen som klarer å spare. Jeg har aldri hatt penger igjen på slutten av måneden som jeg har hatt muligheten til å sette av. Jeg forstår ikke hvordan det skulle gått heller. Og om jeg skulle begynt på skole igjen, så har jeg fortsatt ingen som helst idé om hva jeg skulle studert.

Kombinér dette med at nå som sesongen er over, så har jeg ingen ting å gjøre på fritiden. Jeg bytter mellom en sove/jobbe-rutine i ukedagene, og sitte på meg vondt i ryggen i sofaen i helgene. Interessen min for å ta frem gitaren som har vært eksisterende i 4-5 år nå har dabbet av som en bieffekt av at jeg ikke har noe annet å gjøre i tillegg. Så legger man alt dette sammen så er veien til depresjon ganske kort. Om den allerede har begynt å tre frem vet jeg ikke, men enkelte av symptomene er tilstedeværende.

Uansett; Det er sikkert en og annen her inne som har vært i samme situasjon, og kanskje klart å funnet en løsning. Jeg tar imot alt av tips. Er lei av å ikke se en løsning.

ZZR-Erling

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg vet ikke helt yrkesmessig, men på fritiden må du begynne å kjøre motocross!
Ett flott anlegg og miljø har du i nærheten, på Re, Ødegård.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av bikerdude73 »

Jeg vet heller ikke yrkesmessig siden min angst jo har holdt meg ute av yrkeslivet for det meste.
Kanskje du kan snakke med NAV og noe råd eller lignd. Muligens se om de kan opplyse om ordninger som gir deg mulighet til og
skifte yrke men uten og tape penger med tanke på gjelden din.

Når det gjelder og ha noe og gjøre på så er det veldig viktig. Det er hvertfall noe jeg kjenner til.

Ser det blir nevnt motocross her og det kan du jo sjekke ut. Enduro finnes nok også og der er det mindre hopping.
Sykler kan kjøpes for ca 15k ser jeg. Snuser litt på dette selv pga min situasjon ang førerkort.
Miljøet rundt dette med cross eller enduro kan jo hjelpe deg. Veldig viktigt med sosial omgang med mennesker.
For meg personlig så er det sosiale det viktigste med enhver aktivitet. Med mindre den gir deg så stor glede at du kan gjøre den alene.

Du spiller gitar etter hva jeg forstår men klarer ikke og komme i gang med dette?

Kanskje du bør ta en gjennomgang av alt som i det hele tatt intereserer deg og se om det finnes tilbud i ditt nærmiljø med tanke på det du finner.

Jeg er jo begynnt i min lokale vikingklubb. 2 grunner til dette... har skjegg og litt interesse for historie.
Skal ofte ikke så mye til. Jeg driver jo med nålebinding nå så jeg føler jeg bør lage et skjold fortest mulig for og komme i kontakt med min egen maskulintet igjen.
Men litt moro og se bilder av meg drive med noe som er farlig nær hekling også. 115kg mannfolk med kraftig skjegg som konsentrer seg dypt om håndarbeid.

Håper du uansett kommer deg gjennom dette! Husk humor er et greit våpen i slike tider. Gjerne mørk humor eller galgenhumor.
Jeg spøker hele tiden med min egen angst og både jeg og folk rundt meg liker det. ;-)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Kmann »

mortenolb skrev:Alle tips er gode tips, eller noe, så kan jo likegodt få det herfra som et annet sted.

Jeg sliter om dagen. Rett og slett fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre resten av livet, og begynner å bli veldig utålmodig. Jeg innser at ingen kan ta et valg for meg, men problemet mitt er at jeg aner ikke hvilket valg jeg skal ta. Jeg vet ikke engang hvilke valg jeg kan ta.

Jeg kjører vogntog nå. Det er en helt grei jobb, tjener akkurat passe(men aldri nok til å gjøre som jeg vil, men det kommer vel aldri til å skje).
I bunn og grunn; Jeg er ikke tilfreds. Jeg må finne på noe annet. Jeg har før tenkt på trafikklærer, men ettersom tiden går blir det egentlig mindre og mindre interessant. Jeg kan se for meg at en jobb som handler om motorsykkel kan være noe for meg, selv om jeg ikke aner hva det skulle innebære. Jeg er ingen mekaniker, da jeg ikke får til noe som helst på egenhånd. Jeg har vel også delvis erfart at jeg ikke er noen selger, men det må jo nesten være et alternativ. Når det kommer til motorsykkel så er det noe jeg er interessert i, og klarer å sette meg inn i - For nå. Jeg aner ikke hvordan det vil være om noen år. Interessen for å kjøre kommer antageligvis alltid til å være der, men hvor mye jeg kommer til å bry meg om alt som eksisterer av det...Vanskelig å si. Jeg vet uansett ikke hvordan i alle dager jeg skulle klart å få meg jobb i en motorsykkelbutikk. Har aldri sett noen av de lyse ut en stilling. Jeg har heller ingen jeg kjenner som driver i bransjen.

Å begynne på skole igjen kunne vært aktuelt, men jeg har tatt meg heftig vann over hodet og har lån jeg kommer til å måtte leve med en god stund, med mindre jeg plutselig får uventa mye penger. Ingen problemer å betjene disse lånene i jobben jeg har nå, men mye av problemet jeg sliter med ligger i at jeg ikke kan selge noe uten å få igjen henholdsvis 30-40 000kr mindre enn jeg har i lån på bilen, og rundt 20 000kr på motorsykkelen. Det er ikke penger jeg har eller kommer til å ha i noen overskuelig fremtid. Dere skjønner det at jeg er ikke av typen som klarer å spare. Jeg har aldri hatt penger igjen på slutten av måneden som jeg har hatt muligheten til å sette av. Jeg forstår ikke hvordan det skulle gått heller. Og om jeg skulle begynt på skole igjen, så har jeg fortsatt ingen som helst idé om hva jeg skulle studert.

Kombinér dette med at nå som sesongen er over, så har jeg ingen ting å gjøre på fritiden. Jeg bytter mellom en sove/jobbe-rutine i ukedagene, og sitte på meg vondt i ryggen i sofaen i helgene. Interessen min for å ta frem gitaren som har vært eksisterende i 4-5 år nå har dabbet av som en bieffekt av at jeg ikke har noe annet å gjøre i tillegg. Så legger man alt dette sammen så er veien til depresjon ganske kort. Om den allerede har begynt å tre frem vet jeg ikke, men enkelte av symptomene er tilstedeværende.

Uansett; Det er sikkert en og annen her inne som har vært i samme situasjon, og kanskje klart å funnet en løsning. Jeg tar imot alt av tips. Er lei av å ikke se en løsning.
Ikke helt lett. Du kan jo ta denne https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Tes ... 347253.cms
Da jeg gikk på BI for noen år siden pratet vi om drømmejobbannonsen: Adm. Direktør i Statoil, opplæring vil bli gitt....
Den kom ikke...
Det er noe med å være sin egen lykkes smed. Gresset er brunsvidd på andre siden av gjerdet også osv osv.
I stede for å være lei for det du kanskje ikke får til, se det positive i det du har, benytt mulighetene som byr seg, prøv andre ting hvis muligheten byr seg. Du har storbil-lappen og erfaring. Du vil "alltid" kunne finne en jobb...
Min erfaring er at det er ikke alltid arbeidsgivere tenker masse kompetanse, men de ser og må hva vil du, hva viser du av ståpåvilje og er du å stole på. Være "laid back" bringer deg aldri langt fremover. Stå på, ikke grav deg ned. Du har et nettverk, du er i jobb, du kan masse. Du har en hobby som du trives med, et fåtall kan leve av sin hobby. Spiser man indrefilet hver dag blir det og kjedelig mat...
Men ja, jeg skjønner du er i en vanskelig situasjon, føler at du ](*,). PMS er no dritt, det kan dra med seg mye annet rusk og.
Lykke til videre med å være på leit. Et tips: Kom deg til helvette ut av den jævla sofan og ut i frisk luft og lea på kroppen din, du sitter deg syk. Ut i skogen, frisk luft klarner hjernen og styrker sjåførmuskulatur. DET er veldig viktig.
Ja, jeg har møtt mange "som deg" via jobben min. Du har muligheter. Et kinesisk ordtak til slutt: Enhver stor reise begynner med det første lille skrittet...
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Tommas »

Det er ikke alltid lett å finne en måte å brødfø seg på en fornuftig måte, med noe man også elsker å gjøre. Men av og til kan vel selv en liten miljøforandring i samme yrke være lurt?
Kanskje det er mulig å få seg noe på dagtid, jeg har skjønt at ikke alle kropper er glad i nattarbeid.

Godt råd også fra Kmann: prøv å få gitt den digre mannekroppen en fysisk utfordring eller to. Både kropp og sjel har godt av at blodpumpa får kjørt seg litt! Kanskje basket med gutta, terrengløping i skogen eller noe annet billig.

Når det gjelder depresjon, så er det en skummel snikende sykdom. Om du i det hele tatt mistenker at du er på glidende vei inn i noe mer enn bare litt tungsinn, så ville jeg tatt en prat med fastlegen for en henvisning til noen som har kompetanse på området.
En "ekte" depresjon blir man ikke kvitt bare ved å "skjerpe" seg!

Økonomi er jo et kapittel for seg selv, det er vel bare du som vet om du kan kutte noe eller ta andre grep som gjør det litt romsligere. Vet ihvertfall med meg selv at en kynisk gjennomgang av alt jeg brukte penger på ga noen overraskelser, og noen telefoner til bank og forsikring ga noen lette besparelser.

Stå på, og husk at før du vet ordet av det så er det motorsykkelsesong igjen ;-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av JohnnyTh »

Mye gode råd her.

Hvis du har vurdert å bli kjørelærer har du da vurdert MC kjørelærer? Det er ikke akkurat overflod av dem her i landet.

Det er jo ikke en enkel utdannelse, men tror jeg hadde sett på mulighetene. Det går an å ta utdannelsen i Danmark på mindre enn et år. Jeg vurderte dette selv for noen år siden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Tommas »

Kanskje det er en nisje å tilby mc opplæring når som helst, og hvor som helst. Kjøretimer i lunsjen, på kvelden eller i helgen.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av hakhap »

Når det gjelder studere så finnes det nettstudier på deltid, hvilket går å kombinere med arbeid.

Se igjennom hva for mindre kurser det finnes å prøv deg på en, sats ikke på en hel utdannelse på direkten.

Videre tenker jeg vi alle sliter lit med detsamme av og til. Er oftest enkelt å finne feilen i det du har nå og ikke det gode i det, det er sånn vi er satt sammen.


Det med å spar er vanskelig, men i steden for å se hva som er kvar i slutten av måned, sett av 500 - 1000kr direkte du får lønn og rør dem ikke så ser du at det lar seg gjøre.

Ikke så mange tips her men noen ting som hjelpt meg nå jeg følt meg "stuck". Det andre jeg gjort er å bytte jobb i samme bransje men det å møte nye kolleger og kunder, i mitt tilfelle, har gjort mye for å hjelpe med det du prater om.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av SuperMorten »

Jeg kjenner igjen de problemene du beskriver. Jeg hadde de samme tankene, i 1990 ca. Med nytt fagbrev i lomma, og lønn som akkurat var nok til å overleve (dvs hus, bil og litt ekstra til ferie, men stort sett tomt hver mnd). Jeg husker jeg tenkte: "Er dette alt?", "Er det sånn det er å være voksen?". Jeg ville mer, og sa opp snekkerjobben og "dro ut i verden". Etter et nesten 20 år langt eventyr er "sirkelen sluttet", og jeg er snekker igjen.

Jeg har vært innom alle de tankene du hadde om utdannelse. Jeg var sikkert innom noen små depresjoner også. Når det kom til utdannelse, ble jeg stoppet av økonomien, som de fleste andre.

Mitt 20 år lange "eventyr", har stort sett bestått i jobb som bestod av mye reising, en god del alkohol og alt som det fører med seg av jenter osv...

I dag sitter jeg her midt i 40 årene, gift med 3 barn hus osv, og så er jeg snekker igjen.. Hadde noen spurt meg i 1995 skulle jeg aldri ta i en hammer igjen, og ihvertfall ikke starte for meg selv.

Jeg tror konklusjonen min er at det handler om å bli voksen. Dersom man har en jobb som betaler slik at man klarer seg, så får man bare gå på jobb og ikke tenke så mye over det. Man kan la jobben være jobb og trives sånn noenlunde, og glede seg til fritiden, og la fritiden være høydepunktene i livet. Enten det er MC-kjøring, ferie eller andre ting.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av thewiz »

Tror mange har vært der du er, og det finnes mange svar på hva man kan gjøre i livet.

Hvis utdanning / skole blir et pes fordi det er dyrt og man må ha jobb på siden, kan du vurdere å ta noen kurs? Det finnes jo truckførerkurs, dykkerkurs osv osv. Det er mange yrker som kun krever at du har kurs og noe erfaring.

Jeg personlig er typen som sparer og ser på meg selv som flink til det, da jeg ikke ønsker å ha lån på noe annet en hus. Jeg tror mange kan tjene på å spare en del av lønnen sin, da får du brått mye mer kapital som du nødvendigvis ikke mister selv om du investerer i ting. Det handler om å vite hva som er lurt å kjøpe mtp verditap osv.

Jeg er enig med hva SuperMorten sier, du må tenke på at jobb er jobb. Man setter stor pris på fritiden hvis man har en jobb som er litt kjedelig, men det er nødvendig for å betale for livets opphold.

"If you don’t build your dream, someone will hire you to help you build theirs"

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av mortenolb »

Ble en del å svare på her på en gang, men skal prøve å ta det fra toppen. Har i det minste fått sove ..for mye. Gadd ikke stå opp i dag heller, så da fikk jeg gode 12 timer i senga. Om to timer skal jeg på jobb igjen, og er herved distrahert i ei uke til.

Det er nok viktig at jeg finner meg en fritidsaktivitet. Dog vil jeg tørre å påstå at motocross, selv om det hadde vært ekstremt gøy, så har jeg ikke råd til det. Jeg har fra før to dyre hobbyer. Hvis man legger sammen hvor mye jeg har brukt i år på gitar og motorsykkel, så nærmer vi oss nok 100 000kr. Gitarrelatert er jeg nok ferdig med for en stund, men om jeg får kjørt så mye motorsykkel til året som jeg har lyst til, så kommer det til å ta igjen for hva jeg sparer på å ikke trenge å kjøpe mer til gitar. Dog hadde jeg nok hatt enda mer lyst til å begynne med roadracing, men vi vet jo alle hvorfor ikke dét kommer til å skje.

Altså, uten at jeg skal rakke ned på forslag ditt, men NAV kommer jeg aldri i hele mitt liv til å sette foten innenfor døren hos igjen. Det er rett og slett totalt uaktuelt, da det skaper mange ganger frustrasjonen man kom dit for å få hjelp med.

Et syssel jeg gjerne kunne holdt på med er å spille i band, men det er jo så mye lettere sagt enn gjort. Har prøvd å få til noe i sikkert tre år, og den ene sjansen jeg fikk glapp foran nesa på meg før sommeren.

En annen jobb, om så innenfor samme yrke, er sikkert en mulighet. Kanskje i det minste med tanke på arbeidstid, da det er den som ødelegger for mye fritidsaktivitet. Jeg jobber når alle andre endelig er ferdig på jobb. Dog har jeg kanskje den beste jobben en vogntogsjåfør kan ha. Jeg slipper å stresse mye, jeg slipper å sove i bilen, jeg har bedre betalt enn bortimot alle andre. Alt i alt har jeg kanskje den mest perfekte jobben jeg ser for meg er mulig å ha med lastebilsjåfør. Klart, jeg kunne forandret ting i jobben min til det bedre, men ikke hvis man skal se realistisk på det. Største minuset er arbeidstiden, men det er igjen også et pluss. Jeg foretrekker å ha en sånn arbeidstid rent rutinemessig. Jeg er et nattmenneske, jeg klarer ikke stå opp om morgenen. MEN jeg går glipp av venner.

MC-opplæring var nå i hovedsak grunnen til at jeg tenkte på å bli kjørelærer. Største problemet ligger vel egentlig i at jeg ikke er noe glad i "folk flest", og jeg er en forferdelig dårlig lærer.

SuperMorten: Men hvordan fikk du en jobb du reiser mye i? Var det bare flaks? Jeg forstår ikke hvilke jobber man kan få for tiden, uten utdanning, med mindre det er å sitte i kassa på rema, og da forsvinner hele poenget.

Men hvilke jobber kan man få med diverse kurs? Truckfører ér jeg, og det har jeg ikke noe interesse av å drive med. Dykking kunne kanksje vært gøy, men hvordan bruker man det i en jobb f.eks?

Klart, hadde jeg begynt på nytt som nyansatt og klar for å tjene penger, så hadde jeg aldri tatt opp billån og vært dum nok til det. Nå sitter jeg riktignok i det. Vi får se når jeg har bodd her i noen måneder, og blitt vant til å ha den ekstra utgiften det er å ha husleie. Så ser jeg om jeg har anledning til å spare noe.


Uansett; Jeg tror kanskje at for øyeblikket er veien å gå å finne noe å gjøre på fritida. Jeg aner ikke hva det skulle vært, men det går det vel an å finne ut. Det må være noe som kan gjøres hele året, da om jeg får enda en ting som blir avbrutt av vinteren så kommer jeg til å bli innlagt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev: SuperMorten: Men hvordan fikk du en jobb du reiser mye i? Var det bare flaks? Jeg forstår ikke hvilke jobber man kan få for tiden, uten utdanning, med mindre det er å sitte i kassa på rema, og da forsvinner hele poenget.
Jeg var heldig (flaks ja..) og fikk jobb i forsvaret. All opplæring ble gitt :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av Kawagutten »

Det høres ut som du har en rett jobb i forhold til din døgnrytme så kanskje du kan se an muligheten for å jobbe inn en fridag i uka så har du iallefall en dag å ordne ting eller treffe venner.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av LordShaft »

De fleste ungdommer i dag setter seg selv i ulykka på en eller annen måte. Da de bare MÅ ha en masse ting som strengt talt er ren og skjer luksus!

Selv har jeg båt, hytte, bil, motorsykkel, leilighet, unge og kjærring. Uten å ha stilt meg i økonomiske vansker. Det handler om å prioritere. Sitter du til ørene i gjeld. Da er det første å begynne med (før du tenker nytt arbeid) kvitte deg med alt av unødvendigheter..... og betale ned det du kan av gjeld.

Jeg tror ikke det handler så mye om det å bli voksen. Jeg tror det handler om en indre uro, og jakten, søken etter noe nytt som er sterkere i noen, enn andre!
Selv har jeg vært i arbeid siden jeg var 16 år. Kun et avbrudd når jeg var i barnehagen igjen (les=militæret)
Jeg tror jeg kan si at jeg har vært innom det meste av yrker. Jeg fant drømmejobben når jeg var 23 uten å vite det helt! Da ble jeg brannmann for første gang. Men den sosiale aksepterte greien blandt kompisene om at du måtte tjene mest mulig, lå alltid i bakhodet.

Klarte å jobbe og kurse meg vei ut i nordsjøen. Dette trodde jeg var beste jobben en kunne tenke seg. Det var det definitivt ikke. Makan til negerarbeid (ikke meningen å være politisk ukorrekt) skal du lete lenge etter. Ja det var godt betalt, men det var langt mindre fritid og så godt lønnet som jeg trodde.
Det viktigste er å finne ut hva du liker.... hva er det du kunne tenke deg å jobbe med, som får deg til å smile hver gang du skal sette deg i bilen å kjøre til jobb.
For meg handler det veldig om det å kunne hjelpe andre, være der det skjer og aldri vite hva arbeidsdagen venter. Jeg har en uro i meg som gjør at jeg aldri kan ha noe 8 - 16 arbeid! Har for mye ADHD til det.

Eneste grunnen til at jeg har jobbet før i livet er for å finansiere fritiden min. Jeg er glad i å ha fri, og elsker å kunne gjøre som jeg vil når jeg har fri. Der er så uendelig mange muligheter. Men vær også klar over at hobby og jobb ikke alltid er beste løsning. Jeg trodde det kunne være fett å jobbe med trening, da jeg er så gald i å trene. Men dette ødela en del av treningslysten og gjorde at en ellers så ålreit hobby ble mas og tjas!

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Finne ut hva jeg skal gjøre med livet - Jobb

Legg inn av thewiz »

Helt enig med LordShaft. Hvis du lar hobby bli jobb kan dette fort ta gleden ut av det. Hvis du tenker over at du må jobbe med hobbyen din hver da, og husk at du nødvendigvis ikke gjør ting som du syns er morro når du jobber med hobbyen. La oss si MC. Tror alle her inne elsker å kjøre en tur på sykkelen, men hva kan man jobbe med innen MC? Jo, det er mekaniker, selger, tekniker osv. Det er et helt annet aspekt av interessen enn man ellers gjør på fritiden.

Svar