Autoswitch - en intro

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Autoswitch - en intro

Legg inn av tagesk »

Bilde

Utgangspunktet er at man trenger bryter(e) for å skru på varmevester, GPS, ekstralys, Et Cetera. Både av legale grunner (ekstralys) og fordi man ikke ønsker at alt mellom himmel og jord skal dra støm så snart tenningen skrus på. Videre, å glemme en GPS tilkoblet batteriet (500mA) kan være mer enn nok til du ikke får start i morgen.
Brytere er nødvendig!

Allesom har hatt Mercedes Gelenderwagen vet at å kjøre 10A gjennom lysbryteren, det er en dårlig idé. En bryter som bærer heele strømmen vil bli utslitt. KOntaktpunkteene tåer ikke 10A av og på i lengere tid. Man trenger en styrestørm i bryteren, og bruke styrestrømmen til å slå over et relé som bærer strømmen til jobben.

En bryter kan enten være mekanisk, eller den kan være elektronisk. Autoswitch er en elektronisk bryter. Det vil si at en Autoswitch kan skru en liten strøm (en styrestrøm) av og på. Og, som sagt: En styrestrøm bruker du til å slå over et relé som leverer strøm til jobben som skal gjøres.

Å "fortelle" en mekanisk bryter hva den skal gjøre er enkelt: Du trykker på den. :mk

For å "fortelle" en elektronisk bryter må du ha en annen måte å "snakke" med den på. Autoswitch er laget slik at den "lytter" på én ledning. Når den får riktig "beskjed" på den ledningen så strur den styrestrømmen av eller på.
En autoswitch har derfor fem ledere:
  1. Jord
  2. Strøm fra en strømkilde
  3. Stryrestrømmen (som skrus av eller på)
  4. Lederen som "lytter" for å få beskjed om den skal skru styrestrømmen av eller på, og
  5. En måte å fortelle om styrestrømmen er av eller på (en LED som lyser grønt når styrestrømmen er på)
Jord er enkelt. Strømkilden bør være et sted som har strøm først efter at motoren har startet. LED'en legger du frem til et sted du kan se den og styrestrømmen til en relé.
Det interessante er hvordan du "snakker" med din Autoswitch.

BMW R-serien er designet slik at "blinklys-av-bryteren" (fra nå av bare "av-bryteren") den kortslutter lederen til jord. Sykkelen ("sykkelen" er her kort for "datamaskinen som styrer elektronikken på sykkelen") lytter på ledeningen som går til av-bryteren. Når av-bryteren trykkes inn skrus blinklyset av. Ingen mekaniske greier her i gården.

Det interessante er at om du trykker på av-bryteren to ganger så "skjer" det ikke noe. Bryteren "gjør ikke noe". Det er dette Autoswitch bruker. Autoswitch lytter på ledningen som går til av-bryteren; det vil si, man lodder ene ledningen fra Autoswitch inn i ledningen fra av-bryteren. Trykker du to ganger på av-bryteren, da vet Autoswitch at du ikke "bare" skrur av blinklyset, men forteller Autoswitch at du vil ha skrudd styrestrømmen av eller på.

Du kan bruke hvilken som helst bryter (som går til jord) for å "snakke" med Autoswitch. Men det spesiellt med BMW er at vi ikke trenger å installere en ekstra bryter, for vi kan bruke av-bryteren.

Enkelt og elegant!

Så det store bildet er altså slik: En 5-grams Autoswitch styres av av-bryteren på blinklyset og en LED viser deg om styrestrømmen er av eller på. Styrestrømmen går til et relé som leverer strøm fra batteriet til ekstralys, GPS, varmevest, varmesete, 12V i sidekoffertene til lading av PC og kamera, og så videre.

Som tilleggs-gode kan Autoswitch progammeres til å motta beskjed på to måter. Enten i form av to trykk innenfor to sekunder ELLER i form at ett langt trykk (ti sekunder). Dermed kan man bruke TO Autoswitch uavhengig av hverandre. Den ene til å styre et par tusen-metere og den andre til alt annet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Autoswitch - en intro

Legg inn av 45316 »

:thumbup:


Sent from my iPhone using Tapatalk

KawaKjetil

Re: Autoswitch - en intro

Legg inn av KawaKjetil »

Takk for meget god info, tagesk. Dette var nyttig info :thumleft
Autoswitch bestilt!

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Autoswitch - en intro

Legg inn av Tommas »

Topp info!

Svar