Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ZZR-Erling

Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, feks:
..neglisjerer å bruke blinklys
..kjører for nært hverandre og andre trafikanter, (ala ligge klint oppi for å vente på en mulighet til å kjøre forbi). En liten brems hos den foran, og ulykken er ett faktum
..kjører uten lys
..har stoppet for ett eller annet og står og vaser innpå veien
..laster "i hue og ræva", særlig digre toppbokser og oppå der igjen
..har elendig sporvalg og slakker for hver sving, stiv som noen stokker, (nervøs og for lite kjøring)
..kjører med sportsdekk vår og høst
..kjører med utslitte dekk
..skryter hemningsløst av hvor fort det har gått i svinger, mens dekka dems avslører at det knapt har hatt helling :knegg

:mk
Sist redigert av ZZR-Erling den 14 des 2014, 18:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Barbarozza »

:mk

Man kommer som regel lengre med å ikke irritere seg eller undres for mye, det hender jeg glemmer blinklysa, ligger for tett, pisser i veikanten, har dårlig sporvalg osv. Derimot laster jeg aldri sykkelen med toppboks å lignende :) For det har jeg ikke.

Personlig synes jeg det er befriende å kjøre med min beste kompis å slippe å tenke på at jeg må gjøre alt riktig og evt få en kommentar på det, for ofte synes jeg at de "såkalte" mestrene med både bane og kjørekurs ofte de som kommenterer mest men ser seg ikke sjøl nok :-)å Dog Erling, jeg tenker ikke på deg her da jeg aldri har vært på tur med deg !

Å ha rigide regler som alle skal holde seg til på tur tar i alle fall for meg vekk noe av gleden av å kjøre, og jeg skjønner at jeg er på vei til å bli en særing i 50 åra. Så jeg for vel fortsette å kjøre en del "rare" steder aleine eller med mine beste kompiser som er like dårlige eller håpløse og gode som meg :)
Memento mori

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av jhn »

Barbarozza skrev::mk

Man kommer som regel lengre med å ikke irritere seg eller undres for mye, det hender jeg glemmer blinklysa, ligger for tett, pisser i veikanten, har dårlig sporvalg osv. Derimot laster jeg aldri sykkelen med toppboks å lignende :) For det har jeg ikke.

Personlig synes jeg det er befriende å kjøre med min beste kompis å slippe å tenke på at jeg må gjøre alt riktig og evt få en kommentar på det, for ofte synes jeg at de "såkalte" mestrene med både bane og kjørekurs ofte de som kommenterer mest men ser seg ikke sjøl nok :-)å Dog Erling, jeg tenker ikke på deg her da jeg aldri har vært på tur med deg !

Å ha rigide regler som alle skal holde seg til på tur tar i alle fall for meg vekk noe av gleden av å kjøre, og jeg skjønner at jeg er på vei til å bli en særing i 50 åra. Så jeg for vel fortsette å kjøre en del "rare" steder aleine eller med mine beste kompiser som er like dårlige eller håpløse og gode som meg :)
Veldig enig ... men av og til undres jeg også ... jeg har ikke all verdens erfaring med sportssykler og sportsdekk, men er det virkelig nødvendig å tenke på hvilket dekk man har i forhold til sommer/høst.
Om dette er et så stort og viktig moment at det skaper bekymring, er det vel kanskje noe å hente på kjørestil?
... det undrer jeg meg litt over :scratch

ZZR-Erling

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av ZZR-Erling »

Vi holder oss til å kjøre sammen bare Hege og jeg, eller med 1 i høyden 2 til :-)
Jeg henger meg ikke opp i andres kjøring eller irriterer meg, det gidder jeg ikke. Jeg kunne sikkert formulert meg annerledes her, men la opp tråden slik at det kanskje ble litt temp og diskusjon her :D
På asfaltbane har jeg aldri vært, holder meg mx jeg..hakke råd til begge deler.

ZZR-Erling

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
Barbarozza skrev::mk

men er det virkelig nødvendig å tenke på hvilket dekk man har i forhold til sommer/høst.
Om dette er et så stort og viktig moment at det skaper bekymring, er det vel kanskje noe å hente på kjørestil?
... det undrer jeg meg litt over :scratch

Hvis man kjører litt aktivt, ja. Sportsdekk krever høyere temp for å funke optimalt, høyere enn S/T-dekk.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Barbarozza »

Samme dekk på nå som i Juni og alpene gitt. de holdt på høsturene også i masse regn. Angel GT
Burde kunne få et par hundre mil til...begynt å trappe litt foran men ikke mye.

Dekk er mye smak og behag i forhold til sykkelen du kjører og kjørestil

Regna med det Erling, og det er laber temp her inne, blir litt mye kosemos og personlige tråder og da "mister " jeg litt gløden av å skrive. Jeg er ikke uenig i at det er mye snålinger der ute på veiene slik som det er her inne og ellers rundt omkring. Jeg er vel en av de jeg også :lol
Memento mori

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38199
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av AJ »

Kan nok kjenne meg igjen i disse...:
ZZR-Erling skrev:Ja, feks:
..kjører for nært hverandre og andre trafikanter, (ala ligge klint oppi for å vente på en mulighet til å kjøre forbi). En liten brems hos den foran, og ulykken er ett faktum
..laster "i hue og ræva", særlig digre toppbokser og oppå der igjen
:mk
Kanskje særlig dette med å laste i "hue og ræva" med diger toppboks med noggo oppå... :P :p
Ja, for det blir gjerne slik når Bakpå og jeg på samme sykkel drar på tur - spesielt når vi tar med oss det romslige Etesian4 teltet.
Hadde hun hatt førerkort for MC og egen sykkel ville vi neppe hatt toppboks på noen av syklene. Ja, kanskje heller ikke sidevesker, men kun en salbag og tankveske. I hvert fall på turer av to-tre dagers varighet.

Uansett så har det funka helt toppers de gangene vi har lastet som vi har gjort.
Ellers synes passasjeren at det er godt å ha toppboksen som ryggstøtte (og for trygghetsfølelsen hennes...).

Når det gjelder å ligge for nært har jeg skjerpet meg mye. Synes jeg i hvert fall selv... :roll
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av L-NA »

ZZR-Erling skrev: ..............Jeg henger meg ikke opp i andres kjøring eller irriterer meg, det gidder jeg ikke. Jeg kunne sikkert formulert meg annerledes her, men la opp tråden slik at det kanskje ble litt temp og diskusjon her :D

Frys du? :-)
Da er det bare å fortelle Bringisen sannheten om GS`n, eller la Simpson få vite at V-twin ikke har noe på racerbane å gjøre, event. si til JohnnyTh at GTR er en dritt sykkel (blir mest snurten) eller event, kom med forslag at det Må bli påbudt med Gul vest :knegg Da skal du se at noen kommer å fyrer i ovnen på Hvittingfoss.......men Stelvio`n rører du ikke... :evil Så kaldt er det ikke der du bor :D

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av JohnnyTh »

L-NA skrev:
ZZR-Erling skrev: ..............Jeg henger meg ikke opp i andres kjøring eller irriterer meg, det gidder jeg ikke. Jeg kunne sikkert formulert meg annerledes her, men la opp tråden slik at det kanskje ble litt temp og diskusjon her :D

Frys du? :-)
Da er det bare å fortelle Bringisen sannheten om GS`n, eller la Simpson få vite at V-twin ikke har noe på racerbane å gjøre, event. si til JohnnyTh at GTR er en dritt sykkel (blir mest snurten) eller event, kom med forslag at det Må bli påbudt med Gul vest :knegg Da skal du se at noen kommer å fyrer i ovnen på Hvittingfoss.......men Stelvio`n rører du ikke... :evil Så kaldt er det ikke der du bor :D
Jeg blir ikke fyrt over at GTR er en drittsykkel. Det har jeg forstått for lenge siden.

Ellers så kjenner jeg meg ikke igjen i så mye av dette. Stiv som en stokk kanskje, men jeg kommer meg alltid igjennom svingene i den farten jeg ønsker. Og toppboks kjører jeg nesten konstant med. Ser ikke noe problem med den bortsett fra noe risting jeg fikk i bakenden i 213km/t, som jeg mistenker kom pga toppboksen. Dekkene mine har fungert fint hele sesongen så det ofrer jeg lite bekymringer for
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23378
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Bjerknez »

Har mer enn nok med å tenke på egen kjøring og egne valg med tanke på bagasje/plassering/dekkvalg etc. til at jeg gidder å bry meg om hva andre gjør. Om jeg er på tur med en kompis som kjører slicks samt har overlastet sykkelen så er det hans/huns valg. Kan ikke bry meg mindre egentlig. Så sant man ikke kjører helt hinnsides idiot da, men det er vel ingen av oss som kjører såpass idiot at JEG gidder å gripe inn verbalt vertfall.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
Barbarozza skrev::mk

men er det virkelig nødvendig å tenke på hvilket dekk man har i forhold til sommer/høst.
Om dette er et så stort og viktig moment at det skaper bekymring, er det vel kanskje noe å hente på kjørestil?
... det undrer jeg meg litt over :scratch

Hvis man kjører litt aktivt, ja. Sportsdekk krever høyere temp for å funke optimalt, høyere enn S/T-dekk.
Joda, jeg vet teorien bak mtp temp osv... men jeg mener, er ikke det et litt underlig fokus ... hvis dekket må fungere optimalt i forhold til temp og vær, er det da noe med kjørestil, er det tvangstanker, eller er det virkelig så store forskjeller mellom S-dekk og S/T-dekk at en gjennomsnitts gatemotorsyklist må tenke på dette? Hvor dårlige er egentlig et S/T når man heller ønsker et S-dekk? I hvilke hastigheter dukker slike ønsker opp?
Hele problemstillinga blir litt i overkant ...
Hvor aktivt må man kjøre?
Mest sannsynlig kjører det et gjeng rundt med litt for kalde S-dekk og tror de har et ekstra godt grep ... men det er jo nettopp det du advarer mot i pkt 7. :prf

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av Rune75 »

Overskrift: Kjører uten refleksvest.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av SuperMorten »

Helt enig med overskriften i tråden. Men det jeg undres aller mest over, er "reglene". Det er dødssynd å kjøre uten skikkelige kjøreklær, hansker og støvler, til og med åpningshjelm er fy fy.. men tar du på en refleksvest er du en usikker, uerfaren og mindre god sjåfør.

En annen ting som forundrer meg er at her bruker folk 100-tusener på ny motorsykkel, og så er det om å gjøre å spare en 100-lapp på billig olje, men for all del, ikke fyll bensin på Statoil, for der er det mye etanol..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av jhn »

"..kjører for nært hverandre og andre trafikanter, (ala ligge klint oppi for å vente på en mulighet til å kjøre forbi). En liten brems hos den foran, og ulykken er ett faktum"
Dette er vel nesten det eneste som irriterer meg, jeg er ellers kjent som en meget rolig behersket fyr, men dette blir jeg lynings av. :fool: :orefk

Men aller mest undres jeg over at en refleksvest kan diskuteres både så lenge og så vel, og fremdeles engasjere :eh

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Ting jeg undres over at andre mc'ister foretar seg

Legg inn av LordShaft »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
Barbarozza skrev::mk

men er det virkelig nødvendig å tenke på hvilket dekk man har i forhold til sommer/høst.
Om dette er et så stort og viktig moment at det skaper bekymring, er det vel kanskje noe å hente på kjørestil?
... det undrer jeg meg litt over :scratch

Hvis man kjører litt aktivt, ja. Sportsdekk krever høyere temp for å funke optimalt, høyere enn S/T-dekk.
Dette er vel mer en påstand enn fakta. Jeg har selv trålt alt av sider på Internett, sendt mail til de forskjellige dekk produsentene og ikke fått noe svar på hva som er optimal driftstemperatur dagens s/t dekk.
Syns det er rart at de ikke er oppgitt eller mulig å finne tak i denne informasjonen. Selv om det er nærliggende å tro at s/t dekkene ligger ca 10 grader lavere i driftstemperatur. Når en ser hvordan racing dekk osv er i forhold til sportslige gatedekk.

Å skulle det være tilfelle at det er vanskelig å oppnå optimal driftstemperatur skulle vel både jeg og kanten lagt å padlet i asfalten opp til flere ganger hver sesong :-k

Note 4

Svar