Teknisk feil med el-nett/batteri! Trenger hjelp!

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982

Teknisk feil med el-nett/batteri! Trenger hjelp!

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hei, jeg kjøpte en sykkel, den har komplett el-nett, men når jeg kobler det nye batteriet på, så får jeg ikke noen av lysene til å virke.

Jeg har et volt-meter, tidligere har den vist meg at det går strøm fra batteriet og helt til lysbryterne, men nå senere så viser den ingenting, jeg tester den på selve batteriet, og det er ingen økning på volt-meteret. Tidligere i dag så viste den meg at det var strøm på batteriet, men så sluttet den å vise igjen.

Vi har prøvd å legge + ledningen av batteriet mot enden av en lyspære, og - på siden, så lyste lyspæren. Vi kuttet av ledninger fra et annet eldre el-nett og koblet den ene ledningen mot den ledningen som går fra batteriet, gjennom el-nettet og til tenningslåsen, den andre ledningen hadde vi i jord, men ingen respons, når det i teorien skal gå strøm fra batteriet til tenningslåsen. Lampen lyste heller ikke når vi koblet den til kontakten som skal lede strøm til lysbryterne.

Så her må det være noe feil med volt-meteret mitt, og selve ledningsnettet. Lysbryteren er helt ny, og jeg har kuttet ledningene fra den nye lysbryteren og skjøtet disse sammen med kontakten som går til ledningsnettet fordi at kontaktene til den nye lysbryteren passet ikke til de eldre kontaktene. Jeg prøvde etter beste evne å skjøte sammen matsjende farger, men har ikke peiling om jeg har skjøtet rett, for jeg vet ikke engang om det går strøm dit, siden det ikke er noen utslag på volt-meteret. Jeg har volt-meteret innstilt på et symbol som ligner en "V" med en strek og 3 prikker over, jeg kom frem til at det var rett modus fordi jeg så en tutorial på nett om hvordan man bruker et volt-meter. Det er ingen brudd på noen av ledningene, ettersom sokken som innkapsler hele ledningsnettet ikke er rørt.

Noen som har noen forslag på hva jeg burde gjøre?

Edit: Volt-meteret måler at det er strøm i coilen når jeg bruker kick starteren, så jeg er ikke sikker på om den er ødelagt eller ikke.

Brukeravatar
freddy123
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga

Re: Teknisk feil med el-nett/batteri! Trenger hjelp!

Legg inn av freddy123 »

Lysbryteren er vel koblet til et rele , og bryteren styrer nokk kjn dette relet som så skrur lyset av og på , vist du setter volt meter ditt på ohm så kan du måle at du får kontakt igjennom bryteren når du trykker, så må du også måle at releet ditt hsr 12 volt osv.

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Legg inn av MLeikarnes »

Sjekk at du har koblet rett på lysbryteren... Sett voltmeteret på merke med lyd (ser ut som ett wifi tegn) og sjekk mellom ledningene når bryteren er av og på. Pluss lederen og den ledningen som skal gå til reléet vil ha kontakt når du har bryteren på nærlys. Når du bytter til langlys vil du få kontakt med en annen ledning.

Ikke helt enkelt å forklare...

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy

freddy123 skrev:Lysbryteren er vel koblet til et rele , og bryteren styrer nokk kjn dette relet som så skrur lyset av og på , vist du setter volt meter ditt på ohm så kan du måle at du får kontakt igjennom bryteren når du trykker, så må du også måle at releet ditt hsr 12 volt osv.
Bare sånn for å klargjøre det litt mer, sykkelen er en lett-sykkel 1982 modell og batteriet er et 6-volts batteri, i tilfelle det har noe å si.

Jeg har et voltmeter som her helt likt denne Bilde

Hvilken instilling er ohm?

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy

MLeikarnes skrev:Sjekk at du har koblet rett på lysbryteren... Sett voltmeteret på merke med lyd (ser ut som ett wifi tegn) og sjekk mellom ledningene når bryteren er av og på. Pluss lederen og den ledningen som skal gå til reléet vil ha kontakt når du har bryteren på nærlys. Når du bytter til langlys vil du få kontakt med en annen ledning.

Bilde
Hvilken modus må jeg velge for å få lyd? Den som er rett over "CAP"?

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

ThemotorsykkelGuy skrev:
MLeikarnes skrev:Sjekk at du har koblet rett på lysbryteren... Sett voltmeteret på merke med lyd (ser ut som ett wifi tegn) og sjekk mellom ledningene når bryteren er av og på. Pluss lederen og den ledningen som skal gå til reléet vil ha kontakt når du har bryteren på nærlys. Når du bytter til langlys vil du få kontakt med en annen ledning.

Bilde
Sett den på "hesteskosymbolet" som har et høyttalersymbol ved siden. Da måler du motstand og får et lydsignal hvis kontakt
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy

JohnnyTh skrev:
ThemotorsykkelGuy skrev:

Bilde
Sett den på "hesteskosymbolet" som har et høyttalersymbol ved siden. Da måler du motstand og får et lydsignal hvis kontakt
Skal prøve det.

Svar