Dobbeltmoral?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Dobbeltmoral?

Legg inn av Bjerknez »

Så denne videoen i Fredrikstad Blad hvor overskriften sier "Jeg tenkte, nå dør kammeraten min"...
http://www.f-b.no/tv/3-88EDDC5D.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg synes det er veldig irriterende når man legger ut slike videoer hvor man i dette tillfelle annser mopedister som offer for bilistenes råskap. Ofte så stemmer det, men denne videoen viser vertfall MEG noe helt annet... Den siste forbikjøringen av bilisten der var stygg, helt klart, men hadde han fulgt med i speilene så kunne mopedisten fint ha svinget lenger inn mot siden. Han lå jo på nøyaktig samme sted selv etter at bilen kjørte forbi han og la seg inn rett forran.

Men hva med mopeden som kjørte forbi kompisen sin når det kom bil i møte? Hva tror du bilisten tenkte her?

Synes dette er dobbeltmoral på det groveste...

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av tor2502 »

Bjerknez skrev:Så denne videoen i Fredrikstad Blad hvor overskriften sier "Jeg tenkte, nå dør kammeraten min"...
http://www.f-b.no/tv/3-88EDDC5D.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg synes det er veldig irriterende når man legger ut slike videoer hvor man i dette tillfelle annser mopedister som offer for bilistenes råskap. Ofte så stemmer det, men denne videoen viser vertfall MEG noe helt annet... Den siste forbikjøringen av bilisten der var stygg, helt klart, men hadde han fulgt med i speilene så kunne mopedisten fint ha svinget lenger inn mot siden. Han lå jo på nøyaktig samme sted selv etter at bilen kjørte forbi han og la seg inn rett forran.

Men hva med mopeden som kjørte forbi kompisen sin når det kom bil i møte? Hva tror du bilisten tenkte her?

Synes dette er dobbeltmoral på det groveste...
Uffda , i dette tilfellet var det jo bare flaks at det gikk bra , når det er sagt så har jeg også sett det motsatte der mopedister desverre ikke oppfører seg slik de bør i trafikken og manger ganger er det bare flaks at det går bra.
Det gjelder for både 2 og 4 å kjøre med innsiden av hodet isteden for med det hodet som ikke tenker så mye.

I dette tilfelle burde vedkommende bilist blitt forgjenger en liten stund.
Men som du sier , det hjelper å følge med i speilene!
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av Bjerknez »

tor2502 skrev:
Bjerknez skrev:Så denne videoen i Fredrikstad Blad hvor overskriften sier "Jeg tenkte, nå dør kammeraten min"...
http://www.f-b.no/tv/3-88EDDC5D.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg synes det er veldig irriterende når man legger ut slike videoer hvor man i dette tillfelle annser mopedister som offer for bilistenes råskap. Ofte så stemmer det, men denne videoen viser vertfall MEG noe helt annet... Den siste forbikjøringen av bilisten der var stygg, helt klart, men hadde han fulgt med i speilene så kunne mopedisten fint ha svinget lenger inn mot siden. Han lå jo på nøyaktig samme sted selv etter at bilen kjørte forbi han og la seg inn rett forran.

Men hva med mopeden som kjørte forbi kompisen sin når det kom bil i møte? Hva tror du bilisten tenkte her?

Synes dette er dobbeltmoral på det groveste...
Uffda , i dette tilfellet var det jo bare flaks at det gikk bra , når det er sagt så har jeg også sett det motsatte der mopedister desverre ikke oppfører seg slik de bør i trafikken og manger ganger er det bare flaks at det går bra.
Det gjelder for både 2 og 4 å kjøre med innsiden av hodet isteden for med det hodet som ikke tenker så mye.

I dette tilfelle burde vedkommende bilist blitt forgjenger en liten stund.
Men som du sier , det hjelper å følge med i speilene!
Hva med forbikjøringen som mopedisten gjorde av sin egen kamerat tidlig i videoen? Tror ikke det var mer klaring mellom han og bilen som kom i møte enn det var mellom bilisten og mopedisten helt i slutten av videoen? Her burde kanskje mopedisten feiet for sin egen dør først...?

Skal man først lage en video som forteller hvor sårbare mopedister er i trafikken så kan man gjøre langt bedre enn dette for her synes jeg mopedistene er like ille.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av jhn »

Ja, helt enig. Prinsipielt var det liten forskjell på de to forbikjøringene. Vinklingen på slike saker bestemmes jo av hvem som legger ut videoen ... den første som ytrer seg.
Jeg synes dobbelmoralisme kommer ekstra godt frem blandt motorsyklister. Man klager på uoppmerksomme bilister som ikke bruker speilene, samtidig som selv på meget kreative måter snirkler seg fra fil til fil hvert 5.sek ... uten blinklys. De kaller det lanesplitting.
Og uten å gi bilistene tid til å oppdage de i speilene. Heller ikke bilistene kan sitte å konstant titte i speilet ... man kjører tross alt fremover.
Bilister som ikke overholder vikeplikt ... motorsykler er vanskeligere å bedømme farta og avstand til pga sin størrelse, og har ofte litt større fart enn forventet.
Men slike ting blir ofte ikke tatt med i betraktningen av motorsyklistene selv ... alt for snar til å angripe bilistene.
Hvis man opptrer litt mere forutsigbart vil nok alt gå ganske mye bedre.

Det er potensiale i en diskusjon som dette ... her kan det bli liv :prf

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av Kawagutten »

Har sett mange sånne stygge forbikjøringer der bilen skulle ha ventet.
Kan være forbikjøringen der mopedisten kjører forbi kameraten sin i samme fil ser værre ut enn det var men han kunne godt ha ventet til møtekommende bil hadde passert.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av jongsanim »

jhn skrev:Man klager på uoppmerksomme bilister som ikke bruker speilene, samtidig som selv på meget kreative måter snirkler seg fra fil til fil hvert 5.sek ... uten blinklys. De kaller det lanesplitting.
På kurs hos tango mc(privat klubb for politiets motorsyklister) ble vi fortalt at man ikke skulle bruke blinklys ved lanesplitting. Hvis jeg husker rett ville de ikke gi noen klar beskjed på lovligheten annet enn at det lå i gråsonen, men "vi ble enige om" at hvis en skulle passere stillestående eller saktegående trafikk burde man gjøre det mellom de filene lengst til venstre.

Litt off topic :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:Ja, helt enig. Prinsipielt var det liten forskjell på de to forbikjøringene. Vinklingen på slike saker bestemmes jo av hvem som legger ut videoen ... den første som ytrer seg.
Jeg synes dobbelmoralisme kommer ekstra godt frem blandt motorsyklister. Man klager på uoppmerksomme bilister som ikke bruker speilene, samtidig som selv på meget kreative måter snirkler seg fra fil til fil hvert 5.sek ... uten blinklys. De kaller det lanesplitting.
Og uten å gi bilistene tid til å oppdage de i speilene. Heller ikke bilistene kan sitte å konstant titte i speilet ... man kjører tross alt fremover.
Bilister som ikke overholder vikeplikt ... motorsykler er vanskeligere å bedømme farta og avstand til pga sin størrelse, og har ofte litt større fart enn forventet.
Men slike ting blir ofte ikke tatt med i betraktningen av motorsyklistene selv ... alt for snar til å angripe bilistene.
Hvis man opptrer litt mere forutsigbart vil nok alt gå ganske mye bedre.

Det er potensiale i en diskusjon som dette ... her kan det bli liv :prf
Bare husk at jeg her ene og alene snakker om videoen jeg linket til i første post. og at denne skal fremstå som om bilster er farlige for mopedister. Poenget her er at etter at JEG så denen videoen ble jeg ikke helt overbevist. Synes heller denne videoen går i bilistenes favør med tanke på det man ser i videoen. Selv om alle har sine svin på skogen...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av jhn »

jongsanim skrev:
jhn skrev:Man klager på uoppmerksomme bilister som ikke bruker speilene, samtidig som selv på meget kreative måter snirkler seg fra fil til fil hvert 5.sek ... uten blinklys. De kaller det lanesplitting.
På kurs hos tango mc(privat klubb for politiets motorsyklister) ble vi fortalt at man ikke skulle bruke blinklys ved lanesplitting. Hvis jeg husker rett ville de ikke gi noen klar beskjed på lovligheten annet enn at det lå i gråsonen, men "vi ble enige om" at hvis en skulle passere stillestående eller saktegående trafikk burde man gjøre det mellom de filene lengst til venstre.

Litt off topic :)
Neida, ikke off topic.
Ved lanesplitting skal men vel fortrinnsvis holde seg mellom de to samme filene, og blinklys er unødvendig og direkte feil ... det var ikke det jeg siktet til. Men når man veksler mellom høyre og venstre side av den samme fila ... om du skjønner hva jeg mener?
Vi har jo sett videoer som folk her inne har lagt ut for å demonstrere hvordan de tråkler seg fram ved å veksle mellom filer, temmelig uforutsigbart.
Jeg har jo utallige ganger blitt forbikjørt på svingete landeveier, et par sekunder etter en sving f.eks, av en ikke-blinkende mc. Man rekker ikke å se at de kommer før de er forbi.
Har de i tillegg raka rør eller effektpotte, så er et smell i det de passerer det første man merker til sykkelen.
De mest forutsigbare trafikantene sitter ofte på en mc og klager på bilistene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:
jhn skrev:Ja, helt enig. Prinsipielt var det liten forskjell på de to forbikjøringene. Vinklingen på slike saker bestemmes jo av hvem som legger ut videoen ... den første som ytrer seg.
Jeg synes dobbelmoralisme kommer ekstra godt frem blandt motorsyklister. Man klager på uoppmerksomme bilister som ikke bruker speilene, samtidig som selv på meget kreative måter snirkler seg fra fil til fil hvert 5.sek ... uten blinklys. De kaller det lanesplitting.
Og uten å gi bilistene tid til å oppdage de i speilene. Heller ikke bilistene kan sitte å konstant titte i speilet ... man kjører tross alt fremover.
Bilister som ikke overholder vikeplikt ... motorsykler er vanskeligere å bedømme farta og avstand til pga sin størrelse, og har ofte litt større fart enn forventet.
Men slike ting blir ofte ikke tatt med i betraktningen av motorsyklistene selv ... alt for snar til å angripe bilistene.
Hvis man opptrer litt mere forutsigbart vil nok alt gå ganske mye bedre.

Det er potensiale i en diskusjon som dette ... her kan det bli liv :prf
Bare husk at jeg her ene og alene snakker om videoen jeg linket til i første post. og at denne skal fremstå som om bilster er farlige for mopedister. Poenget her er at etter at JEG så denen videoen ble jeg ikke helt overbevist. Synes heller denne videoen går i bilistenes favør med tanke på det man ser i videoen. Selv om alle har sine svin på skogen...
Jeg skjønner det, og er fremdeles enig med deg. Så sier jeg videre at jeg synes dobbelmoralisme er et vanlig fenomen ... ikke minst blandt motorsyklister.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av norse900 »

Konstaterer at kommentator sier "Her kunne det ha stått om liv..." Det kan det vel stort sett alltid, men jeg synes dette klippet ble i overkant dramatisk i "planke-guttas" favør idet den kommentaren falt.

Videoen viser en kurve, og like etterpå ligger kompisen foran (trolig på en helt annen lokasjon) og blir forbikjørt like før møtende bil passerer. Filmklipp og lyd... :[-X

Likevel ligger den "dotten" av en mopedist mot midtlinja, og etter reaksjonen hans da bilen hadde passert (dvs. ingen reaksjon i 4-5 sek. før han snur seg og ser på kompisen som kjører bak), så har han nok neppe lært noe av hendelsen heller.... :bl3

Sorry, men denne filmen var ikke engang dobbeltmoral, -den var en oppvisning i "daglig trafikk-idioti", enten man kjører 2, 3 eller 4 hjul. Det neste blir vel å prøve ut hvor hårreisende actionpregede "nesten-ulykke"-videoer det er mulig å få filmet med hjelm-kamera. :-)å :[-o<
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av Bjerknez »

norse900 skrev:Konstaterer at kommentator sier "Her kunne det ha stått om liv..." Det kan det vel stort sett alltid, men jeg synes dette klippet ble i overkant dramatisk i "planke-guttas" favør idet den kommentaren falt.

Videoen viser en kurve, og like etterpå ligger kompisen foran (trolig på en helt annen lokasjon) og blir forbikjørt like før møtende bil passerer. Filmklipp og lyd... :[-X

Likevel ligger den "dotten" av en mopedist mot midtlinja, og etter reaksjonen hans da bilen hadde passert (dvs. ingen reaksjon i 4-5 sek. før han snur seg og ser på kompisen som kjører bak), så har han nok neppe lært noe av hendelsen heller.... :bl3

Sorry, men denne filmen var ikke engang dobbeltmoral, -den var en oppvisning i "daglig trafikk-idioti", enten man kjører 2, 3 eller 4 hjul. Det neste blir vel å prøve ut hvor hårreisende actionpregede "nesten-ulykke"-videoer det er mulig å få filmet med hjelm-kamera. :-)å :[-o<
Nettopp det jeg mener også, men valgte en litt mer forsiktig utgang :lol

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av norse900 »

jhn skrev:Det er potensiale i en diskusjon som dette ... her kan det bli liv :prf
Jeg blir bare så eitrandes forbanna når jeg ser sånt i trafikken, -og jeg synes dessverre det skjer ALTFOR ofte...

Og ja, -jeg har holdt "preken" for mer enn en moppe-baijas (og mc) gjennom tidene.

På den annen side, så er det av og til slik at tett trafikk og kø kan "presse" mopedister til å vike, hvilket igjen fører til farlige situasjoner. Da kan det godt hende at jeg legger meg bak mopeden og senker farten... Sikkert idiotisk det også, men jeg føler meg i hvert fall litt mer kvalifisert for å entre perleporten... Hel-gardering???
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av Bjerknez »

For meg så virker nesten hele greia i scenesatt...

Hvor ofte er det en moppekompis kjører så sagte på landevei at en medkompis kan regelrett "suse" forbi i full fart? Det virker som om dme var ute for å finne uvørne bilister og skapte situasjonen ved at kompisen kjører sagte og medkompis kjører forbi så fort det kommer en bil. Reaksjonen til han sist i videoen like etter at bilen hadde passert han med noen få cm. klaring er også veldig merkelig. Som tidligere nevnt så virker det ikke som om han forstår alvoret i det hele tatt. Hadde han fulgt med i speilene og lagt seg lenger mot veikanten så hadde nok bilisten hatt litt mer slingringsmonn med tanke på den møtende bilen.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av JohnnyTh »

Må være noe jeg ikke ser. Mopeden som kjører forbi gjør vel det uten å bryte den gule stripa. Hvor mange av oss har ikke gjort det. Bilen er helt over i motsatt kjørefelt og skjærer inn tett på mopeden. Jeg klarer ikke helt å likestille disse to hendelsene.

Ser ofte at biler presser seg forbi mopeder siden de ikke følger den vanlig trafikkens hastighet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dobbeltmoral?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:Må være noe jeg ikke ser. Mopeden som kjører forbi gjør vel det uten å bryte den gule stripa. Hvor mange av oss har ikke gjort det. Bilen er helt over i motsatt kjørefelt og skjærer inn tett på mopeden. Jeg klarer ikke helt å likestille disse to hendelsene.

Ser ofte at biler presser seg forbi mopeder siden de ikke følger den vanlig trafikkens hastighet.
Gul stripe eller ei... mopedisten er uansett minst like nærme møtende bil her som bilen avr til mopedisten på slutten av videoen.

Jeg kan ikke huske at jeg har kjørt forbi en annen motorsyklist i eget felt mens det kom en bil i møte på en trang vei... Har noen sett meg gjøre det så let me know... :scratch

Uten at jeg forøvrig mener at jeg kjører perfekt hele tiden, for det gjør jeg ikke, men det er heller ikke jeg som er noen moralens vokter her. Jeg snakker spesifikt om den videoen jeg så som jeg linket til i første post hvor mopedister liksom skulle gi en pekefinger til bilister. Ja, jeg vet at bilister har en tendens til å presse seg forbi mopedister, men ser man på videoen så ser det ikke akkurat ut som om mopedisten enset denne bilen i det hele tatt. Han reagerte jo ikke engang etter han hadde slengt seg inn forran han. Det farlige her hadde jo vert om bilisten frontet med den andre bilen. Hadde mopedisten fulgt med i speilene og lagt seg inn så hadde det gitt bilføreren mer handlingsrom.

Jeg sier ikke at det var mopedsistens skyl i hovedsak, men er det virkelig så lurt og "holde på retten" som myk trafikkant? Jeg hadde vertfall enten lagt meg ut på siden eller aller helst gitt gjernet og fjernet meg fra situasjonen. Men sistnevte kan man jo ikke med en moped så da hadde jeg nok viket gitt...

EDIT:
Gi meg EN uke med filming på vei til og fra jobb så skal jeg lett lage en langt mer overbevisende video enn dette i mopedisters/mcisters favør. Men jeg gidder nå uansett ikke henge ut noen. Vi er ikke noe bedre vi en bilistene tror jeg. For jeg kjører som sagt ikke feilfritt jeg heller...

Svar