Trenger litt hjelp!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ElliMann
Motorsykkelen din: Suzuki GS 650 1986

Trenger litt hjelp!

Legg inn av ElliMann »

Hei!

Har en Suzuki GS650 G 1986 stående, som jeg skal IGJEN prøve å få ut på veien i år. (Andre forsøk)
Har hatt problemer med å få startet denne og når jeg får start gir den gass konsant.
Startknappen funker når den selv vil og generelt problemer med å få start på den.

I den anledningen spør jeg dere der ute, om noen kunne komme innom en dag, en som er flink med sykler (for det er noe jeg ikke er) og ta en titt på hva jeg kan gjøre, komme med svarene på det som trengs for å få start på sykkelen min.. Da hadde jeg blitt utrolig takknemlig!

Jeg bor like ved Jessheim i Ullensaker kommune. Mogreina....
Hvis noen der ute har lyst til å hjelpe en stakkars gutt, send meg en PM med kontaktinformasjon! :)

:vs

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Trenger litt hjelp!

Legg inn av gorbys »

Kva meiner du med at den gir gass konstant? Ruser den opp til maks turtall eller går den for høyt på tomgang eller hva?

Når det gjelder startknappen er det sannsynligvis korrosjon inni bryteren. Ganske vanlig på gamle sykkler, demonter og puss alle kontaktpunkter med fint pussepapir for.eks. Eller kjøp ny, men det er fort dyrt... Det kan jo og være dårlige børster på starteren...

ElliMann

Legg inn av ElliMann »

Altså turtallet øker til maksimalt.. Dette skjedde da den hadde stått en vintersesong.
Ja, jeg tenkte å pusse alle kabler med sånn elektrospray? for å se om det ble noe bedre.

Men er det vanskelig å rense forgasseren? Er det noe guide hvordan det gjøres?

Brukeravatar
Lasse Liten
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind

Legg inn av Lasse Liten »

Hei,
Så gøy at noen vil blåse liv i en gammel GS!
Disse maskinene er 100% mekanisk, så her er det egentlig bare å søke seg frem, det aller meste lar seg forstå med litt prøving og feiling.
At gassen ruser opp av seg selv kan ikke være så mange ting, du kan begynne med å vri på gassholken samtidig som du ser på forgasserene, kan hende selve wiren henger, eller at vippetøyet på forgasserrekken henger/har eiret fast. Alt skal bevege seg helt synkront og samtidig som du vrir på gassen. Tomgangsskruen kan også være justert feil, choken kan også ha heng seg opp, prøv å bevege på choken også når sykkelen går.
Hvis du ikke ser noe unormalt her kan det hende at noe inni selve forgasserene har satt seg fast, særlig hvis de har stått tørre (uten bensin). Da må du i så fall ut med forgasserene og ta en lett overhaling på disse. Alle forgassere er i prinsipp helt like, så det er plenty med litteratur tilgjengelig her på nettet.
Alt sammen lar seg gjøre med helt vanlig verktøy, multispray og olje. Når du er i gang kan det være greit å bytte bensinslangene fra tanken til forgasserene, disse er nok morken hvis sykkelen ikke har vært i bruk på lang tid.
Suzuki sine vedlikeholdsmanualer er veldig gode! http://www.download-genius.com/download ... subid=2918
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

ElliMann skrev:Altså turtallet øker til maksimalt.. Dette skjedde da den hadde stått en vintersesong.
Ja, jeg tenkte å pusse alle kabler med sånn elektrospray? for å se om det ble noe bedre.

Men er det vanskelig å rense forgasseren? Er det noe guide hvordan det gjøres?
Elektrospray har ikkje mykje føre seg dersom kontakten inni bryteren har eiret. Da er det kun pussing som hjelper.

Hvordan oppfører gassen seg? Smeller den tilbake på plass når du slipper den eller henger den? Sjekk samtidig at gassspjelda beveger seg og ikkje heng. Disse skal bevege seg helt likt med gassrulla.

Forgasserrens er ikke vanskelig, Forgasserrens kan være vanskelig å få tak i men da kan du bare bruke bremserens. Husk at om en skrue sitter så gi deg før du ødelegger hodet på den, reis på BT eller clas Olson å kjøp en slagskrutrekker.

Guide til rens finnes på http://www.thegsresources.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ElliMann

Legg inn av ElliMann »

Tusen takk for nyttige svar!
Jeg skal gjøre mitt beste og følge tipsene deres!

Får krysse fingrene på at den gamle GS kommer på veien igjen! :)

Svar