hjelm-brille -bildekamera

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av Relax »

Jeg er ikke så opptatt av å ta film, men jeg er opptatt av å ta bilder.
Jeg skulle gjerne ha en løsning med et kamera for å ta bilder, som kan monteres på hjelm eller på briller , hvor jeg lett kan knipse bilde med hansker på....
Det perfekte hadde jo vært et kamera hvor batteriet holde nesten hele dagen, med autofokus , og hvor jeg kan "knipse" fjernstyrt, eller i værste fall ved en bryter på hjelm f eks..


Er det noen som har erfaring med noe som virker!?
"Do the right thing"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av ojda »

Relax skrev:Jeg er ikke så opptatt av å ta film, men jeg er opptatt av å ta bilder.
Jeg skulle gjerne ha en løsning med et kamera for å ta bilder, som kan monteres på hjelm eller på briller , hvor jeg lett kan knipse bilde med hansker på....
Det perfekte hadde jo vært et kamera hvor batteriet holde nesten hele dagen, med autofokus , og hvor jeg kan "knipse" fjernstyrt, eller i værste fall ved en bryter på hjelm f eks..


Er det noen som har erfaring med noe som virker!?

Jeg har akurat handlet et Contour Roam 3, å dette tar enkeltbilder ved å
trykke på utløseren. Veldig greit :thumleft 5 mp bilder.
Jeg har ikke testet kvaliteten enda, men regner med ok bilder :vs
Skal se om jeg kan få testet de etterhvert :prf
Bildebrikka skal være bedre en det gamle toppkameraet Roam2 :P :p

Legger ved sitat fra mail med Scandinavian Photo AS.

Hei.

Har Snakket med leverandør av Contour ROAM 3, som forteller at det ikke foreligger noen test av forbedringen på dette kamera kontra tidligere modeller. De har utført en test selv og han meddeler at Contour ROAM 3 har en vesentlig forbedring av farger, skarphet og dynamisk omfang. De nye kamera er kraftig oppdatert med ny bildebrikke som er den vesentlige forskjellen pluss de andre tekniske forbedringene som kommer i tillegg.
På Contour.com kan du sammenligne de tre siste modellene ved å trykke på kamera, så får du hva som medfølger, pluss teknisk informasjon.

Med hilsen
Ingar
Scandinavian Photo AS
Sist redigert av ojda den 30 jan 2015, 21:30, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av Relax »

ojda skrev:
Relax skrev:Jeg er ikke så opptatt av å ta film, men jeg er opptatt av å ta bilder.
Jeg skulle gjerne ha en løsning med et kamera for å ta bilder, som kan monteres på hjelm eller på briller , hvor jeg lett kan knipse bilde med hansker på....
Det perfekte hadde jo vært et kamera hvor batteriet holde nesten hele dagen, med autofokus , og hvor jeg kan "knipse" fjernstyrt, eller i værste fall ved en bryter på hjelm f eks..


Er det noen som har erfaring med noe som virker!?

Jeg har akurat handlet et Contour Roam 3, å dette tar enkeltbilder ved å
trykke på utløseren. Veldig greit :thumleft 5 mp bilder.
Jeg har ikke testet kvaliteten enda, men regner med ok bilder :vs
Skal se om jeg kan få testet de etterhvert :prf

Hvordan klikker du for å ta bilde?
"Do the right thing"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av ojda »

Man aktiverer bildemodus ved å trykke inn senterknappen bak på kameraet 3 sek.
så tar den bilde hvergang du trykker inn samme knappen. (Stor knapp i midten av baklokket). :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av Flanker »

Replay sine kamera gjør også det, på samme måte. Til og med billigmodellen XD Mini, som jeg har, fikser den biffen...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av Bjerknez »

De aller fleste actionkameraene klarer ve lden biffen lett, men bildekvaliteten på disse kameraene er (etter min målestokk) ganske ubrukelige. Man kan få et blinkskudd i ny og ne hvis det er godt med lys og lukkertiden er rask nok slik at ISO holder seg lavt og dermed misnker støy i bildet. Jeg ville vertfall gått for det kameraet som har den beste bildekvaliteten. Da snakker jeg altså om bildekvalitet og ikke antall megapixler.

Jeg tror at GoPro er best på akkurat den biten. Men bra blir det uansett aldri i mine øyne...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av Relax »

Takker og bukker.....

Jeg har også sett noen briller med innebygget kamera på nett. Det hadde vært det ideelle forutsatt av knipse bryteren er tilgjengelig uten å ta av hjelmen :lol

I disse dager hvor man får brukbare bilder selv med telefon, tenkte jeg at teknikken kanskje var kommet så langt at dette kunne funke!?
Ikke for å erstatte mitt vanlige kamera, men som tillegg:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av ojda »

Her er ihvertfall etpar bilder fra verandaen, tatt i godt lys.
Helt greit på farta :-)

Stillbilder tatt med Contour Roam3.

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... dcdnr9.jpg[/img]


[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... dy7zvt.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok mobilkameraene er langt bedre på bildekvalitet enn disse actionkameraene. Vertfall de mest kjente mobilene med respekt for seg selv. Jeg skal ikke gå så alt for mye inn på bildekvalitet her da jeg tror de fleste med et slikt kamera ønsker "ekte" bilder slik det så ut og helst uten redigering i etterkant etc. Såkalt dokumentasjonsbilder. Da vil disse kameraene fungere bra nok, hvis man tar bort det faktum at bildene blir fordreide grunnet den ekstreme vidvinkelen.

Når det gjelder bildene dine Ojda så ser de fleste ikke noe galt med dem, men det er fordi dme ikke har sett en sammenligning med et litt bedre kamera. Det blir litt som å kjøre sin første motorsykkel. Det finnes ikke noe bedre fordi man ikke har prøvd noe annet. Jeg mener så klart ikke å si at DU ikke har prøvd andre kameraer her, men du skjønner sikkert tegninga, hehe.

Det dynamiske omfanget på bilder fra feks. actionkameraer er stort sett elendig. Tar du bilder i omgivelser med stor kontrast (mørkt og lyst) så vil en av delene bli utbrent (for mørkt eller for lyst) og det ser man på bildene over. Det som gjør at dette ikke er noe problem i dette tillfellet er at de områdene som er utbrent (i dette tillfellet for lyst) er en del av bildet som uansett ikke er viktig.

Men husk at dette også er et stillbilde som du skrev i dagslys. Da funker ALLE kameraene bra. Men fest den til hjelmen og ta et bilde mens du kjører... gjerne i litt dunkel belysning så ser du hva jeg mener. Joda, man får "ekte" bilder og ofte har jeg sansen for det, men å bruke et slikt actionkamera alene for å dokumentere turen min ville vertfall ikke jeg gjort. Jeg må ALLTID ha med meg et bra kompaktkamera og da er Sony RX100 i en klasse for seg selv. Rett og slett det beste kompaktkameraet i sin størrelse og klasse. Men det er jo ikke gratis da...

Man har forresten heller ikke mulighet til å redde et bilde tatt med action kameta i etterkant ved redigering i samme grad som man har med et bilde tatt med et kompaktkamera som tar opptak i RAW formatet.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av ojda »

Bjerknez skrev:Jeg tror nok mobilkameraene er langt bedre på bildekvalitet enn disse actionkameraene. Vertfall de mest kjente mobilene med respekt for seg selv. Jeg skal ikke gå så alt for mye inn på bildekvalitet her da jeg tror de fleste med et slikt kamera ønsker "ekte" bilder slik det så ut og helst uten redigering i etterkant etc. Såkalt dokumentasjonsbilder. Da vil disse kameraene fungere bra nok, hvis man tar bort det faktum at bildene blir fordreide grunnet den ekstreme vidvinkelen.

Når det gjelder bildene dine Ojda så ser de fleste ikke noe galt med dem, men det er fordi dme ikke har sett en sammenligning med et litt bedre kamera. Det blir litt som å kjøre sin første motorsykkel. Det finnes ikke noe bedre fordi man ikke har prøvd noe annet. Jeg mener så klart ikke å si at DU ikke har prøvd andre kameraer her, men du skjønner sikkert tegninga, hehe.

Det dynamiske omfanget på bilder fra feks. actionkameraer er stort sett elendig. Tar du bilder i omgivelser med stor kontrast (mørkt og lyst) så vil en av delene bli utbrent (for mørkt eller for lyst) og det ser man på bildene over. Det som gjør at dette ikke er noe problem i dette tillfellet er at de områdene som er utbrent (i dette tillfellet for lyst) er en del av bildet som uansett ikke er viktig.

Men husk at dette også er et stillbilde som du skrev i dagslys. Da funker ALLE kameraene bra. Men fest den til hjelmen og ta et bilde mens du kjører... gjerne i litt dunkel belysning så ser du hva jeg mener. Joda, man får "ekte" bilder og ofte har jeg sansen for det, men å bruke et slikt actionkamera alene for å dokumentere turen min ville vertfall ikke jeg gjort. Jeg må ALLTID ha med meg et bra kompaktkamera og da er Sony RX100 i en klasse for seg selv. Rett og slett det beste kompaktkameraet i sin størrelse og klasse. Men det er jo ikke gratis da...

Man har forresten heller ikke mulighet til å redde et bilde tatt med action kameta i etterkant ved redigering i samme grad som man har med et bilde tatt med et kompaktkamera som tar opptak i RAW formatet.
Nå hadde jeg RX100 lenge før du tenkte i kompakt-baner som løsning på motorsykkel ;-)
Så jeg er veldig klar over at actioncam-bilder ikke er av voldsom kvalitet,
men her snakker vi om de bildene som ellers aldri ville bli tatt :roll
De bildene man slipper å ta opp et kamera eller en mobil for å ta.
Har selv en sånderre Samsung 4, som tar skapelig gode bilder,
men det er jo ikke mulig å operere i fart,.
Enda mindre med hansker på. Unnntaket er BusaTrond som avkrefter regelen,
men han er jo gæren :-# :x
Det var forøvrig heller ikke pga det den nye Contouren ble handlet inn.
Det vil alltid være en milevid avstand imellom fotografering og knipsing,
men det er faktisk endel som er fornøyd med "knipsing", rett og slett
å kunne dokumentere minner som ellers aldri ville blitt spart.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av Bjerknez »

ojda skrev:
Bjerknez skrev:Jeg tror nok mobilkameraene er langt bedre på bildekvalitet enn disse actionkameraene. Vertfall de mest kjente mobilene med respekt for seg selv. Jeg skal ikke gå så alt for mye inn på bildekvalitet her da jeg tror de fleste med et slikt kamera ønsker "ekte" bilder slik det så ut og helst uten redigering i etterkant etc. Såkalt dokumentasjonsbilder. Da vil disse kameraene fungere bra nok, hvis man tar bort det faktum at bildene blir fordreide grunnet den ekstreme vidvinkelen.

Når det gjelder bildene dine Ojda så ser de fleste ikke noe galt med dem, men det er fordi dme ikke har sett en sammenligning med et litt bedre kamera. Det blir litt som å kjøre sin første motorsykkel. Det finnes ikke noe bedre fordi man ikke har prøvd noe annet. Jeg mener så klart ikke å si at DU ikke har prøvd andre kameraer her, men du skjønner sikkert tegninga, hehe.

Det dynamiske omfanget på bilder fra feks. actionkameraer er stort sett elendig. Tar du bilder i omgivelser med stor kontrast (mørkt og lyst) så vil en av delene bli utbrent (for mørkt eller for lyst) og det ser man på bildene over. Det som gjør at dette ikke er noe problem i dette tillfellet er at de områdene som er utbrent (i dette tillfellet for lyst) er en del av bildet som uansett ikke er viktig.

Men husk at dette også er et stillbilde som du skrev i dagslys. Da funker ALLE kameraene bra. Men fest den til hjelmen og ta et bilde mens du kjører... gjerne i litt dunkel belysning så ser du hva jeg mener. Joda, man får "ekte" bilder og ofte har jeg sansen for det, men å bruke et slikt actionkamera alene for å dokumentere turen min ville vertfall ikke jeg gjort. Jeg må ALLTID ha med meg et bra kompaktkamera og da er Sony RX100 i en klasse for seg selv. Rett og slett det beste kompaktkameraet i sin størrelse og klasse. Men det er jo ikke gratis da...

Man har forresten heller ikke mulighet til å redde et bilde tatt med action kameta i etterkant ved redigering i samme grad som man har med et bilde tatt med et kompaktkamera som tar opptak i RAW formatet.
Nå hadde jeg RX100 lenge før du tenkte i kompakt-baner som løsning på motorsykkel ;-)
Så jeg er veldig klar over at actioncam-bilder ikke er av voldsom kvalitet,
men her snakker vi om de bildene som ellers aldri ville bli tatt :roll
Det var forøvrig heller ikke pga det den nye Contouren ble handlet inn.
Det vil alltid være en milevid avstand imellom fotografering og knipsing,
men det er faktisk endel som er fornøyd med "knipsing", rett og slett
å kunne dokumentere minner som ellers aldri ville blitt spart.
Da er vi jo egentlig helt enige :thumleft

Tenkte bare det var greit å nevne det, for personlig får jeg vondt i magen når jeg ser turister som kanskje er på et sted dem aldri kommer til å besøke igjen knipse rundt med mobilen som eneste kamera. Men jeg forstår at vi mennesker er skrudd sammen forskjellig også på dette punktet. :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tror dere er på hver deres klode i hvert deres forskjellige solsystem. Jeg er han som har kommet til at han klarer seg med mobilen. Men jeg har prøvd mer avanserte greier. Men det tar for lang tid. Nå tenker jeg ikke MC, men ellers i livet. Med kjerring og en haug med unger som maser, er det bedre å få tatt ett par bilder i full fart med et dårlig kamera, enn ikke å få tatt et eneste bilde i det hele tatt med et dyrt speilreflekskamera :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av Bjerknez »

SuperMorten skrev:Jeg tror dere er på hver deres klode i hvert deres forskjellige solsystem. Jeg er han som har kommet til at han klarer seg med mobilen. Men jeg har prøvd mer avanserte greier. Men det tar for lang tid. Nå tenker jeg ikke MC, men ellers i livet. Med kjerring og en haug med unger som maser, er det bedre å få tatt ett par bilder i full fart med et dårlig kamera, enn ikke å få tatt et eneste bilde i det hele tatt med et dyrt speilreflekskamera :knegg
Det tror jeg nok ikke at vi er. Jeg har selv gått fra dyrt speilrefleks til kompaktkamera, nettopp av grunnene du her nevner. :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av ojda »

Bjerknez skrev:
SuperMorten skrev:Jeg tror dere er på hver deres klode i hvert deres forskjellige solsystem. Jeg er han som har kommet til at han klarer seg med mobilen. Men jeg har prøvd mer avanserte greier. Men det tar for lang tid. Nå tenker jeg ikke MC, men ellers i livet. Med kjerring og en haug med unger som maser, er det bedre å få tatt ett par bilder i full fart med et dårlig kamera, enn ikke å få tatt et eneste bilde i det hele tatt med et dyrt speilreflekskamera :knegg
Det tror jeg nok ikke at vi er. Jeg har selv gått fra dyrt speilrefleks til kompaktkamera, nettopp av grunnene du her nevner. :thumleft

Som du vet Morten, er Sonyen min alltid stroppa til høyre brystlomme
av samme grunn. Bilder blir tatt, om jeg raster, kjører ned Trollstigen eller
ligger i 120 på motorveien.
Joda, jeg har også et "speil" med diverse glass-utstyr liggende på rommet.
Det blir bare alldrig med på tur.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: hjelm-brille -bildekamera

Legg inn av JRO »

Her et par bilder i farta signert ojda, første er på E18 fra Holmestrand mot Hvittingfoss i sånn ca. 100 km/t. Han var så ivrig med å ta bilder at han helt glemte å ta av fra motorveien, så der mista vi ojda for resten av turen.

Bilde

Neste er på E6 på vei på Harry tur, dette er vel tatt like ved Vestby. Her går det nok i 100 - 110 km/t. Veldig artig å bli tatt bilder av i farta.

Bilde
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Svar