Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av Elruts84 »

Hei

Jeg har eid en FZS 98 model i rundt 2 år nå. Jeg vet ikke når det ble skiftet gaffelolje sist.
Er dette noe som må gjøres hvert 4 år eller kan jeg vente??

Jeg har ikke peiling på når det ble gjort sist, men jeg har ikke gjort det i mine 2 år

Pleier dere å ta gaffel olje skift litt sånn etter årenes løp eller er dette noe en gjør gjevnlig?

Det er ingen indikasjoner på lekkasje eller dårlig demping.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av Barbarozza »

Har du ikke peiling så bytt, 15000 til 20000 km er ikke dumt, de fleste gjør det aldri

Men har du ikke gjort det før så sett deg ned med boka og les...det er samme fremgsangsmåte om en litt forkjellig fra bike til bike

Kjøp pakninger også og bytt, avhengig av kjørestil kan du leke med tykkelsen på olja for å endre dempingen litt. Du kan blande deg fram ganske nøyaktig på viskositeten. Jo tjukkere hardere blir det. Og det skal ganske lite til før du kjenner det. Er du fornøyd slik den er kjører du standard viskositet. Når jeg gjorde det første gang brukte jeg ganske lang tid. Syntes det var ganske treplete og du må være forsiktig med de nye pakningene.

Opplevelsen av å bytte er som regel meget god da sykkelen blir mye bedre å kjøre

Husk å måle hvor mye olje du heller av, det hjelper deg litt når du skal ha på nytt. Pleier å stå hvor mye som skal på i boka også. Men koster ikke noe å måle det som er på heller


Titt her :

http://mpora.com/videos/Je4gKpr11#TThbUl6KR0vJVMXC.97" onclick="window.open(this.href);return false;
Memento mori

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av E-strom »

Du skriver "ingen indikasjoner", så hvorfor vil du røre ved gaffelen da? :knegg

Mange gode tips rett over her - jeg slenger på egne erfaringer:
- har ikke hatt lekkasje, men oljen var likevel "hvitaktig" (altså vann...)
- vanskelig å få tømt ut alt uten å demontere hele gaffelen
- små variasjoner i mengde gir raskt utslag i opplevd demping
(pluss/minus en centimeter eller to har mye å si)

Det du kan gjøre er å kjøre en kjent strekning og gjøre deg opp en mening. Deretter kan du øke oljenivået med f.eks. 1cm og kjøre samme strekning om igjen. Var dette hva du ønsket?
- høst egne erfaringer og del gjerne (helst) med oss andre amatører her inne

Men - hvorfor tukle med noe du egentlig er fornøyd med...?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av Elruts84 »

E-strom skrev:Du skriver "ingen indikasjoner", så hvorfor vil du røre ved gaffelen da? :knegg

Mange gode tips rett over her - jeg slenger på egne erfaringer:
- har ikke hatt lekkasje, men oljen var likevel "hvitaktig" (altså vann...)
- vanskelig å få tømt ut alt uten å demontere hele gaffelen
- små variasjoner i mengde gir raskt utslag i opplevd demping
(pluss/minus en centimeter eller to har mye å si)

Det du kan gjøre er å kjøre en kjent strekning og gjøre deg opp en mening. Deretter kan du øke oljenivået med f.eks. 1cm og kjøre samme strekning om igjen. Var dette hva du ønsket?
- høst egne erfaringer og del gjerne (helst) med oss andre amatører her inne

Men - hvorfor tukle med noe du egentlig er fornøyd med...?
Hehe..Nei det er jo derfor jeg spør dere vise menn :lol Det er jo sånn med alt. Ting skal byttes etter hvert. Jeg leste en annen plass hver 4 år. Så leste jeg om en som aldri har byttet nesten.

Så det er liksom hva gjør folk.

Jeg har ingen problem med demping og ikke har jeg lekkasje eller synlige merker på gaffel.

Hvor ofte har du skiftet gaffel olje?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av Elruts84 »

Barbarozza skrev:Har du ikke peiling så bytt, 15000 til 20000 km er ikke dumt, de fleste gjør det aldri

Men har du ikke gjort det før så sett deg ned med boka og les...det er samme fremgsangsmåte om en litt forkjellig fra bike til bike

Kjøp pakninger også og bytt, avhengig av kjørestil kan du leke med tykkelsen på olja for å endre dempingen litt. Du kan blande deg fram ganske nøyaktig på viskositeten. Jo tjukkere hardere blir det. Og det skal ganske lite til før du kjenner det. Er du fornøyd slik den er kjører du standard viskositet. Når jeg gjorde det første gang brukte jeg ganske lang tid. Syntes det var ganske treplete og du må være forsiktig med de nye pakningene.

Opplevelsen av å bytte er som regel meget god da sykkelen blir mye bedre å kjøre

Husk å måle hvor mye olje du heller av, det hjelper deg litt når du skal ha på nytt. Pleier å stå hvor mye som skal på i boka også. Men koster ikke noe å måle det som er på heller


Titt her :

http://mpora.com/videos/Je4gKpr11#TThbUl6KR0vJVMXC.97" onclick="window.open(this.href);return false;
Akkurat..Gode tips her :-) Takker..Så du mener at så lenge jeg ikke har problemer med noe så trenger jeg ikke gjøre noe med det?

Hvor ofte bytter du?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av RuneMC »

Tok en overhaling med bytte av gaffelolje på verksted av mine gafler sist høst - mest for at det var en liten lekk v/simringer etter en inspirert tur langs Randsfjordens vestside (kjempemessig vei for test av adventure-syklers støtdempere/fjæring :thumleft ) Da var den gått 80K og var 6 år gml :lol Merket egentlig ikke store forskjellen med nyoverhalte :-k :roll
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av ZZR-Erling »

Annet hvert år. Du vil bli overrasket over hvorfort den blir guggete! Det er smååå ventiler inni der...
Skitten olje medfører feil demperkarakteristikk, treg gaffel. Dette vener man seg til, men vil nok like den nye olja ja :-)
I MX bytter man hver 5-6 trening..

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av Barbarozza »

Pleier å bytte litt avhengig av hvor mye jeg har kjørt, men ca 2 år maks...den blir dritstygg på så kort tid og viskositeten blir borte, og dempinga blir jo derfor dårligere. Også er det den følelsen da at du veit at alt er tipp topp...du veit når du har nyvaska og nyserva sykkel så føles det ut som den går bedre...litt placebogreier :yeyeye

Jobben er å få av hjulet, løsne klampene og dra ut gaffelbeinet...det tar mest tid. Og litt vrient når man skrur aleine. Pleier jo å bytte bremseklosser samtidig og dekk så slår man det meste sammen

Kawasakien min er mye lettere å holde på med en Hondaen min på akkurat dette. Spør du meg høres det som et bytte for lengst på din :prf
Memento mori

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av Flanker »

BMW med telelever... Støtdemper fremme også. Mye enklere, og billigere i drift. Helt til den ryker :lol

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av chromecast »

Kjøp en liter 10W gaffelolje og ta deg en time eller to i garasjen. Ikke tid foran PCen for å kaste bort skrutid med grubling på hvordan la være...

Ta av gaffelbeina, tar vel et kvarter inkl av med hjul... Løsne lokket på toppen av gaffelbeina før du tar av beina (slipp ut luft/slakk forspenningsskruen først hvis der er...) Regner med der er to sett med skruer på triple tree, da løsner du de øverste så topproppa kan løsnes uten at beinet roterer siden det sitter i nedre skruene!
Ta ut fjæra og mål den, skiftes når den er 319mm eller kortere ubelastet. Tøm ut gammel olje. Fyll på ny, sjekk nivå. Tror det er 121mm fra toppen på komprimert gaffel uten fjær, men det får du sjekke skikkelig sjøl.
Skru skjiten sammen igjen og sett sakene på sykkelen. Forspenn/trykksett iht manual. Tut og kjør.

Her finner du vel det meste av momenter osv osv:

http://foc-u.co.uk/index.php?action=downloads" onclick="window.open(this.href);return false;

Finn manualen til din sykkel.
Momentnøkler har du selvsagt.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av DrGreve »

chromecast skrev:Kjøp en liter 10W gaffelolje og ta deg en time eller to i garasjen. Ikke tid foran PCen for å kaste bort skrutid med grubling på hvordan la være...

Ta av gaffelbeina, tar vel et kvarter inkl av med hjul... Løsne lokket på toppen av gaffelbeina før du tar av beina (slipp ut luft/slakk forspenningsskruen først hvis der er...) Regner med der er to sett med skruer på triple tree, da løsner du de øverste så topproppa kan løsnes uten at beinet roterer siden det sitter i nedre skruene!
Ta ut fjæra og mål den, skiftes når den er 319mm eller kortere ubelastet. Tøm ut gammel olje. Fyll på ny, sjekk nivå. Tror det er 121mm fra toppen på komprimert gaffel uten fjær, men det får du sjekke skikkelig sjøl.
Skru skjiten sammen igjen og sett sakene på sykkelen. Forspenn/trykksett iht manual. Tut og kjør.

Her finner du vel det meste av momenter osv osv:

http://foc-u.co.uk/index.php?action=downloads" onclick="window.open(this.href);return false;

Finn manualen til din sykkel.
Momentnøkler har du selvsagt.
Grei beskrivelse, men bare husk hva som står i manualen, "Install the spring with the smaller pitch facing
up."
Og husk å smøre litt grease på O-ringen under toppmutteren under montering.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av LordShaft »

chromecast skrev:Kjøp en liter 10W gaffelolje og ta deg en time eller to i garasjen. Ikke tid foran PCen for å kaste bort skrutid med grubling på hvordan la være...

Ta av gaffelbeina, tar vel et kvarter inkl av med hjul... Løsne lokket på toppen av gaffelbeina før du tar av beina (slipp ut luft/slakk forspenningsskruen først hvis der er...) Regner med der er to sett med skruer på triple tree, da løsner du de øverste så topproppa kan løsnes uten at beinet roterer siden det sitter i nedre skruene!
Ta ut fjæra og mål den, skiftes når den er 319mm eller kortere ubelastet. Tøm ut gammel olje. Fyll på ny, sjekk nivå. Tror det er 121mm fra toppen på komprimert gaffel uten fjær, men det får du sjekke skikkelig sjøl.
Skru skjiten sammen igjen og sett sakene på sykkelen. Forspenn/trykksett iht manual. Tut og kjør.

Her finner du vel det meste av momenter osv osv:

http://foc-u.co.uk/index.php?action=downloads" onclick="window.open(this.href);return false;

Finn manualen til din sykkel.
Momentnøkler har du selvsagt.
Bøyer meg i støvet...god og informativ post :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av Elruts84 »

LordShaft skrev:
chromecast skrev:Kjøp en liter 10W gaffelolje og ta deg en time eller to i garasjen. Ikke tid foran PCen for å kaste bort skrutid med grubling på hvordan la være...

Ta av gaffelbeina, tar vel et kvarter inkl av med hjul... Løsne lokket på toppen av gaffelbeina før du tar av beina (slipp ut luft/slakk forspenningsskruen først hvis der er...) Regner med der er to sett med skruer på triple tree, da løsner du de øverste så topproppa kan løsnes uten at beinet roterer siden det sitter i nedre skruene!
Ta ut fjæra og mål den, skiftes når den er 319mm eller kortere ubelastet. Tøm ut gammel olje. Fyll på ny, sjekk nivå. Tror det er 121mm fra toppen på komprimert gaffel uten fjær, men det får du sjekke skikkelig sjøl.
Skru skjiten sammen igjen og sett sakene på sykkelen. Forspenn/trykksett iht manual. Tut og kjør.

Her finner du vel det meste av momenter osv osv:

http://foc-u.co.uk/index.php?action=downloads" onclick="window.open(this.href);return false;

Finn manualen til din sykkel.
Momentnøkler har du selvsagt.
Bøyer meg i støvet...god og informativ post :thumleft

Note 4
Ja her er mange gode tips. Det er bare for meg å hive meg i det :-) Det verste som kan skje er at jeg står igjen med deler når jeg er ferdig :lol

Takk for hjelpen alle. Jeg kjører på.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av norse900 »

:thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Når bør jeg skifte gaffelolje (Fremme) ??

Legg inn av mortenolb »

Ser ut som det er så lett for folk å drive med slikt! For meg er alt utover kjedesmøring en verkstedjobb! :P

Svar